Houtkachels schadelijk?

vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Ik hou van dodo!

Het roet is eveneens schadelijk voor de brandweer wat aan de kleren zit en op de brandweer auto. Op de kozijnen zie ik zwarte aanslag. Dat is aan een bepaalde kant van de woning waar de stokers zitten. Aan de andere kant is niets te zien. Er is weinig wind, omdat achter mijn huis ook huizen zitten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Er wordt hier gesproken over stankoverlast...
Misschien ben ik een uitzondering, maar ik vind het wel gezellig en lekker ruiken als je in een straat merkt dat er in de huizen de kachel brandt...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

De geur wordt je opgedrongen ook binnenshuis. Wat iemand wel of niet lekker vind ruiken, verschilt per persoon.

Er wordt wel gediscrimineert: Ga ik poepgeuren verspreiden over de wijk dan zul je sneller klachten krijgen dan houtgeur?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

vragen schreef:De geur wordt je opgedrongen ook binnenshuis. Wat iemand wel of niet lekker vind ruiken, verschilt per persoon.

Er wordt wel gediscrimineert: Ga ik poepgeuren verspreiden over de wijk dan zul je sneller klachten krijgen dan houtgeur?
Als je binnen in huis de houtkachel ruikt, dan zou ik 112 bellen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Ze zeggen dat je dan ventilatieroosters en ramen dicht moet doen. Maar waar haal je dan de zuurstof vandaan als je alles afsluit in je huis? Zeker de beter geïsoleerde woningen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

vragen schreef:Ze zeggen dat je dan ventilatieroosters en ramen dicht moet doen. Maar waar haal je dan de zuurstof vandaan als je alles afsluit in je huis? Zeker de beter geïsoleerde woningen?
Ik dacht dat je je eigen houtkachel in huis rook.
Maar nogmaals: overdrijf dit alles nu niet. Er zijn in elke straat slechts een paar houtkachels, de rook verdwijnt de lucht in, een schoorsteen staat hoog op het dak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Martijn »

Luther schreef:
Martijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem.
Mijn gedachten precies.
Tegenwoordig is alles schadelijk en uit den boze.
Dus als ik, met mijn astma, last heb van de rooklucht dan stel ik mezelf aan?
Nee, dan stel je je niet aan, dan heb je gewoon astma.
Het kwam op mij over van iedereen die er over klaagt stelt zich aan.
Maar fijn. Ik kan je vertellen dat het echt geen pretje is als een buurtbewoner ook nog eens nat hout of allerlei andere rommel verstookt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door helma »

Hoe zou dat in landen als Oostenrijk/Zwitserland zijn? Ik denk dat daar bijna iedereen een houtkachel heeft.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

Martijn schreef: Het kwam op mij over van iedereen die er over klaagt stelt zich aan.
Maar fijn. Ik kan je vertellen dat het echt geen pretje is als een buurtbewoner ook nog eens nat hout of allerlei andere rommel verstookt.
Maar je weet toch niet wat hij stookt? Je kunt toch niet ruiken (letterlijk) wat iemand in de kachel stopt, en of het wel droog is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door refo »

In Zwitserland en Duitsland staat iedere 250 meter een huis. In Nederland iedere 10 meter. Rook geeft dan sneller overlast.
In Zwitserland is het om te verwarmen, in Nederland voor de sfeer. In het laatste geval wordt er slechter gestookt: de vlammen zijn gezellig oranje, maar dat levert onvolledige verbranding op.
Hout verwerken is een hele wetenschap. In Zwitserland zag je in juli het hout voor deze winter al klaar staan: gedroogd en wel. Men was bezig met het hout voor de winter van 2017. In Nederland smijt men alles wat op hout lijkt maar in de kachel: waar moet je een voorraad bergen in een rijtjeshuis?

Over de milieuvriendelijkheid: het is CO2-neutraal. Wat de boom ooit opnam komt bij het stoken weer vrij. Als er meer gestookt dan er bijgroeit is dat evenwicht er niet. In een dichtbevolkt gebied als Nederland zou het dus makkelijke CO2-schadelijk kunnen zijn.
Goed verbranden is verder de boodschap: gele vlammen, dan bevat de rook weinig schadelijke stoffen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Vagari »

refo schreef:In Zwitserland en Duitsland staat iedere 250 meter een huis. In Nederland iedere 10 meter. Rook geeft dan sneller overlast.
In Zwitserland is het om te verwarmen, in Nederland voor de sfeer. In het laatste geval wordt er slechter gestookt: de vlammen zijn gezellig oranje, maar dat levert onvolledige verbranding op.
Hout verwerken is een hele wetenschap. In Zwitserland zag je in juli het hout voor deze winter al klaar staan: gedroogd en wel. Men was bezig met het hout voor de winter van 2017. In Nederland smijt men alles wat op hout lijkt maar in de kachel: waar moet je een voorraad bergen in een rijtjeshuis?

Over de milieuvriendelijkheid: het is CO2-neutraal. Wat de boom ooit opnam komt bij het stoken weer vrij. Als er meer gestookt dan er bijgroeit is dat evenwicht er niet. In een dichtbevolkt gebied als Nederland zou het dus makkelijke CO2-schadelijk kunnen zijn.
Goed verbranden is verder de boodschap: gele vlammen, dan bevat de rook weinig schadelijke stoffen.
En hoeveel % van die huizen om de 10 m heeft een houtkachel?

Ik las in een onderzoek van het cbs (heel vluchtig hoor) dat ongeveer 20% van de Nederlanders een houtkachel heeft. Dit was in 2007 dus ik vermoed dat et nu iets meer is.

Ik weet niet of er onderzoeken naar zijn gedaan maar ik heb zo'n gevoel dat er op het platte land meer wordt gestookt dan in de stad. Dan kom je dus toch wel uit op die 250 meter van Zwitserland.

Ik vindt het eerlijk gezegt weer zo'n actie van een kleine groep harde schreeuwers.
Zoals de PvdD zeg maar.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Klavart »

refo schreef:In Zwitserland is het om te verwarmen, in Nederland voor de sfeer. In het laatste geval wordt er slechter gestookt: de vlammen zijn gezellig oranje, maar dat levert onvolledige verbranding op.
Hout verwerken is een hele wetenschap. In Zwitserland zag je in juli het hout voor deze winter al klaar staan: gedroogd en wel. Men was bezig met het hout voor de winter van 2017. In Nederland smijt men alles wat op hout lijkt maar in de kachel: waar moet je een voorraad bergen in een rijtjeshuis?
Ook in Nederland zijn er huishoudens waar de kachel niet in de eerste plaats voor de sfeer is, maar om te verwarmen. En ik ken ook mensen in Nederland die nu bezig zijn met het hout voor de winter van 2017. Het is wel zo dat dit geen mensen zijn die in een rijtjeshuis wonen. Dan wordt het inderdaad wat lastig wat betreft de houtvoorraad.
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Vagari schreef:Ik vindt het eerlijk gezegt weer zo'n actie van een kleine groep harde schreeuwers.
Zoals de PvdD zeg maar.
Dan heb je de discussie kennelijk niet gevolgd, en realiseer je je niet dat er onderzoeken naar gedaan zijn.
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

In de Bijbel komt brandhout ook naar voren. Ook houtskool waar ze vis op bakten. Ik heb het boek Moderne wetenschap in de bijbel gelezen. Daarin geeft God ons adviezen, bijvoorbeeld met betrekking tot het eten. Varkensvlees was in die tijd erg slecht en daar werd je ziek van. Het was dus niet uit de losse pols om bepaalde zaken niet te eten. Daar achter zit een logica. Ik mag aannemen dat dit ook voor brandhout geldt?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Bonny »

Tja, uiteindelijk is alles schadelijk en mag je helemaal niks meer. Heb je ook last van de barbecue, of alleen van houtkachels?
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie