Ik zoek een net pak

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook altijd een beetje flauw om met andere culturen aan te komen. We leven nu eenmaal in onze cultuur.
Maar tegelijkertijd relativeert het wel een beetje een mogelijk al te starre houding, alsof het dragen van een net pak - een zwart pak zo u wilt - rechtstreeks uit de Bijbel te halen valt. Als dat waar was, zouden de mensen in dat soort landen zonde doen.
Ik zie er echter absoluut geen pleidooi in om ook bij ons allerlei culturen te importeren; dat zou dan weer te ver gaan.
De verkeerdheid kan erin zitten door bewust af te wijken of te provoceren.
Is bepaalde kleding de gewoonte ergens? Daar aan houden dan om niet negatief op te vallen.
De zonden zitten dan niet in de kleding, maar in de intentie.
Kan dat dan ook betekenen dat je soms tegen je eigen principes, soms wezenlijke punten, heen moet stappen en dus tegen je geweten in kan gaan?
Jazeker. Mits het niet rechtstreeks tegen de Bijbel in gaat, al zal het altijd een discussie blijven wat dat wel en niet is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
Wandelende schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook altijd een beetje flauw om met andere culturen aan te komen. We leven nu eenmaal in onze cultuur.
Maar tegelijkertijd relativeert het wel een beetje een mogelijk al te starre houding, alsof het dragen van een net pak - een zwart pak zo u wilt - rechtstreeks uit de Bijbel te halen valt. Als dat waar was, zouden de mensen in dat soort landen zonde doen.
Ik zie er echter absoluut geen pleidooi in om ook bij ons allerlei culturen te importeren; dat zou dan weer te ver gaan.
De verkeerdheid kan erin zitten door bewust af te wijken of te provoceren.
Is bepaalde kleding de gewoonte ergens? Daar aan houden dan om niet negatief op te vallen.
De zonden zitten dan niet in de kleding, maar in de intentie.
Kan dat dan ook betekenen dat je soms tegen je eigen principes, soms wezenlijke punten, heen moet stappen en dus tegen je geweten in kan gaan?
Jazeker. Mits het niet rechtstreeks tegen de Bijbel in gaat, al zal het altijd een discussie blijven wat dat wel en niet is.
Juist, de discussie draait denk ik niet zo zeer om het punt van bereidwilligheid van aanpassing, maar veel meer om wat wel/niet Bijbels is. Vol vuur kunnen sommige welbespraakte enthousiastelingen een bepaalde kledingkeuze verdedigen of juist weerleggen.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Is bepaalde kleding de gewoonte ergens? Daar aan houden dan om niet negatief op te vallen.
De zonden zitten dan niet in de kleding, maar in de intentie.
Zo mee eens!
Maar als je dit zegt, krijg je vaak terug: je moet jezelf blijven hoor.
Maar ik ben mezelf, of ik me nu aanpas en dat donkere langere jurkje aantrek, of ik ga naar onze kerk in een gebloemd roze jurkje.
Ik wil niet dat ik voor iemand een verhindering ben.
Als ik hier thuis aan het klussen was in een lange broek en mijn ouders kwamen onverwacht langs, verkleedde ik me altijd even.
Ik vond het een kleine moeite en ik deed het uit respect naar mijn vader.
Wandelende schreef:Kan dat dan ook betekenen dat je soms tegen je eigen principes, soms wezenlijke punten, heen moet stappen en dus tegen je geweten in kan gaan?
Kun je daar een voorbeeld van geven? Ik denk dat je hier een hoed bedoelt?
Ik zet altijd een hoed op, behalve als ik naar een rouwdienst ga waarvan ik weet dat echt geen enkele vrouw een hoed draagt en vaak niet eens rouwkleding wordt gedragen.
Want dan vind ik dat ik provoceer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Kan dat dan ook betekenen dat je soms tegen je eigen principes, soms wezenlijke punten, heen moet stappen en dus tegen je geweten in kan gaan?
Kun je daar een voorbeeld van geven? Ik denk dat je hier een hoed bedoelt?
Ik zet altijd een hoed op, behalve als ik naar een rouwdienst ga waarvan ik weet dat echt geen enkele vrouw een hoed draagt en vaak niet eens rouwkleding wordt gedragen.
Want dan vind ik dat ik provoceer.
Je kan hier meer dingen bij bedenken waaronder inderdaad de hoofdbedekking. Ook hoofdbedekking als je in Nederland op bezoek gaat in een synagoge, moskee of andere religieuze plaats.
Je zou daarnaast ook kunnen denken aan broeken en rokken of kleuren en tinten.
Dus mijn punt richt zich zeker niet alleen op het buitenland (andere culturen), maar ook in het binnenland zijn diverse tradities. Voor sommige personen kan dat een gewetensvraag zijn of principes aangepast zouden moeten worden als je elders op bezoek gaat.
Ik kan mij heel eenvoudig nog de grote discussie in reformatorisch Nederland herinneren toen koningin Beatrix met hoofddoek op bezoek ging in een moskee. Of de achtergronddiscussies die regelmatig gevoerd worden of een dominee zonder pak mogen verschijnen in achterbuurten van de stad om evangelisatievereniging te doen.

Aanpassen aan culturen en tradities kan dus in diverse gevallen voor een gewetensnood zorgen. Ik probeer daarom begrip te hebben dat sommige mensen omwille van hun geweten cq. principes op een andere wijze verschijnen dan op die plaats de gewoonte is.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef: Misschien dat er dan een topic kan komen met: ik zoek een net pak in de gereformeerde gemeente.
:D
liz boer schreef:Dan zie je dat het slechts cultuur is, niet onbelangrijk, maar niet alles bepalend.
Dat niet, maar zodra deze mensen op Schiphol zouden landen, zouden ze direkt in de kraag worden gevat voor de politie en gesommeerd
om kleding aan te trekken.
Zo mag je alleen in je eigen huis en tuin lopen.
Dit vind ik altijd heel flauwe argumenten.
Je moet het cultureelbepaald zien.
Mannes schreef:Die vond dat ambtsdragers in het openbaar hun ambtkleding moesten dragen incl. Hoed.

Overigens is het natuurlijk erg raar als je huisbezoek krijgt van een ds in bijv. een korte broek.
Liz boer schreef:
dat is zijn mening in de Nederlandse cultuur, kijk hier eens naar https://www.youtube.com/watch?v=O2okPIYGzFw va 7.00 begint de kerkdienst.
Dan zie je dat het slechts cultuur is, niet onbelangrijk, maar niet alles bepalend.
bovendien is er verschil tissen een zwart pak en een kort broek..
Ik weet niet waar je het over hebt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Dit werd geplaats door Jeremiah in gedacht gehoord gelezen:
Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood.

Openbaring 3:1

Er zijn mensen die al hun godsdienstigheid zoeken in hun houding, hun kleding en hun uiterlijke vroomheid. (gewaad gelaat en gepraat )Zij menen dat deze zaken een recht geven op de hemel. Tot zulken wordt echter gezegd: 'Gij hebt de naam dat gij leeft, en gij zijt dood. Zij zijn van mening dat het nodig is om de gedaante en de uiterlijke kenmerken van christenen te hebben. Door deze middelen houden zij hun naam hoog in de wereld. Als zij echt goddeloos zouden leven, zouden ingetogen mensen niet in hun buurt komen. Dan zouden ze slechts geacht worden als gedoopte heidenen. n in Deze mensen laten hun vroomheid zien om een goede naam en achting te verkrijgen bij anderen. Met dode vormen kan men de mond van het geweten stoppen. Zouden ze niet enige uiterlijke vroomheid hebben, dan zou hun geweten hen aanvliegen. Dan zouden ze bang zijn voor zichzelf. Daarom denken ze dat het nuttig is om een gedaante van godzaligheid te hebben. Maar ach, wat stelt dat alles voor? Vormendienaars zijn als de grafmonumenten in en bij de kerk. Zij heffen hun ogen en handen op naar de hemel, maar ze hebben geen ziel! De vroomheid van de vormendienaar is bovendien alleen maar gericht op kleine details en onbetekenende zaken. Zij laten het zwaarste van de wet na, namelijk het oordeel, barmhartigheid en het geloof. Weet dat Christus geen bitterder vijanden had dan de rechtzinnige farizeeën!

Thomas Watson
Dit is toch wel iets om over na te denken...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door eilander »

Als je denkt door een net pak de hemel te kunnen binnengaan, zit je toch onder de preek behoorlijk niet op te letten.
Daarnaast kun je dit stukje van Thomas Watson ook nog wel wat aanscherpen, waarmee ik niemand persoonlijk bedoel maar wel in alle ernst: je kunt ook menen in te gaan doordat je zo scherp kunt onderscheiden tussen wat wet en wat evangelie is, of wat nu wettisch is en wat de ware godzaligheid. Of omdat je zo helder de vrijheid van een christen ziet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Als je denkt door een net pak de hemel te kunnen binnengaan, zit je toch onder de preek behoorlijk niet op te letten.
Daarnaast kun je dit stukje van Thomas Watson ook nog wel wat aanscherpen, waarmee ik niemand persoonlijk bedoel maar wel in alle ernst: je kunt ook menen in te gaan doordat je zo scherp kunt onderscheiden tussen wat wet en wat evangelie is, of wat nu wettisch is en wat de ware godzaligheid. Of omdat je zo helder de vrijheid van een christen ziet.
Ja ons hart dwaalt op een rechtzinnige manier, op een goddeloze manier, op een wettische manier of op een evangelische manier.

Wees waakzaam!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door DDD »

Dat zal allemaal best waar zijn.

Maar zij hadden wel de naam dat zij leefden. Dus de kenmerken daarvan. Waar rook is, is vuur, zegt het spreekwoord. Nu zijn uiterlijke kenmerken niet genoeg, en is in dit gesprek het probleem dat er veel smaakgebonden kwesties spelen, maar daarmee blijft wel staan dat het geloof blijkt uit de vruchten. Vruchten zijn dus niet onbelangrijk.

Waarmee ik vooral weer niet wil zeggen dat iemand die in korte broek en op slippers naar de Gereformeerde Gemeenten gaat, geen ware gelovige zou zijn, laat staan dat je dat doet in een gemeente waarin dat heel normaal is. Want God heeft een menigerlei genade, om het maar eens in de taal van de SV te zeggen. En bovendien laat iemand die zoiets wel zegt, zelf zien dat een van de belangrijkste kenmerken van de ware gelovige bij hem of haar ontbreekt. Het gewaad komt immers niet als eerste in het rijtje.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Dat zal allemaal best waar zijn.

Maar zij hadden wel de naam dat zij leefden. Dus de kenmerken daarvan. Waar rook is, is vuur, zegt het spreekwoord. Nu zijn uiterlijke kenmerken niet genoeg, en is in dit gesprek het probleem dat er veel smaakgebonden kwesties spelen, maar daarmee blijft wel staan dat het geloof blijkt uit de vruchten. Vruchten zijn dus niet onbelangrijk.

Waarmee ik vooral weer niet wil zeggen dat iemand die in korte broek en op slippers naar de Gereformeerde Gemeenten gaat, geen ware gelovige zou zijn, laat staan dat je dat doet in een gemeente waarin dat heel normaal is. Want God heeft een menigerlei genade, om het maar eens in de taal van de SV te zeggen. En bovendien laat iemand die zoiets wel zegt, zelf zien dat een van de belangrijkste kenmerken van de ware gelovige bij hem of haar ontbreekt. Het gewaad komt immers niet als eerste in het rijtje.
Waar rook is is vuur klopt niet helemaal, de naam dat je leeft maar toch dood zijn... net als een kunstplant, je voelt een keer en zegt net echt, maar toch helemaal dood.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door DDD »

Volgens mij zei ik iets heel anders. Dat was in ieder geval de bedoeling.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Volgens mij zei ik iets heel anders. Dat was in ieder geval de bedoeling.
Sorry ik las het zo. ik snapte het vervolg al niet helemaal, schaam schaam.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mannes »

Orchidee schreef:
DDD schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Dus het is echt waar dat wat DE of EEN ds zegt nagevolgt word?!
Dacht altijd dat het een fabeltje is/was en de mensen wijzer zijn/waren om niet het gedachtegoed van een mens na te volgen maar datgene na te volgen hetgeen Gods Woord tot ons spreekt!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ds Kersten zal voor een ieder binnen de GG/GGiN/OGG Een belangrijke plaats innemen, overigens ook voor velen daarbuiten.
Als het we het gedachtegoed van een mens of ds niet moeten volgen dan kan Calvijn de open haard in?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Orchidee schreef:
DDD schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Dus het is echt waar dat wat DE of EEN ds zegt nagevolgt word?!
Dacht altijd dat het een fabeltje is/was en de mensen wijzer zijn/waren om niet het gedachtegoed van een mens na te volgen maar datgene na te volgen hetgeen Gods Woord tot ons spreekt!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ds Kersten zal voor een ieder binnen de GG/GGiN/OGG Een belangrijke plaats innemen, overigens ook voor velen daarbuiten.
Als het we het gedachtegoed van een mens of ds niet moeten volgen dan kan Calvijn de open haard in?
Heeft Calvijn het ook over Pakken enzo?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Ik zoek een net pak

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Mannes schreef:Jij niets, vermoed ik. En ik veel. Ds Kersten was een dominee die in de Gereformeerde Gemeenten een belangrijke plaats innam. Dus ik vind het interessant wat hij daarvan vond.
Dus het is echt waar dat wat DE of EEN ds zegt nagevolgt word?!
Dacht altijd dat het een fabeltje is/was en de mensen wijzer zijn/waren om niet het gedachtegoed van een mens na te volgen maar datgene na te volgen hetgeen Gods Woord tot ons spreekt!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ds Kersten zal voor een ieder binnen de GG/GGiN/OGG Een belangrijke plaats innemen, overigens ook voor velen daarbuiten.
Als het we het gedachtegoed van een mens of ds niet moeten volgen dan kan Calvijn de open haard in?[/quote]

Heeft Calvijn het ook over Pakken enzo?[/quote]

het gewaad.
Plaats reactie