Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Dat was niet het grootste probleem. De auto's waren bepaald niet zuinig met benzine, en de uitlaatgassen waren puur en ongezoet! Wat dat betreft waren ze dus niet echt wat we nu met een mooi woord 'duurzaam' noemen. Maar met goed onderhoud konden ze wel een hele tijd verduren! Er lopen nu nog heel wat Kevers in Europa en de Wereld rond.
En hij doet nog wat hij moest doen. Hij loopt, en loopt, en loopt, en loopt... (naar eine Anzeige der Volkswagen AG uit de jaren 60)
Klopt.
Maar ze waren wel stoer hoor, en die herrie was als 2-takt maaimachines.
Maar persoonlijk had ik toch meer met het Lelijke Eentje ... :slurp
Franse charme vind je niet in een Duitser.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door refo »

Roos2017 schreef:Die oude auto´s waren wel leuk (voor mijn tijd trouwens), maar waren zeker niet duurzaam.
Als er zo´n 200.000 km mee gereden was, was de motor wel een eind op. Dat is tegenwoordig met nieuwe auto´s wel heel anders.
Maar voor de rest leven we wel in een wegwerp maatschappij.
Wasmachines bijvoorbeeld, die gingen vroeger makkelijk 30 jaar mee.
Wasmachines? Niemand had 'vroeger' een wasmachine. En wassen deed men haast nooit. Tegenwoordig gaat alles na 1 keer dragen in de was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:Twee jaar geleden een verkeersongeval gehad, Ik kwam met mijn fiets onder een auto.
Gode zij dank dat ik het er zelf goed van af heb gebracht.
Hierbij is al het andere natuurlijk volledig onbelangrijk, laten we wel zijn.

Dit gezegd hebbende, ik ben vanaf die tijd niet echt tevreden over de kwaliteit van de fietsen die ik daarna heb aangeschaft.
Mijn gesneuvelde fiets was een Gazelle herenfiets (met terugtraprem) uit de jaren 50.
Stevig, betrouwbaar en simpel in de techniek.

Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gebreken gaan vertonen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk vervangbare onderdelen, en wil men met de fiets veilig kinderen of kleinkinderen vervoeren moet met diep in de buidel tasten.

vroeger toen men een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Eigenlijk geldt hetzelfde voor een auto. Mijn eerste auto was een Volkswagen Beetle (Kever 1300) in 1972 nieuw gekocht. Het voorGolfse tijdperk dus!
Deze auto was gespeend van alle elektronica en andere erg gevoelige technieken. Bij wijze van spreken (ik overdrijf wat, oké) had je aan een schroevendraaier en wat sleutels genoeg om de techniek te repareren als dat nodig was.
De Kever kende geen stuurbekrachtiging, geen elektrisch verwarmde spiegels, stoelen of airconditioning, enz. Hij was oerdegelijk, en had dan ook een bijzonder lange bouwtijd. De eerste Kevers kwamen in 1938 al uit de fabriek. Toch nog onder de naam KdF-wagen. In de oorlogstijd werd er oorlogstuig gemaakt, en heel weinig Kevers, en die er werden gemaakt waren voor de Hoge heren van de Nazi´s.
Toen Deutschland capituleerde lag de fabriek in de Britse bezettingszone. Maar de Britten waren eerst van plan deze fabriek af te schrijven: De Volkswagen was in hun ogen een 'ouderwets, lelijke auto, die geen kans maakte in het nieuwe Europa'. Hoe Hoge Heren zich ook kunnen vergissen: Het werd een auto die meer is gebouwd en verkocht dan welke andere ook.
Maar goed, de Kever deed wat hij moest. Geen gevoelige techniek, maar gewoon een pure rijmachine. Het enige minpuntje was zijn wegligging. Maar dat kon makkelijk verholpen worden, door een zware zak cement in de kofferruimte (voorin!) te plaatsen.
De huidige generatie Automobielen zijn, evenals de Rijwielen, niet meer de vergelijken met de oudvaders onder de vervoersmiddelen. Puur en degelijk! Minpuntjes: Roest en minder goede afwerking, en zoals gezegd geen al te goede wegligging. Maar wie lette daar nu op!?
En de kreukelzone was je zelf.
Plaats reactie