De martelaren van gorcum

Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

De martelaren van gorcum

Bericht door Jacobse »

de martelaren van Gorcum.
Nauw daarbij betrokken was de toenmalige aanvoerder van de Watergeuzen die Den Briel innamen.
Hun leider was Willem II Van der Marck, vrijheer van Lumey.
Hij stond en staat bekend als een gewelddadig en wreed man.
Hij leefde van 1542 tot 1578.
Hij keerde terug naar Lummen in nu Belgie waar hij vandaan kwam,
en hij heeft daarbij naar het zich laat aanzien de Staatse belangen weer vaarwel gezegd.
Naar verluidt is hij overleden door vergiftiging; niet nader bekend is van welke zijde dat is gedaan of is bevorderd.
Er waren bepaald betere aanvoerders en legerleiders aan Staatse zijde dan hij.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Van Ewijk »

Goed...Bedankt voor dit historische verslag...
Ik mis echter een vraag of wat dan ook wat een verder vervolg kan geven aan deze post in de vorm van gesprek of discussie?
Of gewoon kort en bondig, welke kant wilt u nu op?
De wandaden van de geuzen bespreken?
Het gegeven uitdiepen dat beide partijen gruwelen hebben begaan?
Dat was ook het geval in WW2.
Of doelt u ergens anders op?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Terri »

Dit is een posting van vorig jaar maart, ik weet niet of Jacobse nog post.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Floppy »

Het zou misschien wel goed zijn als we wat meer oog kregen voor de veelkleurigheid van die periode, en voor het politieke aspect wat meespeelde.
Wat ik vroeger op school hoorde was toch wel erg eenzijdig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door parsifal »

De NPO serie was wel mooi om eens een ander beeld te krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Floppy »

parsifal schreef:De NPO serie was wel mooi om eens een ander beeld te krijgen.
Wel een beetje een aparte mengeling van grappig en bloedserieus, die aflevering, dat zou ik zelf nooit zo verzonnen hebben. Maar ik kan me niet herinneren dit verhaal als kind ooit gehoord te hebben.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Van Ewijk »

Floppy schreef:
parsifal schreef:De NPO serie was wel mooi om eens een ander beeld te krijgen.
Wel een beetje een aparte mengeling van grappig en bloedserieus, die aflevering, dat zou ik zelf nooit zo verzonnen hebben. Maar ik kan me niet herinneren dit verhaal als kind ooit gehoord te hebben.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Martelaren_van_Gorcum
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Floppy »

Het is bijzonder boeiend om te zien dat het theologisch dispuut dat op de wikipedia pagina wordt vermeld, argumenten bevat die nog steeds in de discussie tussen Rome en reformatie worden gebruikt.
Andries Cornelissen: "Ik stel u (als onderwerp van het dispuut) voor het zuiver Woord Gods, dat tot nu toe door de onware prediking en de bedorven uitleg van de papisten vervalst is."
Lenaert Veghel: "En wat is dan het zuivere Woord Gods?"
Andries Cornelissen: "Het Oude en Nieuwe Testament."
Lenaert Veghel: "Wat verstaat gij onder het Oude en Nieuwe Testament? Zijn dat de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament?"
Andries Cornelissen knikt.
Lenaert Veghel: "Van wie hebt gij de leer en de zekerheid ontvangen dat de Schriften der beide Testamenten het Woord Gods zijn? Wie heeft u dit overgeleverd, en welk bewijs kunt gij hiervoor aanvoeren?"
Claes Pieck legt hun het vuur nog nader aan de schenen: "Neemt gij het Evangelie aan? Van wie hebt gij dat ontvangen? Wie hebben u geleerd dat het ene evangelie door de apostel Mattheus, het andere door Johannes geschreven is?"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Van Ewijk »

Floppy schreef:
parsifal schreef:De NPO serie was wel mooi om eens een ander beeld te krijgen.
Wel een beetje een aparte mengeling van grappig en bloedserieus, die aflevering, dat zou ik zelf nooit zo verzonnen hebben. Maar ik kan me niet herinneren dit verhaal als kind ooit gehoord te hebben.
Ik ben niet gespeend van humor, maar ben niet zo'n fan van de moderne tendenzen waarop men geschiedenis overgiet met met flauwe humor.

Nederlandse opstand deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=7agAFphsbgg
Nederlandse opstand deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=p0E1DtEHH08&t=690s
Nederlandse opstand deel 3: https://www.youtube.com/watch?v=fjJYIBPRGNk
Nederlandse opstand deel 4: https://www.youtube.com/watch?v=p0BtYpCMtRU&t=690s
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Boertje »

Naar aanleiding van de serie over de 80 jarige oorlog heb ik toch mijn beeld dat ik had van Willem van Oranje bijgesteld. Zeker in de begin periode was zijn bemoeienis alleen gericht op het handhaven en herstellen van zijn eigen privileges als lid van de hoge adel. Daar had een godsdienstbewustzijn of reformatie weinig mee te maken. Ook de laatste woorden die hij gestameld zou hebben nadat Balthasar Gerards op hem geschoten had waren pure propaganda en komen voort uit een grote duim.

Er blijkt in de loop der eeuwen veel fictie door de feiten heen geslopen te zijn.

De serie vond ik dan ook echt de moeite waard.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door eilander »

Boertje schreef:Naar aanleiding van de serie over de 80 jarige oorlog heb ik toch mijn beeld dat ik had van Willem van Oranje bijgesteld. Zeker in de begin periode was zijn bemoeienis alleen gericht op het handhaven en herstellen van zijn eigen privileges als lid van de hoge adel. Daar had een godsdienstbewustzijn of reformatie weinig mee te maken. Ook de laatste woorden die hij gestameld zou hebben nadat Balthasar Gerards op hem geschoten had waren pure propaganda en komen voort uit een grote duim.
Dus naar aanleiding van een dergelijke serie ga je direct om?
Ik doe niet met je mee, verre van dat zelfs. Ik heb Willem van Oranje hoog staan.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door amateur-theoloog »

Boertje schreef:Naar aanleiding van de serie over de 80 jarige oorlog heb ik toch mijn beeld dat ik had van Willem van Oranje bijgesteld. Zeker in de begin periode was zijn bemoeienis alleen gericht op het handhaven en herstellen van zijn eigen privileges als lid van de hoge adel. Daar had een godsdienstbewustzijn of reformatie weinig mee te maken. Ook de laatste woorden die hij gestameld zou hebben nadat Balthasar Gerards op hem geschoten had waren pure propaganda en komen voort uit een grote duim.

Er blijkt in de loop der eeuwen veel fictie door de feiten heen geslopen te zijn.

De serie vond ik dan ook echt de moeite waard.
Boertje, ten eerste, hoe ben jij hier zo zeker van? Is deze info dan wel feitelijk uit die film?

Van Willem van Oranje weten we dat hij bedeeld was met de Godsvreze. Lees bijv. het boek van P. de Zeeuw maar. Het is een jeugdboek, maar hij citeert betrouwbare bronnen. Bijv. Van Oranjes brieven en daarin blijkt zijn medelijden met en diepe liefde tot de vervolgde kerk. En er blijkt uit dat hij de Heere diende.

Ten tweede, als je zoals Willem van Oranje zo ver doorgaat met strijden, dan kán dat gewoon geen eigenliefde zijn.

Ten derde, iedereen is in zeker zin op zichzelf gericht, zowel Willem van Oranje deelde in deze 'kwaal' als ik, jij, de huidige koning en minister-president, prinses Beatrix en wie dan ook. Ik bedoel: hij zal zeker aan zichzelf gedacht hebben, maar welke leider, prins of wat het ook zijn moge doet dit niet?

Ten vierde, Willem van Oranje heeft heel wat bezittingen afgestaan om daarmee een leger rond zich heen te verzamelen die steden van het Spaanse juk konden bevrijden. Was hij zelf een berooid man, hij deed het voor Nederland. Geld en goed heeft hij afgestaan, zijn tweede vrouw verliet hem, de dood zat hem op de hielen, maar er was geen ophouden aan.

Dus als zijn privileges voor hem zo belangrijk waren, dan had hij wellicht toenadering gezocht tot de Spaanse overmacht, die toen veel sterker en groter was. Maar dat heeft hij juist niet gedaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door Jantje »

amateur-theoloog schreef:ten eerste (...)
amateur-theoloog schreef:Ten tweede (...)
amateur-theoloog schreef:Ten derde (...)
amateur-theoloog schreef:Ten vierde (...)
Waar haar je dit allemaal zo vandaan, in deze taal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door amateur-theoloog »

Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:ten eerste (...)
amateur-theoloog schreef:Ten tweede (...)
amateur-theoloog schreef:Ten derde (...)
amateur-theoloog schreef:Ten vierde (...)
Waar haar je dit allemaal zo vandaan, in deze taal?
Van mijn opgedane kennis en uit mijn hoofd.
https://www.bruna.nl/boeken/willem-de-z ... 9461151001 Dit boek o.a.
En waar haalt Boertje zijn info vandaan? Van een film. En waar haalt die film deze info vandaan?
Dit zijn historische feiten.
Of lees anders gewoon https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_van_Oranje.

Op Wikipedia worden deze feiten ook niet verzwegen. Uit alles blijkt hoe veel liefde Van Oranje had voor zijn volk. Nee, niet alles is historisch te bewijzen, maar wij gaan toch ook niet twijfelen aan de intenties van Johannes Calvijn voor de reformatie, al zou hij zichzelf misschien ook best 'goed' gevonden hebben, eveneens dr. Martin Luther e.a.?

Als je ziet hoeveel tegenstand, tegenslag, ellende en misère Willem van Oranje moest meemaken en hij blééf volharden tot het einde toe, dan is dat voor mij prima bewijs om de inhoud van de film waar Boertje het over heeft te beschouwen als onzinnig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De martelaren van gorcum

Bericht door parsifal »

amateur-theoloog schreef:
Jantje schreef:
amateur-theoloog schreef:ten eerste (...)
amateur-theoloog schreef:Ten tweede (...)
amateur-theoloog schreef:Ten derde (...)
amateur-theoloog schreef:Ten vierde (...)
Waar haar je dit allemaal zo vandaan, in deze taal?
Van mijn opgedane kennis en uit mijn hoofd.
https://www.bruna.nl/boeken/willem-de-z ... 9461151001 Dit boek o.a.
En waar haalt Boertje zijn info vandaan? Van een film. En waar haalt die film deze info vandaan?
Dit zijn historische feiten.
Of lees anders gewoon https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_van_Oranje.

Op Wikipedia worden deze feiten ook niet verzwegen. Uit alles blijkt hoe veel liefde Van Oranje had voor zijn volk. Nee, niet alles is historisch te bewijzen, maar wij gaan toch ook niet twijfelen aan de intenties van Johannes Calvijn voor de reformatie, al zou hij zichzelf misschien ook best 'goed' gevonden hebben, eveneens dr. Martin Luther e.a.?

Als je ziet hoeveel tegenstand, tegenslag, ellende en misère Willem van Oranje moest meemaken en hij blééf volharden tot het einde toe, dan is dat voor mij prima bewijs om de inhoud van de film waar Boertje het over heeft te beschouwen als onzinnig.
Feit is dat Willem van Oranje best wel eens opportunistisch was en dat hij op voor hem vrij gunstige momenten van protestant Rooms katholiek werd en later weer protestant. Verder had hij een buitenechtelijk kind. En was men in die tijd niet erg vergevingsgezind. De vraag is wel of er voor hem nog een weg terug was na het smeekschrift der edelen.

Hij was geen heilige en in de oude boeken lek het daar toch wel op (justinus werd vaak overgeslagen bijvoorbeeld). Verder geloof ik wel dat hij zeker in zijn laatste jaren oprecht gelovig was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie