Ziektekostenverzekering

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

samanthi schreef: Toch suggereerde je iets anders, dat vond ik niet echt eerlijk.
Het geld komt niet uit hetzelfde potje, alleen het door de overheidverplichte noodpotje, daar kan niemand omheen.
Kan je mij het 'anders' gesuggereerde aanwijzen? Ik zie geen enkele tegenstrijdigheid in mijn postings. In beide zeg ik namelijk dat vroeg of laat het geld in en uit hetzelfde potje komt. Het zij in de ene post met meer uitleg dan bij de andere, aangezien jij met een post komt die de zelfstandigheid van Prolife suggereert.
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schokkend

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:
Het misbruik van de Bijbeltekst "draagt elkanders lasten" vind ik pas echt schokkend. In Galaten 6 gaat het er juist om iemand die in zonde gevallen is met een geest van zachtmoedigheid terecht te wijzen en tegelijk op jezelf te zien om te voorkomen dat jezelf verzocht wordt. In die zin moeten we elkanders lasten dragen en zo de wet vervullen. Dat staat dus geheel los van financiële zaken.
Dat is voor het eerst dat ik dit hoor.
Ik heb even gegoogled, maar er blijken nog veel bedrijven en stichtingen zo te heten.
O.m. van het RD:
Draagt Elkanders Lasten is een speciale stichting van het Reformatorisch Dagblad. De doelstelling van de stichting is vastgelegd in de stichtingsakte. Artikel 3 daarvan zegt onder andere: "De stichting heeft ten doel: Het lenigen van menselijke nood door het verlenen van materiële hulp in binnen- en buitenland via instanties en/of personen, die op dit terrein in binnen- en/of buitenland werkzaam zijn..."

En zij lezen en interpreteren die tekst allemaal verkeerd :quoi
Tsja, ik denk niet dat ze de tekst interpreteren maar alleen citeren. Ondertussen is hij wel volledig uit de context gehaald. Lees Galaten 6 er maar op na.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schokkend

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef:
Het misbruik van de Bijbeltekst "draagt elkanders lasten" vind ik pas echt schokkend. In Galaten 6 gaat het er juist om iemand die in zonde gevallen is met een geest van zachtmoedigheid terecht te wijzen en tegelijk op jezelf te zien om te voorkomen dat jezelf verzocht wordt. In die zin moeten we elkanders lasten dragen en zo de wet vervullen. Dat staat dus geheel los van financiële zaken.
Dat is voor het eerst dat ik dit hoor.
Ik heb even gegoogled, maar er blijken nog veel bedrijven en stichtingen zo te heten.
O.m. van het RD:
Draagt Elkanders Lasten is een speciale stichting van het Reformatorisch Dagblad. De doelstelling van de stichting is vastgelegd in de stichtingsakte. Artikel 3 daarvan zegt onder andere: "De stichting heeft ten doel: Het lenigen van menselijke nood door het verlenen van materiële hulp in binnen- en buitenland via instanties en/of personen, die op dit terrein in binnen- en/of buitenland werkzaam zijn..."

En zij lezen en interpreteren die tekst allemaal verkeerd :quoi
Als ik me goed herinner is "Draagt elkanders lasten" ontstaan in het begin van het bestaan van het RD toen er juist een polio-epidemie was uitgebroken in Staphorst. De toenmalige dominee Dorsman werd overspannen, uitgemaakt door de pers als "Moordenaar!". Als ik me goed herinner is toen het RD voor het eerst met "Draagt elkanders lasten" begonnen. Het moet dus 1971-1972 zijn geweest.
Ja, inderdaad heeft o.a. het RD deze tekst misbruikt voor het inzamelen van geld. In mijn beleving is dat ijdel gebruik van het Woord van God. Daarvoor is het Woord te heilig. Dat moeten we niet uit z'n context pellen om voor onze eigen doelen inzetten, hoe goed bedoeld ze dan ook mogen zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Ja, inderdaad heeft o.a. het RD deze tekst misbruikt voor het inzamelen van geld. In mijn beleving is dat ijdel gebruik van het Woord van God. Daarvoor is het Woord te heilig. Dat moeten we niet uit z'n context pellen om voor onze eigen doelen inzetten, hoe goed bedoeld ze dan ook mogen zijn.
Toch denk ik dat het wel meevalt. Lees vers 6 er ook even bij:
"... en die onderwezen wordt in het Woord, dele mede van alle goederen dengene, die hem onderwijst."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schokkend

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:Ja, inderdaad heeft o.a. het RD deze tekst misbruikt voor het inzamelen van geld. In mijn beleving is dat ijdel gebruik van het Woord van God. Daarvoor is het Woord te heilig. Dat moeten we niet uit z'n context pellen om voor onze eigen doelen inzetten, hoe goed bedoeld ze dan ook mogen zijn.
Toch denk ik dat het wel meevalt. Lees vers 6 er ook even bij:
"... en die onderwezen wordt in het Woord, dele mede van alle goederen dengene, die hem onderwijst."
Jawel, maar dat is een ander vers. Dat is niet de context van het dragen van elkanders lasten uit vers 2.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend

Bericht door samanthi »

Wandelende schreef:
samanthi schreef: Toch suggereerde je iets anders, dat vond ik niet echt eerlijk.
Het geld komt niet uit hetzelfde potje, alleen het door de overheidverplichte noodpotje, daar kan niemand omheen.
Kan je mij het 'anders' gesuggereerde aanwijzen? Ik zie geen enkele tegenstrijdigheid in mijn postings. In beide zeg ik namelijk dat vroeg of laat het geld in en uit hetzelfde potje komt. Het zij in de ene post met meer uitleg dan bij de andere, aangezien jij met een post komt die de zelfstandigheid van Prolife suggereert.
dit
En zo is het. Het is gewoon de waarheid. Geld komt allemaal in en uit hetzelfde potje.
klinkt net iets anders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

samanthi schreef:
Wandelende schreef:
samanthi schreef: Toch suggereerde je iets anders, dat vond ik niet echt eerlijk.
Het geld komt niet uit hetzelfde potje, alleen het door de overheidverplichte noodpotje, daar kan niemand omheen.
Kan je mij het 'anders' gesuggereerde aanwijzen? Ik zie geen enkele tegenstrijdigheid in mijn postings. In beide zeg ik namelijk dat vroeg of laat het geld in en uit hetzelfde potje komt. Het zij in de ene post met meer uitleg dan bij de andere, aangezien jij met een post komt die de zelfstandigheid van Prolife suggereert.
dit
En zo is het. Het is gewoon de waarheid. Geld komt allemaal in en uit hetzelfde potje.
klinkt net iets anders.
Niet uit z’n verband halen. Dat was een reactie op “dat is kort door de bocht”. Nou het is niet alleen kort door de bocht, het is de bocht zelf. En dat heb ik daarna in een langere post onderbouwd, dat het m.i. een wassen neus is, aangezien de financiële middelen uit hetzelfde hoofdpotje komen.
Jij mag dat van mij zien als dat ik iets anders suggereer en je mag het natuurlijk ook oneerlijk vinden, maar zo lopen feitelijk de lijntjes wel. Als de financiële lijntjes anders zouden lopen, dan zou ik graag klant zijn bij ProLife. Nu zie ik persoonlijk de meerwaarde er echt niet van in.
(~)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schokkend

Bericht door merel »

Precies, juist omdat ik deze kennis had/heb vind ik het een wassen neus en zie de meerwaarde niet in van deze verzekering.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

Mee eens. Ook aardig om na te gaan onder welke vergunning het label is ondergebracht. Dat zal gewoon de vergunning van Achmea zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:Mee eens. Ook aardig om na te gaan onder welke vergunning het label is ondergebracht. Dat zal gewoon de vergunning van Achmea zijn.
Eerst nazoeken, dan pas melden, door "dat zal" zijn er al veel onwaarheden de wereld ingegaan
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Eerst nazoeken, dan pas melden, door "dat zal" zijn er al veel onwaarheden de wereld ingegaan
In dit geval niet. Het is zoals ik het zei.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

De vergoedingen uit de basisverzekering zijn wettelijk geregeld. Verzekeraars kúnnen vergoeding niet weigeren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

refo schreef:De vergoedingen uit de basisverzekering zijn wettelijk geregeld. Verzekeraars kúnnen vergoeding niet weigeren.
Risicodragers kunnen wel aan selectie doen van zorgverleners en daarmee indirect een uitsluiting creëren.
En daarnaast klopt jouw post in het geval van label Prolife niet, zij weigeren wel de vergoeding op bijv. de wettelijk geregelde abortus.

Weet iemand of een abortus voor een verzekerde van Prolife alsnog wordt vergoed alleen dan via de financiële middelen van ZKA of Achmea zelf?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:
Eerst nazoeken, dan pas melden, door "dat zal" zijn er al veel onwaarheden de wereld ingegaan
In dit geval niet. Het is zoals ik het zei.
Dat is slechts gedeeltelijk waar.

De basisverzekering wordt gevoerd onder het AFM nummer van Zilveren Kruis Achmea, nr. 12001027.

De aanvullende verzekeringen worden rechtstreeks uitgevoerd door Achmea N.V. bij de AFM geregistreerd onder nr. 12000647.
(~)
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Schokkend

Bericht door kasparov »

Het wordt nu wel heel technisch. Ik haal eruit dat "reformatorische" zorgverzekeringen eigenlijk een aparte polis zijn die bestaande verzekeraars aanbieden voor een speciale doelgroep. Als die polis aanslaat, dan verdienen die verzekeraars daar aan. En dan is de doelgroep blij met deze speciaal voor hun gemaakte polis.

Maar om dan te denken dat je niet meebetaalt aan ongewenste dingen, klopt volgens mij niet. Die verzekeraars verkopen ook andere polissen waarin bredere vergoedingen zijn opgenomen. Ze verdienen aan alle polissen. Niet rendabele polissen worden vroeg of laat geschrapt. Ik denk dat er soms fors (intern) gelobbyd wordt om deze polissen nog in de lucht te houden, met als doel deze meer rendabel te maken.

Een polis is niet meer dan een lijst met zaken die wel, die gedeeltelijk, die niet vergoed worden, vergoed in geld, vergoed in natura, vergoed in het algemeen, vergoed alleen bij inzet van bepaalde zorgaanbieders.
Plaats reactie