Migraine ***

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Migraine ***

Bericht door Mara »

Vanuit het andere topic.
Volgens de Hersenstichting:
Migraine is een hersenaandoening waarbij hoofdpijnaanvallen gepaard kunnen gaan met misselijkheid, overgevoeligheid voor licht of geluid, of uitvalsverschijnselen (een zogenoemde ‘aura').

In Nederland krijgt 33% van de vrouwen en 13% van de mannen ooit in hun leven migraine. 25% van de vrouwen en 7,5% van de mannen heeft er minimaal eens per jaar last van. Migraine treft met name de beroepsbevolking: mensen tussen 15 en 55 jaar.
MIGRAINE

Ik heb 3 sterretjes er bij gezet, want de lotgenoten kennen dit wel: ik zie sterretjes. Ow, help, daar komt een aanval aan.
Of niet.
Ikzelf heb of een aura - dat zijn de lichtflitsen - en dan blijft bij mij de hoofdpijn juist uit. Als ik geen aura krijg, komt de hoofdpijn plots op, altijd eenzijdig, meestal rechts, en ik word misselijk. Na de aanval ben ik doodmoe. Ik weet niet wat de trigger is. In mijn beleving is er geen patroon in te herkennen.
Maar daar zijn tal van varianten op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Migraine ***

Bericht door Dodo »

Ik heb een keer een programma gezien, waarin huismiddeltjes door artsen werden beoordeeld en daarna door een groep mensen getest. Iemand met migraine had baat bij verse gemberthee. De artsen vond het interessant, lieten het testen en inderdaad had een flink deel van de proefpersonen baat bij gemberthee. Bij sommigen verdween de aanval, bij anderen werd die een stuk lichter.
Geen wondermiddel, maar het lijkt me de moeite van het proberen. Niet duur, eenvoudig en als het niet helpt is het niet schadelijk.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Migraine ***

Bericht door Hendrien »

Een collega van mijn man kreeg migraine van chocola. Zelfs al van een minuscuul snippertje! Sinds hij dat weet, heeft hij er veel minder last van.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Migraine ***

Bericht door Hendrien »

Een collega van mijn man kreeg migraine van chocola. Zelfs al van een minuscuul snippertje! Sinds hij dat weet, heeft hij er veel minder last van.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Migraine ***

Bericht door Mannetje »

mannetje schreef:Ooit had ik echt een blinde vlek. Dat is ook eng... Als ik naar iemands gezicht keek, zag ik geen neus.
Daarmee ging ik naar de huisarts, die mij vertelde dat ik migraine had. Gaf met terugwerkende kracht een verklaring voor veel eerdere hoofdpijnen.

Sinds ik een operatie aan mijn neusschotje heb gehad heb ik beduidend minder last van migraine, gelukkig.

Risicofactoren zijn het wegvallen van spanning/drukte, plotseling veranderende luchtdruk, met name richting lage druk en terwijl ik erg moe ben teveel naar een scherm turen.
Bovenstaande schreef ik al ergens anders.
Vochtgebrek is ook een grote risicofactor, bedacht ik later.

Van chocola heb ik dan weer geen last, gelukkig.

Gebruiken jullie een bepaald type pijnstiller? Of een "gewoon" middel? Over het algemeen werkt het bij mij het beste om en 1000 mg paracetamol en 400 mg ibuprofen te nemen. Na een uur zakt dan de ergste pijn en kan ik gaan slapen. Na een uurtje of wat meer slapen is de pijn daarna goed te doen, maar ik ben gerust nog anderhalve dag moe daarna.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Migraine ***

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Dank je.
Ik heb meestal alleen aura's en geen hoofdpijn.
Ik probeer zo goed en zo kwaad als het gaat door te gaan, maar als ik dan lees dat het wel degelijk een hersenaandoening is, dan denk ik...oeps, moet ik er niet wat voorzichtiger mee om gaan?


Ah, een lotgenote dus.
Het is volgens de dokter wel een seintje om dan even pas op de plaats te maken.
Als je meerdere aura-aanvallen vlak achter elkaar hebt, moet je even bij jezelf nagaan of je te weinig rust hebt gepakt of onder stress staat.
Ik negeerde ze soms, als ik gewoon thuis was. Ging dan op aangepaste snelheid door met een klusje. Maar dan blijft het langer :bobo of trekt niet helemaal weg.
Ik ga nu bewust even op de bank liggen, ogen dicht, zacht muziekje op de achtergrond.
Het heet trouwens ook wel oogmigraine. Maar we hebben geen oogafwijking Terri. De bloedvaatjes in je hoofd verwijden zich tijdelijk.
Ik dacht nog even na over een trigger, die is er toch wel.
Ik zat vorige week in de kerk twee banken achter iemand met een vestje dat hele fijne ruitjes had met glittertjes er doorheen.
Dat was niet prettig. Ik kon gelukkig iets opschuiven en zat toen achter iemand die het uitzicht daarop blokkeerde. :)
Ook bepaalde koplampen die wit en fel zijn, kunnen triggeren. (Heet dat Xenon of zo?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Migraine ***

Bericht door edele strijdster »

Wat een herkenning hier op 't forum. :)

Helaas, helaas... hier helpen pijnstillers niet, tenzij ik ze direct bij het eerste minimale signaal inneem. Dat is tegenstrijdig omdat dit vaak geen pijn is, maar overgevoeligheid voor bijv. bewegingen. Aanval uit zich vaak in eenzijdig hoofdpijn. Soms met gezichtsveld verlies. 'n Rare gewaarwording als "rechts" simpelweg niet meer bestaat in je brein.

Probeer zoveel mogelijk triggers te vermijden. Geen Conimex producten in iedergeval en daarnaast Rust, Reinheid & Regelmaat. In de kerk dragen mijn voorbuurtjes gelukkig geen onrustige kleding.

Gelukkig gaat het de laatste tijd erg goed. Iets waar ik heel blij mee ben. Was soms meerdere keren per maand een aantal dagen letterlijk uitgeschakeld.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Migraine ***

Bericht door Van Ewijk »

Bij mij is het een vorm van zogeheten oogmigraine.
Het begint met een fonkeling op het netvlies, dat blijft hangen waar je ook kijkt.
Vervolgens breid het zich uit en belemmert je zicht.
In dit stadium is er nog geen sprake van hoofdpijn, dat komt pas als het het weg getrokken is.
Dan krijg ik een half uur daarna een barstende hoofdpijn die ik tot voor kort redelijk wist te bestrijden met Ibuprofen en paracetamol. Wat het beste help als ik dan even ga liggen slapen.

De laatste weken er continu last van en kreeg ik een sterke pijnstillende capsule met alle bijwerkingen van dien.
Nu ben ik overgestapt op een preventief medicijn uit Belgie.
Het zal me benieuwen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Migraine ***

Bericht door Van Ewijk »

Bij mij is het een vorm van zogeheten oogmigraine.
Het begint met een fonkeling op het netvlies, dat blijft hangen waar je ook kijkt.
Vervolgens breid het zich uit en belemmert je zicht.
In dit stadium is er nog geen sprake van hoofdpijn, dat komt pas als het het weg getrokken is.
Dan krijg ik een half uur daarna een barstende hoofdpijn die ik tot voor kort redelijk wist te bestrijden met Ibuprofen en paracetamol. Wat het beste help als ik dan even ga liggen slapen.

De laatste weken er continu last van en kreeg ik een sterke pijnstillende capsule met alle bijwerkingen van dien.
Nu ben ik overgestapt op een preventief medicijn uit Belgie dat ik binnenkort verstrekt krijg.
Het zal me benieuwen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Migraine ***

Bericht door refo »

Volgens mij is dat het normale verloop.
Wat maar beschrijft staat bekend als migraine sans migraine.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Migraine ***

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Vochtgebrek is ook een grote risicofactor, bedacht ik later.
Ja. Herken ik ook wel.
Mannetje schreef:Gebruiken jullie een bepaald type pijnstiller? Of een "gewoon" middel? Over het algemeen werkt het bij mij het beste om en 1000 mg paracetamol en 400 mg ibuprofen te nemen. Na een uur zakt dan de ergste pijn en kan ik gaan slapen.
Van Ewijk schreef:Dan krijg ik een half uur daarna een barstende hoofdpijn die ik tot voor kort redelijk wist te bestrijden met Ibuprofen en paracetamol. Wat het beste help als ik dan even ga liggen slapen.
Ik mag geen Ibuprofen, als het tot hoofdpijn komt neem ik 1000 Pmol+ Coffeïne.
Maar dat helpt pas na enkele doses.
Het lukt mij niet om te slapen, helaas. Het is tijdens zo'n aanval te druk in mijn hoofd om te kunnen slapen.
Van Ewijk schreef:Nu ben ik overgestapt op een preventief medicijn uit Belgie dat ik binnenkort verstrekt krijg.
Het zal me benieuwen.
Ik hoop dat het een effectief middel is, met weinig bijwerkingen. Hou je ons op de hoogte?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Migraine ***

Bericht door MvD5 »

Helaas voor mij ook herkenbare verhalen. Zelf heb ik geen last van een aura.

Mijn migraine begint meestal 's nachts. Dan word ik eind van de nacht wakker met migraine en neem snel 1000mg paracetamol in de hoop dat ik "op tijd ben" en het wat wegzakt in de resterende slaapuren. Als 't al "te ver" is dan heeft die paracetamol geen zin meer en zet zo'n aanval door.

Helaas kan ik geen trigger qua voedingsmiddelen ontdekken bij mezelf. Wel moet ik echt voldoende drinken en op vaste tijden eten. Doe ik dat niet dan volgt er gegarandeerd migraine.

Tips van lotgenoten zijn welkom!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Migraine ***

Bericht door Terri »

Mara schreef: Ik mag geen Ibuprofen, als het tot hoofdpijn komt neem ik 1000 Pmol+ Coffeïne.
Maar dat helpt pas na enkele doses.
Het lukt mij niet om te slapen, helaas. Het is tijdens zo'n aanval te druk in mijn hoofd om te kunnen slapen.



Paracetamol zonder coffeïne is beter voor de rust, van coffeïne wordt je onrustig en extra alert. ( koffie-idee)
Of paracetamol met codeïne, maar dat is alleen op recept.
Voor mij is paracetamol met een tablet cinnarizine (reistabletje) een uitkomst.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Migraine ***

Bericht door Van Ewijk »

Terri schreef:Paracetamol zonder coffeïne is beter voor de rust, van coffeïne wordt je onrustig en extra alert. ( koffie-idee)
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing of verwijzing daar naar toe, maar wel uit herhaaldelijke persoonlijke ervaring dat paracetamol met coffeïne toch sneller en effectiever bij mij werkt dan gewone.
Ik zeg er dan bij, bij mij.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Migraine ***

Bericht door ejvl »

Terri schreef:
Mara schreef: Ik mag geen Ibuprofen, als het tot hoofdpijn komt neem ik 1000 Pmol+ Coffeïne.
Maar dat helpt pas na enkele doses.
Het lukt mij niet om te slapen, helaas. Het is tijdens zo'n aanval te druk in mijn hoofd om te kunnen slapen.



Paracetamol zonder coffeïne is beter voor de rust, van coffeïne wordt je onrustig en extra alert. ( koffie-idee)
Of paracetamol met codeïne, maar dat is alleen op recept.
Voor mij is paracetamol met een tablet cinnarizine (reistabletje) een uitkomst.
1000 mg paracetamol en 800 ibuprofen tegelijk helpt mij vaak. Eventueel met tramadol en diclofinac, wel met maagbeschermers.
Plaats reactie