Afwezige ouders? Lastige kinderen

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Als dat zo was zouden al die websites met raadgevingen niet nodig zijn en zouden die foto's fake zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Herman »

Zonder mijzelf al te handig te vinden, laat ik onze kinderen alle lekkere dingen aanwijzen en in het karretje leggen die we toch wel kopen. Nooit geen probleem met driftbuien of zuchtend toegeven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Als dat zo was zouden al die websites met raadgevingen niet nodig zijn en zouden die foto's fake zijn.
Dat is zo. Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Dat wil niet zeggen dat het elders niet gebeurt, maar ik zie het niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Ik las in het AD:
Steeds meer kleuters gaan naar het speciaal onderwijs. Kleuterjuf Lianne ziet dat de kleuterklas van 2018 niet meer die van 1996 is. 'Kinderen worden niet zozeer moeilijker, maar krijgen te weinig ruimte om zich te ontplooien en daarom worden ze lastiger.'

Ik krijg zelfs kleuters in de klas die van huis uit geen enkele regel hebben meegekre­gen.

De leerkracht is veel meer bezig met het aanleren van sociale aspecten dan vroeger. ,,Ik stond een keer met een huilend meisje dat zei: sorry, helpt nu niet meer. En ik snapte dat meisje. Ze slaan een kind, zeggen sorry, slaan het de volgende dag opnieuw en zeggen weer sorry. Zonder verder na te denken over wat ze nu echt hebben gedaan.'' Juist in zulke situaties probeert deze kleuterjuf de kinderen te laten nadenken over hun eigen gedrag.
https://www.ad.nl/nieuws/kleuters-komen ... d~a52e3cdd

Blijkbaar zijn dit dan geen kinderen die op een kdv of creche hebben gezeten, want daar leren ze toch wel regels?
En dan is er een categorie ouders die een prinsje of prinsesje hebben, die ze geen strobreed in de weg leggen.

Je ziet het vaak in de supermarkt, kind krijgt driftbui omdat het iets aanwijst en moeder/vader zegt nee. En dan wordt zuchtend toegegeven.
Heeft het beeldscherm daat ook geen invloed op?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik las in het AD:
Steeds meer kleuters gaan naar het speciaal onderwijs. Kleuterjuf Lianne ziet dat de kleuterklas van 2018 niet meer die van 1996 is. 'Kinderen worden niet zozeer moeilijker, maar krijgen te weinig ruimte om zich te ontplooien en daarom worden ze lastiger.'

Ik krijg zelfs kleuters in de klas die van huis uit geen enkele regel hebben meegekre­gen.

De leerkracht is veel meer bezig met het aanleren van sociale aspecten dan vroeger. ,,Ik stond een keer met een huilend meisje dat zei: sorry, helpt nu niet meer. En ik snapte dat meisje. Ze slaan een kind, zeggen sorry, slaan het de volgende dag opnieuw en zeggen weer sorry. Zonder verder na te denken over wat ze nu echt hebben gedaan.'' Juist in zulke situaties probeert deze kleuterjuf de kinderen te laten nadenken over hun eigen gedrag.
https://www.ad.nl/nieuws/kleuters-komen ... d~a52e3cdd

Blijkbaar zijn dit dan geen kinderen die op een kdv of creche hebben gezeten, want daar leren ze toch wel regels?
En dan is er een categorie ouders die een prinsje of prinsesje hebben, die ze geen strobreed in de weg leggen.

Je ziet het vaak in de supermarkt, kind krijgt driftbui omdat het iets aanwijst en moeder/vader zegt nee. En dan wordt zuchtend toegegeven.
Dat doet mij denken aan een of andere video, kind ging op de vloer van de supermarkt liggen gillen omdat het iets niet mocht. De moeder ging ernaast liggen en deed precies hetzelfde. Gelijk was de bui van het kind over.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Als dat zo was zouden al die websites met raadgevingen niet nodig zijn en zouden die foto's fake zijn.
Dat is zo. Ik zie dat nooit in de supermarkt.
Dat wil niet zeggen dat het elders niet gebeurt, maar ik zie het niet.
Wij komen vast bij dezelfde supermarkten...

Tegenwoordig is er een handige oplossing: bestel de boodschappen via internet. ;)
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Ik was bij dochter, en kleinzoon klaagde dat Hazeltje er niet was. Hazeltje is de hoofdpersoon van een boek dat geloof ik heet Raad eens hoeveel ik van je houd. Hij heeft bij het boek een stoffen Hazeltje gekregen, en hij is erg gesteld op het knuffeltje. Hazeltje gaat vaak mee logeren en dergelijke.
En nu was Hazeltje kwijt. Ja, zei mijn dochter, maar je weet toch hoe dat komt? Je hebt hem laten vallen toen we op vakantie waren en toen konden we hem niet meer vinden.
Kleinzoon was een beetje sip, en ik bood in bedekte termen aan om op marktplaats te kijken of ik een andere Hazeltje kon vinden.
Nee, zei mijn dochter, we vinden dat hij zuinig moet zijn op zijn spullen. Hij heeft 'm kwijtgemaakt en dan komt er niet zomaar een nieuwe.

Het was voor mij een leermomentje. Mijn eerste opwelling was om de tranen te stelpen en te zorgen voor een vervangende Hazeltje. Maar mijn dochter en schoonzoon hebben gewoon gelijk natuurlijk.
Al ruim dertig jaar moeder, en ik leer nog steeds bij.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Ik las in het AD:
Steeds meer kleuters gaan naar het speciaal onderwijs. Kleuterjuf Lianne ziet dat de kleuterklas van 2018 niet meer die van 1996 is. 'Kinderen worden niet zozeer moeilijker, maar krijgen te weinig ruimte om zich te ontplooien en daarom worden ze lastiger.'

Ik krijg zelfs kleuters in de klas die van huis uit geen enkele regel hebben meegekre­gen.

De leerkracht is veel meer bezig met het aanleren van sociale aspecten dan vroeger. ,,Ik stond een keer met een huilend meisje dat zei: sorry, helpt nu niet meer. En ik snapte dat meisje. Ze slaan een kind, zeggen sorry, slaan het de volgende dag opnieuw en zeggen weer sorry. Zonder verder na te denken over wat ze nu echt hebben gedaan.'' Juist in zulke situaties probeert deze kleuterjuf de kinderen te laten nadenken over hun eigen gedrag.
https://www.ad.nl/nieuws/kleuters-komen ... d~a52e3cdd

Blijkbaar zijn dit dan geen kinderen die op een kdv of creche hebben gezeten, want daar leren ze toch wel regels?
En dan is er een categorie ouders die een prinsje of prinsesje hebben, die ze geen strobreed in de weg leggen.

Je ziet het vaak in de supermarkt, kind krijgt driftbui omdat het iets aanwijst en moeder/vader zegt nee. En dan wordt zuchtend toegegeven.
Zijn de kleuterjuffen nog wel de kleuterjuffen die we in 1996 hadden?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Het was voor mij een leermomentje. Mijn eerste opwelling was om de tranen te stelpen en te zorgen voor een vervangende Hazeltje. Maar mijn dochter en schoonzoon hebben gewoon gelijk natuurlijk.
Al ruim dertig jaar moeder, en ik leer nog steeds bij.
Een vraag: hoe oud is het knulletje?
Een favoriete knuffel is zo belangrijk heb ik gemerkt. In het kinderziekenhuis mag hij zelfs mee tot (bijna) in de operatiekamer. Het kindje slaapt dan al en merkt niet dat hij vlak voor de steriele ruimte wordt weggehaald. Maar als het kindje uit de narcose ontwaakt, ligt het knuffeltje alweer tegen hem aan.
Toen mijn zoon duidelijk een favoriete knuffel had, heb ik meteen eenzelfde exemplaar aangeschaft en die mee laten lopen eerst, zodat zijn luchtje er aan kwam. Als hij dan even kwijt was, verving ik hem snel voor de tweede, totdat ie weer gevonden was.
Er zijn heel veel leermomenten in het leven van een kind, maar ik vind dit er niet eentje van.
Een kind kan duidelijk in de rouw zijn van het verlies van een dierbare knuffel.
Ik denk dat ik een eigenwijze oma zou zijn in dat geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Hij is net drie. En hij was op Hazeltje gesteld, maar het was niet zijn Onvervangbare Onmisbare Favoriete Knuffel.
Tegen de ouders ingaan zou ik niet snel doen. Dat zou ik eerst bespreken. Maar stel dat ik een keer een Hazeltje in de kringloop vindt... hmmm.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Hij is net drie.
:ouin
Dodo schreef:Tegen de ouders ingaan zou ik niet snel doen. Dat zou ik eerst bespreken.
Ja ik ook, anders heb je een tent met herrie.
Maar ik zou me er zeker niet bij neerleggen en met een sterk argument en met voorbeelden aankomen, die weet jij vast ook nog wel uit vader's kindertijd. ;)
Dodo schreef:Maar stel dat ik een keer een Hazeltje in de kringloop vindt... hmmm.
:super

Volgens mij was er een reclame van koffie, waarin een lieve buuf een nieuwe knuffel naaide voor haar buurmeisje en die stiekem naast haar stoel neerlegde. :oops
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mannetje »

De vraag is of de nieuwe Hazeltje wel aanvaard wordt. Hij voelt anders, ruikt anders en ziet er vast ook net anders uit.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:De vraag is of de nieuwe Hazeltje wel aanvaard wordt. Hij voelt anders, ruikt anders en ziet er vast ook net anders uit.
Vandaar mijn tip. Als het mogelijk is, koop meteen een zelfde reserveknuffel, dat voorkomt problemen. ;)
Het gaat er idd om dat het luchtje herkent wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door refo »

Betere tip: maak een kind niet verslaafd aan de knuffel. Ook driejarigen mogen hun vertrouwen niet op schepselen of maaksels stellen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

refo schreef:Betere tip: maak een kind niet verslaafd aan de knuffel. Ook driejarigen mogen hun vertrouwen niet op schepselen of maaksels stellen.
Een driejarige mag zijn vertrouwen op zijn ouders of op zijn knuffel stellen. Daar is niks mis mee.
Het is wel een dilemma als ze een vast knuffel hebben. Aan de ene kant hebben ze er echt steun aan als ze gaan logeren of naar het ziekenhuis moeten, aan de andere kant is het een drama als het ding kwijt of versleten is.
Plaats reactie