Waar denk je op dit moment aan? [4]

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef:
refo schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Dat hangt wel van de tijden af. Als je buiten de spits incheckt, is zelfs eerste klas reizen niet duur. Als je de tijd dat je de krant kunt lezen meerekent, kost het volgens mij geen extra tijd. Ik heb wel een auto, maar die staat bijna elke dag stil, behalve als het regent.
Als ik van Goes naar Rotterdam cs zou gaan, kost me 1e klas retour 40 euro. Met de auto is het 208 km. Auto rijdt ongeveer 1:17. Kost me daarmee rond de 24 euro. Ik weet dat er nog allerhande lasten af zouden moeten, maar ik verwacht niet dat dat 16 euro is. Ik vind daarmee het eerste klas reizen misschien niet heel duur, maar ook verre van geprijsd zodat het me over de streep zou trekken.
Een kleine auto kost 31 cent per km. Een middenklasse 49 cent.
Dat zijn alle kosten. Mocht je sowieso een auto nodig hebben, dan kun je beter alleen naar de variabele kosten kijken.
Ik heb 10 jaar in een Ibiza station gereden. Gekocht voor € 6.500 meer dan waarvoor ik hem verkocht. Onderhoud € 2000 per jaar. Belasting € 1.000. Verzekering rond de € 400. Brandstof € 150 per maand. Kosten over 10 jaar heen: € 65.000. Heb er in die tijd 200.000km mee gereden. Dat is inderdaad 33 ct per km.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik reis daarmee heel Nederland door. Dat heet een Dal vrij abonnement.
Heb je daar een link naar? Ik zie alleen een dal voordeel abonnement, waarmee je wel 40% korting krijgt, maar dat is iets heel anders dan 40/50 keer voor dat bedrag reizen.
Edit: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/beste ... roducten/5 deze denk ik? Dat is inderdaad wel heel interessant als je makkelijk in die daluren kan reizen en je bestemmingen enigszins in de buurt van stations liggen. Dat laatste zou in mijn werk het lastigste zijn.
Die is het inderdaad. Alleen reis ik eerste klas. Dan heb je meer kans op een zitplaats in drukke treinen.

Mijn bestemmingen liggen vrijwel altijd binnen 20 kilometer van een station en meestal binnen tien kilometer. Maar soms ook niet, en dan neem ik de auto. Ik heb er een hekel aan, maar ben wel blij dat ik er een heb.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:
MGG schreef:
refo schreef:
Zeeuw schreef: Een kleine auto kost 31 cent per km. Een middenklasse 49 cent.
Dat zijn alle kosten. Mocht je sowieso een auto nodig hebben, dan kun je beter alleen naar de variabele kosten kijken.
Ik heb 10 jaar in een Ibiza station gereden. Gekocht voor € 6.500 meer dan waarvoor ik hem verkocht. Onderhoud € 2000 per jaar. Belasting € 1.000. Verzekering rond de € 400. Brandstof € 150 per maand. Kosten over 10 jaar heen: € 65.000. Heb er in die tijd 200.000km mee gereden. Dat is inderdaad 33 ct per km.
Klopt het ANWB heeft een solide berekening gemaakt. Een stukje van het onderhoud en afschrijving en de volledige mrb zijn vaste kosten. De kosten per kilometer betreft een dalende lijn. Waarbij de ANWB bij het bepalen van de kosten per kilometer uitgaat van een gemiddeld autogebruik. Persoonlijk weeg ik liever de variabele kosten van een auto af tegen de kosten van alternatief vervoer. Overigens zijn de vaste kosten een stuk lager, nu een zware diesel is ingeruild voor een elektrische auto.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik reis daarmee heel Nederland door. Dat heet een Dal vrij abonnement.
Heb je daar een link naar? Ik zie alleen een dal voordeel abonnement, waarmee je wel 40% korting krijgt, maar dat is iets heel anders dan 40/50 keer voor dat bedrag reizen.
Edit: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/beste ... roducten/5 deze denk ik? Dat is inderdaad wel heel interessant als je makkelijk in die daluren kan reizen en je bestemmingen enigszins in de buurt van stations liggen. Dat laatste zou in mijn werk het lastigste zijn.
Die is het inderdaad. Alleen reis ik eerste klas. Dan heb je meer kans op een zitplaats in drukke treinen.

Mijn bestemmingen liggen vrijwel altijd binnen 20 kilometer van een station en meestal binnen tien kilometer. Maar soms ook niet, en dan neem ik de auto. Ik heb er een hekel aan, maar ben wel blij dat ik er een heb.
Gebruik je dan een fiets of scooter of zo via de NS of altijd de bus?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Een elektrische vouwfiets of een hogesnelheidsfiets. De bus gebruik ik eigenlijk nooit. Soms de metro in Amsterdam, maar bussen en trams doen er erg lang over.

En in bijzondere gevallen kan ik een auto huren via Snappcar in de buurt van een station. Maar dat doe ik eigenlijk zelden of nooit.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 okt 2022, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef:
Klopt het ANWB heeft een solide berekening gemaakt. Een stukje van het onderhoud en afschrijving en de volledige mrb zijn vaste kosten. De kosten per kilometer betreft een dalende lijn. Waarbij de ANWB bij het bepalen van de kosten per kilometer uitgaat van een gemiddeld autogebruik. Persoonlijk weeg ik liever de variabele kosten van een auto af tegen de kosten van alternatief vervoer. Overigens zijn de vaste kosten een stuk lager, nu een zware diesel is ingeruild voor een elektrische auto.
Bij mij zijn de vaste kosten nu muurvast en de variabele 0. En dat is voor mij best fijn. Ik ben qua autokosten een fan van zekerheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Een elektrische vouwfiets of een hogesnelheidsfiets.
Ah, dat is wel handig. Ik reisde lang geleden veel 1e klas voor mij werk en vond het meestal best ok.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

2021-2022 Eben Haëzer

Ik denk aan gisteren, ongeveer een uur of 11.
toen was het een jaar geleden
dat ik bijzonder bewaard ben.
Als enkele millimeters anders was gevallen
had ik de val niet overleefd,
menselijkerwijs gesproken.
Nu, één jaar later, Dankdag 2022,
een dag waarop ik de gevolgen nog in mijn lichaam voel,
maar we mogen er nog zijn.

We kunnen het niet begrijpen,
maar voelen wel
dat we ons maar niet in de ware dankdaggestalte kunnen brengen.
Ik hoop dat dit verstaan wordt,
en doel ik niet op de uiterlijke vorm van dankbaarheid.
Dat het in alle diepte van dit woord mag worden
wat ik hierboven schreef:
Eben Haëzer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Mooi.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

De ware dankbaarheid komt ook niet uit onszelf voort. Maar toch is het goed om hierbij uitdrukkelijk stil te staan. Dank voor het delen.

En om on-topic te blijven:

Het mooie is dat onze dominee zei dat Dankdag ook een moment is om andere mensen te danken, zoals je ouders, en mensen die je verzorgen. Hij zei dat naar aanleiding van Jezus die met innerlijke ontferming bewogen was over anderen.

Ik vond dat een heel mooie gedachte, die ik ook nog even wil delen. Er is weinig mooiers dan om vrienden en anderen van wie je houdt te melden hoe blij je met hen bent. Ik had dat nooit zo aan Dankdag gelinkt, maar het is heel bijbels. Alle goede gave, en iedere gift is afkomstig van de Vader der lichten.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

DDD schreef:De ware dankbaarheid komt ook niet uit onszelf voort. Maar toch is het goed om hierbij uitdrukkelijk stil te staan. Dank voor het delen.

En om on-topic te blijven:

Het mooie is dat onze dominee zei dat Dankdag ook een moment is om andere mensen te danken, zoals je ouders, en mensen die je verzorgen. Hij zei dat naar aanleiding van Jezus die met innerlijke ontferming bewogen was over anderen.

Ik vond dat een heel mooie gedachte, die ik ook nog even wil delen. Er is weinig mooiers dan om vrienden en anderen van wie je houdt te melden hoe blij je met hen bent. Ik had dat nooit zo aan Dankdag gelinkt, maar het is heel bijbels. Alle goede gave, en iedere gift is afkomstig van de Vader der lichten.
Dat is inderdaad een mooie gedachte. Die had ik nog niet eerder gehoord.

Ik merk bij mijzelf dat de gedachte van bid- en dankdag een beetje verdwijnt in de waan van de dag. Vanmorgen gewerkt, alle kinderen school, jongste twee waren vlak voor de dienst uit en hadden tijdens de dienst meer zij in een potje voetbal dan in stilzitten. De oudste twee hebben vandaag en morgen meerdere toetsen etc. De gedachte van de preek zijn zo snel verdwenen. Wat is eigenlijk de gedachte achter ' de dienst op woensdag' ipv een zondagse dankdienst?
Laatst gewijzigd door merel op 02 nov 2022, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Precies. Ik ben er de hele dag al blij van. :)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 03 nov 2022, 06:57, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:De ware dankbaarheid komt ook niet uit onszelf voort. Maar toch is het goed om hierbij uitdrukkelijk stil te staan. Dank voor het delen.

En om on-topic te blijven:

Het mooie is dat onze dominee zei dat Dankdag ook een moment is om andere mensen te danken, zoals je ouders, en mensen die je verzorgen. Hij zei dat naar aanleiding van Jezus die met innerlijke ontferming bewogen was over anderen.

Ik vond dat een heel mooie gedachte, die ik ook nog even wil delen. Er is weinig mooiers dan om vrienden en anderen van wie je houdt te melden hoe blij je met hen bent. Ik had dat nooit zo aan Dankdag gelinkt, maar het is heel bijbels. Alle goede gave, en iedere gift is afkomstig van de Vader der lichten.
Dat is inderdaad een mooie gedachte. Die had ik nog niet eerder gehoord.

Ik merk bij mijzelf dat de gedachte van bid- en dankdag een beetje verdwijnt in de waan van de dag. Vanmorgen gewerkt, alle kinderen school, jongste twee waren vlak voor de dienst uit en hadden tijdens de dienst meer zij in een potje voetbal dan in stilzitten. De oudste twee hebben vandaag en morgen meerdere toetsen etc. De gedachte van de preek zijn zo snel verdwenen. Wat is eigenlijk de gedachte achter ' de dienst op woensdag' ipv een zondagse dankdienst?
Ik neem daarom altijd vrij. Je zou kunnen proberen om vrij te nemen en dan ook echt iets leuks te doen met de kinderen, zodat het een aparte dag, een feestdag is. Maar dan moet je wel vrij krijgen van school, en kennelijk hebben ze dat niet. Dat vind ik zelf heel jammer. Ik vind het ook raar dat op een gereformeerde school er toetsen zijn de dag na dankdag. Daar zou ik gewoon een punt van maken bij de docenten. Dat is nergens voor nodig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

.
Plaats reactie