Afwezige ouders? Lastige kinderen

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Dit is zeer op de persoon. Bovendien onterecht. Merel kan geen goed doen bij je.
Ik zie niet hoe ik kan melden in tapatalk, anders zou ik dat doen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Terri »

Ik vind het lastig dat er ook op dit terrein weer geldt: 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'.
Als je voor die tijd waarschuwt en je bedenkingen uit, wordt het zo vaak weggewuifd en word je neergezet als negatief of doemdenkerij.
Overigens is dat op veel meer vlakken dan ouders-kinderen-hoe-te-handelen.
Prediker 9:13-18.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Dit is zeer op de persoon. Bovendien onterecht. Merel kan geen goed doen bij je.
Ik zie niet hoe ik kan melden in tapatalk, anders zou ik dat doen.
Het kan denk ik wel gewoon via de site worden gemeld.
Overigens ageer ik hier tegen het standpunt van @Merel in deze die de overheidsdwang legitimeert. En dat doe ik beargumenteerd.

Persoonlijk stem ik overigens wel in met wat @Terri en @CvdW hierin opmerken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Desiree »

Ondertussen geniet ik van mijn werk, van mijn vrijwilligerswerk, van ons gezin, van mijn hobby, en ik heb ook nog tijd voor woensdagavond naar de kerk.

Dankbaar dat ik het allemaal mag en kan doen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Hoezo gediscrimineerd? Je hebt nog steeds de keuze om thuis te blijven. Niemand verplicht om te gaan werken.

Nu gaat de knuppe in het hoenderhok :D
Laten we eerlijk blijven. Werkende vrouwen gaat alleen om meer luxe (erbij horen). Wanneer vrouwen hun baan buitenshuis moeten doen op vrijwilligersbasis dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen.
Collega gehad die alleen profeteerde van zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Kotsmisselijk wordt je van zulke mensen.
Ik ben beslist een voorstander van een moeder thuis, maar ik heb ook moeten werken,omdat mijn man afgekeurd werd en wij zeven kinderen moesten kleden en voeden. We hebben geen auto koophuis of overbodige luxe zoals droger magnetron mixer ed ik heb voor die tijd wel vrijwilligerswerk gedaan. Ik vind dat je generaliseerd en mensen wegzet terwijl het echt andere redenen kan hebben.
In een ander bericht gaf je aan dat ik niet reageerde. Het was geen onwil.
Er zijn altijd uitzonderingen, als voorbeeld gaf ik het gezin Van Setten. De vader wacht op een donornier.
Generaliseren? Alle kinderen doen verkeerde dingen, maar in de Bijbel lees ik van bijv. Henoch geen verkeerde dingen. We zeggen dat alle mensen in zonde ontvangen en geboren zijn, dus ook Henoch. Toch is er een groot verschil.
Zo ook met werkende moeders. Als een kind ineens vrij heeft van school dan is er ineens een probleem. Eén of meerdere mensen moeten gebeld worden. Kan 'Pietje' bij jullie spelen, want ik moet werken en Pietje is vrij van school.
Wanneer werken moeders op vrijwilligersbasis moeten werken dan hebben ze thuis ineens heel veel te doen. Het gaat echt alleen om de luxe en om erbij te horen.
Collega's vertellen dat ze naar Indonesië o.i.d. gaan, dan moeten wij toch ook wel naar Zuid-Afrika. Voor die reis moet de moeder dan hard werken. En als je verteld dat je af en toe een dagje uitgaat in de vakantie wordt je meewarig aangekeken.
Het zal allemaal generaliserend zijn, maar ik houd gewoon mijn ogen open en zie de dingen gewoon gebeuren. Zijn zielige mensen die mee moeten doen met de wereld. Slaven van de mammon.
Ik snap je, in oude gezinsgidsen en terdege werd altijd geageerd tegen werkende moeders nu niet meer. Werkende moeders komen aan het woord. Mijn schoondochter werkt 1 dag in de week daar heb ik niets tegen. Mijn dochter werkt 4 dagen ze kan niet anders ze is alleenstaande moeder, je krijgt echt geen cent. Ik ken een jonge weduwe met 5 kinderen ook zij moest er aan geloven. Dat is echt naar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

Ik snap je, in oude gezinsgidsen en terdege werd altijd geageerd tegen werkende moeders nu niet meer. Werkende moeders komen aan het woord. Mijn schoondochter werkt 1 dag in de week daar heb ik niets tegen. Mijn dochter werkt 4 dagen ze kan niet anders ze is alleenstaande moeder, je krijgt echt geen cent. Ik ken een jonge weduwe met 5 kinderen ook zij moest er aan geloven. Dat is echt naar.[/quote]

Inderdaad is dat zeer naar. Ik hoop dat er dan ook ondersteuning is vanuit de diaconie.
Als je weduwe bent en je hebt chronisch zieke kinderen dan is het leven erg zwaar.
Maar over deze gevallen heb ik het niet, maar over gezinnen waar de man in auto van de zaak rijdt (E350) en de vrouw toch ook wel in bijv. een X3 wil rijden. Vul zelf automerk maar in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Ik vind het jammer dat niet mogelijk is om de ontwikkeling in wat breder perspectief te zien. Elke keer komen we hier weer in de sfeer van meerdere vakanties, grote nieuwe auto's, etc.
Het topic begon met de zorg dat de afwezigheid van ouders iets doet met het gedrag van de kinderen. En ook dan gaat het niet om de vrouw van forummer X hier op dit forum die vijf dagen werkt en toch prima functionerende kinderen heeft, maar buurvrouw Y van forummer Z die moeilijke kinderen heeft..... En dan alle uitzonderingen die er zijn omdat iemand toch moet werken, of juist niet...

Het moet toch mogelijk zijn om in algemene zin te spreken van een ontwikkeling die gaande is. In zijn algemeenheid werken ouders meer dan vroeger, en worden daar door overheid en omgeving (ook in refokringen) toe gestimuleerd. Dus zijn er minder kinderen die elke dag uit school komen die thuis aan tafel hun verhaal kunnen doen aan hun moeder. En dus zijn er minder kinderen die alleen door hun moeder worden verzorgd de eerste paar jaar van hun leven.
De zorg daarover wilde mevrouw Feddema delen in het openingsartikel: "Ik weet hoe lastig het is om dit onderwerp te bespreken, en hoop dan ook vurig dat ouders dit niet als aanval opvatten, maar als aansporing. Mij gaat het maar om één ding: het belang van het kind.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik snap je, in oude gezinsgidsen en terdege werd altijd geageerd tegen werkende moeders nu niet meer. Werkende moeders komen aan het woord. Mijn schoondochter werkt 1 dag in de week daar heb ik niets tegen. Mijn dochter werkt 4 dagen ze kan niet anders ze is alleenstaande moeder, je krijgt echt geen cent. Ik ken een jonge weduwe met 5 kinderen ook zij moest er aan geloven. Dat is echt naar.
Een van onze kinderen heeft een wajong uitkering (gelukkig valt hij nog onder de "oude" regeling) en dat is echt te weinig om een gezin van te kunnen onderhouden. Hij kan momenteel wel parttime werken. Maar wat hij verdient, gaat uiteraard dan van zijn uitkering af, dus per saldo schiet dat financieel niet echt op.. Ze hebben (nog) geen kinderen, mijn schoondochter werkt dus ook en als er kinderen zouden komen, zou ze dat moeten blijven doen.
Ik zei eerder al, als je van een situatie uitgaat van 2 gezonde ouders - psychisch en lichamelijk - en de kinderen zijn dat ook - op een verkoudheid na - lukt dat allemaal wel. Ik heb echter in het kinderziekenhuis wel vaak genoeg gezien dat het zorgvuldig ingestelde kaartenhuis volledig in elkaar stort als het kind serieus ziek wordt of met bijv. een hartafwijking wordt geboren.
Veel werkgevers zijn redelijk soepel in het verlenen van vrije dagen, maar dat houdt natuurlijk een keer op.
eilander schreef:Het moet toch mogelijk zijn om in algemene zin te spreken van een ontwikkeling die gaande is.
Wij werden vroeger ook gecorrigeerd door een buurvrouw/man als zij ons kattenkwaad zagen uithalen buiten.
Of oom, tante of opoe bemoeide zich er even mee. Je kon zelfs een draai om je oren verwachten.
En dat is iets wat ik nu niet meer zie gebeuren, "bemoei je er niet mee" is dan de reactie.
Veel ouders kunnen het slecht hebben als je iets over fout gedrag van hun kind zegt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik snap je, in oude gezinsgidsen en terdege werd altijd geageerd tegen werkende moeders nu niet meer. Werkende moeders komen aan het woord. Mijn schoondochter werkt 1 dag in de week daar heb ik niets tegen. Mijn dochter werkt 4 dagen ze kan niet anders ze is alleenstaande moeder, je krijgt echt geen cent. Ik ken een jonge weduwe met 5 kinderen ook zij moest er aan geloven. Dat is echt naar.
Een van onze kinderen heeft een wajong uitkering (gelukkig valt hij nog onder de "oude" regeling) en dat is echt te weinig om een gezin van te kunnen onderhouden. Hij kan momenteel wel parttime werken. Maar wat hij verdient, gaat uiteraard dan van zijn uitkering af, dus per saldo schiet dat financieel niet echt op.. Ze hebben (nog) geen kinderen, mijn schoondochter werkt dus ook en als er kinderen zouden komen, zou ze dat moeten blijven doen.
Ik zei eerder al, als je van een situatie uitgaat van 2 gezonde ouders - psychisch en lichamelijk - en de kinderen zijn dat ook - op een verkoudheid na - lukt dat allemaal wel. Ik heb echter in het kinderziekenhuis wel vaak genoeg gezien dat het zorgvuldig ingestelde kaartenhuis volledig in elkaar stort als het kind serieus ziek wordt of met bijv. een hartafwijking wordt geboren.
Veel werkgevers zijn redelijk soepel in het verlenen van vrije dagen, maar dat houdt natuurlijk een keer op.
eilander schreef:Het moet toch mogelijk zijn om in algemene zin te spreken van een ontwikkeling die gaande is.
Wij werden vroeger ook gecorrigeerd door een buurvrouw/man als zij ons kattenkwaad zagen uithalen buiten.
Of oom, tante of opoe bemoeide zich er even mee. Je kon zelfs een draai om je oren verwachten.
En dat is iets wat ik nu niet meer zie gebeuren, "bemoei je er niet mee" is dan de reactie.
Veel ouders kunnen het slecht hebben als je iets over fout gedrag van hun kind zegt.
In die situatie zaten wij ook. Wat het tweede betreft is alleen wenselijk in een positieve omgeving als je een negatieve opvoeding krijgt, zal de sociale controle averechts werken en het kind denken dat ie alles fout doet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Desiree »

eilander schreef:Ik vind het jammer dat niet mogelijk is om de ontwikkeling in wat breder perspectief te zien. Elke keer komen we hier weer in de sfeer van meerdere vakanties, grote nieuwe auto's, etc.
Het topic begon met de zorg dat de afwezigheid van ouders iets doet met het gedrag van de kinderen. En ook dan gaat het niet om de vrouw van forummer X hier op dit forum die vijf dagen werkt en toch prima functionerende kinderen heeft, maar buurvrouw Y van forummer Z die moeilijke kinderen heeft..... En dan alle uitzonderingen die er zijn omdat iemand toch moet werken, of juist niet...

Het moet toch mogelijk zijn om in algemene zin te spreken van een ontwikkeling die gaande is. In zijn algemeenheid werken ouders meer dan vroeger, en worden daar door overheid en omgeving (ook in refokringen) toe gestimuleerd. Dus zijn er minder kinderen die elke dag uit school komen die thuis aan tafel hun verhaal kunnen doen aan hun moeder. En dus zijn er minder kinderen die alleen door hun moeder worden verzorgd de eerste paar jaar van hun leven.
De zorg daarover wilde mevrouw Feddema delen in het openingsartikel: "Ik weet hoe lastig het is om dit onderwerp te bespreken, en hoop dan ook vurig dat ouders dit niet als aanval opvatten, maar als aansporing. Mij gaat het maar om één ding: het belang van het kind.''
Je hebt gelijk... objectieve informatie neem je mee in je overweging..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Vagari »

Kregen kinderen vroeger ook al te horen: "Je moet doen wat goed voelt!" of " Het belangrijkste is je hart volgen!"?

(Epicureeën)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Kinderen, of je bent er voor ze of niet.
Er is geen middenweg.
Zo niet, niet aan beginnen.
Hoe bedoel je die eerste zin? Ben je alleen een waardige ouder als je in de eerste vier jaar van je kind 100℅ van de tijd aanwezig bent voor je kind? In jouw redenering mag er nooit een oppas zijn.
Dat bedoel ik niet.
Af en toe een oppas is inschakelen is in geen velden of wegen te vergelijken met het ontduiken van de verantwoordelijkheid die je hebt als ouder.
Tegenwoordig laten veel te veel ouders hun opvoeding aan derden over en gaan carrière maken en zelfs andere aspecten van het sociale leven voor.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Hendrikus »

Vagari schreef:Kregen kinderen vroeger ook al te horen: "Je moet doen wat goed voelt!" of " Het belangrijkste is je hart volgen!"?

(Epicureeën)
Nouja, je doet het nu voorkomen alsof vroeger alles beter was.
En zo simpel is het nou ook weer niet....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Zita »

Is het werkelijk zo dat vroeger alle vrouwen zelf voor hun kinderen zorgden? Naar mijn idee wordt daarmee het verleden geïdealiseerd, maar ik heb de feiten niet paraat. Ik heb het idee dat het maar een vrij korte periode zo is geweest (naar mijn idee jaren 30-90 van de vorige eeuw) en zelfs toen voor een vrij beperkt deel van de bevolking gold. Middenstandsvrouwen werkten vaak gewoon mee, boerinnen werkten vaak gewoon mee, arbeidersvrouwen gingen vaak gewoon naar de fabriek of hadden huishoudelijk werk. En de upperclass had juist weer personeel in dienst voor de opvoeding van de kinderen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Moderamen »

Welnee. Vroeger gingen kinderen ook wekelijks een middagje naar opa of oma, of naar een (al getrouwde) broer of zus. Nu wordt daar het etiket 'kind dumpen' op geplaatst en de ouders worden in een verdachtenhoek geplaatst.
Plaats reactie