Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ad Anker »

Ach toch. Tegenwoordig komen kinderen geletterd de kleuterschool binnen terwijl ze sociaal emotioneel ernstig achter lopen. Hoe sneu toch. Allemaal golfbewegingen mensen.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:Ach toch. Tegenwoordig komen kinderen geletterd de kleuterschool binnen terwijl ze sociaal emotioneel ernstig achter lopen. Hoe sneu toch. Allemaal golfbewegingen mensen.
Ik herken dit totaal niet.
Zita schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: En mijn onderwijservaring zegt dat jullie allebei erg stigmatiseren.
Ik wilde louter wat tegenwicht bieden aan hetgeen Zita zei. Over het algemeen ben ik overigens wel tevreden over de leerkrachten. Slechts bij één leerkracht heb ik het idee dat ze ongeschikt is voor haar taak.
Haha, ik wilde wat tegenwicht bieden aan hetgeen Mara zei. Over het algemeen ben ik overigens zeer tevreden over de ouders. :huhu
Ik ben meer tevreden over de middelbare school dan over de lagere school. Wellicht komt dat ook omdat onze kinderen daar tot op heden meer tot bloei komen en meer op hun plek zitten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Zita schreef: Haha, ik wilde wat tegenwicht bieden aan hetgeen Mara zei. Over het algemeen ben ik overigens zeer tevreden over de ouders. :huhu
Wat zei ik dan, waarom je dit zegt??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Ach toch. Tegenwoordig komen kinderen geletterd de kleuterschool binnen terwijl ze sociaal emotioneel ernstig achter lopen. Hoe sneu toch. Allemaal golfbewegingen mensen.
De kwaliteit van het aangeboden onderwijs, verloopt dat ook in golfbewegingen? Tijdens de lockdown het schoolmateriaal van mijn kinderen eens goed kunnen bekijken, maar ik was er niet van onder de indruk. Kun jij als onderwijzer mij de toegevoegde waarde vertellen van schattend rekenen?

Het viel mij op dat er eerst aan kinderen wordt gevraagd hoeveel 10 pakken melk van € 0,99 ongeveer kosten. Pas dan wordt gevraagd om het exact uit te rekenen. Mijn mijn boerenlogica zou ik zeggen, reken eerst uit je hoofd uit het is, dan kun je het de volgende keer wel ongeveer schatten.

En waarom is de staartdeling afgeschaft?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Ach toch. Tegenwoordig komen kinderen geletterd de kleuterschool binnen terwijl ze sociaal emotioneel ernstig achter lopen. Hoe sneu toch. Allemaal golfbewegingen mensen.
De kwaliteit van het aangeboden onderwijs, verloopt dat ook in golfbewegingen? Tijdens de lockdown het schoolmateriaal van mijn kinderen eens goed kunnen bekijken, maar ik was er niet van onder de indruk. Kun jij als onderwijzer mij de toegevoegde waarde vertellen van schattend rekenen?

Het viel mij op dat er eerst aan kinderen wordt gevraagd hoeveel 10 pakken melk van € 0,99 ongeveer kosten. Pas dan wordt gevraagd om het exact uit te rekenen. Mijn mijn boerenlogica zou ik zeggen, reken eerst uit je hoofd uit het is, dan kun je het de volgende keer wel ongeveer schatten.

En waarom is de staartdeling afgeschaft?
Met mijn boerenverstand vind ik schattend rekenen wel handig. Ik heb 10 pakken nodig die 99 cent kosten, ben ik dus ongeveer een tientje kwijt. Voor de kinderen die moeilijk rekenen reuze handig. 99 cent is bijna een euro, 10 euro's is 10 euro. Mooi toch? Dit gevalletje is makkelijk, maar 298 euro x 6 is moeilijker. Dan is het handig om te weten dat je ook 300 x 6 kan dan. Dat is veel makkelijker. En dan haal je er later 2x6 af, als volgende stap.

De staartdeling: ik meen dat die is afgeschaft omdat de oude staartdeling een foefje was waar geen begrip voor nodig was. De nieuwe staartdeling gaat uit van begrip, van logische stappen.

1613 gedeeld door 22. Je gaat eerst kijken hoeveel keer je 22 uit dit getal kan halen. 10x is 220, 20x is 440, 40x is 880, hé, 50x dus 1100. Oké, dat haal ik van 1613 af, hou ik 513 over. Dan haal ik er 20x af, hou ik 73 over. Kan ik nog 3x, hou ik 7 over. Het antwoord is dus 50+20+3 is 73 rest 7. Je zet dat netjes onder elkaar natuurlijk in het echt, maar zo werkt het. Staartdeling nieuwe stijl:

1613:22
1100 50x
513
440 20x
73
66 3x
7

Antwoord 73 rest 7
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Dodo »

Dat is toch logisch? Je kunt een kind wel het kunstje leren, maar als het een klein foutje maakt komt er een totaal verkeerde uitkomst. Als het kind leert schatten waar het ongeveer op uit moet komen, krijgt het meer begrip voor hoeveelheden en ziet het ook eerder als er een rekenfoutje is gemaakt.
De staartdeling ligt al heel lang in het museum, geloof ik. Die hebben mijn kinderen al niet meer geleerd.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Dat is toch logisch? Je kunt een kind wel het kunstje leren, maar als het een klein foutje maakt komt er een totaal verkeerde uitkomst. Als het kind leert schatten waar het ongeveer op uit moet komen, krijgt het meer begrip voor hoeveelheden en ziet het ook eerder als er een rekenfoutje is gemaakt.
De staartdeling ligt al heel lang in het museum, geloof ik. Die hebben mijn kinderen al niet meer geleerd.
Hoezo is rekenen een kunstje leren? Ad gaf een ezelsbruggetje, maar ik kreeg niet het idee dat dit was aangeleerd.

Ik zal wel ouderwets zijn en te gevormd in de jaren '80. Ik vind de nieuwe manier van delen minder helder. Met name omdat er meerdere mogelijkheden zijn om tot het antwoord te komen. Dat is bij een staartdeling niet zo. In het voorbeeld van Ad je bijv. ook kunt zeggen 60*22= 1320 of 70*22=1540. Bij een staartdeling volgt altijd eerst de 7.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Ik vind de staartdeling ook nodig. Mensen met gezond verstand begrijpen zelf wel dat uit 1000 delen door 5,5 geen 2000 kan komen en ook geen 500. Schattend rekenen is voor maar weinig kinderen een verbetering, naar mijn idee. Maar ik ben hier niet deskundig in.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Orchidee »

Ik heb gevoelens, emoties, gedachten die tegen elkaar indruisen.
..
Mijn moeders kaarsje lijkt langzaam toch te doven en de voorbereidingen en het toeleven naar de bruiloft van onze jongste dochter over 2 maanden.

Af en toe verscheurd het me
2 maanden geleden nog met bewuste dochter (haar 2e kleindochter) met haar gesproken over de "grote" dag:
Waar en wat ze nog graag zou meebeleven die dag ( hele dag zou sowieso géén optie meer zijn) maar toch...
En nu ligt ze meest op bed, broos, menselijk gezien "op" en "doodmoe"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Dat is toch logisch? Je kunt een kind wel het kunstje leren, maar als het een klein foutje maakt komt er een totaal verkeerde uitkomst. Als het kind leert schatten waar het ongeveer op uit moet komen, krijgt het meer begrip voor hoeveelheden en ziet het ook eerder als er een rekenfoutje is gemaakt.
In het correctievoorschrift bij de examens voor mijn vak (waarin heel wat gerekend moet worden) staat zelfs 'Voor rekenfouten worden geen scorepunten afgetrokken. Wanneer echter de kandidaat bij een berekening kennelijk verzuimd heeft door schatting controle op het antwoord uit te oefenen, wordt voor deze fouten één scorepunt afgetrokken tot een maximum van drie scorepunten voor het hele examen.' Schatten is dus ook voor het vervolg van de onderwijscarrière geen overbodige vaardigheid. En ik vind dat ook logisch: een kleine afwijking van het antwoord (wat je dus niet schattenderwijs had kunnen voorzien) heeft in het echte leven meestal geen heel grote gevolgen. Maar als er geen lampje gaat branden als je 60x60=120 noteert, gaat er iets mis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik heb gevoelens, emoties, gedachten die tegen elkaar indruisen.
..
Mijn moeders kaarsje lijkt langzaam toch te doven en de voorbereidingen en het toeleven naar de bruiloft van onze jongste dochter over 2 maanden.

Af en toe verscheurd het meAfbeelding
2 maanden geleden nog met bewuste dochter (haar 2e kleindochter) met haar gesproken over de "grote" dag:
Waar en wat ze nog graag zou meebeleven die dag ( hele dag zou sowieso géén optie meer zijn) maar toch...
En nu ligt ze meest op bed, broos, menselijk gezien "op" en "doodmoe"Afbeelding
Heel verdrietig is dat, Orchidee.
Ook voor je dochter. Want hoe het ook gaat, verdriet en blijdschap zullen door elkaar heen gaan lopen.
Sowieso, want zij is toch de eerste die het huis echt verlaat?
Ik weet nog hoe verdrietig ik was toen mijn jongste was geboren en mijn vader zei dat hij haar nooit zou zien opgroeien. Hij was toen al heel erg ziek.
Nu is je dochter zeker ook wel verdrietig, als ze ziet dat haar oma's gezondheid brozer wordt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Dat is toch logisch? Je kunt een kind wel het kunstje leren, maar als het een klein foutje maakt komt er een totaal verkeerde uitkomst. Als het kind leert schatten waar het ongeveer op uit moet komen, krijgt het meer begrip voor hoeveelheden en ziet het ook eerder als er een rekenfoutje is gemaakt.
De staartdeling ligt al heel lang in het museum, geloof ik. Die hebben mijn kinderen al niet meer geleerd.
Hoezo is rekenen een kunstje leren? Ad gaf een ezelsbruggetje, maar ik kreeg niet het idee dat dit was aangeleerd.

Ik zal wel ouderwets zijn en te gevormd in de jaren '80. Ik vind de nieuwe manier van delen minder helder. Met name omdat er meerdere mogelijkheden zijn om tot het antwoord te komen. Dat is bij een staartdeling niet zo. In het voorbeeld van Ad je bijv. ook kunt zeggen 60*22= 1320 of 70*22=1540. Bij een staartdeling volgt altijd eerst de 7.

Volkomen mee eens. Mijn dochter kon zich schattend de schooljaren doorwerken. Inmiddels in groep 7 blijkt dat ze er geen snars van Breukelen delingen begrijpt en besteedt mijn man de zomermaanden aan het bijspijkeren van rekenwerk. Nu leert ze daadwerkelijk rekenen tot op de punt komma en valt het kwartje.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Orchidee »

Ja het is héél verdrietig!
Dochterlief heeft het er ook moeilijk mee...
Het is het eerste kleinkind dat gaat trouwen en zo ons huis verlaat idd.
Haar oudere zus woont al 3,5 jaar op zichzelf.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Ja het is héél verdrietig!
Dochterlief heeft het er ook moeilijk mee...
Het is het eerste kleinkind dat gaat trouwen en zo ons huis verlaat idd.
Haar oudere zus woont al 3,5 jaar op zichzelf.
Mijn nichtje trouwde een week na de begrafenis van haar broer. Indertijd hebben ze overwogen om het uit te stellen, maar een jaar later zou er ook verdriet zijn. Wel is de dag soberder gehouden.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:Mijn oud-collega bij AH is vandaag ter aarde besteld.
Het geeft veel te denken.
Hij was een aardige, een vriendelijke man, en een lieve man voor mij.
Altijd was hij opgewekt.
Zaterdag liep ik zo door de winkel. Hij was er niet meer.
En hij zal er nooit meer zijn.
We lezen dat Job zegt:
Maar een man sterft als hij verzwakt is, en de mens geeft den geest; waar is hij dan?
Kantt. 18: waar is hij dan? Te weten, in dit aardse leven te vinden;
alsof hij zeide: Het is hier uit met hem, en daar is geen omzien voor hem in dit leven


De 'rouwdienst' heb ik ook gevolgd.
We zien op de achterste bank enkele mensen van het AH managementteam.
Persoonlijk was de 'afscheidsdienst' was voor mij schokkend.

We willen wel een link doorgeven.
De bovenste link, van vandaag, 22 juli is de 'afscheidsdienst'.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21252
Ik begrijp dat je het schokkend vind. Het staat ver van je traditie af.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie