Houtkachels schadelijk?

vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Bonny »

Als je dit bij de politie of de gemeente meldt, gebeurdt er dan niks mee?
Laatst gewijzigd door Bonny op 03 nov 2015, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door refo »

Bonny schreef:Als je dit bij de politie of de gemeente meldt, gebeurd er dan niks mee?
Als je nou 'gebeurd', net als 'meldt', nog met dt had gespeld....
Maar met een d...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mister »

vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Als je last heb van de rook moet je er ook niet in gaan staan.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Bonny »

refo schreef:
Bonny schreef:Als je dit bij de politie of de gemeente meldt, gebeurd er dan niks mee?
Als je nou 'gebeurd', net als 'meldt', nog met dt had gespeld....
Maar met een d...
Ja, meester... :D :livre
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Van Ewijk »

Bonny schreef:Als je dit bij de politie of de gemeente meldt, gebeurdt er dan niks mee?
Politie = ''Is ons pakje aan niet, dit is een civiele zaak.''
Gemeente = ''Andere prioriteiten, te veel bureaucratie, u moet het kunnen bewijzen'' en meer van dergelijke uitvluchten.
Dit is slechts een doorsnede van de meest voorkomende gevallen, niet gezegd dat het bij u zo hoeft te gaan, er zijn ook uitzonderingen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Mister schreef:
vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Als je last heb van de rook moet je er ook niet in gaan staan.
Nee, in je eigen tuin moet je maar niet gaan staan. Zeurpiet. Zomaar denken dat je in je eigen tuin kan zijn. Het idee alleen al :banghead ..
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Mijn ouders hadden buren, zij hadden een zgn. allesbrander, nou, buurman nam dat letterlijk. Hij gooide er van alles in, spaanplaat, geverfd hout, want het brandde allemaal toch wel.
Ze kregen beiden vóór hun 60e een vorm van kanker, die de artsen eigenlijk onverklaarbaar vonden gezien hun levensstijl (niet/nauwelijks alcoholgebruik en niet roken).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mister »

Marco schreef:
Mister schreef:
vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Als je last heb van de rook moet je er ook niet in gaan staan.
Nee, in je eigen tuin moet je maar niet gaan staan. Zeurpiet. Zomaar denken dat je in je eigen tuin kan zijn. Het idee alleen al :banghead ..
Op het moment dat de houtkachel aan staat is het over het algemeen geen tuin-zit-weer meer.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mister »

Mara schreef:
vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Mijn ouders hadden buren, zij hadden een zgn. allesbrander, nou, buurman nam dat letterlijk. Hij gooide er van alles in, spaanplaat, geverfd hout, want het brandde allemaal toch wel.
Ze kregen beiden vóór hun 60e een vorm van kanker, die de artsen eigenlijk onverklaarbaar vonden gezien hun levensstijl (niet/nauwelijks alcoholgebruik en niet roken).
Het klinkt als een causaal verband, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Zita »

Mister schreef:
Marco schreef:
Mister schreef:
vragen schreef:Geen last van BBQ. Wel van stinkende houtkachels dat een bedompte lucht afgeeft. En van vuurkorf als de rook rechtstreeks over je tuin heen gaat. Verder krijg ik last van prikkende ogen.

Ook kreeg ik hinder van rook van mijn ogen. Tranende ogen kreeg ik. Bleek dat ze begin van de straat een heel groot vuur aan hadden. Volgens mij zat daar niet alleen normaal hout op.
Als je last heb van de rook moet je er ook niet in gaan staan.
Nee, in je eigen tuin moet je maar niet gaan staan. Zeurpiet. Zomaar denken dat je in je eigen tuin kan zijn. Het idee alleen al :banghead ..
Op het moment dat de houtkachel aan staat is het over het algemeen geen tuin-zit-weer meer.
Bij de vuurkorf meestal net-geen-tuin-zit-maar-toch-wel-in-de-tuin-willen-zitten-weer.

Als mijn buren zouden vragen of ik voortaan geen vuurkorven wilde stoken omdat zij er longklachten van krijgen, zou ik daar natuurlijk rekening mee houden. Maar dat kan ik makkelijk zeggen, als niet-stoker. Als ik als enige verwarming een houtkachel had, of ik had net zo'n duur apparaat laten installeren en de buren gaan dan klagen, is dat wel een lastige situatie.
Politie lijkt me een laatste stap die je onderneemt, als alle fatsoenlijke en redelijke pogingen tot communicatie op niets uitlopen. Maar ik denk dat de politie hier niets mee doet.

Ik heb het idee dat het best een nieuw type klacht is. Is het net zoiets als RSI, waar tien jaar geleden allerlei heel nuchtere gewone mensen echt ernstig problemen door hadden en enorm veel pijn hadden, studievertraging opliepen enzovoorts, en waar je nu opeens niets meer over hoort? Ik verbaas me wel over dat soort golfbewegingen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik heb het idee dat het best een nieuw type klacht is. Is het net zoiets als RSI, waar tien jaar geleden allerlei heel nuchtere gewone mensen echt ernstig problemen door hadden en enorm veel pijn hadden, studievertraging opliepen enzovoorts, en waar je nu opeens niets meer over hoort? Ik verbaas me wel over dat soort golfbewegingen.
Je hebt idd meer ziektes waar je ineens veel over hoort en dan niet echt verdwijnen, maar je hoort er niet veel meer van.
Bekkeninstabiliteit, fibromyalgie, vermoeidheidsziekte, waren ook eens van die "opkomende" aandoeningen.
Maar RSI is een aandoening die door goede voorlichting wel kan worden voorkomen.
Zita schreef:Als mijn buren zouden vragen of ik voortaan geen vuurkorven wilde stoken omdat zij er longklachten van krijgen, zou ik daar natuurlijk rekening mee houden. Maar dat kan ik makkelijk zeggen, als niet-stoker. Als ik als enige verwarming een houtkachel had, of ik had net zo'n duur apparaat laten installeren en de buren gaan dan klagen, is dat wel een lastige situatie.
Zo'n vuurkorf steek je voor de "leuk" aan, een kachel kan soms noodzakelijk zijn. Maar het gaat erom, wat je erin gooit, of je goed stookt en je schoorsteen elk jaar laat vegen door een erkende veger.

Longklachten zijn van alle tijden, al lijkt dat wel toe te nemen door de hoeveelheid fijnstof. Er is nu een reclamespot, waarin opgeroepen wordt om kinderen rookvrij te laten opgroeien.
Ook nieuwe scholen moeten vanaf een bepaalde afstand van de snelweg gebouwd worden. (al zal dat soms heel moeilijk, zo niet onmogelijk zijn).
Zeker in de randstad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Klavart »

vragen schreef:In de Bijbel komt brandhout ook naar voren. Ook houtskool waar ze vis op bakten. Ik heb het boek Moderne wetenschap in de bijbel gelezen. Daarin geeft God ons adviezen, bijvoorbeeld met betrekking tot het eten. Varkensvlees was in die tijd erg slecht en daar werd je ziek van. Het was dus niet uit de losse pols om bepaalde zaken niet te eten. Daar achter zit een logica. Ik mag aannemen dat dit ook voor brandhout geldt?
Varkensvlees was niet alleen in die tijd erg slecht...
En volgens uw redenering is brandhout dus niet slecht (en houtkachels zijn dat dus ook niet).
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Klavart »

Mara schreef: Zo'n vuurkorf steek je voor de "leuk" aan, een kachel kan soms noodzakelijk zijn. Maar het gaat erom, wat je erin gooit, of je goed stookt en je schoorsteen elk jaar laat vegen door een erkende veger.
Je moet inderdaad elk jaar je schoorsteen (laten) vegen. Maar als je daar de goede spullen voor hebt, lijkt het mij ook prima als je dat zelf doet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Je schoorsteen vegen maakt toch niet uit voor rookoverlast??
Plaats reactie