Ziektekostenverzekering

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

Dit is wel erg politiek correct, kasparov. :yahoo

:haha
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schokkend

Bericht door Ditbenik »

kasparov schreef:Het wordt nu wel heel technisch. Ik haal eruit dat "reformatorische" zorgverzekeringen eigenlijk een aparte polis zijn die bestaande verzekeraars aanbieden voor een speciale doelgroep. Als die polis aanslaat, dan verdienen die verzekeraars daar aan. En dan is de doelgroep blij met deze speciaal voor hun gemaakte polis.

Maar om dan te denken dat je niet meebetaalt aan ongewenste dingen, klopt volgens mij niet. Die verzekeraars verkopen ook andere polissen waarin bredere vergoedingen zijn opgenomen. Ze verdienen aan alle polissen. Niet rendabele polissen worden vroeg of laat geschrapt. Ik denk dat er soms fors (intern) gelobbyd wordt om deze polissen nog in de lucht te houden, met als doel deze meer rendabel te maken.

Een polis is niet meer dan een lijst met zaken die wel, die gedeeltelijk, die niet vergoed worden, vergoed in geld, vergoed in natura, vergoed in het algemeen, vergoed alleen bij inzet van bepaalde zorgaanbieders.
Je conclusies zijn feitelijk onjuist. Lees eerst iets over de geschiedenis van Prolife. Daar zie je al dat het anders zit dan jij veronderstelt: https://goo.gl/wGk8x8 .
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Schokkend

Bericht door kasparov »

Ditbenik schreef:
kasparov schreef:Het wordt nu wel heel technisch. Ik haal eruit dat "reformatorische" zorgverzekeringen eigenlijk een aparte polis zijn die bestaande verzekeraars aanbieden voor een speciale doelgroep. Als die polis aanslaat, dan verdienen die verzekeraars daar aan. En dan is de doelgroep blij met deze speciaal voor hun gemaakte polis.

Maar om dan te denken dat je niet meebetaalt aan ongewenste dingen, klopt volgens mij niet. Die verzekeraars verkopen ook andere polissen waarin bredere vergoedingen zijn opgenomen. Ze verdienen aan alle polissen. Niet rendabele polissen worden vroeg of laat geschrapt. Ik denk dat er soms fors (intern) gelobbyd wordt om deze polissen nog in de lucht te houden, met als doel deze meer rendabel te maken.

Een polis is niet meer dan een lijst met zaken die wel, die gedeeltelijk, die niet vergoed worden, vergoed in geld, vergoed in natura, vergoed in het algemeen, vergoed alleen bij inzet van bepaalde zorgaanbieders.
Je conclusies zijn feitelijk onjuist. Lees eerst iets over de geschiedenis van Prolife. Daar zie je al dat het anders zit dan jij veronderstelt: https://goo.gl/wGk8x8 .
Ik lees bij 2004:
De aanvullende ziekenfondsverzekering van Pro Life, de Selectpolis, krijgt een nieuwe naam Mediumpolis. Daarnaast worden de Smallpolis en de Largepolis geïntroduceerd. De particuliere ziektekostenverzekering wordt ook aangepast met het oog op de invoering van de basisverzekering. De Pro Life Basispolis is een feit.
Welk deel is volgens jou onjuist in mijn samenvatting?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

Dat is het oude stelsel.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Schokkend

Bericht door Klavart »

refo schreef:Dat is het oude stelsel.
Wat is het oude stelsel?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

Klavart schreef:
refo schreef:Dat is het oude stelsel.
Wat is het oude stelsel?

Het nieuwe zorgstelsel
Wat zijn de belangrijkste veranderingen tussen de nieuwe zorgverzekering en het zorgstelsel van voor 1 januari 2006? 
- De verschillende verzekeringsvormen (b.v. ziekenfonds, particulier en ambtenarenregeling) zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats is één zorgverzekering met een wettelijk omschreven basispakket gekomen. 
- Iedereen die rechtmatig in Nederland woont of hier loonbelasting betaalt, is verplicht zich per 1 januari 2006 te verzekeren voor de zorgverzekering. 
- De zorgverzekering wordt uitgevoerd door zorgverzekeraars. Zij hebben een acceptatieplicht, ongeacht geslacht, leeftijd of gezondheidsrisico van de degene die zich aanmeldt. 
- Iedere verzekerde ouder dan 18 betaalt de zorgverzekering een vaste (nominale) premie direct aan de zorgverzekeraar. Daarnaast heeft iedereen die een belastbaar inkomen heeft uit werk en woning een inkomensafhankelijke bijdrage van 6,9% over bepaalde bestanddelen van het bijdrage-inkomen, die geheel door de werkgever of uitkeringsinstantie wordt vergoed. Tegelijkertijd zijn de vroegere werkgeversbijdrage, de procentuele ziekenfondspremie voor werknemers, de MOOZ-bijdrage en de WTZ-omslagbijdrage vervallen. 
- Keuzemogelijkheden: U kunt jaarlijks van zorgverzekeraar veranderen en u kunt kiezen uit verschillende verzekeringsvormen, met of zonder eigen risico en een bijbehorende premie.

Bron: Zorgkiezer.nl
(~)
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Schokkend

Bericht door kasparov »

Dat gaat over de basisverzekering, die leidt tot een basispolis. Het onderscheid zit in de aanvullende polissen. Dus volgens mij zeggen we hetzelfde, alleen met andere woorden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Schokkend

Bericht door helma »

Ik vind het onderwerp 'schokkend' toch niet zo goed gekozen voor deze uiteenzettingen over ziektekostenverzekeringen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schokkend

Bericht door Zita »

helma schreef:Ik vind het onderwerp 'schokkend' toch niet zo goed gekozen voor deze uiteenzettingen over ziektekostenverzekeringen.
Het onderwerp 'schokkend' is sowieso een wat vreemd onderwerp.
Deze discussie daarom afgesplitst uit het topic 'schokkend'.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

helma schreef:Ik vind het onderwerp 'schokkend' toch niet zo goed gekozen voor deze uiteenzettingen over ziektekostenverzekeringen.
Ik vond het anders best schokkend om sommige dingen te lezen.
(~)
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Schokkend

Bericht door kasparov »

Wandelende schreef:
helma schreef:Ik vind het onderwerp 'schokkend' toch niet zo goed gekozen voor deze uiteenzettingen over ziektekostenverzekeringen.
Ik vond het anders best schokkend om sommige dingen te lezen.
Dat vond ik eigenlijk ook wel. Achter de schermen gaat het min-of-meer op/van de grote hoop, om het zo maar te zeggen.
Plaats reactie