-DIA- schreef:Van Ewijk schreef:Twee jaar geleden een verkeersongeval gehad, Ik kwam met mijn fiets onder een auto.
Gode zij dank dat ik het er zelf goed van af heb gebracht.
Hierbij is al het andere natuurlijk volledig onbelangrijk, laten we wel zijn.
Dit gezegd hebbende, ik ben vanaf die tijd niet echt tevreden over de kwaliteit van de fietsen die ik daarna heb aangeschaft.
Mijn gesneuvelde fiets was een Gazelle herenfiets (met terugtraprem) uit de jaren 50.
Stevig, betrouwbaar en simpel in de techniek.
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gebreken gaan vertonen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk vervangbare onderdelen, en wil men met de fiets veilig kinderen of kleinkinderen vervoeren moet met diep in de buidel tasten.
vroeger toen men een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Eigenlijk geldt hetzelfde voor een auto. Mijn eerste auto was een Volkswagen Beetle (Kever 1300) in 1972 nieuw gekocht. Het voorGolfse tijdperk dus!
Deze auto was gespeend van alle elektronica en andere erg gevoelige technieken. Bij wijze van spreken (ik overdrijf wat, oké) had je aan een schroevendraaier en wat sleutels genoeg om de techniek te repareren als dat nodig was.
De Kever kende geen stuurbekrachtiging, geen elektrisch verwarmde spiegels, stoelen of airconditioning, enz. Hij was oerdegelijk, en had dan ook een bijzonder lange bouwtijd. De eerste Kevers kwamen in 1938 al uit de fabriek. Toch nog onder de naam KdF-wagen. In de oorlogstijd werd er oorlogstuig gemaakt, en heel weinig Kevers, en die er werden gemaakt waren voor de Hoge heren van de Nazi´s.
Toen Deutschland capituleerde lag de fabriek in de Britse bezettingszone. Maar de Britten waren eerst van plan deze fabriek af te schrijven: De Volkswagen was in hun ogen een 'ouderwets, lelijke auto, die geen kans maakte in het nieuwe Europa'. Hoe Hoge Heren zich ook kunnen vergissen: Het werd een auto die meer is gebouwd en verkocht dan welke andere ook.
Maar goed, de Kever deed wat hij moest. Geen gevoelige techniek, maar gewoon een pure rijmachine. Het enige minpuntje was zijn wegligging. Maar dat kon makkelijk verholpen worden, door een zware zak cement in de kofferruimte (voorin!) te plaatsen.
De huidige generatie Automobielen zijn, evenals de Rijwielen, niet meer de vergelijken met de oudvaders onder de vervoersmiddelen. Puur en degelijk! Minpuntjes: Roest en minder goede afwerking, en zoals gezegd geen al te goede wegligging. Maar wie lette daar nu op!?