Houtkachels schadelijk?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Je schoorsteen vegen maakt toch niet uit voor rookoverlast??
Jawel, een vuile schoorsteen is niet alleen brandgevaarlijk, maar zorgt ook voor slechte trek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef:Je schoorsteen vegen maakt toch niet uit voor rookoverlast??
Jawel, een vuile schoorsteen is niet alleen brandgevaarlijk, maar zorgt ook voor slechte trek.
Dan zou er juist minder rook naar buiten waaien, toch? (tenzij inderdaad brand uitbreekt...)
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Je schoorsteen vegen maakt toch niet uit voor rookoverlast??
Jawel, een vuile schoorsteen is niet alleen brandgevaarlijk, maar zorgt ook voor slechte trek.
Dan zou er juist minder rook naar buiten waaien, toch? (tenzij inderdaad brand uitbreekt...)
Slechte trek zorgt voor slechte (=onvolledige) verbranding. En slechte verbranding zorgt voor veel schadelijke stoffen in de verbrandingsgassen (=rook).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Maar je moet toch wel vreselijk veel verontreiniging in de schoorsteenpijp hebben om de trek te beïnvloeden? Dat komt toch niet van een jaartje niet vegen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Maar je moet toch wel vreselijk veel verontreiniging in de schoorsteenpijp hebben om de trek te beïnvloeden? Dat komt toch niet van een jaartje niet vegen.
Dit zegt de brandweer:
Bij gebruik van hout, kolen of olie, wanneer u de kachel of open haard als sfeerverwarming gebruikt, is één keer per jaar vegen voldoende. Bij intensief gebruik, bijvoorbeeld als hoofd- of bijverwarming, is het verstandig om het kanaal twee keer per jaar te laten vegen.

Bij het stoken van hout, kolen of olie ontstaan onverbrande deeltjes die in het rookkanaal terechtkomen. Deze deeltjes hechten zich aan de wand van het rookkanaal en vormen een teerachtige, zeer brandbare laag die creosoot genoemd wordt. Bij een temperatuur van ongeveer 500 graden celsius (al snel bereikt wanneer u de kachel stookt) vliegt deze laag in brand en de schoorsteenbrand is een feit. De mate van aanslag wordt mede bepaald door uw stookgedrag: smoort u uw kachel teveel, dat wil zeggen dat de brandstof te weinig zuurstof krijgt, dan ontstaat hierdoor een onvolledige verbranding, waarbij extra afvalstoffen vrijkomen. Daardoor kan de schoorsteen ook verstopt raken. Er is dan weinig of geen trek. Verbrandingsgassen slaan terug de kamer in, waardoor er gevaar ontstaat voor koolmonoxidevergiftiging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Maar je moet toch wel vreselijk veel verontreiniging in de schoorsteenpijp hebben om de trek te beïnvloeden? Dat komt toch niet van een jaartje niet vegen.
Ligt eraan wat wordt gestookt. Bij alleen dagelijks plastic zaken verstoken moet er elke maand geveegd worden denk ik.
vader Jakob
Inactief
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2016, 08:58

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vader Jakob »

Ik stook zelf mijn huis nagenoeg helemaal warm met hout, al aardig wat jaren inmiddels.
Dat stook overlast kan veroorzaken lijkt me een open deur intrappen, maar dat zegt niets over de individuele stoker. Het is namelijk van belang een goede trek in de (minstens jaarlijks geveegde) schoorsteen te hebben, en uitsluitend goed droog en onbehandeld hout te stoken. Dat, en voldoende luchttoevoer is essentieel voor een optimale verbranding. Daarmee beperk je het risico op eventuele overlast aanzienlijk. Wij wonen in een vrij dichtbevolkte wijk, maar heb nog nooit klachten gehad. Je hebt het dus voor een groot gedeelte zelf in de hand!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Onze buren brengen ons hout, dus ik denk dat de overlast wel meevalt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

De luchtkwaliteit binnenshuis wordt er ook niet beter op.
Het AD schreef:
De luchtkwaliteit is in een op de zeven Nederlandse huizen het grootste deel van de dag onvoldoende als gevolg van schadelijk fijnstof. Het Longfonds meldt dat op basis van onderzoek door Blauw Research.

Volgens de onderzoekers zijn in vrijwel alle huizen verhoogde concentraties fijnstof gemeten. ,,Veel Nederlanders weten niet dat zij in huis vervuilde lucht inademen en dat dit kan leiden tot gezondheidsklachten.''

Te veel fijnstof, onvoldoende luchtverversing, vochtproblemen en schimmel, zouden op het eerste gezicht niet zo schadelijk lijken. ,,Maar deze factoren kunnen leiden tot vermoeidheid, benauwdheid, infecties aan de luchtwegen en op lange termijn longziekten als astma en COPD'',

Bewoners kunnen de luchtkwaliteit volgens de gezondheidsorganisatie verbeteren door onder meer de afzuigkap langer aan te zetten en te ventileren door het raam vaker open te zetten. Maar dan niet aan de straatkant waar auto's rijden.

Ook is het volgens het Longfonds raadzaam om minder vaak de open haard en kaarsjes aan te steken en ervoor te zorgen dat de mechanische ventilatie goed werkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Klavart »

Mara schreef:De luchtkwaliteit binnenshuis wordt er ook niet beter op.
Het AD schreef:
De luchtkwaliteit is in een op de zeven Nederlandse huizen het grootste deel van de dag onvoldoende als gevolg van schadelijk fijnstof. Het Longfonds meldt dat op basis van onderzoek door Blauw Research.

Volgens de onderzoekers zijn in vrijwel alle huizen verhoogde concentraties fijnstof gemeten. ,,Veel Nederlanders weten niet dat zij in huis vervuilde lucht inademen en dat dit kan leiden tot gezondheidsklachten.''

Te veel fijnstof, onvoldoende luchtverversing, vochtproblemen en schimmel, zouden op het eerste gezicht niet zo schadelijk lijken. ,,Maar deze factoren kunnen leiden tot vermoeidheid, benauwdheid, infecties aan de luchtwegen en op lange termijn longziekten als astma en COPD'',

Bewoners kunnen de luchtkwaliteit volgens de gezondheidsorganisatie verbeteren door onder meer de afzuigkap langer aan te zetten en te ventileren door het raam vaker open te zetten. Maar dan niet aan de straatkant waar auto's rijden.

Ook is het volgens het Longfonds raadzaam om minder vaak de open haard en kaarsjes aan te steken en ervoor te zorgen dat de mechanische ventilatie goed werkt.
Dit heeft toch (bijna) niets met houtkachels te maken?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Klavart schreef: Dit heeft toch (bijna) niets met houtkachels te maken?
Nee daar heb je gelijk in, maar ik wist even niet in welk topic ik het moest zetten.
Mara schreef:om minder vaak de open haard en kaarsjes aan te steken
Het ging dus meer om de open haard.
Maar de houtkachel is niet geheel onschuldig.


Hoeveel fijn stof veroorzaakt een houtkachel thuis nu? Wat direct opvalt is dat de verschillen groot zijn per type houtkachel. Voor een open haard bedraagt de uitstoot aan PM10 158 gram/Giga Joule (g/GJ). Een gemiddelde vrijstaande houtkachel heeft een uitstoot van 113 gram/giga joule. De waarden worden lager bij bijvoorbeeld een goede geinstalleerde houtketel, deze levert nog slechts 22 g/GJ aan PM10 fijn stof op.[4] Voor de modernste pelletkachels kan de waarde nog verder dalen. De MCZ Cute heeft een uitstoot van minder dan 8 g/GJ.

Hieruit blijkt dat voor dezelfde warmte tussen een open haard en een moderne pelletkachel het verschil groter kan zijn dan factor 20. Deze waarden zijn gebaseerd op het verbranden van schoon stukhout of houtpellets. Wanneer er ook stro en turf verbrandt zou worden ligt de uitstoot nog 3 tot 5 keer zo hoog. Voor het verstoken van niet schoon brandhout kan de uitstoot ook meer dan verdubbelen. In 1990 was 1/6 van het verstookte hout in houtkachels en open haarden afvalhout. Van het verbruikte hout was slechts 30% gekocht hout, de rest was gekregen of zelf verzameld.
https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Roos2017 »

De Telegraaf bericht er ook van:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639369 ... dse-huizen

Fijnstof wordt niet alleen door de houtkachel en uitstoot van CO2 door auto´s veroorzaakt.
Ook autobanden veroorzaken fijnstof door slijtage. In Nederland is dat gemiddeld 1 kg per auto.
Zelfs in biologische honing is de fijnstof van autobanden en microscopische deeltjes plastic terug te vinden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Deze week las ik een stukje over een straat in Dieren (als ik het me goed herinner), waar veel mensen graag de houtkachel stookten, elke dag. Maar een aantal mensen in de straat hebben daar serieus last van. Ze tapen de ventilatieroosters dicht, slapen met de ramen dicht, moeten meer medicatie gebruiken. En de stokers willen niet stoppen.
Persoonlijk begreep ik dat niet zo. Ik vroeg me af wat ik zou doen als een buur aan de deur stond en zou zeggen: ik heb last van jullie rook, mijn astma speelt meer op, ik slaap niet goed, het stinkt. Ik zou in ieder geval veel minder stoken, en ook meer op het weer letten (de wind). Maar gewoon toedeloetie zeggen en doorgaan met elke dag te stoken... ik kan het me niet voorstellen.

En een dag later kom ik dit tegen op internet: TEKEN DE STEUNPETITIE VOOR HOUTVUUR
”Samen sterk voor het behoud van houtvuur”
De andere kant van het verhaal.... Ik denk dat goede stokers niet het ergst zijn. Die hebben droog hout, stoken niet ook andere materialen en letten op de wind. Het zijn de prutsers, die triplex stoken, geïmpregneerd hout, geverfd hout. Die geven de meeste overlast.

Ik denk dat ik een goede stoker ben. Maar ik teken de petitie niet.
Plaats reactie