Waar denk je op dit moment aan? [4]

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Mag ik vragen wie?

Waar ik mij wel over verbaas is dat er binnen de CGK ( ik weet niet of dit in andere kerken ook zo is)geen bedrijfsarts aan te pas komt om dit te beoordelen. Indien iemand langdurig vermoeid of overspannen is, kan men vrij makkelijk met emiritaat ( zonder WIA keuring zoals de rest van Nederland krijgt) om vervolgens wel elke week 2 keer te preken. Hoezo arbeidsongeschikt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

merel schreef:Indien iemand langdurig vermoeid of overspannen is, kan men vrij makkelijk met emiritaat ( zonder WIA keuring zoals de rest van Nederland krijgt) om vervolgens wel elke week 2 keer te preken. Hoezo arbeidsongeschikt?
Ik denk dat je dan het takenpakket onderschat wat een predikant normaliter naast die twee keer preken ook moet doen in zijn gemeente.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Auto »

merel schreef:Mag ik vragen wie?

Waar ik mij wel over verbaas is dat er binnen de CGK ( ik weet niet of dit in andere kerken ook zo is)geen bedrijfsarts aan te pas komt om dit te beoordelen. Indien iemand langdurig vermoeid of overspannen is, kan men vrij makkelijk met emiritaat ( zonder WIA keuring zoals de rest van Nederland krijgt) om vervolgens wel elke week 2 keer te preken. Hoezo arbeidsongeschikt?
Dit klopt niet. De laatste jaren is er een hele procedure rond gezondheidsemeritaat. En op uiterlijke zaken een beoordeling geven, zou ik niet zo maar doen. Achter het gordijn kunnen zaken liggen die pijnlijke en heel gevoelig liggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Mag ik vragen wie?

Waar ik mij wel over verbaas is dat er binnen de CGK ( ik weet niet of dit in andere kerken ook zo is)geen bedrijfsarts aan te pas komt om dit te beoordelen. Indien iemand langdurig vermoeid of overspannen is, kan men vrij makkelijk met emiritaat ( zonder WIA keuring zoals de rest van Nederland krijgt) om vervolgens wel elke week 2 keer te preken. Hoezo arbeidsongeschikt?
ds. van der Zwan, in Dordrecht.
Het is vrij recent en in het begin is moeilijk te voorspellen hoe lang zoiets duurt en of iemand geheel herstelt.
Maar het gaat toch niet om het gemak van emeritaat?
Ik ben bezorgd om het toenemend aantal predikanten dat met vermoeidheid en burn out verschijnselen kampen.
En niet alleen in onze kerken!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Maar kan je iemand dan omwille van gezondheidsredenen (dat wat openbaar genoemd wordt) met emeritaat sturen, terwijl de echte reden niet genoemd wordt? Dat wringt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Auto »

Herman schreef:Maar kan je iemand dan omwille van gezondheidsredenen (dat wat openbaar genoemd wordt) met emeritaat sturen, terwijl de echte reden niet genoemd wordt? Dat wringt.
Nee dat mag niet en dat zal alleen maar strikter worden met het oog op de wet bescherming persoonsgegevens. En waarom moet iedereen over een ander alles weten en in geval van zichzelf dan de hakken in het zand zetten?
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Ik denk dat het takenpakket niet meer/minder is dan menig werknemer momenteel ook op zijn bordje heeft. Althans als ik in mijn eigen praktijk rondkijk. En daarbij meldt onze predikant doodleuk dat hij alleen is aangenomen voor crisispastoraat en hij vindt niet snel dat het crisis is. Bij onttrekken van mensen komt hij doodleuk pas na 18 weken een keertje langs. Dus dat komt op het bordje van de wijkouderlingen terecht ( naast hun gewone werk).
Ik merk juist dat heel veel (en dan met name de jongere generatie)predikanten vinden dat een werkweek van 40 uur voor hen ook acceptabel is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Mara schreef:Ik ben bezorgd om het toenemend aantal predikanten dat met vermoeidheid en burn out verschijnselen kampen.
En niet alleen in onze kerken!
Niet om alles te bagatelliseren, maar iemand als Spurgeon ging in de tweede helft van zijn bediening in de winterperiode al vaak voor drie maanden naar de Middelandse zee stranden om bij te sterken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Herman schreef:
merel schreef:Indien iemand langdurig vermoeid of overspannen is, kan men vrij makkelijk met emiritaat ( zonder WIA keuring zoals de rest van Nederland krijgt) om vervolgens wel elke week 2 keer te preken. Hoezo arbeidsongeschikt?
Ik denk dat je dan het takenpakket onderschat wat een predikant normaliter naast die twee keer preken ook moet doen in zijn gemeente.
En allerlei lezingen en voordrachten. En vragen beantwoorden in een vragenrubriek. Extra preekbeurt in het verpleeghuis.
Ik weet dat veel predikanten heel trouw zijn in hun herderlijke taken. Ik denk dat dit heel veel van iemand vergt, ook geestelijk.
En tegenwoordig is het niet alleen ziekte en armoede, maar ook huwelijksproblemen, incest, worstelingen w.b. homofilie, transgender, e.d. wat hij vaak op zijn bordje krijgt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Ik ben bezorgd om het toenemend aantal predikanten dat met vermoeidheid en burn out verschijnselen kampen.
En niet alleen in onze kerken!
Niet om alles te bagatelliseren, maar iemand als Spurgeon ging in de tweede helft van zijn bediening in de winterperiode al vaak voor drie maanden naar de Middelandse zee stranden om bij te sterken.
Maar als ik het me goed herinner, wat hij toch lichamelijk niet sterk?
William Cowper leed aan ernstige depressies.
Niet iedere voorganger is een sterke Jerke.
En misschien kan een echtgenote eens een "slagboom" neerlaten, als ze ziet dat er teveel beroep op haar man wordt gedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Auto schreef:En waarom moet iedereen over een ander alles weten en in geval van zichzelf dan de hakken in het zand zetten?
Je kwetsbaar opstellen, levert vaak meer op dan alles achter een gesloten deur te houden. Eerlijkheid wordt echt nog wel gewaardeerd.
Maar anno nu kan ik het goed begrijpen. Je krijgt zo makkelijk zoveel over je heen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik denk dat het takenpakket niet meer/minder is dan menig werknemer momenteel ook op zijn bordje heeft. Althans als ik in mijn eigen praktijk rondkijk. En daarbij meldt onze predikant doodleuk dat hij alleen is aangenomen voor crisispastoraat en hij vindt niet snel dat het crisis is. Bij onttrekken van mensen komt hij doodleuk pas na 18 weken een keertje langs. Dus dat komt op het bordje van de wijkouderlingen terecht ( naast hun gewone werk).
Ik merk juist dat heel veel (en dan met name de jongere generatie)predikanten vinden dat een werkweek van 40 uur voor hen ook acceptabel is.
Sorry hoor, maar dat vind ik geen houding voor een geroepen knecht!
Ik lees dat in het blaadje van de PKN ook, "ik ben 65 en gooi het bijltje erbij neer", schreef eens een dominee.
Vaste dagen vrij, dus onbereikbaar idd.
En in die kerk hebben ze al minder te doen, want er is maar 1 dienst per zondag.

En die jonge generatie heeft vaak een echtgenote die werkt, dus het gezinstakenpakket komt dan ook deels op hem neer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Precies en daar heb ik dus moeite mee. Keuzes binnen het gezin maken vind ik prima, maar dan ook het arbeidsongeschiktsheidsprocedure volgen die ook geldt voor de rest van de samenleving. Ik zie namelijk om mij heen dat predikanten die al rond hun 40 met emiritaat gaan daarna zoveel ernaast gaan doen dat ik mij afvraag of zij niet 'onterecht'hun emiritaat gekregen hebben en niet gewoon hun werk kunnen doen. Ook bij het toekennen van een WGA uitkeriing ( WIA) krijg je immers na 5 jaar weer een herkeuring. Ik vind dat dat ook moet gelden voor predikanten.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Auto »

merel schreef:Precies en daar heb ik dus moeite mee. Keuzes binnen het gezin maken vind ik prima, maar dan ook het arbeidsongeschiktsheidsprocedure volgen die ook geldt voor de rest van de samenleving. Ik zie namelijk om mij heen dat predikanten die al rond hun 40 met emiritaat gaan daarna zoveel ernaast gaan doen dat ik mij afvraag of zij niet 'onterecht'hun emiritaat gekregen hebben en niet gewoon hun werk kunnen doen. Ook bij het toekennen van een WGA uitkeriing ( WIA) krijg je immers na 5 jaar weer een herkeuring. Ik vind dat dat ook moet gelden voor predikanten.
Volgens mij maakt dat deel uit van de procedure. Omdat bij aanvraag van gezondheids emeritaat er door diverse instanties uitspraak gedaan moet worden en daar hoort ook een herevaluatie bij na aantal jaren. (Emeritaat is sinds aantal jaren ondergebracht bij officieel pensioenfonds)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Ik heb google er op losgelaten en de stukken doorgenomen. Er is blijkbaar wel een arbodienst ( dat valt mij eerlijk gezegd mee!), alleen de plan van aanpak wordt alleen gecommuniceerd met de dominee. Er is geen enkele ( financiële) druk/ prikkel om weer aan de slag te gaan.
Nu begrijp ik ook wel dat het ambt van predikant een andere is dan ander werk. Toch vind ik het (blijvende) 100% verzuim onbegrijpelijk. Helemaal in het licht van de richtlijnen van de WIA die voor de rest van Nederland geldt ( muv ZZP-ers) en als ik zie wat de gemiddelde ds na zijn verleende emeritaat blijkbaar nog allemaal kan doen.

En het op een andere wijze regelen van het pensioen vind ik niet meer dan billijk
Plaats reactie