Taal op de werkvloer

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Geen personeelslid die nog lacht, laat staan zingt. Ik vraag me in alle gemoede af of dit nu wel een gewenste ontwikkeling is.
Sorry, DIA, maar dat is gewoon niet waar. Ze hebben nog steeds dikke pret daar, ik maak het veelvuldig mee. Nee, zingen dioen ze (gelukkig) niet, maar een lol dat ze hebben!
En ja, die teamleider is een bijzonder mens, een man met gebruiksaanwijzing. Ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee hebt. Maar geloof me, hij doet geen vlieg kwaad en hij bedoelt het allemaal niet zo lelijk. Jij gaat Edje niet veranderen, probeer het langs je heen te laten gaan. Dat hoort bij zijn gebruiksaanwijzing.
Inderdaad, Edje is een bijzonder mens, en dat is ie! :)
Verder is het zeker waar dat alles een heel stuk zakelijker is geworden. Ik kan me de tijd goed herinneren dat overal de vrolijke lach klonk van de vullers en (toen nog) de spiegelaars. Dat is toch echt grotendeels weg. Ook snauwen is iets van latere jaren, en hangt ook samen met de toegenomen werkdruk. Drukte geeft stress. Stress geeft een snauw. Begrijp je? Te druk om tegen de concurrent aan te kunnen... er zijn grenzen aan menselijk kunnen. Een mens is geen machine, op een gegeven moment kan er gewoon niet meer verder opgeschroefd worden.

Het is laat maar ik werp wel eens meer bij gebrek aan slaap een blik op dit forum... Ik verwonderde me wel even dat je wist dat het om Edje ging. Waarschijnlijk zal hij dit wel niet lezen, of er mag hem iemand tippen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Terri »

https://www.rd.nl/boeken/japke-d-bouma- ... -1.1557696

Dit spreekt me ook aan.
In eenvoud zit kracht. Verschuil je niet achter vaag taalgebruik, wat professioneel klinkt, maar eigenlijk niks zegt, of erger, wat je zelf niet eens begrijpt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik herken dat niet van de AH waar ik wel eens kom. Ook niet van andere supermarkten.
Dan heb je een goed filiaal. :) Ik denk dat het ook voor een belangrijk deel aan managementteam in zijn geheel ligt.
Als daar harmonie heerst zal het vaak best goed kunnen gaan. Zo was de AH hier ook toen het nog een franchisezaak was.
Ik werk zelf niet in een winkel. Maar ik herken wel degelijk wat @DIA zegt. Zeker in de zomermaanden is het hier zo druk met mensen, dat je echt een nummer bent, en dat geldt voor zowel werknemers als klanten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Mara »

Terri schreef:https://www.rd.nl/boeken/japke-d-bouma- ... -1.1557696

Dit spreekt me ook aan.
In eenvoud zit kracht. Verschuil je niet achter vaag taalgebruik, wat professioneel klinkt, maar eigenlijk niks zegt, of erger, wat je zelf niet eens begrijpt.
En dan heeft ze het niet eens over de uil van Minerva en de boreale wereld. ;)
'Make the Netherlands great again'. zei Sywert van Lienden in De Nieuws BV, over de speech van TB.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Boertje »

Ik ben gelukkig gezegend dat ik in een christelijke gemeente woon en dat ik dit terug zie op de werkvloer. Veel collega's zijn christelijk.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Ik ben gelukkig gezegend dat ik in een christelijke gemeente woon en dat ik dit terug zie op de werkvloer. Veel collega's zijn christelijk.
Ik weet niet of ik dat mag zeggen. Maar goed het is zo.
Toen ik bij AH begon was het een franchise-zaak.
De eigenaar was christelijk, ja zelfs beklede hij in de kerk het ambt van ouderling.

De zaak werd op den duur verkocht aan Ahold Winkelbedrijven.
Toen hadden we plaatselijk niets meer in de pap te brokkelen.
Wat ik wilde zeggen, is het personeelsbeleid.
Vroeger in de franchise-tijd werden veel mensen aangetrokken van reformatorische huize.
Men hoorde de lichte kant van R. mompelen en mopperen: Verkeerd personeelsbeleid. Christelijke werknemers zouden daar meer kans krijgen op een baan....

Over de sfeer en de werklust gesproken.
Die was echt top!!

Nu (vaak zuchtend onder de werkdruk)
hebben we geen voorkeur voor christenen meer,
Dat was immers discriminatie!
Maar goed, de sfeer in de winkel is er hard door gezakt.
Maar dat telt niet! Je mag niet discrimineren!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Boertje »

Je hebt volkomen gelijk. De politieke keuze voor een zgn. 24 uurs economie is daar ook debet aan. Voor de seculiere wereld is het rupsje nooit genoeg. Alsof geluk alleen maar afhankelijk is van geld. Wij kunnen het vanuit de Schrift benaderen, de wereld heeft daar helaas geen boodschap aan. Kijk daarnaast het ikke ikke eerst denken, wat door de diverse rechtse kabinetten enorm gestimuleerd is en de verklaring is compleet. Ik moet je zeggen ik kom oorspronkelijk uit het gooi en woon nu op de veluwe in de biblebelt. Het verschil in mentaliteit is bijzonder groot, het is hier een verademing. Het geloof heeft hier nog echt waarde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Maar goed, de sfeer in de winkel is er hard door gezakt.
Maar dat telt niet! Je mag niet discrimineren!
Dat is jouw beleving.
Je collega's denken daar waarschijnlijk anders over.
De klant ook.

[sprak de klant]
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Maar goed, de sfeer in de winkel is er hard door gezakt.
Maar dat telt niet! Je mag niet discrimineren!
Dat is jouw beleving.
Je collega's denken daar waarschijnlijk anders over.
De klant ook.

[sprak de klant]
En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
Hmm, harde muziek in supermarkten is in mijn ongeving gelukkig nog niet gebruikelijk.

Daarnaast worden de grote boodschappen gelukkig eens in de 14 dagen voor een paar euro op een voor het tarief gunstig tijdstip gebracht bij ons.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
Hmm, harde muziek in supermarkten is in mijn ongeving gelukkig nog niet gebruikelijk.

Daarnaast worden de grote boodschappen gelukkig eens in de 14 dagen voor een paar euro op een voor het tarief gunstig tijdstip gebracht bij ons.
Wel in zijn verband zien. De muziek is natuurlijk niet echt hard te noemen, maar wel een stuk harder geworden vergeleken bij hoe het was, en een modernere popmuziek. Het is niet meer een cd, of zo, maar het lijkt een radiostation dat continue aanstaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
Hmm, harde muziek in supermarkten is in mijn ongeving gelukkig nog niet gebruikelijk.

Daarnaast worden de grote boodschappen gelukkig eens in de 14 dagen voor een paar euro op een voor het tarief gunstig tijdstip gebracht bij ons.
Wel in zijn verband zien. De muziek is natuurlijk niet echt hard te noemen, maar wel een stuk harder geworden vergeleken bij hoe het was, en een modernere popmuziek. Het is niet meer een cd, of zo, maar het lijkt een radiostation dat continue aanstaat.
Bij ons hier bij de Wibra staat 538 altijd vij hard aan, ik ben er zo weer weg, bij de kringloop ligt het er vaak aan wie er achter de kassa staat en wie weet hoe de installatie werkt.
Ikzelf werkt in mijn eigen hoekje, met eigen muziek, sommige klanten zingen mee en ik heb soms fijne gesprekken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
Hmm, harde muziek in supermarkten is in mijn ongeving gelukkig nog niet gebruikelijk.

Daarnaast worden de grote boodschappen gelukkig eens in de 14 dagen voor een paar euro op een voor het tarief gunstig tijdstip gebracht bij ons.
Wel in zijn verband zien. De muziek is natuurlijk niet echt hard te noemen, maar wel een stuk harder geworden vergeleken bij hoe het was, en een modernere popmuziek. Het is niet meer een cd, of zo, maar het lijkt een radiostation dat continue aanstaat.
Bij ons hier bij de Wibra staat 538 altijd vij hard aan, ik ben er zo weer weg, bij de kringloop ligt het er vaak aan wie er achter de kassa staat en wie weet hoe de installatie werkt.
Ikzelf werkt in mijn eigen hoekje, met eigen muziek, sommige klanten zingen mee en ik heb soms fijne gesprekken.
Het zou hier ook best zoiets als 538 kunnen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door liz boer »

@DIA ik ben altijdzo vertrokken als er in een winkel harde muziek aanstaat, ik heb ADHD en kan me dan helemaal niet concentreren op mijn aankopen en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal op de werkvloer

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
En het zingen is veranderd in popmuziek, die de laatste weken nog harder is geworden.
Hadden we eerst een soort standaardrepertoire van steeds terugkerende nummers, heel zacht,
nu draait een of andere muziekzender hardere popmuziek.

Dat is voor sommige mensen, onder meer deze mens, een storende zaak.
Waartoe moest dat? Vroeg de klant erom? Of wilde het personeel dat?
Wat erachter zit heb ik nooit iets over gehoord.
Jumbo schijnt een eigen streaming te hebben, maar hier bij de grote AH stond altijd radio 538 aan.
Ik zal eens opletten of dit nog steeds zo is. Ik kan me er redelijk goed van afsluiten, maar merk wel dat een liedje soms als een "oorwurm" blijft.
Toen de inzending van het songfestival bekend werd, stuitte ik telkens, in een winkel of bij mensen thuis die de radio aan hadden, op 'waaaah waaah,' hoge mannenstem - dat gedeelte draaiden ze dan - heel irritant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie