Familie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Familie

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik vind deze reacties een farizeistische typering van familieleed en onrecht, gedegradeerd tot geldzucht. Iedereen met een beetje zelfkennis weet dat juist het recht doen in dergelijke kwesties in veel gevallen belangrijker is dan min of meer geld of spullen uit de nalatenschap. Dat blijkt ook uit het voorbeeld van de hoed. En recht doen is een bijbelse notie. En een ieder met genade begrijpt dat nog steeds, of begrijpt het juist, doordat het eigen hart wordt gekend. Zo iemand is dankbaar verlost te zijn. Maar de kennis is er nog steeds, evenals de notie dat kinderen van dezelfde lap zijn gescheurd. En deze typering mis ik nu in deze - en andere soorgelijke - reacties. De reacties hebben een hoog "ik ben veel christelijker dan gij" gehalte en lijken m.i. net even teveel op het "ik dank u Heere".
Je hebt het inderdaad niet begrepen. Het gaat hier helemaal niet over recht doen.
WimAnker schreef:En ja, ik wordt hier echt heel fel van. Want moeders, kinderen enz. de grond in trappen omdat er onrecht is en er dus ruzie ontstaat doet men niet af met "ik snap er wel geen sikkepit van maar ik zou me gewoon afzijdig houden want ik ben niet van deze wereld maar ik ben christelijk". Als het leed zichzelf wordt aangedaan dan kan men zo nog handelen, er wordt afstand gedaan van het eigen aandeel. Als leed anderen wordt aangedaan dan MOET er gewoon recht worden gedaan.
Van wie moet dat? Je haalt er nu vanalles bij. Het ging over ruzies om geld. Ruzie is nooit goed.
WimAnker schreef:Een discusie over do's an don'ts zou best goed zijn. Ter voorkoming van veel ellende.
Nou, hierbij mijn eerste don't: Maak nooit ruzie over een erfenis. Mocht die ruzie toch dreigen, word er dan nooit onderdeel van. Het feit dat "de kans op ruzie is nu eenmaal veel groter als er een groot verdriet is" is nog geen grond om ruzie goed te praten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Familie

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Een collega van mij vertelde dat hij met zijn broers en/of zussen aan zijn ouders heeft gevraagd of ze alsjeblieft al hun bezit op wilden maken, zodat ze er ook geen ruzie om konden zoeken. Of ik dat helemaal de weg vind, weet ik niet, in het Oude Testament werd anders met erfenissen omgegaan.

Maar de gedachte erachter kan ik wel begrijpen. Ik stem er geheel mee in dat erfenissen geen ruzie zouden moeten geven. Tegelijk is het ook helder dat geld en bezit iets met onze emotie doen. En als de emoties toch al in een wervelwind zitten, dan kan ik me zelfs voorstellen dat nuchtere mensen die eigenlijk helemaal geen ruzie om een erfenis willen maken, het toch gaan krijgen.

Als er een wat groter bezit in de familie aanwezig is, kan het raadzaam zijn om bij leven in alle rust al het nodige te regelen.
Dat is inderdaad een oplossing. Maar misschien hebben we met elkaar wel teveel bezit dan goed voor ons is.
Verder vind ik het altijd een mooi gebaar als ik hoor dat ouders hun kinderen niets nalaten, omdat alles naar een stichting gaat of naar meerdere stichtingen, ook de te gelde gemaakte spullen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Familie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben het met WA eens als hij zegt dat de minste zijn, ook wat geld betreft, niet altijd een juiste houding is. Wanneer iemand, al is het een broer of zus, al gaat het om een erfenis, onrechtmatig een deel van jou bezit pakt, dan is er gewoon sprake van diefstal. En dan mag je best voor jezelf opkomen. Ook in de Bijbels staan allerlei wetten die dit soort dingen reguleren. Dat is echt niet voor niets.
Natuurlijk is een houding, zoals Luther die aangeeft, mooi en ook Bijbels. Er staat immers ook: wanneer iemand je rok afpakt, geef hem dan ook je hemd (even vrij vertaald en het zou ook zomaar andersom kunnen zijn ;) ) Maar een ander aanspreken op zijn of haar misstap is niet verkeerd. Zeker als je bedenkt dat dit soort dingen jaren kunnen doorsudderen. Op het moment van het verdelen van de erfenis lijkt alsof er niets aan de hand is, maar aangedaan onrecht komt een keer naar boven. Beter is dit soort dingen gewoon te zeggen en op te lossen. Een ruzie is dan ook niet verkeerd, zolang het maar niet tot verbittering leidt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Familie

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben het met WA eens als hij zegt dat de minste zijn, ook wat geld betreft, niet altijd een juiste houding is.
Eens met Wim en Jolanda. Wat krom is, hoef je niet recht te praten. Zeker niet als dat bedoeld lijkt om de eigen christelijkheid te onderstrepen.
Beter is om dergelijk onrecht gewoon te benoemen, desnoods op stevige toon.
Als je een paar duizend euro meer moet betalen voor een nieuwe auto, zeg je toch ook niet: 'Laat maar zitten, want ik ben wel in deze wereld maar niet van deze wereld.'?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Familie

Bericht door Dodo »

Nou, zo werkt het gewoon niet (alles weggeven en zo).
Als de laatste ouder overlijdt, moet er een huis leeggeruimd worden. Dan moeten de kinderen alle spullen door de handen laten gaan. Dan kun je niet met een verheven houding er bij zitten alsof spullen te min voor je zijn.
Je moet beslissingen nemen. Mama's sieraden? De boeken? De XYZ verzameling? En dan komen er vanzelf emoties boven (die toch al rijkelijk aanwezig zijn), want je hebt van die mensen gehouden en hun spullen betekenen wat voor je.
En geld... Je kunt niet verlangen dat ze alles opmaken, want ze willen minstens een potje hebben voor onvoorziene omstandigheden en voor de begrafenis. Daarnaast is het ook 'mooi' om te erven. Ouders willen wat achterlaten voor hun kinderen.
Het kan trouwens ook een goede ervaring zijn om met elkaar de zaken rond het overlijden, en dus ook de spullen, af te handelen. Herinneringen komen boven, je kunt soms met elkaar lachen en huilen. Maar je moet er op bedacht zijn dat oude pijnpunten op kunnen spelen. Het is ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Familie

Bericht door Tiberius »

Geld is vaak nog het minste probleem. Dat kan je gewoon netjes verdelen. Het probleem komt meer met spullen die een bepaalde emotionele waarde hebben. Voor de één zal dat de boeken van overledene zijn, voor de ander een vaasje of een hoed.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Familie

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef: In de refogezindte is het niet zo algemeen geaccepteerd om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen, terwijl dit wel in bepaalde gevallen ten zeerste wordt aangeraden.
Daar rust hier en daar nog een taboe op.
En is dat verkeerd? Je zult toch echt gegronde redenen moeten hebben om op huwelijkse voorwaarden te trouwen.
Vanuit het Bijbelse principe dat man en vrouw een zijn, lijkt het mij de eerst aangewezen weg om in gemeenschap van goederen te trouwen.
Ik zeg toch niet dat het verkeerd is? :bobo
Het Bijbelse principe schrijft het voor ja, dat weet ik, maar kijk even om je heen hoeveel huwelijken - ook in de refogezindte - stuklopen.
Ik stel alleen maar de vraag of het verkeerd is, hoor...
En ja, ik acht het een zeer onwenselijke ontwikkeling om vanwege de mogelijkheid van het stuklopen van een huwelijk op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Dat argument mag geen rol spelen in het opheffen van het taboe op huwelijkse voorwaarden.
Mijn oudste broer - weduwnaar - trouwde onlangs voor de tweede maal, de eerste keer volgens de Bijbelse norm, nu op huwelijkse voorwaarden. Vanwege diverse redenen, geadviseerd door de christelijke notaris.
Het is juist ook voor bescherming, bijvoorbeeld voor de vrouw, dat zij niet hoofdelijk aansprakelijk is als er dingen gebeuren in een eigen bedrijf o.i.d. Maar er zijn nog meer redenen wanneer het wijs is
In zo'n geval als bij je broer kan ik mij de huwelijkse voorwaarden goed voorstellen. Sterker nog, als er kinderen zijn dat denk ik zelfs de Bijbelse norm, met betrekking tot erfenissen die binnen de familie moesten blijven in het oude Israël.

Maar in ieder geval waarin het ons wijs lijkt, is er bezinning nodig op de motieven.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Familie

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Beter is om dergelijk onrecht gewoon te benoemen, desnoods op stevige toon.
Hier zit precies mijn probleem. Als je op stevige toon tegen elkaar moet spreken, in zulke kwetsbare perioden, namelijk die van rouw, dan ben je elkaar als broer en zus definitief kwijt. Is dat het waard?

Maar aan het begin hadden we het over mensen die enorm gebrand zijn een erfenis, geld, spullen, etc. Ik begrijp niet waarom het Farizeïsme zou zijn om dan elkaar te wijzen op het feit dat we slechts even op deze wereld zijn. Dat we elkaar niet moeten gaan bevechten om 'aardse' spullen, dat moet ik ook tegen mezelf zeggen.
Als je dan merkt dat je broer of zus ruzie dreigt te gaan maken, is het dan echt de juiste weg om je rechten op te eisen? Is het dan niet beter om te zeggen: 'Als jij dat dan zo graag op die manier wilt regelen, dan doe je dat maar. Ik wil geen verwijdering omwille van geld of spullen.'
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Nou, zo werkt het gewoon niet (alles weggeven en zo).
Als de laatste ouder overlijdt, moet er een huis leeggeruimd worden. Dan moeten de kinderen alle spullen door de handen laten gaan. Dan kun je niet met een verheven houding er bij zitten alsof spullen te min voor je zijn.
Je moet beslissingen nemen. Mama's sieraden? De boeken? De XYZ verzameling? En dan komen er vanzelf emoties boven (die toch al rijkelijk aanwezig zijn), want je hebt van die mensen gehouden en hun spullen betekenen wat voor je.
En geld... Je kunt niet verlangen dat ze alles opmaken, want ze willen minstens een potje hebben voor onvoorziene omstandigheden en voor de begrafenis. Daarnaast is het ook 'mooi' om te erven. Ouders willen wat achterlaten voor hun kinderen.
Het kan trouwens ook een goede ervaring zijn om met elkaar de zaken rond het overlijden, en dus ook de spullen, af te handelen. Herinneringen komen boven, je kunt soms met elkaar lachen en huilen. Maar je moet er op bedacht zijn dat oude pijnpunten op kunnen spelen. Het is ingewikkeld.
Goed gezegd Dodo.
Ik was blij dat mijn vader en later mijn moeder, al e.e.a. hadden weggegeven, ze vertelde dat wel hoor. Het was niet zo dat we iets ineens kwijt waren of zo.
Maar het was haar beslissing.
Een zwager van mijn man werkt bij een grote begrafenisonderneming. Hij ziet en hoort veel en dat is lang niet altijd aangenaam.
Hij zegt altijd: denk niet dat de (naderende) dood mensen verzacht en families tot elkaar brengt. Integendeel. De dood maakt vaak een harde scheiding.

Overigens, als een kamertje in een verpleeghuis of zorgcentrum geruimd moet worden, is dat altijd binnen een zeer korte termijn.
Eensdeels kan het moeilijk zijn, want het is dan al snel definitief. Anderzijds vonden wij het toch achteraf een voordeel. Je zit vlak na de begrafenis nog in die "stemming, flow" ik weet niet goed hoe ik dit moet benoemen.
Als je een paar maanden wacht, wil je niks meer weggooien, hoor ik van andere mensen.
Mijn buurjongen is een paar maanden bezig om het huis van zijn vader leeg te halen. Hij stopt tot nu toe alles alleen maar in grote bananendozen. Hij kan niks weggooien zegt hij. Het is best triest dat hij dit alleen moet doen, hij is enig kind.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Familie

Bericht door Van Ewijk »

Jarenlang geen contact meer met familie meer op een enkeling na en daar ben ik in mijn geval eerlijk gezegd blij om.
Soms is het hoe hard het ook klinkt gewoon het beste.
Soms is het ontbreken van contact noodzakelijk voor het vermijden van verdere escalatie en emotionele beschadiging aan beide kanten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Familie

Bericht door Van Ewijk »

Trouwens niets met erfenis te maken, sterker nog, ik heb zwart op wit vast laten zetten dat ze alles (van wie dan ook) naar hartenlust mogen verdelen zonder mij.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Gelezen in de Volkskrant:
Familieband vaak te slecht voor mantelzorg

Overheid overschat mogelijkheden van 'in beton gegoten' familierelaties

Vier op de tien relaties tussen ouders en volwassen kinderen zijn niet harmonieus. Van de broers en zussen heeft de helft weinig, slecht of geen contact. Als bloedverwanten elkaar al de helpende hand toesteken, bij ziekte of werkloosheid, neemt het aantal onderlinge conflicten vaak toe. Het is dan ook de vraag of de overheid succes kan boeken bij het stimuleren van mantelzorg.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/fam ... g~a4239441
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Familie

Bericht door refo »

Wrijvingen? Jazeker!
De erfenis lijkt aanstaande, dus gaan we elkaar in de gaten houden. De verloren zoon komt ook weer thuis, zo fijn. Maar nier heus.
Dochter 1 pint 100 euro voor vader of moeder en twee dagen later is het alweer op. Leuke discussie met dochter 2 en schoonzoon 3.

Ik zie echt uit naar de ontwikkeling van de zorgrobot. Daar zit toekomst in. De kinderen moeten straks tot hun 80e werken. Wie verzorgt de ouderen?
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Familie

Bericht door Katharina van Bora »

Mara schreef:Gelezen in de Volkskrant:
Familieband vaak te slecht voor mantelzorg

Overheid overschat mogelijkheden van 'in beton gegoten' familierelaties

Vier op de tien relaties tussen ouders en volwassen kinderen zijn niet harmonieus. Van de broers en zussen heeft de helft weinig, slecht of geen contact. Als bloedverwanten elkaar al de helpende hand toesteken, bij ziekte of werkloosheid, neemt het aantal onderlinge conflicten vaak toe. Het is dan ook de vraag of de overheid succes kan boeken bij het stimuleren van mantelzorg.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/fam ... g~a4239441
Gelukkig kan het ook anders: als kinderen gezamenlijk op èèn lijn met liefde mantelzorg verlenen voor een gehandicapte moeder. Zo is bij ons #dankbaar
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Katharina van Bora schreef: Gelukkig kan het ook anders: als kinderen gezamenlijk op èèn lijn met liefde mantelzorg verlenen voor een gehandicapte moeder. Zo is bij ons #dankbaar
Dat is zeker fijn Katharina.
Gelukkig is het ook nu nog mogelijk en ik denk dat er Zegen op rust dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie