Hoorapparaten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Hoorapparaten

Bericht door Dodo »

Een komkommer-onderwerp, maar misschien toch wel interessant.

Zijn er hier mensen met gehoorapparaten? Ik heb ze zelf niet (nog niet...) maar ik hoorde vorige week wat verhalen.

Een familielid heeft ze nodig, en ze ging naar een hoorwinkel. Die mat de boel door, vertelde dat de zorgverzekering niet zou bijdragen en dat de apparaten 3500 euro gingen kosten. (ik vroeg me af of ze het wel goed gehoord had :D ). Daarna ging ze naar een andere hoorwinkel, daar maten ze de boel door en kreeg ze gehoorapparaten en het kostte niets, viel onder de ziektekostenverzekering.

Een ander familielid had zijn gehoor laten doormeten in het ziekenhuis. Ging naar winkel nr. 1. De verkoper legde hem uit dat er vijf categorieën waren in hoortoestellen en wat de voors en tegens waren van elke. Adviseerde een drie.
Familielid ging naar de volgende winkel. Verkoopster keek naar de resultaten van de meting in het ziekenhuis, vroeg of vertelde niets maar zei direct: u moet een toestel categorie vijf.
Winkel drie maakte er iets meer werk van, en kwam ook op een nr drie geloof ik.
Familielid heeft uiteindelijk zaken gedaan met winkel 1, en draagt de apparaten naar tevredenheid. De man in winkel 1 zei wel dat hij het nog nooit had meegemaakt dat iemand drie zaken bezocht voor de beste koop.

Ik ben wel nieuwsgierig of meer mensen zulke ervaringen hebben. Ik vond het verbijsterend dat hoorzaken onderling zo verschillen, en als je dover wordt is een hoorapparaat juist zo belangrijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoorapparaten

Bericht door Orchidee »

Ik draag geen gehoorapparaat maar mijn man wel, dus weet er wel wat van
Er is idd nogal een groot verschil tussen de één of andere zaak die de apparaten levert!
Zowel qua info, als prijs.
Het is echt de moeite waard om goed vooronderzoek te doen en de voor en tegens voor jezelf goed te onderzoeken!
Wij vinden het bizar dat een zelfde toestel bij de één idd ongeveer 3500 € kost in de eigen bijdrage en de ander max 500 eigen bijdrage voor hetzelfde toestel.
En dan ervaren wij persoonlijk betere service en klantvriendelijkheid bij de voordeligste en dat is ook heel veel waard!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Orchidee op 18 jul 2018, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoorapparaten

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Ik draag geen gehoorapparaat maar mijn man wel, dus weet er wel wat vanAfbeelding
Er is idd nogal een groot verschil tussen de één of andere zaak die de apparaten levert!
Zowel qua info, als prijs.
Het is echt de moeite waard om goed vooronderzoek te doen en de voor en tegens voor jezelf goed te onderzoeken!
Wij vinden het bizar dat een zelfde toestel bij de één idd ongeveer 3500 € kost in de eigen bijdrage en de ander max 500 eigen bijdrage voor hetzelfde toestel.
En dan ervaren wij persoonlijk betere service en klantvriendelijkheid dan bij de voordeligste en dat is ook heel veel waard!
Wat betekent die laatste zin? Voor klantvriendelijkheid hebben we wel € 3000 euro meer over?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoorapparaten

Bericht door Orchidee »

Owww haha, dat is een scherpe
Dat moet natuurlijk zijn dat de klantvriendelijkheid en goede info juist beter is bij de voordeligste

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoorapparaten

Bericht door Mara »

Mijn man was zo'n winkel binnengelopen en had daar een gehoortest gedaan.
Een tijdje later kreeg hij een oproep om die eens te herhalen, zijn gehoor was verslechterd.
Thuis liet hij me het blaadje zien waarop het grafiekje stond en volgens die meneer moest hij dringend een gehoorapparaat, want vooral zijn linkeroor was erg slecht. Met het rechter compenseerde hij nog enigszins.
Maar dat is niet jouw naam en ons adres, zag ik.
Dus dat ging al fout. :jongle
Hij is door de huisarts doorverwezen naar de KNO arts, het grafiekje zag er heel anders uit. Hij moest daar in een geluidsdichte cabine zitten tijdens de gehoortest, ook al heel anders dan in een winkel.
Arts zei, voorlopig helemaal nog niet nodig.
Mijn zwager werd in korte tijd doof, ging toch ook maar naar de KNO arts en bleek de oorzaak een brughoektumor te zijn. Ik vraag me af of ze dit kunnen meten bij zo'n winkel.
Volgens de reclame kosten die dingen niets, als je aanvullend verzekerd bent, dus hoe komen ze dan aan 3.500 euro?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoorapparaten

Bericht door Orchidee »

Niet iedereen is "zomaar" aanvullend verzekerd tegenwoordig!
Verstandig ook!
Je betaald alle hulpmiddelen uiteindelijk allemaal zelf, ook als je er geen gebruik van maakt.
"Vroegeah...waren wij bijv. aanvullend verzekerd voor brilleglazen, daar zijn wij ook mee gestopt toen wij het eens na gingen rekenen.
Je betaald uiteindelijk méér mét die aanvullende verzekering.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoorapparaten

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Niet iedereen is "zomaar" aanvullend verzekerd tegenwoordig!
Verstandig ook!
Je betaald alle hulpmiddelen uiteindelijk allemaal zelf, ook als je er geen gebruik van maakt.
Nee dat is niet zomaar Orchidee.
De aanvullende heeft in de loop van de jaren echt zijn nut wel bewezen.
Probleemloos fysio, het hele jaar, ipv 9 keer, ook voor bepaalde behandelingen bij de ortho heb je die nodig. (voor volwassenen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoorapparaten

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Niet iedereen is "zomaar" aanvullend verzekerd tegenwoordig!
Verstandig ook!
Je betaald alle hulpmiddelen uiteindelijk allemaal zelf, ook als je er geen gebruik van maakt.
Nee dat is niet zomaar Orchidee.
De aanvullende heeft in de loop van de jaren echt zijn nut wel bewezen.
Probleemloos fysio, het hele jaar, ipv 9 keer, ook voor bepaalde behandelingen bij de ortho heb je die nodig. (voor volwassenen)
Dat werkt niet altijd zo
Voor de ortho is apart bij de tandverzekering
En meestal weet je wanneer je kind een poos naar de ortho moet.
Toen de ortho hier niet meer nodig was hebben wij de tandverzekering flink uitgedund.
Fysio is idd 9x maar 1 behandeling kost ongeveer 30 € en vaak is het de moeite waard om die zelf te betalen want veel mensen betalen voor "altijd" maar een fysiotherapeut behandeld niet meer zomaar "altijd" het hele jaar door.
Het streven is toch echt om mensen verder te helpen en zelf te leren omgaan met hun beperkingen.
Ik had zelf vorig jaar 2 x een reeks behandelingen van 5 x, dus geb 1 behandeling extra betaald.
Is voordeliger dan onbeperkt want de meeste fysio's "werken" er toch op aan dat je na 4/5/6 x weer zo mobiel ben en je oefeningen zelf kan herhalen zodat je hen niet meer nodig hebt, of tijdelijk niet meer nodig hebt.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoorapparaten

Bericht door Dodo »

Het is wel zo dat veel van die zaken waar je gehoorapparaten koopt, franchisehouders zijn. Dat kan maken dat de ervaring van de een bij bijvoorbeeld Beter horen heel anders is dan bij een andere zaak. Net als bij de goedkope brillenzaken, denk ik.
Ik heb zelf de ervaringen in ieder geval in mijn oren geknoopt (!) voor als ik zelf nog eens van die dingen nodig ga hebben. Ik moet er nog niet aan denken eigenlijk, gehoorverlies lijkt me heel erg.
Dat is zo'n gespreksvraag voor een lange autorit met je kinderen: wat is erger, doof zijn of blind zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: Hoorapparaten

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
Mara schreef:
Orchidee schreef:Niet iedereen is "zomaar" aanvullend verzekerd tegenwoordig!
Verstandig ook!
Je betaald alle hulpmiddelen uiteindelijk allemaal zelf, ook als je er geen gebruik van maakt.
Nee dat is niet zomaar Orchidee.
De aanvullende heeft in de loop van de jaren echt zijn nut wel bewezen.
Probleemloos fysio, het hele jaar, ipv 9 keer, ook voor bepaalde behandelingen bij de ortho heb je die nodig. (voor volwassenen)
Dat werkt niet altijd zo
Voor de ortho is apart bij de tandverzekering
En meestal weet je wanneer je kind een poos naar de ortho moet.
Toen de ortho hier niet meer nodig was hebben wij de tandverzekering flink uitgedund.
Fysio is idd 9x maar 1 behandeling kost ongeveer 30 € en vaak is het de moeite waard om die zelf te betalen want veel mensen betalen voor "altijd" maar een fysiotherapeut behandeld niet meer zomaar "altijd" het hele jaar door.
Het streven is toch echt om mensen verder te helpen en zelf te leren omgaan met hun beperkingen.
Ik had zelf vorig jaar 2 x een reeks behandelingen van 5 x, dus geb 1 behandeling extra betaald.
Is voordeliger dan onbeperkt want de meeste fysio's "werken" er toch op aan dat je na 4/5/6 x weer zo mobiel ben en je oefeningen zelf kan herhalen zodat je hen niet meer nodig hebt, of tijdelijk niet meer nodig hebt.
Die aanvullende verzekeringen is boerenbedrog. Logisch eigenlijk, want er zit heel veel autoselectie in en daar houden de verzekeraars rekening mee. Slecht gebit? Goede tandartsverzekering! Fysio nodig? Aanvullend verzekeren! Het is in feite geen verzekeren, maar gespreid betalen. De mensen die uit gewoonte de aanvullende verzekeringen hebben maken de premie nog enigszins betaalbaar, omdat die wel verzekeren, maar nooit claimen.
Verzekeringen met onbeperkte aantal fysiobehandelingen zijn er steeds minder en dat is dus ook logisch. Iedereen die dat nodig denkt te hebben neemt zo'n verzekering en de verzekeraar weet vooraf dat er geld bij moet. Ze daarom ook peperduur.

Hoewel...aan de andere kant van de lijn gebeuren ook rare dingen. De consument denkt dat hij recht heeft op 12 behandelingen. Dus die nut hij helemaal uit. Krijgt de therapeut een vraag van de verzekeraar: wat mankeert die consument X eigenlijk? Antwoord: die heeft probleem A. O juist, zegt de verzekeraar. U doet daar 12 behandelingen over, maar uw collega's gemiddeld 8.34. We zullen u er 9 vergoeden.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Hoorapparaten

Bericht door Kippetje »

Ons dochtertje van 11 draagt gehoorapparaten. Wij zijn destijds door het audiologisch centrum geadviseerd in wat de meest geschikte winkel voor ons zou zijn. Wij hebben helemaal niets hoeven bij betalen vanwege een actie die deze winkel toen had. Hierdoor was de keuze qua kleur e.d. (is belangrijk als je 11 bent) wat minder groot, maar we zijn goed geslaagd. Ook de service is prima, onlangs was het oorstukje kapot omdat ze een bal tegen haar hoofd had gekregen. Het duurde wel een paar dagen voor we een nieuw oorstukje hadden, maar ook dat viel onder 'service' en hoefden we niet bij te betalen.

Overigens is het wel verstandig om goed te checken of schade aan je gehoorapparaten door je WA verzekering wordt gedekt. Dit is meestal niet het geval. Voor een klein bedrag per maand (minder dan 2 euro) kun je hier apart voor verzekeren. Zeker bij kinderen is dat wel aan te raden, de kans dat ze een keer in het zwembad springen met het apparaat in, kwijt raken of dus een bal tegen het hoofd krijgen is nogal groot.

groet van Kippetje
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoorapparaten

Bericht door refo »

Dat valt niet onder de WA verzekerin. Die dekt alleen de schade die je zelf veroorzaakt en waarvoor je aansprakelijk bent.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoorapparaten

Bericht door Dodo »

Onze hond heeft een keer op de gehoorapparaten van oma gekauwd. Die lagen op de grond, en mijn man ging haar bezoeken en nam gewoontegetrouw de hond mee. Die lust alles, en begon aan dat gehoorapparaat te kluiven.
Mijn man wilde het op de WA claimen, maar is het eigenlijk vergeten. Oma heeft gewoon nieuwe gekocht.
Ik vond het later zo'n rijdende-rechter-kwestie: wie moet dat nu eigenlijk betalen? Het is onze hond, maar wat deden die dingen nou op de grond??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoorapparaten

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Ik vond het later zo'n rijdende-rechter-kwestie: wie moet dat nu eigenlijk betalen? Het is onze hond, maar wat deden die dingen nou op de grond??
De eigenaar van het dier is altijd aansprakelijk. Tenslotte moet dat beest zo zijn opgevoed dat hij niet lukraak dingen van een ander gaat vernielen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoorapparaten

Bericht door Orchidee »

Precies zo werkt het.

Ik bedoel met die aanvullende verzekering

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie