Over een betoogtrant

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Over een betoogtrant

Bericht door Jacobse »

Recent was te lezen, ergens binnen dit forum,iets als: als je eerlijk bent, dan is dit - en dan volgt een mening van een scribent - de juiste uitleg.
Voor zo een betoogtant is geen goed woord over te hebben noch te vinden.
Niet wordt toegelicht of wordt onderbouwd, waarom het eerlijk zou zijn zoals door de spreker/schrijver wordt gewenst.
Er wordt verder op gespeculeerd, dat - iedere lezer wil immers als eerlijk blijven overkomen - de lezer dan maar daarom niet verder nadenkt en er ja op zegt.
Neen dus.
In de vroegere DDR handelde men inhoudelijk in dezelfde zin, maar op nog schaamtelozer wijze:
men kon er stemmen op (slechts) een partij
de stembiljetten waren voorgedrukt
je kon ze stoppen in de bus die klaarstond waar de locale partijleiding zat en scherp toekeek
en wie iets anders wou, kon het biljet stoppen in een andere bus aan de andere kant van de zaal
hetgeen zodoende niemand durfde en niemand deed;
zo kreeg men aldaar dan wel de handen op elkaar ten gunste van de zittende dictatuur.
Graag mitsdien volledig afscheid nemen van de boven bedoelde betoogtrant, als zijnde onwaardig.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: over een betoogtrant

Bericht door Wandelende »

Wat verwacht je precies met deze post in dit nieuwe topic?
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: over een betoogtrant

Bericht door Dodo »

Jacobse, kijk maar eens hier voor een lijst met drogredenen. Ik denk dat je er zo maar een heleboel zult herkennen omdat ze op dit forum gebruikt worden. Maar ik herken er ook een aantal uit het dagelijks leven, ook van mezelf.
Wel interessant om eens naar te kijken trouwens.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: over een betoogtrant

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Jacobse, kijk maar eens hier voor een lijst met drogredenen. Ik denk dat je er zo maar een heleboel zult herkennen omdat ze op dit forum gebruikt worden. Maar ik herken er ook een aantal uit het dagelijks leven, ook van mezelf.
Wel interessant om eens naar te kijken trouwens.
:livre :tilt
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Over een betoogtrant

Bericht door Jacobse »

Wandelende, het antwoord op je vraag staat in de laatste zin: graag mitsdien volledig afscheid nemen van de bovenbedoelde betoogtrant, als zijnde onwaardig. Oftewel, het is een aanbeveling aan allen op het Forum, om die betoogtrant te vermijden.
Dodo, veel dank voor je bericht en in het bijzonder voor je verwijzing naar Drogredenen ( Wikepedia ). Wat daar staat en ge-inventariseerd wordt, is heel interessant. Als ik het goed zie, wordt wat ik bovenstaand als betoogtrant afwijs, aldaar gerangschikt onder:
bewijs per intimidatie. Dat is nogal wat.
Plaats reactie