Lekkere vegetarische recepten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Orchidee »

Even voor alle duidelijkheid: ik volg dat dieet niet hoor, ik sta er juist zeer sceptisch tegenover!
Maar goede kennissen doen dit, gezonde mensen die denken dat ze daar eventuele ziekten mee kunnen voorkomen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik volg dat dieet niet hoor, ik sta er juist zeer sceptisch tegenover!
Maar goede kennissen doen dit, gezonde mensen die denken dat ze daar eventuele ziekten mee kunnen voorkomen.
https://www.tegenkanker.nl/project/moermandieet/
Als er geen voedingsproblemen aanwezig zijn dan is het volgen van dit dieet geen probleem.
Ik zou ze wel aanraden het op te nemen met een voedingsdeskundige, om zeker te weten dat je niks tekort komt. Gebrek aan bepaalde mineralen of vitamines kan op den duur schade geven, vaak sluipenderwijs.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door -DIA- »

Heeft hier iemand al ervaring met producten als van De Vegetarische Slager of Gourmet Garden of Valess? Ik vraag me af of dat echt goed is.
Rookworst mag geen rookworst heten, maar dan wordt het, heel geraffineerd gevonden, roockworst en gehakt wordt gehackt, of iets dergelijks.
Zo ook met kaas dat geen echte kaas is, dan wordt het kees...
Maar beide, noch vlees, noch kees, heb ik tot nu toe geproefd.

Wat zou eigenlijk de diepste reden zijn dat mensen vegetariër worden, zo vraag ik me wel eens af...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door merel »

Valess vind ik zelf niet zo lekker en smaakt m.i. erg chemisch. Over de vegetarische slager hoor ik wel positieve berichten. Ik heb daar zelf geen producten van gegeten.
En waarom worden mensen vegetariër? Tja, ik houd bv niet van vlees en eet dit al bijna nooit. Dus de stap voor mij om geen vlees meer te eten is nihil.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Pioenroosje »

https://www.paolos.nl/spinazietaart-met-feta/

Dit is ook een aanrader! Wij eten er met vijf personen van, met daarbij een salade. Oh ja, ik gebruik maar 200 gr feta, anders vind ik 'm teveel aanwezig.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Laag »

-DIA- schreef:Heeft hier iemand al ervaring met producten als van De Vegetarische Slager of Gourmet Garden of Valess? Ik vraag me af of dat echt goed is.
Rookworst mag geen rookworst heten, maar dan wordt het, heel geraffineerd gevonden, roockworst en gehakt wordt gehackt, of iets dergelijks.
Zo ook met kaas dat geen echte kaas is, dan wordt het kees...
Maar beide, noch vlees, noch kees, heb ik tot nu toe geproefd.

Wat zou eigenlijk de diepste reden zijn dat mensen vegetariër worden, zo vraag ik me wel eens af...
Ik snap nooit zo goed, en ik vind het ergerlijk, dat men vegetarisch eten wel namen wil geven uit die 'verschrikkelijke vleesindustrie', zelfs een vegetarische slager! Waar slaat dat op. Een vegetarische slager slacht groenten?
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:https://www.paolos.nl/spinazietaart-met-feta/

Dit is ook een aanrader! Wij eten er met vijf personen van, met daarbij een salade. Oh ja, ik gebruik maar 200 gr feta, anders vind ik 'm teveel aanwezig.
Wat eet jij er naast? Alleen een spinazietaart vind ik vaak zo kaal
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door J.C. Philpot »

Laag schreef:Ik snap nooit zo goed, en ik vind het ergerlijk, dat men vegetarisch eten wel namen wil geven uit die 'verschrikkelijke vleesindustrie', zelfs een vegetarische slager! Waar slaat dat op. Een vegetarische slager slacht groenten?
Ik vind de naam "De Vegetarische Slager" juist erg grappig. Een soort van woordspeling. Ik denk dat het de humor van de oprichter was. Ik zit nu ook te grinniken over jouw zin "Een vegetarische slager slacht groenten".

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet hetzelfde gevoel voor humor hebt als mij of als de oprichten van DVS, je het een vreemde naam vind. Mijn vrouw heeft ook een hele andere humor als mezelf, en zou het ook een vreemde naam vinden denk ik.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Laag schreef:Ik snap nooit zo goed, en ik vind het ergerlijk, dat men vegetarisch eten wel namen wil geven uit die 'verschrikkelijke vleesindustrie', zelfs een vegetarische slager! Waar slaat dat op. Een vegetarische slager slacht groenten?
Ik vind de naam "De Vegetarische Slager" juist erg grappig. Een soort van woordspeling. Ik denk dat het de humor van de oprichter was. Ik zit nu ook te grinniken over jouw zin "Een vegetarische slager slacht groenten".

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet hetzelfde gevoel voor humor hebt als mij of als de oprichten van DVS, je het een vreemde naam vind. Mijn vrouw heeft ook een hele andere humor als mezelf, en zou het ook een vreemde naam vinden denk ik.
Wat naam betreft vind ik de De Vegetatirsche Slager ook heel geslaagd! Ik kan de humor erin begrijpen en zelfs wel waarderen! Maar het punt waarom sommige mensen menen geen vlees te willen eten is me niet geheel duidelijk. Of het moest misschien zijn vanuit het verwerpelijke principe dat ook de PvdD of het dierenbevrijdingsfonds aanhangen. Maar daarmee zou ik geen vegetarische producten mijden, maar heb dan wel mijn vraagtekens bij het principe van sommige vegetariërs. Men is bezorgd over het afschieten van wild in de Oostvaardersplassen. Men vindt het vreselijk om dieren pijn te doen, wat ook nooit opzettelijk mag, natuurlijk. Maar het doorgedraaide denken gaat zover dat men een dier boven het ongeboren en het naar het einde neigende menselijke leven plaatst. Het kan ook anders: Vanuit de schepping was de mens een vegetariër. Onderzoek schijnt ook uit te wijzen dat op die manier gedacht vegetarisch eten heel goed is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Pioenroosje »

merel schreef:
Pioenroosje schreef:https://www.paolos.nl/spinazietaart-met-feta/

Dit is ook een aanrader! Wij eten er met vijf personen van, met daarbij een salade. Oh ja, ik gebruik maar 200 gr feta, anders vind ik 'm teveel aanwezig.
Wat eet jij er naast? Alleen een spinazietaart vind ik vaak zo kaal
Meestal een 'salade' van komkommer (in kleine blokjes) en puntpaprika, aangemaakt met een beetje olijolie, balsamicoazijn en zout. Maar soms ook een ijsbergsla met komkommer, tomaat en dergelijke.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Laag »

J.C. Philpot schreef:
Laag schreef:Ik snap nooit zo goed, en ik vind het ergerlijk, dat men vegetarisch eten wel namen wil geven uit die 'verschrikkelijke vleesindustrie', zelfs een vegetarische slager! Waar slaat dat op. Een vegetarische slager slacht groenten?
Ik vind de naam "De Vegetarische Slager" juist erg grappig. Een soort van woordspeling. Ik denk dat het de humor van de oprichter was. Ik zit nu ook te grinniken over jouw zin "Een vegetarische slager slacht groenten".

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet hetzelfde gevoel voor humor hebt als mij of als de oprichten van DVS, je het een vreemde naam vind. Mijn vrouw heeft ook een hele andere humor als mezelf, en zou het ook een vreemde naam vinden denk ik.
Voor 10 jaar terug vond ik het ook nog humor, maar ik ben het een beetje kwijtgeraakt, als ik zie hoeveel varkens- en rundveeboeren ermee ophouden, omdat er geen perspectief is, omdat je geen waardering voelt, omdat regel op regel gestapeld wordt, omdat je je opgejaagd voelt, om een zo hoog mogelijke productie te halen, want anders hou je je kop niet boven water.....dat alles maakt mij kriegelig tov vegetarisch. Ik keur de persoon niet af, maar ik heb moeite met het 'vegetarisme'.
Ja, en maar goed dat we allemaal verschillende humor hebben.....

Maar mijn gevoel zegt dat dit niet echt met lekkere vegetarische gerechten te maken heeft. Ik laat het hier bij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Laag schreef:
Voor 10 jaar terug vond ik het ook nog humor, maar ik ben het een beetje kwijtgeraakt, als ik zie hoeveel varkens- en rundveeboeren ermee ophouden, omdat er geen perspectief is, omdat je geen waardering voelt, omdat regel op regel gestapeld wordt, omdat je je opgejaagd voelt, om een zo hoog mogelijke productie te halen, want anders hou je je kop niet boven water.....dat alles maakt mij kriegelig tov vegetarisch. Ik keur de persoon niet af, maar ik heb moeite met het 'vegetarisme'.
Ja, en maar goed dat we allemaal verschillende humor hebben.....

Maar mijn gevoel zegt dat dit niet echt met lekkere vegetarische gerechten te maken heeft. Ik laat het hier bij.
Maar je noemt nu twee dingen. Veeboeren hebben het moeilijk vanwege toenemende regeldruk. En mensen eten minder vlees, want steeds meer zijn flexi- of vegetarisch. Dat staat toch los van elkaar?
Zover ik weet, is de daling is vleesconsumptie nog niet zo groot dat daarom veeboeren moeten stoppen met hun bedrijf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mara »

Mensen eten geen vlees, maar de vervangers moeten wel op vlees lijken.
Spekjes, rul gebakken gehakt, roockworst, kipfilet, zelfs kipkluifjes, hamblokjes, het ligt allemaal in het vegetarische koelschap.
Ik zag gisteravond een item voorbijkomen van een kok in een restaurant.
Hij was bezig borden op te maken en vóór hem lag een lijst.
Allergisch voor dit, glutenallergie, veganistisch, vegetarisch (en daar nog afgeleiden van)
Er zijn mensen die wel groenten en fruit eten, maar niet de vruchten van een plant als die daarna afsterft. :jongle
Dus geen spruitjes en aardappels bijvoorbeeld.

De kok had absoluut veel begrip voor allergie en intolerantie (of niet lusten) maar je hebt nu stromingen in wel of niet eten, dat je denkt: waar gaat dit over?
En dan doet de kok zijn best, gaat het hele bereidingsproces terug door, zet het bord op tafel en komt er toch commentaar dat het niet goed is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Panny »

Ik heb niet veel ervaring met vleesvervangers maar toen de vegetarische biefstukc van Vivera op de markt kwam wilde ik het toch proberen.
Ik zou het geen biefstuk noemen maar het is wel een hele goede ambachtelijke burger.
Inclusief rood vocht in het midden en een beetje een houtskoolachtige smaak in de achtergrond.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Panny »

Dodo schreef:
Laag schreef:
Voor 10 jaar terug vond ik het ook nog humor, maar ik ben het een beetje kwijtgeraakt, als ik zie hoeveel varkens- en rundveeboeren ermee ophouden, omdat er geen perspectief is, omdat je geen waardering voelt, omdat regel op regel gestapeld wordt, omdat je je opgejaagd voelt, om een zo hoog mogelijke productie te halen, want anders hou je je kop niet boven water.....dat alles maakt mij kriegelig tov vegetarisch. Ik keur de persoon niet af, maar ik heb moeite met het 'vegetarisme'.
Ja, en maar goed dat we allemaal verschillende humor hebben.....

Maar mijn gevoel zegt dat dit niet echt met lekkere vegetarische gerechten te maken heeft. Ik laat het hier bij.
Maar je noemt nu twee dingen. Veeboeren hebben het moeilijk vanwege toenemende regeldruk. En mensen eten minder vlees, want steeds meer zijn flexi- of vegetarisch. Dat staat toch los van elkaar?
Zover ik weet, is de daling is vleesconsumptie nog niet zo groot dat daarom veeboeren moeten stoppen met hun bedrijf.
Nederland produceert juist heel veel vlees. Veel meer dan we nodig hebben. Heel veel is voor de export. Wereldwijd stijgt de vleesconsumptie nog gewoon.
Net zoals Nederland de tweede grootste landbouw exporteur ter wereld is (na de VS).
Wij zijn dus erg goed in het heel efficiënt gebruiken van ons kleine stukje land.
Ik denk dat een heel groot probleem van onze boeren ook is dat onze supermarkten zo ontzettend goedkoop zijn als je het vergelijkt met andere landen. We hebben hier een paar grote supermarktoorlogen gehad en de toeleveranciers zijn daarvan de dupe. Het geld wat boeren krijgen is vaak niet genoeg om het bedrijf draaiende te houden en ook nog de nodige investeringen te kunnen doen voor de toekomst.
Ik denk dat juist mensen die heel veel goedkoop vlees/kiloknallers willen eten hier meer schuld aan hebben dan vegetariërs. Er moet enorm veel geproduceert worden voor een lage prijs.
Vegetariërs zijn denk ik meer bewust van de prijs van goede/verantwoorde voeding dat ze er ook wel meer geld voor zouden willen betalen.
Plaats reactie