Ik zoek een net pak

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Nou Jantje, dezelfde vraag voor jouw. Waarom niet? Wie is de meester die jouw vertelt wat "moet"?
Ik heb de vraag gesteld, dus ik wil eerst een antwoord. En ik vind zelf dat het niet* 'moet'.

*Ik vind dat ambtsdragers niet zonder pak naar de kerk behoren te gaan en ook tijdens andere gelegenheden (huisbezoek, catechisatie, vereniging, verkopingen, enzovoort) openbaar moet komen dat ze ambtsdrager zijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 31 aug 2018, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Moet een dominee een pak aan?
Eerste vraag, wie zijn gezaghebbend om zoiets te verplichten? Wie vind jij mensen of wat vind jij ambten/functies die een "moeten" kunnen "opleggen"?
Wat mij betreft hoeft het niet. Wat men zelf als kerkenraad prettig vindt.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:Nee hoor, dat pak is helemaal niet nodig. Je haar kammen ook niet.
O, gelukkig :)
-
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Laag »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Moet een dominee een pak aan?
Eerste vraag, wie zijn gezaghebbend om zoiets te verplichten? Wie vind jij mensen of wat vind jij ambten/functies die een "moeten" kunnen "opleggen"?
Niemand legt zoiets op, denk ik dan maar...
Dan zou ik in het vervolg gewoon met de overall en laarzen aan naar de kerk kunnen.
Je hebt toch ook zoiets van ongeschreven regels. Een dominee in spijkerbroek en een vale trui....dat is toch armoe. Een dominee hoort 'deftig' te zijn, eerbaar.
Dit is mijn mening, er is al genoeg over gewauweld. Je zorg gewoon dat je er netjes uitziet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Orchidee »

Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Laag schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Moet een dominee een pak aan?
Eerste vraag, wie zijn gezaghebbend om zoiets te verplichten? Wie vind jij mensen of wat vind jij ambten/functies die een "moeten" kunnen "opleggen"?
Niemand legt zoiets op, denk ik dan maar...
Dan zou ik in het vervolg gewoon met de overall en laarzen aan naar de kerk kunnen.
Je hebt toch ook zoiets van ongeschreven regels. Een dominee in spijkerbroek en een vale trui....dat is toch armoe. Een dominee hoort 'deftig' te zijn, eerbaar.
Dit is mijn mening, er is al genoeg over gewauweld. Je zorg gewoon dat je er netjes uitziet.
Nee de Bijbel leert eerbaar en sober. De rest is cultuur.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Nee hoor, dat pak is helemaal niet nodig. Je haar kammen ook niet.
Foei toch! Straks heeft de directie wel gekamde haren. Nachtmerrieachtige gedachte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Nee hoor, dat pak is helemaal niet nodig. Je haar kammen ook niet.
Foei toch! Straks heeft de directie wel gekamde haren. Nachtmerrieachtige gedachte.
Welnee, die dan dat ook maar omdat het zo heurt. Wie legt dat eigenlijk op?
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door ejvl »

Luther schreef:Moet een dominee een pak aan?
Als hij zijn functie en ambt uitoefent, moet hij amtskleding dragen vind ik. Net zoiets als een politieagent en verpleger.
Wat amtskleding is, kan verschillend zijn. In onze kringen is een pak gebruikelijk.

Als hij in de tuin aan het werk is, of aan het fietsen is, ik noem maar wat vrijetijd, hoeft hij geen pak aan vind ik. Maar als hij het wel zou doen, prima toch?

Er is geen baas die bepaalt of een pak moet, of netjes is. Het is cultuur en gewoonte, waar, zeker door een ambtsdrager, niet tegen gepropt hoeft te worden.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mannes »

Orchidee schreef:Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Als Ds G. H. Kersten dat gezien had...
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door merel »

eilander schreef:Nee hoor, dat pak is helemaal niet nodig. Je haar kammen ook niet.
Gelukkig, dan voldoende ik ook eens aan de norm
:D
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Orchidee schreef:Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Als Ds G. H. Kersten dat gezien had...
Hè wat dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Mannes schreef:
Orchidee schreef:Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Als Ds G. H. Kersten dat gezien had...
Hè wat dan?
Die vond dat ambtsdragers in het openbaar hun ambtkleding moesten dragen incl. Hoed.

Overigens is het natuurlijk erg raar als je huisbezoek krijgt van een ds in bijv. een korte broek.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door merel »

Er zit natuurlijk nog heel veel kleding tussen 3delig zwart en een korte broek.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door DDD »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
Mannes schreef:
Orchidee schreef:Ds en kerkenraad vinden het soms heel prettig om niet in hun ambtskostuum op (huis)bezoek te komen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Als Ds G. H. Kersten dat gezien had...
Hè wat dan?
Die vond dat ambtsdragers in het openbaar hun ambtkleding moesten dragen incl. Hoed.

Overigens is het natuurlijk erg raar als je huisbezoek krijgt van een ds in bijv. een korte broek.
Is daar ook een bron voor? Had hij het over dominees of ook over ouderlingen en diakenen? Het verbaast me wel een beetje.
Plaats reactie