Lekkere vegetarische recepten

Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Eljane »

John Galt schreef: Volgens mij ligt dat niet aan het vegetarisme, maar juist aan het carnivorisme. Vlees heeft zijn prijs, zowel qua productie als qua milieubelasting, maar de gemiddelde westerling wil vooral veel en goedkoop vlees eten. Zo gauw het boven de 12 graden wordt, beginnen ze al over hun barbecue en zelfs met kerst schijn je tegenwoordig te moeten barbecueën. Dat kan niet als je een eerlijke prijs betaalt, behalve als je miljonair bent en ik heb het idee dat de barbecueliefde vooral omgekeerd evenredig is aan de sociale status.
Als ik 3x in de week geen vlees eet, kan ik me de andere helft van de week voldoende en verantwoord vlees veroorloven en kunnen daar best wat veeboeren goed van leven.
Het goedkope vlees in de supermarkt is volgens mij inderdaad debet aan ons carnivorisme. Wij deden daar ook aan mee, maar juist sinds wij vaker (culinair!) bbq'en zijn we minder en kwalitatiever vlees gaan eten. Je maakt je eten langzamer en bewuster klaar dan de gewone prak en eet dus ook bewuster en gaat dan ook verschil proeven tussen een stuk vlees bij de super of de slager vandaan. Dus bij ons geen verband tussen de BBQ/duur vlees en onze sociale status ;) Het is onze (mijn man zijn) hobby/ontspanning.
Ik vind het belangrijk om zo ook locale ondernemers te steunen. Want ook de tomaten en maïskolven etc halen we die keren bij de groenteboer i.p.v. de supermarkt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mara »

Van mijn buurman kreeg ik het kookboekje van Yotam Ottolenghi. Ik denk dat het een prijs was van de postcodeloterij, want het logo staat erop.
Anders moest ik het maar weggooien, zei hij.
Ik heb het doorgekeken, maar ik denk niet dat ik er veel recepten ga uithalen.
Salade van parelgort met krokante uien met karwijzaad
Parelcouscous met goudgele rozijnen, citroen en amandelen
Orecchiette in tomantensaus met kikkererwten
kunnen mij niet bekoren.

Wel een paar lekkere baksels, Teacakes met perzik en frambozen
Kokostaart met (amandelen laat ik weg, vanwege allergie) bosbessen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door merel »

https://www.bol.com/nl/p/plenty/1001004 ... gJrjPD_BwE

Dit kookboek heb ik van hem. Niet alles is bruikbaar, maar een aantal gerechten zijn zeker het proberen waard.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Wij hadden vanavond tuna sandwiches. Er stond pas een artikel in een krant over een kookboek met allemaal recepten met vis in blik. Ik heb er een paar overgenomen, en vanavond dus de tuna sandwiches geprobeerd. Het viel erg in de smaak. Het klaarmaken is eenvoudig, het bakken van de boterhammen is het meeste en lastigste werk. Zelfgemaakte ketchup erbij, helemaal top.
Artikel met recepten
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Vanavond rijst-notensalade gegeten. Erg lekker.
300 gram rijst koken. In een kom doen. Toevoegen: 400 kikkererwten, een fijn gesneden komkommer, een gesneden rode paprika, een fijn gesneden rode ui, 50 gram fijngesneden zongedroogde tomaten, 40 gram fijngesneden dadels, 75 gram feta in blokjes.
Mengen: 3 el balsamicoazijn, 2 el olijfolie, 65 ml sinaasappelsap, verse peterselie.
Dressing over het mengsel gieten en goed mengen. Op het laatste moment 30 gram cashewnoten toevoegen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Vanavond rijst-notensalade gegeten. Erg lekker.
300 gram rijst koken. In een kom doen. Toevoegen: 400 kikkererwten, een fijn gesneden komkommer, een gesneden rode paprika, een fijn gesneden rode ui, 50 gram fijngesneden zongedroogde tomaten, 40 gram fijngesneden dadels, 75 gram feta in blokjes.
Mengen: 3 el balsamicoazijn, 2 el olijfolie, 65 ml sinaasappelsap, verse peterselie.
Dressing over het mengsel gieten en goed mengen. Op het laatste moment 30 gram cashewnoten toevoegen.
ik probeer in gedachten de smaken te combineren, maar dit is mij een beetje te wild, geloof ik. De combinatie van zongedroogde tomaten en dadels gaat mijn culinaire incasseringsvermogen te boven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Zita schreef:
Dodo schreef:Vanavond rijst-notensalade gegeten. Erg lekker.
300 gram rijst koken. In een kom doen. Toevoegen: 400 kikkererwten, een fijn gesneden komkommer, een gesneden rode paprika, een fijn gesneden rode ui, 50 gram fijngesneden zongedroogde tomaten, 40 gram fijngesneden dadels, 75 gram feta in blokjes.
Mengen: 3 el balsamicoazijn, 2 el olijfolie, 65 ml sinaasappelsap, verse peterselie.
Dressing over het mengsel gieten en goed mengen. Op het laatste moment 30 gram cashewnoten toevoegen.
ik probeer in gedachten de smaken te combineren, maar dit is mij een beetje te wild, geloof ik. De combinatie van zongedroogde tomaten en dadels gaat mijn culinaire incasseringsvermogen te boven.
Het was echt jummie. Juist de zoetheid van de dadels, en het zilte van de feta en de crunch van de kikkererwten en de noten, schmull!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Dit weekend had ik vegetarische bitterballen, uit de actifry. Ze waren erg lekker, en bijna niet van de gewone te onderscheiden. Wel duur helaas.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Ik heb de vegabijbel in huis, uit de bieb weliswaar, maar ik heb toch zin om daarmee te gaan werken. Ik heb er wat doorheen gebladerd, en het ziet er veelbelovend uit. Niet alleen recepten, ook informatie en how-to's.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door merel »

Het is ook echt een handig en bruikbaar kookboek
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door helma »

Dodo schreef:Dit weekend had ik vegetarische bitterballen, uit de actifry. Ze waren erg lekker, en bijna niet van de gewone te onderscheiden. Wel duur helaas.
Zijn nu bij AH in de bonus
Trouwens, overal de vega in de aanbieding ivm de vleesloze week.

Ik heb tegenwoordig een vegetariër in huis (en 2 buitenshuis)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

helma schreef:
Dodo schreef:Dit weekend had ik vegetarische bitterballen, uit de actifry. Ze waren erg lekker, en bijna niet van de gewone te onderscheiden. Wel duur helaas.
Zijn nu bij AH in de bonus
Trouwens, overal de vega in de aanbieding ivm de vleesloze week.

Ik heb tegenwoordig een vegetariër in huis (en 2 buitenshuis)
Ik doe geen klantenkaarten. Alleen van Ikea, en ik weet niet eens waarom ik die heb. Dus voor mij geen bonusaanbiedingen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door John Galt »

Even off-topic: Als je een klantenkaart van IKEA hebt, zijn je aankopen verzekerd tot je voordeur. Dus mocht de boel onderweg beschadigen, krijg je nieuwe. Daar heb ik wel een (klein) beetje privacy voor over. ;)
Who is John Galt? :quoi
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
helma schreef:
Dodo schreef:Dit weekend had ik vegetarische bitterballen, uit de actifry. Ze waren erg lekker, en bijna niet van de gewone te onderscheiden. Wel duur helaas.
Zijn nu bij AH in de bonus
Trouwens, overal de vega in de aanbieding ivm de vleesloze week.

Ik heb tegenwoordig een vegetariër in huis (en 2 buitenshuis)
Ik doe geen klantenkaarten. Alleen van Ikea, en ik weet niet eens waarom ik die heb. Dus voor mij geen bonusaanbiedingen.
Dat kan bij AH heel flink schelen. Zeker als ze bepaalde producten 1+1 gratis hebben.
Hoe het nu is weet ik eigenlijk niet, maar vroeger hoefde je jezelf maar minimaal te registreren bij AH. En wat je ook nog kunt doen is met iemand anders van kaart ruilen, dan heb jij wel de korting, maar zij niet de gegevens over jou.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

John Galt schreef:Even off-topic: Als je een klantenkaart van IKEA hebt, zijn je aankopen verzekerd tot je voordeur. Dus mocht de boel onderweg beschadigen, krijg je nieuwe. Daar heb ik wel een (klein) beetje privacy voor over. ;)
O, dat wist ik niet. Ik was niet verder gekomen dan de gratis koffie (die ik niet lekker vind). Het verlies van privacy bij Ikea is inderdaad wel te overkomen.

Bij AH kom ik sowieso bijna nooit. Vroeger iets vaker, omdat ze als enige Weetabix hebben. En ik weet niet zeker of trucjes met de bonuskaart heel netjes is. Je levert je privacy in voor korting, is toch het idee.
Plaats reactie