Familie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Familie

Bericht door helma »

Het kan ook snel misgaan met mantelzorg. Vaak zijn er verwachtingen die niet waargemaakt (kunnen) worden. Het is niet goed om mantelzorg af te dwingen. Als er teveel verwacht wordt gaat het wringen en krijg je sneller conflicten. Zeker als de een voor de ander gaat bepalen wat hij of zij er wel bij kan doen. Laat het aan ieders eigen verantwoordelijkheid over. Ook als het voor jezelf teveel wordt er eerlijk over zijn en evt stapje terug doen. Ik merk dat je ook niet moet vergelijken onderling, dat is ook niet goed voor je gemoedsrust. Doen wat je eigen hand vindt om te doen, dat is je verantwoordelijkheid. Gelukkig gaat het tot nu toe (meestal) in goede harmonie bij ons. En ik word er zelf ook gelukkig van. Je ontvangt zoveel terug!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

helma schreef: Gelukkig gaat het tot nu toe (meestal) in goede harmonie bij ons. En ik word er zelf ook gelukkig van. Je ontvangt zoveel terug!
Dan heb jij een lieve en warme familie. Want dat is helaas niet altijd zo, er zijn ook mensen die liefdevol verzorgd worden door hun kinderen, maar ondankbaar en mopperig zijn en nooit eens een lief woord uitspreken naar hen.
En dan is die zorg uitputtend, zowel lichamelijk als psychisch.
Het gegeven dat men niet weet wanneer het op zal houden, maakt dat het zwaar kan zijn.
Ook ligt eenzaamheid van de mantelzorger op de loer.
Naar schatting zijn in Nederland 4 miljoen mantelzorgers actief. Mantelzorger is een ruim begrip. Er zijn tal van manieren waarop mensen voor een ander kunnen zorgen. Mantelzorg is zeer dankbaar werk. Soms zwaar, soms minder zwaar. Soms doen mensen dit werk vrijwillig, maar soms ook door omstandigheden gedwongen.Vaak is het van beide een beetje.
http://www.eenzaamheid.info/eenzaamheid ... ntelzorger
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Familie

Bericht door helma »

Oh nee, ze zijn erg dankbaar. En altijd blij als je komt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Familie

Bericht door helma »

Sinds 'wisselende conntacten' het lastig maakten om 1 grote gezinsfoto op te hangen heb ik in de kamer van alle kinderen/stellen apart een foto hangen. Heel handig, als er een nieuw lid bijkomt of er juist weer 1 afgaat kan het makkelijk gewisseld worden.
Soms zijn er hier van die grapjassen die stiekem een foto veranderen en dan wachten tot je het merkt.
Gister reed er een jonge vrouw met me mee naar Arnhem. Ze is moslima geweest en een paar jaar geleden christen geworden. We hebben samen de Pua cursus gedaan maar ze was nog niet eerder bij mij thuis geweest. Ik was nog even in de keuken bezig en ze vroeg hoeveel kinderen ik had. Ze bekeek de foto's aan de muur en ineens hoor ik haar zeggen: dit snap ik niet. Ik liep er even naar toe om uitleg te geven en zag toen haar verbijstering. In 1 van de fotolijstjes zat een foto van Kim Jong-un....
Uhm. Tja.. :wiz
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

helma schreef:Sinds 'wisselende conntacten' het lastig maakten om 1 grote gezinsfoto op te hangen heb ik in de kamer van alle kinderen/stellen apart een foto hangen. Heel handig, als er een nieuw lid bijkomt of er juist weer 1 afgaat kan het makkelijk gewisseld worden.
Soms zijn er hier van die grapjassen die stiekem een foto veranderen en dan wachten tot je het merkt.
Gister reed er een jonge vrouw met me mee naar Arnhem. Ze is moslima geweest en een paar jaar geleden christen geworden. We hebben samen de Pua cursus gedaan maar ze was nog niet eerder bij mij thuis geweest. Ik was nog even in de keuken bezig en ze vroeg hoeveel kinderen ik had. Ze bekeek de foto's aan de muur en ineens hoor ik haar zeggen: dit snap ik niet. Ik liep er even naar toe om uitleg te geven en zag toen haar verbijstering. In 1 van de fotolijstjes zat een foto van Kim Jong-un....
Uhm. Tja.. :wiz
:haha
Dat kapsel van hem, zelfde kapper helma? :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Familie

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar het valt mij op dat dit probleem refoland helaas niet voorbijgaat.
Wat in 'Refoland' vaak ook een rol speelt, is verschil in kerkelijke ligging. Je wilt niet weten hoe het ene familielid de ander soms kan verketteren, wanneer die lichter wordt.
Daardoor worden de hechtste gemeenschappen stuk gemaakt. En was dat ik niet uit de beleving ervan moest spreken.
Toch: de bloedband is sterk, heel sterk, en het gebed mag nog blijven.
Ook wordt elke zondag in de kerk gebeden voor de afgedwaalde zonen en dochteren.

Vandaag nog in de krant: Elke dag verlaten 267 mensen de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Familie

Bericht door Ouddorp »

Wat in 'Refoland' vaak ook een rol speelt, is verschil in kerkelijke ligging. Je wilt niet weten hoe het ene familielid de ander soms kan verketteren, wanneer die lichter wordt.
Andersom kan ook: In onze familie komen bij doopdiensten familieleden niet naar die 'zware kerk'. Andersom zijn er nooit problemen geweest.

Een vriendin van mijn vrouw (ook hersteld hervormd, maar van een andere blijkbaar lichtere gemeente) laat zich bij elk bezoek wel eens negatief uit over onze 'zwaardere' gemeente en geeft hoog op van haar eigen 'modernere' gemeente.
Plaats reactie