Ik zoek een net pak

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Orchidee »

Wat hebben wij met wijlen ds Kersten en zijn visie, meningen en/of gedachten te maken ???

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door DDD »

Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
Mannes schreef:
Orchidee schreef:Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Als Ds G. H. Kersten dat gezien had...
Hè wat dan?
Die vond dat ambtsdragers in het openbaar hun ambtkleding moesten dragen incl. Hoed.

Overigens is het natuurlijk erg raar als je huisbezoek krijgt van een ds in bijv. een korte broek.
dat is zijn mening in de Nederlandse cultuur, kijk hier eens naar https://www.youtube.com/watch?v=O2okPIYGzFw va 7.00 begint de kerkdienst.
Dan zie je dat het slechts cultuur is, niet onbelangrijk, maar niet alles bepalend.
bovendien is er verschil tissen een zwart pak en een kort broek...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Luther »

De reacties hier laten wat mij betreft zien hoe ingewikkeld het is om een antwoord op mijn eenvoudige vraag te geven.
En de antwoorden die gegeven werden, waren behoorlijk contextueel bepaald.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Dus het is echt waar dat wat DE of EEN ds zegt nagevolgt word?!
Dacht altijd dat het een fabeltje is/was en de mensen wijzer zijn/waren om niet het gedachtegoed van een mens na te volgen maar datgene na te volgen hetgeen Gods Woord tot ons spreekt!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Misschien dat er dan een topic kan komen met: ik zoek een net pak in de gereformeerde gemeente.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:Wat is het nut van een pak?
Ik zou vandaag een pak gaan kopen. Na het lezen van deze vraag houd ik wellicht het geld op zak.
(~)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
DDD schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Dus het is echt waar dat wat DE of EEN ds zegt nagevolgt word?!
Dacht altijd dat het een fabeltje is/was en de mensen wijzer zijn/waren om niet het gedachtegoed van een mens na te volgen maar datgene na te volgen hetgeen Gods Woord tot ons spreekt!?
Hoe kom je daar nu bij? Gods woord zegt niets over pakken of over de kleren van een ouderling. Bovendien heb ik helemaal niet gezegd dat ik het met hem eens zou zijn. Dat hangt er vanaf wat hij schreef.

@Ambtenaar: voor één bronvermelding is dat misschien wat overdreven;-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Misschien dat er dan een topic kan komen met: ik zoek een net pak in de gereformeerde gemeente.
:D
liz boer schreef:Dan zie je dat het slechts cultuur is, niet onbelangrijk, maar niet alles bepalend.
Dat niet, maar zodra deze mensen op Schiphol zouden landen, zouden ze direkt in de kraag worden gevat voor de politie en gesommeerd
om kleding aan te trekken.
Zo mag je alleen in je eigen huis en tuin lopen.
Dit vind ik altijd heel flauwe argumenten.
Je moet het cultureelbepaald zien.
Als je hier als oer-Hollandse vrouw in zo'n veelkleurig Afrikaans kleed in de kerk gaat zitten, val je op, in negatieve zin.
Is het een vrouw met een donkere huidskleur, zal men dit - hoop ik - accepteren.
Zoals ze in de binnenlanden nooit in een zwart kostuum zullen lopen, de dominee dus ook niet, hoeven wij ons hier niet zo te gaan kleden als in de tropen. M.u.v. de bloedhete dagen. Alhoewel de dominee gewoon in zijn zwarte pak op de kansel stond. :sweat
De dominee die de zondag daarna kwam, liet zijn jasje wel uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door eilander »

Ik vind het ook altijd een beetje flauw om met andere culturen aan te komen. We leven nu eenmaal in onze cultuur.
Maar tegelijkertijd relativeert het wel een beetje een mogelijk al te starre houding, alsof het dragen van een net pak - een zwart pak zo u wilt - rechtstreeks uit de Bijbel te halen valt. Als dat waar was, zouden de mensen in dat soort landen zonde doen.
Ik zie er echter absoluut geen pleidooi in om ook bij ons allerlei culturen te importeren; dat zou dan weer te ver gaan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

Cultuur en traditie wordt ook nog weleens tot waarheid verheven. Logisch dat het dan op weerstand stuit en evt. met andere culturen/tradities weerlegd wordt.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Cultuur en traditie wordt ook nog weleens tot waarheid verheven. Logisch dat het dan op weerstand stuit en evt. met andere culturen/tradities weerlegd wordt.
Helaas wel. Toch is het zo dat je met je kleding wel te kennen geeft hoe je bent, toch?
Het is maar uiterlijk, wordt er gezegd, maar toch word je er op beoordeeld.
Ben je netjes of kan het je geen zier schelen?
Kleding wordt ook gebruikt om tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Denk aan de punkers, of de hard core feministen.
Is praat, daad en gewaad niet meer van deze tijd denk je?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Cultuur en traditie wordt ook nog weleens tot waarheid verheven. Logisch dat het dan op weerstand stuit en evt. met andere culturen/tradities weerlegd wordt.
Helaas wel. Toch is het zo dat je met je kleding wel te kennen geeft hoe je bent, toch?
Het is maar uiterlijk, wordt er gezegd, maar toch word je er op beoordeeld.
Ben je netjes of kan het je geen zier schelen?
Kleding wordt ook gebruikt om tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Denk aan de punkers, of de hard core feministen.
Is praat, daad en gewaad niet meer van deze tijd denk je?
Natuurlijk, er zijn veel spreekwoorden over kleding die niet zomaar door een wonderlijk toeval zijn ontstaan. Er wordt niet voor niets gezegd dat kleding de man of vrouw maakt. Kleding zegt dus iets over jezelf en kan soms ook iets zeggen hoe jij naar de wereld kijkt.
In onze christelijke cultuur komt het helaas niet zelden voor dat kleding ook wordt gebruikt om het geestelijke leven van een ander te beoordelen of te veroordelen. Kleding is daardoor in een deel van kerkelijk Nederland beland in een soort ‘vergeestelijkt materialisme’. En daar speelt de misplaatsing van de uitdrukking praat, daad, gelaat en gewaad een grote negatieve rol in.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik vind het ook altijd een beetje flauw om met andere culturen aan te komen. We leven nu eenmaal in onze cultuur.
Maar tegelijkertijd relativeert het wel een beetje een mogelijk al te starre houding, alsof het dragen van een net pak - een zwart pak zo u wilt - rechtstreeks uit de Bijbel te halen valt. Als dat waar was, zouden de mensen in dat soort landen zonde doen.
Ik zie er echter absoluut geen pleidooi in om ook bij ons allerlei culturen te importeren; dat zou dan weer te ver gaan.
De verkeerdheid kan erin zitten door bewust af te wijken of te provoceren.
Is bepaalde kleding de gewoonte ergens? Daar aan houden dan om niet negatief op te vallen.
De zonden zitten dan niet in de kleding, maar in de intentie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook altijd een beetje flauw om met andere culturen aan te komen. We leven nu eenmaal in onze cultuur.
Maar tegelijkertijd relativeert het wel een beetje een mogelijk al te starre houding, alsof het dragen van een net pak - een zwart pak zo u wilt - rechtstreeks uit de Bijbel te halen valt. Als dat waar was, zouden de mensen in dat soort landen zonde doen.
Ik zie er echter absoluut geen pleidooi in om ook bij ons allerlei culturen te importeren; dat zou dan weer te ver gaan.
De verkeerdheid kan erin zitten door bewust af te wijken of te provoceren.
Is bepaalde kleding de gewoonte ergens? Daar aan houden dan om niet negatief op te vallen.
De zonden zitten dan niet in de kleding, maar in de intentie.
Kan dat dan ook betekenen dat je soms tegen je eigen principes, soms wezenlijke punten, heen moet stappen en dus tegen je geweten in kan gaan?
(~)
Plaats reactie