Afwezige ouders? Lastige kinderen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
CvdW schreef:Ik mis iets in dit hele gebeuren.

"Als een moeder in Israël"
Kunnen de werkende moeders hier iets over vertellen?
En thuismoeders dan?

Er wordt toch vaak een rare scheiding gemaakt tussen moeders zonder en moeders met baan. Alsof de eersten gegarandeerd veel tijd aan hun kinderen besteden en alles heel goed doen. De moeder-met-baan daarentegen doet dat voor het geld, is dus materialistisch, en doet de zorg voor de kinderen "erbij". Geen tijd voor de godsdienstige opvoeding, geen tijd of energie voor aandacht of spelletjes, noem maar op.
Dat beeld mag wel wat genuanceerd worden. Mijn ervaring is dat als je het drukker hebt, je tijdplanning beter wordt. Je kunt meer doen in minder tijd. Maar als er niet veel "moet", doe je ook veel minder op een dag. En er zijn (waren) ook bosjes thuismoeders die lui waren. Die helemaal niet veel tijd aan de kinderen gaven, behalve misschien in overdreven strenge regels. Of die juist alle tijd in het huishouden staken. Er ging vroeger op dat gebied ook veel mis.

Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Als de applaus-emoticon bestond, zou ik 'm nu gebruikt hebben ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Oneens. Begrijp me goed: er is geen 1-op-1 relatie te leggen, zo van: moeder werkt --> problemen; moeder zorgt alleen voor het gezin --> geen problemen. Dus die versimpeling moet je me niet in de mond leggen, zeg ik maar even op voorhand.
Maar in algemene zin is de zorg van Feddema, waar dit topic mee begon: kinderen worden er niet beter van als ouders minder tijd investeren in de kinderen.
Onmiskenbaar is dat één van de gevolgen van het méér werken van de moeder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Dodo schreef:Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Oneens. Begrijp me goed: er is geen 1-op-1 relatie te leggen, zo van: moeder werkt --> problemen; moeder zorgt alleen voor het gezin --> geen problemen. Dus die versimpeling moet je me niet in de mond leggen, zeg ik maar even op voorhand.
Maar in algemene zin is de zorg van Feddema, waar dit topic mee begon: kinderen worden er niet beter van als ouders minder tijd investeren in de kinderen.
Onmiskenbaar is dat één van de gevolgen van het méér werken van de moeder.
Wat Dodo terecht betoogt, is dat de aanwezigheid thuis van ouders nog geen garantie is dat ze zich ook daadwerkelijk met de kinderen bezig houden. Als moeder niet werkt, maar de hele dag op de bank trilogieën zit te verslinden of Markplaats afstruint achter de laptop, is het maar de vraag of het kind niet beter af is bij de oppas of bij het kinderdagverblijf.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Oneens. Begrijp me goed: er is geen 1-op-1 relatie te leggen, zo van: moeder werkt --> problemen; moeder zorgt alleen voor het gezin --> geen problemen. Dus die versimpeling moet je me niet in de mond leggen, zeg ik maar even op voorhand.
Maar in algemene zin is de zorg van Feddema, waar dit topic mee begon: kinderen worden er niet beter van als ouders minder tijd investeren in de kinderen.
Onmiskenbaar is dat één van de gevolgen van het méér werken van de moeder.
Wat Dodo terecht betoogt, is dat de aanwezigheid thuis van ouders nog geen garantie is dat ze zich ook daadwerkelijk met de kinderen bezig houden. Als moeder niet werkt, maar de hele dag op de bank trilogieën zit te verslinden of Markplaats afstruint achter de laptop, is het maar de vraag of het kind niet beter af is bij de oppas of bij het kinderdagverblijf.
Of refoforum bijhoudt...

Mijn schoondochter werkt in een opvoedwinkel. Vanwege de ervaringen aldaar: ik vraag me af of het niet heel goed is dat ook anderen zich intensief met de opvoeding bemoeien. Er zou anders niets van kinderen in het algemeen terechtkomen. En volgens mij wordt het allemaal een beetje geïdealiseerd: de aanwezige ouder. Dat is iets van na de tweede wereldoorlog. Daarvoor waren vader en moeder vaak samen bezig om het hoofd financieel boven water te houden. Alleen de vrouwen van de notabelen konden zich veroorloven thuis te blijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Oneens. Begrijp me goed: er is geen 1-op-1 relatie te leggen, zo van: moeder werkt --> problemen; moeder zorgt alleen voor het gezin --> geen problemen. Dus die versimpeling moet je me niet in de mond leggen, zeg ik maar even op voorhand.
Maar in algemene zin is de zorg van Feddema, waar dit topic mee begon: kinderen worden er niet beter van als ouders minder tijd investeren in de kinderen.
Onmiskenbaar is dat één van de gevolgen van het méér werken van de moeder.
Wat Dodo terecht betoogt, is dat de aanwezigheid thuis van ouders nog geen garantie is dat ze zich ook daadwerkelijk met de kinderen bezig houden. Als moeder niet werkt, maar de hele dag op de bank trilogieën zit te verslinden of Markplaats afstruint achter de laptop, is het maar de vraag of het kind niet beter af is bij de oppas of bij het kinderdagverblijf.
Eens, maar dan zijn we wel weer over uitzonderingen aan het praten, in plaats van over de algemene lijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:Ik bedoel maar, of de kinderen het goed hebben met hun vader en moeder hangt niet af van de baan van de moeder, maar van de persoon van de ouders en van de beslissingen die ze samen maken voor hun gezin. Er is geen "one size fits all".
Oneens. Begrijp me goed: er is geen 1-op-1 relatie te leggen, zo van: moeder werkt --> problemen; moeder zorgt alleen voor het gezin --> geen problemen. Dus die versimpeling moet je me niet in de mond leggen, zeg ik maar even op voorhand.
Maar in algemene zin is de zorg van Feddema, waar dit topic mee begon: kinderen worden er niet beter van als ouders minder tijd investeren in de kinderen.
Onmiskenbaar is dat één van de gevolgen van het méér werken van de moeder.
Wat Dodo terecht betoogt, is dat de aanwezigheid thuis van ouders nog geen garantie is dat ze zich ook daadwerkelijk met de kinderen bezig houden. Als moeder niet werkt, maar de hele dag op de bank trilogieën zit te verslinden of Markplaats afstruint achter de laptop, is het maar de vraag of het kind niet beter af is bij de oppas of bij het kinderdagverblijf.
Of refoforum bijhoudt...

Mijn schoondochter werkt in een opvoedwinkel. Vanwege de ervaringen aldaar: ik vraag me af of het niet heel goed is dat ook anderen zich intensief met de opvoeding bemoeien. Er zou anders niets van kinderen in het algemeen terechtkomen. En volgens mij wordt het allemaal een beetje geïdealiseerd: de aanwezige ouder. Dat is iets van na de tweede wereldoorlog. Daarvoor waren vader en moeder vaak samen bezig om het hoofd financieel boven water te houden. Alleen de vrouwen van de notabelen konden zich veroorloven thuis te blijven.
Enige nuancering zal vast op z'n plaats zijn, maar ik geloof toch niet dat we nu op weg terug zijn naar de situatie van vóór de tweede wereldoorlog.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door helma »

Nu ik voor een presentatie bezig ben me te verdiepen in de Amish dacht ik terug aan deze discussie. Elke twintig jaar verdubbelt het aantal Amish zich. Dat heeft twee oorzaken, de grote gezinnen en het blijven van de kinderen bij hetgeen ze van huis uit is bijgebracht. Dat is toch best bijzonder ( of je het nu eens bent met hun geloofsvisie of niet). Vergelijk dat eens met Reformatorische christenen in Nederland. Nu het aantal werkende moeders ook in onze gezindte toeneemt, zie je het aantal kinderen per gezin behoorlijk afnemen. Ik denk dat dat echt wel met elkaar te maken heeft. En begrijpelijk, als je werkt heb je minder tijd en energie voor een groot gezin. Maar waar is het verlangen om kinderen voort te brengen voor Gods koninkrijk? De Puriteinen zagen het krijgen van kinderen als middel om mee te bouwen aan Gods koninkrijk. Hoe is dat inmiddels bij ons? Wat is onze drijfveer in het krijgen van kinderen en de opvoeding? Wegen de dingen van de eeuwigheid zo dat we ook de verantwoordelijkheid van de opvoeding voelen? Is dat ons grootste verlangen in de opvoeding, dat we mee mogen bouwen aan Gods koninkrijk? Hoe kan het dat we massaal zo weinig voldoening meer vinden in onze roeping als moeder? Beseffen we nog wel hoe belangrijk moeders zijn? En wat voor bijzondere taak we van God gekregen hebben in het krijgen en opvoeden van kinderen?

Natuurlijk kunnen er allerlei uitzonderingen zijn, zoals er ook 'luie' thuisblijfmoeders zullen zijn. Maar wat is de taak van jonge moeders? Daar schrijft Paulus over aan Titus. En dat vind ik het zo treffend wat hij dan schrijft. Hij zegt dat de oudere moeders mentor moeten zijn voor de jongere moeders, en dan volgt een rijtje waarin de jonge moeders moeten worden onderwezen. leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;
Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn. Dat zijn dus de dingen die God belangrijk vindt; en dan volgt er: opdat het Woord van God niet gelasterd wordt. Er is dus een verband met de manier waarop we moeder zijn en hoe de wereld spreekt over God. Beseffen we dat? De vrouwen in de gemeente van Titus ( vrouwen die moesten leren dat het moeder zijn in Gods koninkrijk op een andere manier moest dan ze in de heidense wereld gewend waren). Als je ongehoorzaam bent aan Gods roeping zorg je er dus voor dat Gods naam gelasterd wordt. Weegt dat mee in de keuze van de manier waarop we ons moederschap invullen? Als ik lees hoe de Amishvrouwen zijn, komt dat in elk geval wel overeen met het rijtje uit Titus 2. Heeft het ons niet heel veel te zeggen dat hun aantal al vanaf de 17 e eeuw gestage groei kent; ondanks de wereld om hen heen; en dat dat bij ons zo anders is?

Ik vind het treffend dat iemand uit de 'wereld' tot de conclusie komt dat het gevolgen heeft als de ouders beide werken. En dan gaat het alleen maar over de sociale aspecten. Maar wat doen wij met onze 'leenpanden'? We zijn onderweg naar de eeuwigheid. Eeuwigheid! En wij moeten onze kinderen de weg wijzen, voorleven. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat. Wij zijn verantwoordelijk. Wat een taak...wat een roeping!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

helma schreef:Nu ik voor een presentatie bezig ben me te verdiepen in de Amish dacht ik terug aan deze discussie. Elke twintig jaar verdubbelt het aantal Amish zich. Dat heeft twee oorzaken, de grote gezinnen en het blijven van de kinderen bij hetgeen ze van huis uit is bijgebracht. Dat is toch best bijzonder ( of je het nu eens bent met hun geloofsvisie of niet). Vergelijk dat eens met Reformatorische christenen in Nederland. Nu het aantal werkende moeders ook in onze gezindte toeneemt, zie je het aantal kinderen per gezin behoorlijk afnemen. Ik denk dat dat echt wel met elkaar te maken heeft. En begrijpelijk, als je werkt heb je minder tijd en energie voor een groot gezin. Maar waar is het verlangen om kinderen voort te brengen voor Gods koninkrijk? De Puriteinen zagen het krijgen van kinderen als middel om mee te bouwen aan Gods koninkrijk. Hoe is dat inmiddels bij ons? Wat is onze drijfveer in het krijgen van kinderen en de opvoeding? Wegen de dingen van de eeuwigheid zo dat we ook de verantwoordelijkheid van de opvoeding voelen? Is dat ons grootste verlangen in de opvoeding, dat we mee mogen bouwen aan Gods koninkrijk? Hoe kan het dat we massaal zo weinig voldoening meer vinden in onze roeping als moeder? Beseffen we nog wel hoe belangrijk moeders zijn? En wat voor bijzondere taak we van God gekregen hebben in het krijgen en opvoeden van kinderen?

Natuurlijk kunnen er allerlei uitzonderingen zijn, zoals er ook 'luie' thuisblijfmoeders zullen zijn. Maar wat is de taak van jonge moeders? Daar schrijft Paulus over aan Titus. En dat vind ik het zo treffend wat hij dan schrijft. Hij zegt dat de oudere moeders mentor moeten zijn voor de jongere moeders, en dan volgt een rijtje waarin de jonge moeders moeten worden onderwezen. leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;
Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn. Dat zijn dus de dingen die God belangrijk vindt; en dan volgt er: opdat het Woord van God niet gelasterd wordt. Er is dus een verband met de manier waarop we moeder zijn en hoe de wereld spreekt over God. Beseffen we dat? De vrouwen in de gemeente van Titus ( vrouwen die moesten leren dat het moeder zijn in Gods koninkrijk op een andere manier moest dan ze in de heidense wereld gewend waren). Als je ongehoorzaam bent aan Gods roeping zorg je er dus voor dat Gods naam gelasterd wordt. Weegt dat mee in de keuze van de manier waarop we ons moederschap invullen? Als ik lees hoe de Amishvrouwen zijn, komt dat in elk geval wel overeen met het rijtje uit Titus 2. Heeft het ons niet heel veel te zeggen dat hun aantal al vanaf de 17 e eeuw gestage groei kent; ondanks de wereld om hen heen; en dat dat bij ons zo anders is?

Ik vind het treffend dat iemand uit de 'wereld' tot de conclusie komt dat het gevolgen heeft als de ouders beide werken. En dan gaat het alleen maar over de sociale aspecten. Maar wat doen wij met onze 'leenpanden'? We zijn onderweg naar de eeuwigheid. Eeuwigheid! En wij moeten onze kinderen de weg wijzen, voorleven. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat. Wij zijn verantwoordelijk. Wat een taak...wat een roeping!
Helemaal mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Om op een deel van je bericht te reageren, Helma: ik zie niet wat er jaloersmakend is aan de Amish. Die mensen zitten vast in een systeem. Als ze anders willen, vervreemden ze zich van hun familie en thuis. Dat brengt bijna niemand op.
Wat je zegt over het kinderen krijgen voor Gods koninkrijk vind ik wel iets om over na te denken. Maar er is veel geloofsonzekerheid in de gezindte, dus die mensen leven niet zo met deze gedachte.
En het komt niet door de betaalde banen dat mensen minder kinderen krijgen. Die trend is al veel ouder, en heeft vele redenen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Om op een deel van je bericht te reageren, Helma: ik zie niet wat er jaloersmakend is aan de Amish. Die mensen zitten vast in een systeem. Als ze anders willen, vervreemden ze zich van hun familie en thuis. Dat brengt bijna niemand op.
Wat je zegt over het kinderen krijgen voor Gods koninkrijk vind ik wel iets om over na te denken. Maar er is veel geloofsonzekerheid in de gezindte, dus die mensen leven niet zo met deze gedachte.
En het komt niet door de betaalde banen dat mensen minder kinderen krijgen. Die trend is al veel ouder, en heeft vele redenen.
Ik begrijp dat je niet jaloers kunt zijn op het systeem Amish, maar helemaal waar is het niet, het ligt aan het district hoe gesloten een systeem is. Ik ervaar in de reformatorische gezindte evenzo een systeem waar je in moet blijven anders lig je eruit, ook dat ligt aan de plaats waar je woont en aan de gemeente, er zijn heel veel parallellen met de Amish, van ware godsvrucht tot regeltjes en wetjes en eigen "volk" telt alleen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Auto »

samanthi schreef:
Dodo schreef:Om op een deel van je bericht te reageren, Helma: ik zie niet wat er jaloersmakend is aan de Amish. Die mensen zitten vast in een systeem. Als ze anders willen, vervreemden ze zich van hun familie en thuis. Dat brengt bijna niemand op.
Wat je zegt over het kinderen krijgen voor Gods koninkrijk vind ik wel iets om over na te denken. Maar er is veel geloofsonzekerheid in de gezindte, dus die mensen leven niet zo met deze gedachte.
En het komt niet door de betaalde banen dat mensen minder kinderen krijgen. Die trend is al veel ouder, en heeft vele redenen.
Ik begrijp dat je niet jaloers kunt zijn op het systeem Amish, maar helemaal waar is het niet, het ligt aan het district hoe gesloten een systeem is. Ik ervaar in de reformatorische gezindte evenzo een systeem waar je in moet blijven anders lig je eruit, ook dat ligt aan de plaats waar je woont en aan de gemeente, er zijn heel veel parallellen met de Amish, van ware godsvrucht tot regeltjes en wetjes en eigen "volk" telt alleen.
Laten we alsjeblieft niet een etiket zoals 'reformatorisch' opplakken. Systeemdenken en kuddegedrag komt overal voor. In een gemeente van tegenovergestelde signatuur kan het voorkomen dat een jongere 'moeilijke' vragen gaat stellen over de Avondmaalsgang dat hij/zij er compleet uit ligt. Een gemeente waar alles zo 'geestelijk' toegaat en waar door iedereen avondmaal wordt gevierd, worden geen vragen op prijsgesteld die mensen 'onrustig' maken. Ook niet door voorgangers. Het zit in de mens om het naar zijn/haar hand te zetten. Waarom wordt overal in zowel evangelisch/reformatorisch Nederland alles op alles gezet om te verdedigen en excuseren dat vrouwen willen werken?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door helma »

Ik zeg ook nergens dat je jaloers moet zijn op het Amish systeem. Maar het heeft mij aan het denken gezet over ons Refo's. Ik zie, zeker nu ik me er helemaal in verdiep, echt wel gevaren. Maar er valt zeker van hen te leren!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Auto schreef:
samanthi schreef:
Dodo schreef:Om op een deel van je bericht te reageren, Helma: ik zie niet wat er jaloersmakend is aan de Amish. Die mensen zitten vast in een systeem. Als ze anders willen, vervreemden ze zich van hun familie en thuis. Dat brengt bijna niemand op.
Wat je zegt over het kinderen krijgen voor Gods koninkrijk vind ik wel iets om over na te denken. Maar er is veel geloofsonzekerheid in de gezindte, dus die mensen leven niet zo met deze gedachte.
En het komt niet door de betaalde banen dat mensen minder kinderen krijgen. Die trend is al veel ouder, en heeft vele redenen.
Ik begrijp dat je niet jaloers kunt zijn op het systeem Amish, maar helemaal waar is het niet, het ligt aan het district hoe gesloten een systeem is. Ik ervaar in de reformatorische gezindte evenzo een systeem waar je in moet blijven anders lig je eruit, ook dat ligt aan de plaats waar je woont en aan de gemeente, er zijn heel veel parallellen met de Amish, van ware godsvrucht tot regeltjes en wetjes en eigen "volk" telt alleen.
Laten we alsjeblieft niet een etiket zoals 'reformatorisch' opplakken. Systeemdenken en kuddegedrag komt overal voor. In een gemeente van tegenovergestelde signatuur kan het voorkomen dat een jongere 'moeilijke' vragen gaat stellen over de Avondmaalsgang dat hij/zij er compleet uit ligt. Een gemeente waar alles zo 'geestelijk' toegaat en waar door iedereen avondmaal wordt gevierd, worden geen vragen op prijsgesteld die mensen 'onrustig' maken. Ook niet door voorgangers. Het zit in de mens om het naar zijn/haar hand te zetten. Waarom wordt overal in zowel evangelisch/reformatorisch Nederland alles op alles gezet om te verdedigen en excuseren dat vrouwen willen werken?
Uiteraard bedoelde ik sommige reformatorische gemeenschappen, en ook van de gemeente aan de andere kant mogen we geen etiket plakken dat daar geen moeilijke vragen gesteld zouden mogen worden. Dan krijg je eigen "volk" doet het goed de anderen niet.
Dat excuseren van werkende vrouwen is heel apart, lees eens oude gezinsgidsen of tedeges tegenover huidige, dan zie je de verschuiving, toen onze oudste op in groep 1 zaten waren er enkele werkende moeders, toen er een keer iets brandendst door de brievenbus van de school gegooid was en er door de rubber mat veel rookontwikkeling was, moesten onze jongsten naar huis, we hebben toen een heel groot gedeelte van de kinderen moeten verdelen omdat meer dan de helft van de moeders werkten, een verschuiving in pak weg 10 jaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door helma »

Ik herinner me een preek van ds van Aalst eind jaren 80; hij zei: (en het klonk door zijn manier van spreken ook een beetje dramatisch) "de vrouw verpietert in haar gezin; we lezen het in Libelle en Margriet" . Inmiddels zie je inderdaad in onze eigen bladen ook dat de buitenshuiswerkende moeder 'gewoon' is geworden. En is het helaas ook in onze kringen zo dat jonge moeders die thuis blijven en voor hun gezin kiezen zich aan alle kanten moeten verdedigen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Moderamen »

helma schreef:Ik herinner me een preek van ds van Aalst eind jaren 80; hij zei: (en het klonk door zijn manier van spreken ook een beetje dramatisch) "de vrouw verpietert in haar gezin; we lezen het in Libelle en Margriet" . Inmiddels zie je inderdaad in onze eigen bladen ook dat de buitenshuiswerkende moeder 'gewoon' is geworden. En is het helaas ook in onze kringen zo dat jonge moeders die thuis blijven en voor hun gezin kiezen zich aan alle kanten moeten verdedigen.
Maar dan ga je er dus vanuit dat een buitenshuiswerkende moeder haar gezin verpietert. Dat is gewoon een totaal verkeerde aanname. Een vrouw die vijf dagen p/week werkt, die verpietert inderdaad vanzelfsprekend haar gezin. Een normale part-time buitenshuiswerkende moeder kan prima haar kinderen in Bijbels opzicht opvoeden. Er wordt hier al zeven pagina's lang ontzettend zwart-wit gedacht en daardoor praat iedereen langs elkaar heen.
Plaats reactie