Afwezige ouders? Lastige kinderen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Mara »

Een opmerkelijk artikel in het AD van vandaag, dat ongetwijfeld veel reacties zal opleveren.
Dat steeds meer kinderen slecht eten, naar niets of niemand luisteren, of psychisch in de knoop zitten: sociaal pedagoog Gitty Feddema is er zeer ongerust over. Ouders moeten zich weer over hun kinderen ontfermen, en snel!

Al die berichten van onbeschofte, ongezonde en ongelukkige kinderen hebben volgens de auteur van opvoedingsbestsellers vaak te maken met de zich terugtrekkende of afwezige ouder. ,,Ouders hebben geen tijd meer, of maken geen tijd meer, om vanaf het prilste begin genoeg tijd met hun kinderen door te brengen.''

Wat Feddema om zich heen ziet: vaders en moeders die zich met al hun energie op werk, carrière en het betalen van hypotheek, vakanties en spullen storten, en steeds minder in hun kinderen investeren. ,,Het is tegenwoordig normaal om kinderen al in hun drie eerste levensjaren in grote mate aan de zorg van anderen over te laten. Aan grootouders, gastouders, en wisselende crècheleidsters.''
GEHELE ARTIKEL

Een vriendin, wiens zoon binnenkort gaat trouwen, is alvast gereserveerd als oppasoma. Ik was daar zo verbaasd over. Er is nog geen kindje op komst en dan wordt er al een oppasplek geregeld. Schijnt al veel vaker te worden gedaan.

Dat ik dit artikel volledig onderschrijf hoeft verder geen betoog denk ik. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door -DIA- »

Zou.... zou... nee kan toch niet waar zijn... maar zou mogelijk een bijkans extremistische fundamentalistische christenpartij als de SGP dan toch ergens een klein beetje, een heel klein beetje gelijk kunnen hebben, als men stelt dat tweeverdieners niet altijd een zegen zijn voor gezin en samenleving? We vragen het maar heel voorzichtig...
En nee, ik hoop me verder zo veel mogelijk, zo weinig mogelijk meer met het forum te bemoeien, maar wellicht kan een kleine opmerking soms misschien geen kwaad? Ik zet er bewust een vraagteken achter...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Orchidee »

Heerlijk, wat een zegen en een voorrecht dat ik het nog op de ouderwetse manier mag en kan doen! :super
Laat mij dan maar moeten rondkomen van modaal/minder modaal maar qualitytime is onbetaalbaar en je kan het nooit meer overdoen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Dodo »

Ik denk dat rust ook zo belangrijk is. Ik zie vaak in gezinnen met kleintjes dat de tv de hele dag aan staat. Dat zijn veel prikkels!
Mijn kleinzoon is nu anderhalf, en de enige video die hij ooit gezien heeft was een paar minuten over boerderijdieren. Ik ben daar heel blij mee, zo heeft hij veel meer rust in zijn hoofd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:Ik denk dat rust ook zo belangrijk is. Ik zie vaak in gezinnen met kleintjes dat de tv de hele dag aan staat. Dat zijn veel prikkels!
Mijn kleinzoon is nu anderhalf, en de enige video die hij ooit gezien heeft was een paar minuten over boerderijdieren. Ik ben daar heel blij mee, zo heeft hij veel meer rust in zijn hoofd.
Goed punt. Sommige lijken het steeds normaler te vinden voor jonge kinderen uren TV, PC, tablet, etc. En dat als zoethoudertje. Of dat ze er zoveel van leren.

Denk dat ook uitmaakt, is er een vast iemand die oppast, of 2 bepaalde mensen of is het maandag opa en oma, dinsdag de buurvrouw enzo en soms gaat het om 1 of 2 dagen per week. Is wel een verschil dan elke dag en dat de kinderen de ouders eigenlijk bijna niet zien.

Het lijkt soms alsof de ouders de opvoeding uitbesteden aan oppasmoeder of crèche. Sommige ouders zouden zich echt wel eens goed moeten bezinnen. Sommige problemen komen zeker voort uit die afwezigheid van de ouders. Al mag je het niet zien als oorsprong van alle problemen die kinderen kunnen hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Van Ewijk »

Kinderen, of je bent er voor ze of niet.
Er is geen middenweg.
Zo niet, niet aan beginnen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Kinderen, of je bent er voor ze of niet.
Er is geen middenweg.
Zo niet, niet aan beginnen.
Hoe bedoel je die eerste zin? Ben je alleen een waardige ouder als je in de eerste vier jaar van je kind 100℅ van de tijd aanwezig bent voor je kind? In jouw redenering mag er nooit een oppas zijn.
Ik denk juist dat het altijd een kwestie is van de juiste middenweg zien te vinden. Maar dat daarbij wel altijd het belang van het kind voorop moet staan.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

Hier hoor ik de tijdgeest.

Wanneer je kinderen ontvangt heb je daar zelf voor te zorgen en moet je ze niet ergens 'dumpen'.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

In het belang van het kind is belangrijk dat ouders thuis zijn.
Hoeveel ouders gaan er niet op pad. Vader moet vele avonden weg in verband bijv. gemeenteraad, kerkenraad enz.. Moeder is natuurlijk actief in verenigingsleven voor de kerk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

CvdW schreef:In het belang van het kind is belangrijk dat ouders thuis zijn.
Hoeveel ouders gaan er niet op pad. Vader moet vele avonden weg in verband bijv. gemeenteraad, kerkenraad enz.. Moeder is natuurlijk actief in verenigingsleven voor de kerk.
Helemaal nooit weg zal wel niemand lukken, maar ik ben wel altijd voor spreiding van functies geweest. Nu zie je vaak dat kerkenraadslid/gemeenteraadslid/schoolbestuurslid/bestuurslid kiesvereniging/etc. bij dezelfde personen terechtkomen. Dat is echt slecht, vind ik.
Of wat is jouw voorstel, @CvdW?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door Orchidee »

Eigenliefde is de grootste oorzaak, opofferende liefde vaak ver te zoeken!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:In het belang van het kind is belangrijk dat ouders thuis zijn.
Hoeveel ouders gaan er niet op pad. Vader moet vele avonden weg in verband bijv. gemeenteraad, kerkenraad enz.. Moeder is natuurlijk actief in verenigingsleven voor de kerk.
Helemaal nooit weg zal wel niemand lukken, maar ik ben wel altijd voor spreiding van functies geweest. Nu zie je vaak dat kerkenraadslid/gemeenteraadslid/schoolbestuurslid/bestuurslid kiesvereniging/etc. bij dezelfde personen terechtkomen. Dat is echt slecht, vind ik.
Of wat is jouw voorstel, @CvdW?
Ik herinner mij verschillende interviews van vooraanstaande mensen in het onderwijs. (de heer Kooiman, de heer Molenaar enz.)
Zij gaven aan dat het vele vergaderingen niet nodig was. Het kan dus allemaal efficiënter. Inderdaad zoals je zegt moet niet alles bij enkele personen ondergebracht zijn.
Het grappige is dat ik laatst iemand sprak die nog niet zo lang in de kerkenraad zit. Het ging over wie zet je op tweetal. Het kwam erop neer dat er maar weinig mensen geschikt zijn. Hij zei het niet, maar het kwam bij mij over als, maar hij is wel geschikt. Ondertussen is het een grote baas geworden.
Wellicht kunnen er besturen samengaan.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door merel »

CvdW schreef:Hier hoor ik de tijdgeest.

Wanneer je kinderen ontvangt heb je daar zelf voor te zorgen en moet je ze niet ergens 'dumpen'.
Daar is het onderwerp weer! werkende ouders denken alleen aan zichzelf en dumpen hun kinderen :bobo
Voor de goede orde; ik 'dump'mijn kinderen nergens. Wij brengen ze gewoon naar school en de opvang. De jongste gaat 3 dagen naar de opvang en heeft al vanaf het begin dezelfde juffen.

Als je het artikel goed leest, ligt het probleem niet zozeer bij de werkende ouder, maar vooral bij de afwezige ouder die weigert te opvoeden. Tegewoordig zijn veel kinderen te veel 'prinsjes en/of prinsesjes'die geen nee te horen krijgen, waar de maaltijd aangepast wordt aan de 'keuze'van het kind, want het lust niets. Problemen op school worden door de ouders opgelost en het ligt altijd aan een andere partij, kinderen die bij elke regendrup naar school gebracht worden met de auto etc.
Daar ligt m.i. het probleem en niet zozeer bij de keuze om te werken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door CvdW »

merel schreef:
CvdW schreef:Hier hoor ik de tijdgeest.

Wanneer je kinderen ontvangt heb je daar zelf voor te zorgen en moet je ze niet ergens 'dumpen'.
Daar is het onderwerp weer! werkende ouders denken alleen aan zichzelf en dumpen hun kinderen :bobo
Voor de goede orde; ik 'dump'mijn kinderen nergens. Wij brengen ze gewoon naar school en de opvang. De jongste gaat 3 dagen naar de opvang en heeft al vanaf het begin dezelfde juffen.

Als je het artikel goed leest, ligt het probleem niet zozeer bij de werkende ouder, maar vooral bij de afwezige ouder die weigert te opvoeden. Tegewoordig zijn veel kinderen te veel 'prinsjes en/of prinsesjes'die geen nee te horen krijgen, waar de maaltijd aangepast wordt aan de 'keuze'van het kind, want het lust niets. Problemen op school worden door de ouders opgelost en het ligt altijd aan een andere partij, kinderen die bij elke regendrup naar school gebracht worden met de auto etc.
Daar ligt m.i. het probleem en niet zozeer bij de keuze om te werken.
Waar is de afwezige ouder? Wat wordt hiermee bedoeld? Moeder die op visite is bij buren of de werkende moeder die als ze thuis komt zo moe is dat ze niks kan verdragen van de kinderen. Daarom een ipad geeft met oordopjes, dan zijn ze stil?
Ik kijk even naar de buren. Om de haverklap worden kinderen naar school gebracht, immers moeder gaat naar haar betaalde baan en komt toch langs school. Wij vinden het juist gezond als de kinderen naar school fietsen ook al is er windkracht acht.
Doordat moeder werkt is er minder tijd om voor het eten te zorgen. Gelukkig komen er van die wagens langs huis met kant en klare maaltijden.
Het probleem ligt juist bij de keuze om te werken. Doordat moeders buitenshuis een betaalde baan hebben kunnen ze wel meer uitgeven. Wel goed voor de economie, maar niet goed voor de kinderen. Enige voordeel is misschien dat de kinderen vroeger zelfstandig zijn.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. Laatst stond een verhaal in het RD van de heer Van Setten, wacht op donornier. Logisch dat de vrouw dan probeert buitenshuis te werken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwezige ouders? Lastige kinderen

Bericht door eilander »

Het gaat hier niet om een specifieke positieve situatie (van @merel bijvoorbeeld) of een specifieke negatieve situatie (de buren van @CvdW bijvoorbeeld).
Het moet mogelijk zijn om hier na te denken over de algemene ontwikkeling, en de stimulans van de overheid daarbij, dat beide ouders werken.
Plaats reactie