Taal op de werkvloer

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Je werkt in een drukke zaak.
Een drukke winkel.
De teamleider is door de drukte nauwelijks te spreken.
Dan voel je eens dat je naar huis moet, je voelt je benauwd worden.
Je denkt: Kan ik het nog afmaken...
Je overweegt: En als het niet meer gaat...
Je wil immers ook graag naar huis kunnen, zonder een gevaar op weg te zijn?
Dan spreek je hem heel even, tussen de drukke werkzaamheden door.
Dan krijg je wel antwoord, maar...

Ik zal twee voorbeelden noemen:

Pas moest ik ook even iets vragen.
Het antwoord schalde door de winkel: IK ZOU HET BIJ GOD NIET WETEN...
Daar sta je dan...

Vanmiddag hetzelfde, maar een ander antwoord:
Ik vroeg: Mag ik even een wat ongebruikelijke vraag stellen?
Ja dat mocht, maar hij dus druk.
Ik zei: Zou ik deze keer eens wat vroeger naar huis mogen, ik voel me nogal wat benauwd.
(Was druk in de winkel. veel klanten hadden me al aangeklampt, had al gesjouwd met volle dozen Appelsientje,
en onderstellen van kopstellingen)
Dan het antwoord wat je krijgt: JA GA MAAR SNEL WANT IK WIL NIET DAT JE DOOD VALT.
Dat was dus duidelijk...

2 voorbeelden van TAAL van degenen die over je gesteld zijn. Wat doe je in zo'n geval?
Zwijgen?
Of.. (daar was dus in feite de gelegenheid niet voor) erop wijzen dat deze taal toch niet is zoals we gewend zijn?

Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Dodo »

Je kunt daar op een rustig moment zeker eens over beginnen met hem. Kruip dan niet in de slachtofferrol, maar leg uit dat het je kwetst als er grof taalgebruik is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Je kunt daar op een rustig moment zeker eens over beginnen met hem. Kruip dan niet in de slachtofferrol, maar leg uit dat het je kwetst als er grof taalgebruik is.
Hij zal het zeker ook niet met opzet doen. Ik heb al van het begin af meegemaakt.
Heb hem zien veranderen van een altijd vrolijke goedgemutste man naar een humeurige man die niet meer anders lijkt te kunnen als snauwen. Ik heb de oorzaak ook waargenomen: De elk jaar toenemende werkdruk heeft van de winkel met een gemotiveerd team een zaak gemaakt waar het niet meer om de mensen draait maar om kille cijfers.
Je was om zo te zeggen een gewaardeerde medewerker, en er heerste altijd een opgeruimde sfeer. Begin jaren 2000 hadden we nog
een ambachtelijke slagerij. Deze slager was altijd in de winkel te horen. Hij zong of floot altijd deuntjes.
Toen de franchisezaak over werd genomen door Ahold Winkelbedrijven begon het in feite. Het eerste wat je merkte: personeel werd meer een nummer. De werkdruk werd elk jaar verhoogd: Gevolg: Alle vrolijkheid is verdwenen uit de winkel.
Geen personeelslid die nog lacht, laat staan zingt. Ik vraag me in alle gemoede af of dit nu wel een gewenste ontwikkeling is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Dodo »

Ik herken dat niet van de AH waar ik wel eens kom. Ook niet van andere supermarkten.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door modesto »

Be the change you wish to see in the world, Dia. Lach en zing jij tijdens je werk?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik herken dat niet van de AH waar ik wel eens kom. Ook niet van andere supermarkten.
Dan heb je een goed filiaal. :) Ik denk dat het ook voor een belangrijk deel aan managementteam in zijn geheel ligt.
Als daar harmonie heerst zal het vaak best goed kunnen gaan. Zo was de AH hier ook toen het nog een franchisezaak was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Be the change you wish to see in the world, Dia. Lach en zing jij tijdens je werk?
Ja in mezelf :)
verder is er niet zo heel veel gelegenheid meer voor: In de kantine wordt nauwelijks meer gesproken, want iedereen zit
te communiceren met zijn/haar morden medium.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door modesto »

Be the change you wish to see in the world, Dia. Knoop jij gesprekken aan met anderen in de kantine?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Be the change you wish to see in the world, Dia. Knoop jij gesprekken aan met anderen in de kantine?
Geprobeerd: Collega zat tegenover me. Beetje stom, ik zei: Als ik nou ook zo'n ding (modern medium) had, konden we wat communiceren. Haha, was het antwoord, en ze communiceerde verder op haar modern medium.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Orchidee »

Dat is idd. erg vervelend @Dia, tegenwoordig, voor velen is de smartphone belangrijker dan sociale contacten in "real life"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Dodo »

Maar de vraag ging niet over de contacten in de kantine, maar min of meer afgesnauwd worden door de bedrijfsleider.
En daar mag je best wat van zeggen, op een geschikt moment uiteraard.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Lassie »

Het lijkt me dat die bedrijfsleider niet echt goed in z'n vel zit.
Wat Dodo zegt: probeer een afspraak met hem te maken. En uitleggen dat je het niet prettig vindt om op die manier behandeld te worden.
Helaas zie ik dit ook bij ons op de werkvloer regelmatig voorbij komen.

Wij als vrijwilligers moeten werkkleding aan, maar de baas van de keuken hoeft het niet (aldus hem zelf). Ja daag. En als je vraagt waar zijn werkkleding is dan doet hij net alsof hij het niet hoort. :nonnon :nonnon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Mara »

@DIA, dat is heel akelig en vergalt de sfeer. Je hoeft het ook niet te nemen. Ik zou het zeker op een rustig moment, met hem apart, even bespreken. Het is misbruik van God's naam, hoeveel mensen niet zeggen: "ik zou het bij G*d niet weten of G*d ja, het rolt zo hun mond uit. Veel mensen zijn zich vaak niet bewust van hun grove taalgebruik. Als je hen erop attendeert zijn ze vaak verbaasd. O ja, zeg ik dat steeds?
Als een chef of leidinggevende onder stress staat, kan dat wel invloed hebben op de antwoorden, maar dat is nog geen reden om zo uitgekafferd te worden, je bent geen schurftige hond!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:@DIA, dat is heel akelig en vergalt de sfeer. Je hoeft het ook niet te nemen. Ik zou het zeker op een rustig moment, met hem apart, even bespreken. Het is misbruik van God's naam, hoeveel mensen niet zeggen: "ik zou het bij G*d niet weten of G*d ja, het rolt zo hun mond uit. Veel mensen zijn zich vaak niet bewust van hun grove taalgebruik. Als je hen erop attendeert zijn ze vaak verbaasd. O ja, zeg ik dat steeds?
Als een chef of leidinggevende onder stress staat, kan dat wel invloed hebben op de antwoorden, maar dat is nog geen reden om zo uitgekafferd te worden, je bent geen schurftige hond!
Ik denk dat hij innerlijk best een goed karakter heeft. Tijdens de ontslagperikelen heeft hij het nog voor mij op willen nemen, maar hem werd de mond als het ware gesnoerd. Ik vermoed ook dat, zo hij al een godsdienstige achtergrond heeft, dit katholiek is, en deze mensen spreken vanouds al makkelijker zulke dingen uit dan mensen uit de protestantse kerken. Zo was dat al jaren, en ik neem aan dat het er daar ook niet veel beter op wordt. Zoals ik zei: Als mens was hij altijd een "topman",
als je begrijpt wat ik bedoel. Dat druk van buitenaf en stress een mens kan veranderen is ook wel bekend. Dat betekent beslist niet dat ik zijn uitdrukkingen wil goed praten of verzachten. Als er ooit gelegenheid is hoop ik er eens wat over te beginnen. Ik merkte de eerste keer toen hij dat zo riep dat hij schrok van zijn eigen woorden. Hij is geen Rijssenaar, en hij wil wel rekening houden met zaken die gevoelig liggen in Rijssen. Immers was dit ook door klanten te horen! Dat ligt dat ook zakelijk gezien wel gevoelig!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Geen personeelslid die nog lacht, laat staan zingt. Ik vraag me in alle gemoede af of dit nu wel een gewenste ontwikkeling is.
Sorry, DIA, maar dat is gewoon niet waar. Ze hebben nog steeds dikke pret daar, ik maak het veelvuldig mee. Nee, zingen dioen ze (gelukkig) niet, maar een lol dat ze hebben!
En ja, die teamleider is een bijzonder mens, een man met gebruiksaanwijzing. Ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee hebt. Maar geloof me, hij doet geen vlieg kwaad en hij bedoelt het allemaal niet zo lelijk. Jij gaat Edje niet veranderen, probeer het langs je heen te laten gaan. Dat hoort bij zijn gebruiksaanwijzing.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie