Waar denk je op dit moment aan? [4]

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Laag »

Mara schreef:Ongelooflijk dat juist de Trumpaanhangers kritiek op een kersttoespraak van onze koning hebben en deze inhoudsloos noemen.
Luisteren ze in de VS ook al naar de kersttoespraak van onze koning? Nooit geweten dat hij zoveel invloed had. :)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Framboos »

Mara schreef:Ongelooflijk dat juist de Trumpaanhangers kritiek op een kersttoespraak van onze koning hebben en deze inhoudsloos noemen.
Wat een inhoudsvolle reactie, met argumentatie. Overigens ben ik geen trump aanhanger.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door samanthi »

Laag schreef:
Mara schreef:Ongelooflijk dat juist de Trumpaanhangers kritiek op een kersttoespraak van onze koning hebben en deze inhoudsloos noemen.
Luisteren ze in de VS ook al naar de kersttoespraak van onze koning? Nooit geweten dat hij zoveel invloed had. :)
@Mara ze zjijn zo aan dat gewauwel gewend dat ze niet meer weten hoe een echte toespraak hoort te zijn, ze denken dat dat gewauwel het nieuwe normaal is. :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Laag schreef:
Mara schreef:Ongelooflijk dat juist de Trumpaanhangers kritiek op een kersttoespraak van onze koning hebben en deze inhoudsloos noemen.
Luisteren ze in de VS ook al naar de kersttoespraak van onze koning? Nooit geweten dat hij zoveel invloed had. :)
@Mara ze zjijn zo aan dat gewauwel gewend dat ze niet meer weten hoe een echte toespraak hoort te zijn, ze denken dat dat gewauwel het nieuwe normaal is. :haha
Was het maar gewauwel, dan is het nog onschuldig.
Framboos schreef:Wat een inhoudsvolle reactie, met argumentatie.
Oppervlakkig christendom vind je wel een inhoudsvolle argumentatie?
Sinds wanneer heeft de koning de taak om te preken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Met recht een mooi verhaal, maar inhoudsloos en verdrietig. Kerstfeest is geen feest als Christus er niet is. In de toespraak hoor je daar niet over. In vorige toespraken kwam het kerstgebeuren nog wel eens aan de orde.

Verder is het natuurlijk erg mensmiddelpuntig. Wij zouden in staat zijn deze crisis te boven te komen. Met wat hoop op het licht.

Nee, ik hoop dat in lezen en luisteren deze dagen een hoopvollere boodschap tot ons kwam.
alsmede @Framboos:

Het is niet de taak van de koning om te preken. Zijn toespraak past geheel binnen zijn functie. Jullie verwachtingenpatroon is misschien verstoord doordat je in een kerkelijke gemeenschap leeft waarin het jaarverslag van de koster en van de EHBO-commissie begint en eindigt in de eeuwigheid, maar dat is niet normaal. Een kersttoespraak is geen preek, net zoals een felicitatie met een verjaardag of een toespraak bij een veertigjarig huwelijk best in eeuwigheidslicht mag staan, maar geen evangelieverkondiging is of hoort te zijn.

Natuurlijk is de toespraak mensmiddelpuntig. Het is een toespraak van de koning aan de Nederlanders. Het was een toespraak met een boodschap die de forumleden die hier zo op reageren mijns inziens zeer ter harte zouden moeten nemen. Ik ben het geheel met Mara eens, als het om dit onderwerp gaat.

Verder heeft de Koning jou een gezegend Kerstfeest gewenst. Het is niet moeilijk om daar iets van Christus in te zien. Ik vrees dat veel critici onder een onheilsprediking zo zijn afgestompt dat zelfs de schrikkelijkste verhalen niet meer verschrikken en dat iedere nuance in het brengen van een boodschap verloren gaat.

De verwijzing naar de heidense voorloper van het Kerstfeest laat zien dat God al door de eeuwen heen de voorbereidende werkzaamheden deed om tot de volle openbaring van Christus te komen, onder zowel Jood als heiden. Ik ben het er in het geheel niet mee eens dat dit een heidense opmerking zou zijn. Zo'n visie laat zien dat iemand het werk van de heilige Geest in de wereldgeschiedenis aanzienlijk onderschat.

@Wim Anker:
De zeldzame domheid om te menen dat mensen die anders luisteren dan jij, slechts aan klankherkenning zouden doen, is opmerkelijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

De kersttoespraak van Queen Elizabeth
https://www.gids.tv/video/290777/terugk ... rijk-video

Wat een sterke vrouw, en met sterk bedoel ik, innerlijke kracht.
Ze haalt deze kracht uit de Bijbel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Wim Anker »

Labels plakken gaat @DDD beter af dan lezen en luisteren.

Ik vroeg me af wat een Christen goed zou kunnen vinden aan deze toespraak. Het lijkt gebaseerd op klankherkenning stelde ik.

Ik laat me hierin graag corrigeren. Voorlopig is enkel gepoogd middels een portie inlegkunde de leegheid wat op te vullen. Ik ben benieuwd!

Het Licht der wereld niet noemen maar wel verwijzen naar de zonnewende als bewijs dat het licht terugkomt en een gezegend kerstfeest in deze context toewensen is misleidend.

Het idee dat er licht bestaat zonder de zon is dwaas. Dat leert de Schrift en de historie.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Laag »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Laag schreef:
Mara schreef:Ongelooflijk dat juist de Trumpaanhangers kritiek op een kersttoespraak van onze koning hebben en deze inhoudsloos noemen.
Luisteren ze in de VS ook al naar de kersttoespraak van onze koning? Nooit geweten dat hij zoveel invloed had. :)
@Mara ze zjijn zo aan dat gewauwel gewend dat ze niet meer weten hoe een echte toespraak hoort te zijn, ze denken dat dat gewauwel het nieuwe normaal is. :haha
Was het maar gewauwel, dan is het nog onschuldig.
Framboos schreef:Wat een inhoudsvolle reactie, met argumentatie.
Oppervlakkig christendom vind je wel een inhoudsvolle argumentatie?
Sinds wanneer heeft de koning de taak om te preken?
Ik had misschien niet moeten reageren, het was als 'knipoog' bedoeld. Sorry.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

De hele strekking van de toespraak vond ik goed, eigenlijk ieder onderdeel. Het pleidooi voor nuance in het publieke debat, en voor geduld en liefde.

Dat zou ik als niet-christen vast ook goed hebben gevonden, maar dat is niet erg. Ik vind soms ook dezelfde auto mooi als een ongelovige. Hoewel dat misschien wat zorgelijker is dan als het gaat over deze toespraak, lijkt het mij goed om daarin nuchter te zijn.

Ik heb geen onverstandig woord in de hele toespraak gehoord. Het lijkt me geen goed idee om iedere zin ervan te gaan ontleden, maar de hoofdlijn van de toespraak is mijns inziens duidelijk én een zeer gepast woord in deze tijd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De hele strekking van de toespraak vond ik goed, eigenlijk ieder onderdeel. Het pleidooi voor nuance in het publieke debat, en voor geduld en liefde.

Dat zou ik als niet-christen vast ook goed hebben gevonden, maar dat is niet erg. Ik vind soms ook dezelfde auto mooi als een ongelovige. Hoewel dat misschien wat zorgelijker is dan als het gaat over deze toespraak, lijkt het mij goed om daarin nuchter te zijn.

Ik heb geen onverstandig woord in de hele toespraak gehoord. Het lijkt me geen goed idee om iedere zin ervan te gaan ontleden, maar de hoofdlijn van de toespraak is mijns inziens duidelijk én een zeer gepast woord in deze tijd.
Wat een onzin.

Er was, vanuit maatschappelijk perspectief gezien, misschien niets aan te merken op de kersttoespraak, maar het gaat er nou juist om wat er wezenlijk zo gemist wordt.

De oppervlakkigheid is schrikbarend. De toespraak was vooral heel horizontaal en mensgericht.

Maar met liefde voor elkaar en de wereld om ons heen, wordt er niemand zalig. Dat kan alleen door een weg van recht, in en door Christus gewerkt in het hart van een zondaar. Dat deze leer in Nederland steeds meer als een sprookje wordt gezien, is mede de oorzaak van Gods slaande hand over ons vaderland.

En die boodschap wordt nou gemist in deze kersttoespraak. De Heere spreekt, maar Nederland verhardt zich.

En wij?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:De hele strekking van de toespraak vond ik goed, eigenlijk ieder onderdeel. Het pleidooi voor nuance in het publieke debat, en voor geduld en liefde.

Dat zou ik als niet-christen vast ook goed hebben gevonden, maar dat is niet erg. Ik vind soms ook dezelfde auto mooi als een ongelovige. Hoewel dat misschien wat zorgelijker is dan als het gaat over deze toespraak, lijkt het mij goed om daarin nuchter te zijn.

Ik heb geen onverstandig woord in de hele toespraak gehoord. Het lijkt me geen goed idee om iedere zin ervan te gaan ontleden, maar de hoofdlijn van de toespraak is mijns inziens duidelijk én een zeer gepast woord in deze tijd.
Wat een onzin.

Er was, vanuit maatschappelijk perspectief gezien, misschien niets aan te merken op de kersttoespraak, maar het gaat er nou juist om wat er wezenlijk zo gemist wordt.

De oppervlakkigheid is schrikbarend. De toespraak was vooral heel horizontaal en mensgericht.

Maar met liefde voor elkaar en de wereld om ons heen, wordt er niemand zalig. Dat kan alleen door een weg van recht, in en door Christus gewerkt in het hart van een zondaar. Dat deze leer in Nederland steeds meer als een sprookje wordt gezien, is mede de oorzaak van Gods slaande hand over ons vaderland.

En die boodschap wordt nou gemist in deze kersttoespraak. De Heere spreekt, maar Nederland verhardt zich.

En wij?
Het is toch de functie van het koningshuis hedentendage om samenbindend te fungeren? Dan zal een toespraak nooit voor iedereen/iemand 100% passen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Framboos »

Ik sluit me bij @jantje aan.

Ik heb nergens gezegd dat ik de toespraak van de koning slecht of niet passend vond. Ik heb mijn verbazing uitgesproken dat mensen verwondert waren over de toespraak van de koning, enkel omdat een bijbeltekst werd geciteerd. Ik zou pas verwondert zijn als de koning zou oproepen tot bekering of in ieder geval het noemen van Christus als het Wonder van kerst.

En @mara, je haalt 1 opmerking van mij aan, die niet inhoudsvol is. De argumenten die ik in de andere posts noem, laat je gemakshalve maar achterwege.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Framboos schreef: En @mara, je haalt 1 opmerking van mij aan, die niet inhoudsvol is. De argumenten die ik in de andere posts noem, laat je gemakshalve maar achterwege.
Het zijn geen argumenten, het is zoals jij vindt dat jouw kerstboodschap moet klinken.
Maar jij bent geen koning van miljoenen Nederlanders. Je moet een buitenkerkelijke geen reformatorische bekeringsweg uit gaan leggen.
Hij heeft bijbels onderwijs gehad van een vrijzinnige predikant, wat verwacht je dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Wim Anker »

Deze boodschap wordt uitgesproken bij het kerstfeest. Niet op nieuwjaarsdag of koningsdag.
Dan zou een algemene typering mischien nog passen.
Kerstfeest gaat over de geboorte van de Christus!

Nu is het een (actief) verduisteren van het evangelie. Niet neutraal, maar anti, tegen het Licht der wereld. Niet een "wie tegen ons niet is die is voor ons" maar een "wie met ons niet is, die is tegen ons".
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Stond bij de voorgangers van de koning ( HKH Beatrix, Juliana) God wel op een wat verhoogde plaats in toespraken ?
Plaats reactie