Lekkere vegetarische recepten

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Wat zou eigenlijk de diepste reden zijn dat mensen vegetariër worden, zo vraag ik me wel eens af...
Dat kan heel verschillend zijn:
- Ik ken mensen van bepaalde hindoeïstische stromingen die geen vlees eten omdat ze geloven dat dieren ook een ziel hebben.
- Er zijn mensen die moeite hebben met de manier waarop ons vlees geproduceerd wordt.
- Er zijn mensen die vlees eten niet duurzaam vinden: een stukje vlees vraagt veel meer van de aarde: dieren drinken veel water, dieren eten ook veel voedsel wat vaak geproduceerd wordt in bijvoorbeeld Zuid Amerika en dus helemaal hierheen getransporteerd moet worden, etc.
- Er zijn ook veel mensen die maar een paar dagen per week vlees eten.

Zelf heb ik niets tegen vlees eten. Maar ik vind het overdreven om elke dag vlees te eten. Dat is nergens voor nodig.
Ik eet meestal twee keer per week kip, en twee keer per week wilde zalm.

Wat vegatarische gerechten betreft. Ik vind zelf een prakje zonder vlees maar saai (ik ben sowieso niet zo'n prakjes mens). Dus ik zou voor andere opties gaan:
- gegrilde groente (als courgette, aubergine, ui, paprika, etc.) met aardappeltjes uit de oven.
- er zijn veel recepten voor vegetarische tatjine te vinden.
- vegetarische lasagne.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door J.C. Philpot »

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Adje »

Pioenroosje schreef:https://www.paolos.nl/spinazietaart-met-feta/

Dit is ook een aanrader! Wij eten er met vijf personen van, met daarbij een salade. Oh ja, ik gebruik maar 200 gr feta, anders vind ik 'm teveel aanwezig.
Dit is ook een heerlijke spinazietaart.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... aziequiche
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Panny »

Wat ook nog een goede tip is: het kruidige couscous verspakket van de Lidl.
Deze kost 4 euro en is genoeg voor ongeveer 5 personen.
Het enige wat je naast het verspakket nodig hebt is olijfolie.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Adje schreef:
Pioenroosje schreef:https://www.paolos.nl/spinazietaart-met-feta/

Dit is ook een aanrader! Wij eten er met vijf personen van, met daarbij een salade. Oh ja, ik gebruik maar 200 gr feta, anders vind ik 'm teveel aanwezig.
Dit is ook een heerlijke spinazietaart.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... aziequiche
Ik vond 'm een beetje saai (gisteren gemaakt). Ik zou er de volgende keer wat meer indoen denk ik, champignons, paprika, zoiets. Het was de eerste keer dat ik hartig taartdeeg gebruikte en dat pakte goed uit. Het is lekkerder dan bladerdeeg in een hartige taart.

Vanavond een Marokkaanse groentemix gemaakt met couscous. Niet veel bijzonders, toch lekker. Wortel, ui, kool, courgette, rozijnen, tuinbonen en kikkererwten, chili.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Adje »

Dodo schreef: Ik vond 'm een beetje saai (gisteren gemaakt). Ik zou er de volgende keer wat meer indoen denk ik, champignons, paprika, zoiets. Het was de eerste keer dat ik hartig taartdeeg gebruikte en dat pakte goed uit. Het is lekkerder dan bladerdeeg in een hartige taart.
Ook een zondag gemaakt. Ik heb wat uitgebakken, mager gerookte spekreepjes toegevoegd. Dat maakte het wat pittiger. Maar dan kan je het natuurlijk niet meer vegetarisch noemen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Dat is inderdaad vals spelen. Ik doe ook vaak wat bacon in linzensoep of zo. Dan is het niet meer vegetarisch, maar met vier personen 150 gram bacon is ook niet echt veel dus ik klop me daar toch voor op de schouder :-)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Dat is inderdaad vals spelen. Ik doe ook vaak wat bacon in linzensoep of zo. Dan is het niet meer vegetarisch, maar met vier personen 150 gram bacon is ook niet echt veel dus ik klop me daar toch voor op de schouder :-)
Ik heb jouw recept van boerenkool pittig met pompoen en pasta gemaakt. Noten en kaas toegevoegd. Ik vond het wel lekker. De meningen waren verder erg verdeeld. En ze misten dus vlees of worst. ( :yahoo vegetarisch) Ik mocht het nog een keer proberen, maar dan met worst erbij. Ik denk dat ik het met chorizo ga proberen. Dat ik dat er doorheen ga bakken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Ik zag een artikel in het RD over vlees eten, waarbij iemand zei dat ze het niet zag zitten om vlees over te slaan, want dan eet je aardappels met groente. Toen dacht ik: eet je dan nooit eens iets anders? Want aardappels met groente voelt inderdaad wat kaal, maar je kunt zoveel andere schotels eten waarbij je vlees kunt vervangen door ei of kaas of noten of niks, en dan eet je echt lekker.
Ik heb een klein abonnementje genomen op een Paleo-tijdschrift, daar heb ik al echt zin in. Eens kijken wat voor bijzondere recepten daar in staan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik zag een artikel in het RD over vlees eten, waarbij iemand zei dat ze het niet zag zitten om vlees over te slaan, want dan eet je aardappels met groente. Toen dacht ik: eet je dan nooit eens iets anders? Want aardappels met groente voelt inderdaad wat kaal, maar je kunt zoveel andere schotels eten waarbij je vlees kunt vervangen door ei of kaas of noten of niks, en dan eet je echt lekker.
Ik heb een klein abonnementje genomen op een Paleo-tijdschrift, daar heb ik al echt zin in. Eens kijken wat voor bijzondere recepten daar in staan.
Kijk jij weleens naar Roberta Pagnier?
Zij maakte gisteren een vegetarisch bamigerecht, met broccoli, een oosterse saus en daarin deed ze repen omelet.
Het zag er erg smakelijk uit.
Ze had ook nog een tip als de bami plakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef: Kijk jij weleens naar Roberta Pagnier?
Zij maakte gisteren een vegetarisch bamigerecht, met broccoli, een oosterse saus en daarin deed ze repen omelet.
Het zag er erg smakelijk uit.
Ze had ook nog een tip als de bami plakt.
Vandaag heb ik de tomaten/pastinaak soep van Roberta gemaakt.
Die is echt lekker!!
De spekjes heb ik niet toegevoegd, en de ciabatta heb ik nadat ze uit de oven kwamen besmeerd met tapenade van zwarte olijven.
De soep rijkelijk besprenkeld met olijfolie.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door John Galt »

Laag schreef:
J.C. Philpot schreef:
Laag schreef:Ik snap nooit zo goed, en ik vind het ergerlijk, dat men vegetarisch eten wel namen wil geven uit die 'verschrikkelijke vleesindustrie', zelfs een vegetarische slager! Waar slaat dat op. Een vegetarische slager slacht groenten?
Ik vind de naam "De Vegetarische Slager" juist erg grappig. Een soort van woordspeling. Ik denk dat het de humor van de oprichter was. Ik zit nu ook te grinniken over jouw zin "Een vegetarische slager slacht groenten".

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet hetzelfde gevoel voor humor hebt als mij of als de oprichten van DVS, je het een vreemde naam vind. Mijn vrouw heeft ook een hele andere humor als mezelf, en zou het ook een vreemde naam vinden denk ik.
Voor 10 jaar terug vond ik het ook nog humor, maar ik ben het een beetje kwijtgeraakt, als ik zie hoeveel varkens- en rundveeboeren ermee ophouden, omdat er geen perspectief is, omdat je geen waardering voelt, omdat regel op regel gestapeld wordt, omdat je je opgejaagd voelt, om een zo hoog mogelijke productie te halen, want anders hou je je kop niet boven water.....dat alles maakt mij kriegelig tov vegetarisch. Ik keur de persoon niet af, maar ik heb moeite met het 'vegetarisme'.
Ja, en maar goed dat we allemaal verschillende humor hebben.....

Maar mijn gevoel zegt dat dit niet echt met lekkere vegetarische gerechten te maken heeft. Ik laat het hier bij.
Volgens mij ligt dat niet aan het vegetarisme, maar juist aan het carnivorisme. Vlees heeft zijn prijs, zowel qua productie als qua milieubelasting, maar de gemiddelde westerling wil vooral veel en goedkoop vlees eten. Zo gauw het boven de 12 graden wordt, beginnen ze al over hun barbecue en zelfs met kerst schijn je tegenwoordig te moeten barbecueën. Dat kan niet als je een eerlijke prijs betaalt, behalve als je miljonair bent en ik heb het idee dat de barbecueliefde vooral omgekeerd evenredig is aan de sociale status.
Als ik 3x in de week geen vlees eet, kan ik me de andere helft van de week voldoende en verantwoord vlees veroorloven en kunnen daar best wat veeboeren goed van leven.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door John Galt »

Over de vegetarische slager gesproken...

Vandaag op de site van de NOS

Afbeelding
Who is John Galt? :quoi
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Gritje »

John Galt schreef:Over de vegetarische slager gesproken...

Vandaag op de site van de NOS

Afbeelding
Arme slager, wat zal hij het koud hebben
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door merel »

Panny schreef:Wat ook nog een goede tip is: het kruidige couscous verspakket van de Lidl.
Deze kost 4 euro en is genoeg voor ongeveer 5 personen.
Het enige wat je naast het verspakket nodig hebt is olijfolie.
De smaak is inderdaad goed, maar ik vind de verhouding groente erg laag in dit pakket. Op het pakket staat inderdaad 4-5 personen, maar dat moeten wel kleine eters zijn. Wij redden het er thuis zeker niet mee
Plaats reactie