Waar denk je op dit moment aan? [4]

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Framboos »

Mara schreef:
Framboos schreef: En @mara, je haalt 1 opmerking van mij aan, die niet inhoudsvol is. De argumenten die ik in de andere posts noem, laat je gemakshalve maar achterwege.
Het zijn geen argumenten, het is zoals jij vindt dat jouw kerstboodschap moet klinken.
Maar jij bent geen koning van miljoenen Nederlanders. Je moet een buitenkerkelijke geen reformatorische bekeringsweg uit gaan leggen.
Hij heeft bijbels onderwijs gehad van een vrijzinnige predikant, wat verwacht je dan?
Nogmaals, ik verwacht niets, ik verbaas me slechts over het enthousiasme over het citeren van 1 bijbeltekst
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Stond bij de voorgangers van de koning ( HKH Beatrix, Juliana) God wel op een wat verhoogde plaats in toespraken ?
Nog een generatie terug:
"Koningin Wilhelmina heeft haar geloofsovertuiging nooit onder stoelen of banken gestoken. Geen ander lid van het Oranjehuis heeft over zijn of haar persoonlijk geloof zoveel aan het papier toevertrouwd en in de openbaarheid gebracht als déze vorstin. In haar memoires Eenzaam maar niet alleen (1959) gaf zij een beschrijving van Gods leiding in haar leven. Toen zij in haar jeugd een religieuze crisis doormaakte, nam ze zich voor, “de vrede met God, die alle verstand te boven gaat, maar ook alle verstand verlicht” in haar hart toe te laten. In haar verdere leven heeft Wilhelmina “geen tijd van zogenaamde Godverlatenheid en twijfel en strijd daartegen” gekend. In de jaren twintig maakten de in ons land uitgegeven toespraken van de Voorindische christenapostel Soendar Singh diepe indruk op haar. Zijn ondogmatische geloofsleer sprak haar bijzonder aan.

Wat bij het lezen van haar boek opvalt, is dat Wilhelmina maar weinig zegt over de kerken. “Zij hebben geen rol van betekenis vervuld in mijn leven. Zij stonden daarvoor te ver af van mijn persoonlijke binding met Christus en Zijn Leiding met mij”, zo schrijft ze. Toch bleef zij haar leven lang een trouwe kerkganger. In de Nederlandse Hervormde Kerk voelde Wilhelmina zich het meest thuis bij de ethisch-irenische richting, zoals ook blijkt uit de keuze van haar hofpredikers: dr. J.H. Gerretsen, ds. W.L. Welter, dr. H.Th. Obbink en de Apeldoornse dominee J.F. Berkel.

Na haar troonsafstand in 1948 werd prinses Wilhelmina zich bewust van de taak “alle mensen (van alle volken en rassen) te brengen tot Christus”, met andere woorden: hen op te wekken tot een levend geloof, waardoor een wezenlijke en persoonlijke band met Christus kan ontstaan. Ze droeg haar boodschap uit in toespraken en korte geschriften. In haar brochure De Grote Onbekende (1949) schrijft zij dat voor ieder mens de allesbeheersende vraag is, welke betekenis Christus voor hem heeft: “Is Christus de Eerste in uw leven?”. Ook legde zij een intense belangstelling voor de protestantse oecumenische beweging aan de dag. Het was haar overtuiging “dat Christus de kerken wil opheffen tot Zijn universele Kerk.”4

Onder de titel De Heer is mijn herder verscheen in 1961 van haar hand nog een meditatief geschrift over haar lievelingspsalm, Psalm 23. In haar laatste publicatie, Verbondenheid, uitgekomen ruim een halfjaar voor haar overlijden in 1962, gaf Wilhelmina opnieuw uiting aan haar geloofsbeleving."
http://www.ecclesianet.nl/?page=17679235
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door eilander »

Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
+1
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
We zijn denk ik best verschillende persoonlijkheden, maar hier ben ik het roerend mee eens! :)
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Framboos schreef:Ik sluit me bij @jantje aan.

Ik heb nergens gezegd dat ik de toespraak van de koning slecht of niet passend vond. Ik heb mijn verbazing uitgesproken dat mensen verwondert waren over de toespraak van de koning, enkel omdat een bijbeltekst werd geciteerd. Ik zou pas verwondert zijn als de koning zou oproepen tot bekering of in ieder geval het noemen van Christus als het Wonder van kerst.

En @mara, je haalt 1 opmerking van mij aan, die niet inhoudsvol is. De argumenten die ik in de andere posts noem, laat je gemakshalve maar achterwege.
Het citaat van een bijbeltekst is bijzaak, al vond ik dat wel heel passend in de context. De toespraak was ook heel goed zonder de bijbeltekst.

Niemand was verwonderd, want de Koning geeft bijna altijd wel redelijk goede toespraken, maar deze keer was de toespraak wel extra gepast.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:De hele strekking van de toespraak vond ik goed, eigenlijk ieder onderdeel. Het pleidooi voor nuance in het publieke debat, en voor geduld en liefde.

Dat zou ik als niet-christen vast ook goed hebben gevonden, maar dat is niet erg. Ik vind soms ook dezelfde auto mooi als een ongelovige. Hoewel dat misschien wat zorgelijker is dan als het gaat over deze toespraak, lijkt het mij goed om daarin nuchter te zijn.

Ik heb geen onverstandig woord in de hele toespraak gehoord. Het lijkt me geen goed idee om iedere zin ervan te gaan ontleden, maar de hoofdlijn van de toespraak is mijns inziens duidelijk én een zeer gepast woord in deze tijd.
Wat een onzin.

Er was, vanuit maatschappelijk perspectief gezien, misschien niets aan te merken op de kersttoespraak, maar het gaat er nou juist om wat er wezenlijk zo gemist wordt.

De oppervlakkigheid is schrikbarend. De toespraak was vooral heel horizontaal en mensgericht.

Maar met liefde voor elkaar en de wereld om ons heen, wordt er niemand zalig. Dat kan alleen door een weg van recht, in en door Christus gewerkt in het hart van een zondaar. Dat deze leer in Nederland steeds meer als een sprookje wordt gezien, is mede de oorzaak van Gods slaande hand over ons vaderland.

En die boodschap wordt nou gemist in deze kersttoespraak. De Heere spreekt, maar Nederland verhardt zich.

En wij?
Dat is ook niet een boodschap die in de kersttoespraak van de Koning hoort, wat mij betreft. Het is geen preek.

Het zou trouwens beter zijn als je inhoudelijk zou ingaan op mijn standpunt, in plaats van alleen maar te reageren op een reactie over een bijzaak.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Deze boodschap wordt uitgesproken bij het kerstfeest. Niet op nieuwjaarsdag of koningsdag.
Dan zou een algemene typering mischien nog passen.
Kerstfeest gaat over de geboorte van de Christus!

Nu is het een (actief) verduisteren van het evangelie. Niet neutraal, maar anti, tegen het Licht der wereld. Niet een "wie tegen ons niet is die is voor ons" maar een "wie met ons niet is, die is tegen ons".
De boodschap zou evengoed op Nieuwjaarsdag gezegd kunnen worden, maar het Kerstfeest lijkt mij toch persoonlijk meer geschikt.

Overigens geeft het geen pas om Jezus woorden naar believen om te draaien. Als Jezus zegt, wie tegen ons niet is, die is vóór ons, dan behoor jij dat niet beter te weten.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
+1
+1. Héél vermoeiend al die "vrome en zogenaamd rechtzinnige kritiek".
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Forummer »

Ben toch maar eens die kersttoespraak gaan luisteren.

Ik vind het gewoonweg mooi dat onze koning het Woord van onze Koning citeert. Daarbij geeft hij ons de wens van gezegende kerstdagen mee. Dat is heel wat meer dan fijne kerstdagen. Een zegen moet je namelijk ontvangen.

Mijns inziens laat onze koning hiermee zien dat hij nog besef heeft dat er een Koning is die boven hem staat.

Dan kun je wel gaan lopen miesmuizeren dat er niet genoeg diepte in zit en dat de toespraak niet reformatorisch genoeg is enzo, maar ik ben blij dat onze koning dit geluid nog laat horen. Hoe anders zou het zijn als we bijvoorbeeld Erdogan als koning zouden hebben...

Ik denk toch dat we hier dankbaar voor mogen zijn, het als zegen mogen zien dat onze koning voor het oor van heel Nederland nog een christelijk geluid laat horen. Wat je er verder ook van vind.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door samanthi »

Aan mijn kleinkinderen, samen kerstliederen gezongen vis video bellen, uit de maat en niet echt op elkaar afgestemd, maar wel heel waardevol.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Framboos »

DDD schreef: Niemand was verwonderd, want de Koning geeft bijna altijd wel redelijk goede toespraken, maar deze keer was de toespraak wel extra gepast.
Lees dan het begin van deze discussie even terug...
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Inderdaad. Ik bedoelde wellicht in mijn eigen omgeving, en anders heb ik het verkeerd ingeschat.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Wim Anker »

crossmountain schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
+1
+1. Héél vermoeiend al die "vrome en zogenaamd rechtzinnige kritiek".
Wat is de reden om dit op een discussieforum te vermelden? (vraag ook aan @Terri)?

Ik proef een afwijzing van postings (van wie en waarom wordt niet duidelijk). Kan dat toegelicht worden?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Dat was alleen omdat het tweede kerstdag was en met een knipoog bedoeld omdat de koning daar zelf iets over zei. Vandaag ben ik weer volop bereid over van alles en nog wat de messen te slijpen.
Plaats reactie