Houtkachels schadelijk?

vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

In de bijbel staan diverse plaatsen waar ze gebruik maken van brandhout. Nu geeft de GGD aan dat het mogelijk schadelijk is? In het oude testament staat dat je goed moet omgaan met bomen?

Het rapport kun je vinden op http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondhe ... r-houtrook

Zie ook http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenl ... bled=false

En http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/mijn- ... september/

Wat denken jullie? Moeten we rekening houden met mensen met copd/astma? Of is dat hun probleem?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Van Ewijk »

Uw post maakt bij mij twee totaal verschillende reacties los.
Ten eerste: Tegenwoordig schijnt alles , maar dan ook alles schadelijk te zijn.
Ik persoonlijk zet hier vraagtekens bij.
Ten tweede: De terminologie ''hun probleem'' ben ik desalniettemin nimmer in de heilige schrift tegengekomen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Moeten we goed omgaan met bomen? Toch niet op de Irene-manier neem ik aan...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Ik heb net de kachel weer eens flink opgestookt!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Er zijn mensen die het er ontzettend benauwd van krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling? Of dat mensen de was binnen moeten halen omdat anders de was naar de rook ruikt.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Vorst »

Ik vind de vraag nogal vreemd. Maar dat kan aan mij liggen.
Het een sluit het ander niet uit lijkt me. Als je hout stookt, wil dat helemaal niet zeggen dat je niet goed met bomen omgaat. Heb je weleens naar de meubels e.d. in je huis gekeken? Of leef je op een lemen vloertje zonder iets en slaap je op een laagje stro? Om maar iets te noemen.

Ik zou me eerder zorgen maken om uitlaatgassen e.d. dan om het beetje rook uit een open haardkanaal. En 's winters (en meestal 's avonds) de was buiten drogen? Merkwaardig.
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Er zijn mensen die de houtkachel de gehele dag gebruiken. Ben je bekend met de brief van het longfonds?


https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Als de link niet werkt:

Geachte heer, mevrouw,
In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het
stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues.
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van
luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open
haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan
gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende
(PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem.
Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van
hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed
stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer,
temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te
bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met
name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter,
ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig
voor zijn, klachten krijgen.
Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen.
De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op
dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de
mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van
houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en
te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

vragen schreef:Er zijn mensen die het er ontzettend benauwd van krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling? Of dat mensen de was binnen moeten halen omdat anders de was naar de rook ruikt.
Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem.
Mijn gedachten precies.
Tegenwoordig is alles schadelijk en uit den boze.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Martijn »

Van Ewijk schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem.
Mijn gedachten precies.
Tegenwoordig is alles schadelijk en uit den boze.
Dus als ik, met mijn astma, last heb van de rooklucht dan stel ik mezelf aan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Martijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem.
Mijn gedachten precies.
Tegenwoordig is alles schadelijk en uit den boze.
Dus als ik, met mijn astma, last heb van de rooklucht dan stel ik mezelf aan?
Nee, dan stel je je niet aan, dan heb je gewoon astma.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Martijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem.
Mijn gedachten precies.
Tegenwoordig is alles schadelijk en uit den boze.
Dus als ik, met mijn astma, last heb van de rooklucht dan stel ik mezelf aan?
Ik heb geen astma (meer), maar kun je echt last hebben van de rook van de houtkachel in de straat? En is het dan een vervelend gevoel, of echt benauwdheid, of een aanval? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar de GGD zal zo'n brochure niet voor niets schrijven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Als ik buiten ga lopen op een koude avond, dus wanneer her en der de schoorstenen roken, puf ik eerst v.entolin, anders klappen binnen de kortste keren mijn luchtwegen dicht.
Toen wij ons huis kochten, zat er een open haard in en die hebben we 1 winter gebruikt, daarna hebben we hem eruit laten slopen.
Ik werd hor en dol van de stof, de asla die geleegd moest worden, niets voor ons.
De nieuwe generatie houtkachels geven al die problemen niet, maar ik heb er geen behoefte aan.
Dodo schreef:En is het dan een vervelend gevoel, of echt benauwdheid, of een aanval?
Het kan variëren van een kortdurend vervelend gevoel met hoesten daarna, tot echt benauwdheid en bij COPDers kan het een trigger zijn tot een longaanval.
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
Het is geen gezemel. Neem eens een rietje in je mond, knijper op je neus en ga eens in wandeltempo lopen. Ns kijken hoe je dat ervaart!
Dat er nu pas over gesproken wordt, is door veranderde inzichten. Vroeger wist de arts niet hoe het kwam dat iemand zo ernstig benauwd kon zijn. Net als het alom normaal gevonden werd dat iedereen een sigaret of sigaar opstak, altijd en overal.
Nu zijn rokers bijna zielig en een outcast geworden, omdat ze op steeds minder plaatsen mogen roken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
Het is geen gezemel. Neem eens een rietje in je mond, knijper op je neus en ga eens in wandeltempo lopen. Ns kijken hoe je dat ervaart!
Dat er nu pas over gesproken wordt, is door veranderde inzichten. Vroeger wist de arts niet hoe het kwam dat iemand zo ernstig benauwd kon zijn.
Ja, ik vind het wel gezeur. Houtkachels zijn er al eeuwen, en opeens zou het nu schadelijk zijn. Als je het beroerd vindt, dan sloop je de kachel eruit. En als je niet tegen de lucht kunt (ik vind het heerlijk ruiken) dan ga je ergens anders wandelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

(dubbel gepost)
Laatst gewijzigd door Marco op 30 okt 2015, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie