Waar denk je op dit moment aan? [4]

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door CvdW »

AnneRinke schreef:@eilander, eens!

@CvdW, Oei dat vind ik moeilijk. Ik weet van mezelf dat ik het zicht op de Herder toch weleens kwijt ben en dan (of op andere momenten) is mijn vraag; ken ik de Herder nu wel echt? Loop ik in het spoor achter de Goede Herder aan? Ik denk dat een ieder (dat lammetje, maar ook dat oude schaap) zich dat toch wel eens afvraagt, zichzelf onderzoekt? Op momenten dat ik het zicht op de Herder kwijt ben, kan ik het in ieder geval niet meer overzien en moet de Heere Zelf weer overtuigen.
Dat is ook moeilijk en dat komt door mijn zonden. Toch is het belangrijk het Woord te laten zoals het er staat. Ik probeer steeds weer zelf iets mee te nemen. We moeten niet op onszelf zien, maar op Hem. Dat gaat tegen vlees en bloed in. Steeds kijken we wee naar onszelf. Heb ik wel genoeg berouw over mijn zonde, ben ik niet een zonde vergeten. Zo zijn we steeds met onszelf bezig. En dan zegt het Woord: Zie op de Heere Jezus. Hoe vuil je ook bent, hoe groot je zonde ook zijn (deze kunnen we nooit diep genoeg doorgronden). Als Gods Geest werkt in het hart dan mogen door het geloof zien op Jezus Christus en die gekruisigd, om mijn zonde. Het is alles genade, geschonken door God.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Desiree »

Dit vind ik mooi. Delen in vragen en antwoorden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Volontair »

-DIA- schreef:Zo het lijkt hebben we nu meer vastheid dan velen van Gods volk. We zijn bekeerd en we zijn er? Geen twijfel meer, geloof alleen.
Begrijp me goed, ik houd geen pleidooi voor twijfel of ongeloof. Het geloof noodzakelijk, maar dat wil toch niet zeggen dat juist Gods levende Kerk niet van de ene hoek in de andere wordt geslingerd. Juist het ware geloof wordt door de overste van deze wereld aangevallen. Gij hebt geen heil bij God, enz. Of het is allemaal opvoeding, je hebt het alleen maar uit de boeken. Daar kan de duivel Gods volk wel mee aanvallen en zal dat ook niet laten. Daar heeft de 'godsdienst' geen weet van, want die zijn geen bedreiging voor de overste van deze wereld.
Dat velen van Gods volk geen vastheid hebben kan voortkomen, zoals wij elders op dit forum kunnen lezen, liggen aan de (laat het mij voorzichtig uitdrukken) onzuivere prediking.

Ik weet niet hoe men hier op het forum over Kohlbrugge denkt, maar vanavond lazen wij een toepasselijk stukje van zijn hand:

Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten (Joh. 6:35).

Christus is dat waarachtige Manna dat van de hemel gekomen is. Wij moeten hier dus door 'Brood' verstaan het bitter lijden en sterven van onze Heere, waardoor de knagende honger van de benauwde gewetens van de arme zondaren gestild wordt. Hun ziel wordt van de vrees van de eeuwige dood verlost, verkwikt en verzadigd met een gevoel van Gods gunst een zekere hoop op het eeuwige leven.
Wie mag van dit Brood eten? Een ieder die tot Hem komt. Komen en geloven is één, hoewel het eerste meer de beweging te kennen geeft van de ziel in het zich opmaken tot de Heere, en het andere meer tot uiting komt het zich met vertrouwen neerwerpen aan Zijn voeten en Hem aannemen, vasthouden en omhelzen. Het 'komen' geschiedt met een gewond en verslagen hart over zijn zonden, met een oprecht voornemen zich daarvan te bekeren. Het 'geloven' is die werkzame beweging van de ziel, waardoor de ziel, die het pak van haar zonden gevoelt, met dat verslagen hart opziet naar de Heere Christus, zoals de Israëlieten, die door de vurige slangen gebeten waren, opzagen naar de koperen slang. Deze beweging gaat bij de omhelzing van de borggerechtigheid van de Heere samen met volkomen overgave van het hart en van alle zonden aan de Heere, en een zich begeven onder de regering van de Heere. 'Hij zal geenszins hongeren', dat is: hij zal niet meer gekweld worden met een wanhopige vrees, noch met een wanhopige angst in zijn geweten voor eeuwige verdoemenis. In zijn benauwdheid vanwege de veelheid van zijn zonden zal hij in zijn ziel overtuigd worden dat Ik voor al zijn zonden volkomen betaald heb en de losprijs, die Ik aangebracht heb, rijkelijk opweegt tegen zijn schuld; dat verder de toorn van God is geweerd, de macht van de duivel gebroken en de dood verslonden. En dat niet maar voor een tijd, maar voor eeuwig. Daarom: 'hij zal nimmermeer dorsten, die in Mij gelooft', dat is: Mijn bloed zal altijd bij hem wezen, om hem te rechtvaardigen, en Mijn Geest om hem gedurig te heiligen, totdat hij op het laatst komt in dat eeuwige en onvergankelijke leven, waar het met alle kwelling volmaakt afgelopen is.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door helma »

Een geestelijke vriendin (alhoewel de laatste paar jaar door omstandigheden uit het oog verloren) is onverwachts overleden.
Jesaja40
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:56

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Jesaja40 »

helma schreef:Een geestelijke vriendin (alhoewel de laatste paar jaar door omstandigheden uit het oog verloren) is onverwachts overleden.
Sterkte!
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:Tekenen der tijden
Goed om ons daarvan bewust te zijn! In de Schrift staat niet voor niets de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. Het lijkt soms wel alsof de kerk in slaap is gevallen, net als die vijf dwaze. We denken zoveel aan alles wat zich hier afspeelt, maar we moeten onze gedachten laten gaan over de dingen die boven zijn en komen zullen. Over de tekenen der tijden.
De waarheid is hard
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mannetje »

Ik vind het heel aangrijpend dat in 1 week van twee bekende middelbare scholen een leerling verongelukt...

Op zo'n moment besef je ook weer het wonder als al je leerlingen wel veilig op school en thuis komen.
-
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Sven »

Inderdaad. De vergankelijkheid van het leven dringt dan meer dan anders tot ons door.
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:Ik vind het heel aangrijpend dat in 1 week van twee bekende middelbare scholen een leerling verongelukt...

Op zo'n moment besef je ook weer het wonder als al je leerlingen wel veilig op school en thuis komen.
Inderdaad........
Zelf kwam ik net op de fiets uit m'n werk en werd bijna aangereden door een scooter die met een enorme vaart de weg overstak en amper keek naar het verkeer.
Ik ben enorm geschrokken....en las toen het bericht van de leerling van het Ichthus....stil....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

En net lees ik dit in het AD:
Een 48-jarige Zuidlander is vanmorgen met een tractor over zijn 16-jarige zoon heengereden. Het slachtoffer was volgens de politie nog wel aanspreekbaar, maar is met een spoedtransport naar het Erasmus MC in Rotterdam vervoerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mannetje »

Aan mirjam en een verontruste GKV-er.
-
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door heusden-op »

aan de harde voorjaarswind. Beetje link voor de jonge planten.
dam-leer
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door helma »

Aan Alfie Evans en zijn ouders.
Wat moet dat verschrikkelijk zijn....niet voor te stellen.
Het raakt me heel erg.
(hij lijkt een beetje op mijn kleindochter)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Je laatste dag. Dat lied galmde door de luidsprekers, toen ik in de garage op mijn beurt stond te wachten.
De monteurs zongen vrolijk mee,
Leef, alsof het je laatste dag is
Leef, alsof de morgen niet bestaat
Leef, alsof het nooit echt af is
En leef, pak alles wat je kan


O jongens, dacht ik en denk ik nog steeds, als het nu eens onze laatste dag is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Dodo »

helma schreef:Aan Alfie Evans en zijn ouders.
Wat moet dat verschrikkelijk zijn....niet voor te stellen.
Het raakt me heel erg.
(hij lijkt een beetje op mijn kleindochter)
Inderdaad. En als je dan als ouders nog ergens een glimpje hoop ziet, maar de autoriteiten staan het niet toe... Heel zwaar.
Plaats reactie