Het wel en wee van de latere bekeerling...

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Vorst »

Inderdaad. Wat een idiote berichten levert dit topic op, zeg. Kan me niet voorstellen dat de TS dit heeft bedoeld.

Lopen piepen dat je niet 'op je eigen' plek kunt zitten. Als het niet zo sneu was zou ik erg hard lachen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef: Waar was dat om ZLD? Ik denk dat het was vanwege ruimtegebrek voor de leden, in dat geval is het vrij logisch dat de eigen leden voorrang krijgen. Je weet hoe het in Rijssen was voor de opening van de Zuiderkerk. Er kon geen kip meer bij, en een rood lampje gaf aan wanneer de gasten een plaats konden zoeken. Dat was niet ongastvrij, maar noodzaak. Later is het systeem van 'betaald zitten' afgeschaft, maar toen was er intussen de Zuiderkerk bijgekomen. Mijn vader was ooit nog tollenaar om het zitplaatsengeld te innen.
En het beweren als zouden de Gereformeerde Gemeenten roepen "Eigen volk eerst", of in die geest, kan ik niet anders dan als puur laster bestempelen. En je wéét het zelf ook wel... Waarom dit dan zo zeggen?
De oorzaak van het wat uitlopen van over de gastvrijheid is bovenstaande post. Misschien kan degene die deze kreet lanceerde, als hij online komt meer verklaren over de (voor mij dan) aanstootgevende woorden: "Eigen volk eerst". Dat vind ik persoonlijk gewoon niet netjes, en er zal zeker niet zo diep over nagedacht zijn wat het eigenlijk inhoudt.
Duidelijk: Onze gemeente is niet ongastvrij. Nooit gemerkt tenminste. En er komen nog altijd, vooral in de zomermaanden heel veel gasten. Ik wil het niet opnemen voor een bepaalde kerk, maar wel dat de waarheid wordt gezegd. Ik blijf daarom wel benieuwd welke Zeeuwse gemeente dit was, en of het ook mogelijk te maken had met plaatsgebrek, verbouwing of wat ook. Want tegen gasten zeggen met woorden of daden "Eigen volk eerst" past niet. Tenminste zo komt het bij mij wel over.
Het was in Kamperland. En de boodschap die de koster aan de groep vakantiegasten bracht, was "U mag er nog niet in. Eerst onze eigen leden. Ik kom u wel halen als u erin mag". Hij zei dus niet letterlijk "Eigen volk eerst", maar 't was wel de boodschap. En dat vond ik persoonlijk ook niet netjes.
Dan vraag ik hierbij aan iemand uit genoemde genoemde gemeente of dit de normale gang van zaken daar is. Wellicht leest iemand dit.
En waarom vraag je dat? Denk je dat ik zit te fantaseren of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door eilander »

@Hendrikus, misschien hebben ze in Kamperland deze (inderdaad vreemde) gang van zaken allang aangepast. Ze schamen zich natuurlijk naar nu ze het voor de zoveelste keer op Refoforum moeten lezen ;)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Curatorium »

CvdW schreef:Ik kom niet uit Kmaperland, maar is het van de zoote hoe vroeg vakantiegangers komen. Moet ik dan een half uur van te voren op mijn plek zitten, normaal gesproken is is dit ongeveer 5 minuten. Laten vakantiegangers netjes wachten in de gang of buiten of niet zo vroeg komen.
In Oostkapelle (vroeger, ik weet niet of dat nu nog is) kwamen de vakantiegangers vroeger dan de eigen gemeenteleden, ze werden dan gewoon doorgestuurd naar Middelburg omdat dat ze daar nog makkelijk naartoe konden rijden. Beetje jammer dat de discussie nu over vakantiegemeenten gaat. In zulke situaties kan ik lampjes etc. nog wel een beetje begrijpen.

In eerste instantie ging het niet over vakantiegemeenten, maar over de normale situatie dat een kerkgebouw echt niet 100% vol zit, dat er gereserveerde en niet-gereserveerde plekken zijn, maar dat iedereen zijn Bijbel, snoeprollen en andere troep achter laat in de kerk om zo territorium te claimen. Als er dan eens iemand op deze (niet-gereserveerde!) plek zit, sturen ze je weg of geven ze je een vuile blik. En dat zou niet zo moeten zijn. Een gast moet overal plaats kunnen nemen m.u.v. gereserveerde plaatsen, i.p.v. eerst speurtocht naar een koster houden en dan vragen welke plaatsen niet geclaimd worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:@Hendrikus, misschien hebben ze in Kamperland deze (inderdaad vreemde) gang van zaken allang aangepast. Ze schamen zich natuurlijk naar nu ze het voor de zoveelste keer op Refoforum moeten lezen ;)
;) Misschien overschat je de invloed van RF nu wel een heel klein beetje :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

Voortaan zie ik de gasten als mensen die de vooraanzittingen beminnen en als niet met buigingen en eerbiedig direct een zitplaats wordt geoffreefd hun gram vanwege de hun aangedane obeschoftheid wel zullen ventileren op allerlei sites.

Voortaan heb ik ook de neiging gasten te laten staan.

Tnx allemaal voor deze inzichten en neigingen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Voortaan zie ik de gasten als mensen die de vooraanzittingen beminnen en als niet met buigingen en eerbiedig direct een zitplaats wordt geoffreefd hun gram vanwege de hun aangedane obeschoftheid wel zullen ventileren op allerlei sites.

Voortaan heb ik ook de neiging gasten te laten staan.

Tnx allemaal voor deze inzichten en neigingen.
‘Hebben jullie zin in een bakje koffie?' De koster kijkt ons vragend aan. De mensen hier in Cornwall zijn zo vriendelijk en gastvrij, het overweldigt ons gewoon.
We zijn in de Methodistenkerk in Engeland. De preek van de voorganger heeft ons aangesproken. Het is zijn laatste preek in deze gemeente. Hij gaat met emeritaat. Morgen verhuist hij naar de omgeving van Londen om samen met zijn vrouw dichter bij de kinderen te kunnen wonen. Hij roept op om dicht bij Gods Woord te blijven en in Zijn paden te wandelen. De woorden komen binnen. Aan het eind van de dienst spreekt hij merkbaar geëmotioneerd de zegenbede uit.

Op het moment dat wij verwachten dat het uitleidend orgelspel zal beginnen, draait het oudere echtpaar dat voor ons zit zich om. En terwijl zij ons hartelijk toeknikken, horen wij hen zeggen: 'May the Lord bless you and keep you, may the Lord make His face to shine upon you...' Ook de andere gemeenteleden groeten elkaar met de zegenbede: ‘De Heere zegene en behoede u.' We voelen de onderlinge band en warmte van deze gemeente.
Dat het niet alleen bij woorden blijft, blijkt uit de gesprekken die wij na de dienst met enkele gemeenteleden hebben. We merken oprechte belangstelling: ‘Where do you come from? Are you on holiday?' Waar komt u vandaan? Met vakantie? Maar bovenal herkenning in het geloof in God en de zorg voor de toekomst van de kerk. Een zeventiger, met nog een flinke haardos, vertelt dat zijn kinderen al jaren niet meer naar de kerk gaan. ‘Het doet pijn', zegt hij met zijn hand op zijn hart. Elke dag zijn ze in zijn gebeden: ‘I pray for them every day.'
‘Do you want a cup of coffee?' De koster wacht. Even later zitten we met een grote mok koffie in onze hand in gesprek met de jongerenpastor van de kerk.

Zondag gaan we weer naar onze eigen gemeente. Ook daar klinkt de oproep om dicht bij Gods Woord te blijven; ‘Vergeet de gastvrijheid niet, want hierdoor hebben sommigen zonder het te weten engelen onderdak geboden.'
Ik hoop dat wij als kersvers echtpaar net zo vriendelijk en gastvrij zullen zijn als wij op onze huwelijksreis in Engeland ervaren hebben.

Marijke de Wit-Bakker
deWaarheidsvriend
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Wim Anker »

Mooi stuk! Dat leert ons dat we de positieve dingen/ontvangsten breed moeten uitdragen en de tijd de ruimte moeten geven om mindere ontvangsten in de vergetelheid te laten verdwijnen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Ad Anker »

Ik ben dankbaar dat ik niet ben als al die ongastvrije refo's, die hun plek claimen en dat met een vuile blik kenbaar maken. Ik ben dankbaar dat ik niet ben als die kosters die hun eigen volk stellen boven de gasten. Ik ben dankbaar dat ik dit anoniem op een forum kan spuien.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: RE: Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Habitat »

Ad Anker schreef:Ik ben dankbaar dat ik niet ben als al die ongastvrije refo's, die hun plek claimen en dat met een vuile blik kenbaar maken. Ik ben dankbaar dat ik niet ben als die kosters die hun eigen volk stellen boven de gasten. Ik ben dankbaar dat ik dit anoniem op een forum kan spuien.
zie topic --> "cynisme en sarcasme"
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door mulder »

Ad Anker schreef:Ik ben dankbaar dat ik niet ben als al die ongastvrije refo's, die hun plek claimen en dat met een vuile blik kenbaar maken. Ik ben dankbaar dat ik niet ben als die kosters die hun eigen volk stellen boven de gasten. Ik ben dankbaar dat ik dit anoniem op een forum kan spuien.
Kinderachtige reactie... Als ik dit forum zo lees heeft een groot aantal mensen hier ervaring met de negatieve zijden van vaste plaatsen en ongastvrije kerkmensen niet eens alleen refo's. niets mis mee om dat hier dan even te bespreken het komt op grotere schaal voor dan ik dacht. voortaan neem ik mijn Bijbel uit de kerk mee naar huis er is toch plek genoeg in de kerk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Ad Anker »

4 is een groot aantal?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:4 is een groot aantal?
Niet iedereen praat mee :)
En nee, ik heb het zelf nooit mee gemaakt terwijl ik op heel veel verschillende plaatsen gekerkt heb.
Maar aan de andere kant als je dat wel een paar keer meegemaakt hebt, begrijp ik wel het akelige gevoel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:4 is een groot aantal?
Ik weet wel zeker dat het een veel hoger aantal is. Maar ik kan me voorstellen dat iemand dit hier niet meer durft te zeggen, gezien de sarcastische en cynische opmerkingen die ook dit topic weer teisteren.
mulder schreef:Kinderachtige reactie... Als ik dit forum zo lees heeft een groot aantal mensen hier ervaring met de negatieve zijden van vaste plaatsen en ongastvrije kerkmensen niet eens alleen refo's. niets mis mee om dat hier dan even te bespreken het komt op grotere schaal voor dan ik dacht.
In de boze buitenwereld wordt vaak gedacht dat in sommige kerken de drempels erg hoog zijn.
In de seculiere media lees je af en toe gelukkig een positief bericht, geschreven door een journalist die aangenaam verrast is door een warme onvoorwaardelijke ontvangst. Maar het is geen vanzelfsprekendheid.

Misschien toch eens proberen te kijken door de ogen van de ongelovige en/of de latere bekeerling.
"Insiders" die elders een negatieve ervaring hebben ondervonden (zoals wij ook dus) blijven niet weg in het vervolg.
Dat gevaar bestaat echter wel bij mensen die al op een randje balanceren, wel/niet.
Hoe vaak ik niet lees in een In Memoriam dat mensen tijdens hun leven teleurgesteld zijn geraakt in de kerk, dat is best schokkend.
Nu bestaat de kerk uit mensen, dus ze zijn teleurgesteld geraakt door een predikant of een ambtsbroeder of misschien wel medekerkgangers.
Je kunt moeite hebben met het onderwerp, maar laten we niet doen alsof het niet bestaat en er altijd een excuus is voor ongastvrijheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Ad Anker »

Ik lees niet zo vaak in memoriams. Dat mensen teleurgesteld zijn in de kerk komt niet door een foute ambtsbroeder maar door het eigen boze hart.

Natuurlijk kan de gastvrijheid soms te wensen overlaten. Maar laten we dat hier niet gaan opblazen en anoniem een gemeente/ koster in discrediet brengen. Van zulke schurkenstreken krijg ik een ei. Dus...
Plaats reactie