Houtkachels schadelijk?

Online
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
Het is geen gezemel. Neem eens een rietje in je mond, knijper op je neus en ga eens in wandeltempo lopen. Ns kijken hoe je dat ervaart!
Dat er nu pas over gesproken wordt, is door veranderde inzichten. Vroeger wist de arts niet hoe het kwam dat iemand zo ernstig benauwd kon zijn.
Ja, ik vind het wel gezeur. Houtkachels zijn er al eeuwen, en opeens zou het nu schadelijk zijn. Als je het beroerd vindt, dan sloop je de kachel eruit. En als je niet tegen de lucht kunt (ik vind het heerlijk ruiken) dan ga je ergens anders wandelen.
Misschien moet je eerst even lezen en nadenken voordat je je naaste letterlijk laat stikken.
Online
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
Het is geen gezemel. Neem eens een rietje in je mond, knijper op je neus en ga eens in wandeltempo lopen. Ns kijken hoe je dat ervaart!
Dat er nu pas over gesproken wordt, is door veranderde inzichten. Vroeger wist de arts niet hoe het kwam dat iemand zo ernstig benauwd kon zijn.
Ja, ik vind het wel gezeur. Houtkachels zijn er al eeuwen, en opeens zou het nu schadelijk zijn. Als je het beroerd vindt, dan sloop je de kachel eruit. En als je niet tegen de lucht kunt (ik vind het heerlijk ruiken) dan ga je ergens anders wandelen.
Niet nu ineens. Het schadelijke was er altijd al. In vroeger eeuwen gingen de mensen die er last van hadden gewoon snel dood. Men stierf reeds als kind of heel jong (<40).
Of stel je voor dat de mensen die er nu last van hebben ook maar gewoon dood moeten gaan? Net zoals in vroeger eeuwen? Dat gezeur allemaal tenslotte.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:Dit soort gezemel hoor je pas de laatste maanden/jaar. Kennelijk was het de afgelopen eeuwen geen probleem. En ja, als het buiten koud is, stoken wijde hele dag!
Het is geen gezemel. Neem eens een rietje in je mond, knijper op je neus en ga eens in wandeltempo lopen. Ns kijken hoe je dat ervaart!
Dat er nu pas over gesproken wordt, is door veranderde inzichten. Vroeger wist de arts niet hoe het kwam dat iemand zo ernstig benauwd kon zijn.
Ja, ik vind het wel gezeur. Houtkachels zijn er al eeuwen, en opeens zou het nu schadelijk zijn. Als je het beroerd vindt, dan sloop je de kachel eruit. En als je niet tegen de lucht kunt (ik vind het heerlijk ruiken) dan ga je ergens anders wandelen.
Je vindt het geloof ik moeilijk om je eens in een ander te verplaatsen?
Je leest ook amper wat iemand schrijft, gezien je reactie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Als ik buiten ga lopen op een koude avond, dus wanneer her en der de schoorstenen roken, puf ik eerst v.entolin, anders klappen binnen de kortste keren mijn luchtwegen dicht.
Dat kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen dan van die her en der rokende schoorstenen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Ja, ik vind het wel gezeur. Houtkachels zijn er al eeuwen, en opeens zou het nu schadelijk zijn. Als je het beroerd vindt, dan sloop je de kachel eruit. En als je niet tegen de lucht kunt (ik vind het heerlijk ruiken) dan ga je ergens anders wandelen.
Je vindt het geloof ik moeilijk om je eens in een ander te verplaatsen?
Je leest ook amper wat iemand schrijft, gezien je reactie.
Ja, ik heb je prima gelezen. En ik kan me ook nog wel verplaatsen in iemand met astma. Maar de schade van een rondje lopen wordt hier natuurlijk wel schromelijk overdreven.

Eerlijk gezegd vind ik deze discussie net zo overdreven als de zwarte-pieten-discussie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Of stel je voor dat de mensen die er nu last van hebben ook maar gewoon dood moeten gaan? Net zoals in vroeger eeuwen? Dat gezeur allemaal tenslotte.
Nee, ik stel voor dat als je door welke aandoening dan ook problemen krijgt als je door een wijk met rokende schoorstenen loopt, dat je dan niet door een wijk met rokende schoorstenen moet gaan lopen, maar in het bos. Eventueel ga je thuis op de bank een boek lezen bij de Centrale Verwarming.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Of stel je voor dat de mensen die er nu last van hebben ook maar gewoon dood moeten gaan? Net zoals in vroeger eeuwen? Dat gezeur allemaal tenslotte.
Nee, ik stel voor dat als je door welke aandoening dan ook problemen krijgt als je door een wijk met rokende schoorstenen loopt, dat je dan niet door een wijk met rokende schoorstenen moet gaan lopen, maar in het bos. Eventueel ga je thuis op de bank een boek lezen bij de Centrale Verwarming.
Je zou iets over hebben voor je medemens :bobo
Een astma patient heeft meer last van jouw houtkachel als jij van het feit dat je hem niet aan zou steken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Of stel je voor dat de mensen die er nu last van hebben ook maar gewoon dood moeten gaan? Net zoals in vroeger eeuwen? Dat gezeur allemaal tenslotte.
Nee, ik stel voor dat als je door welke aandoening dan ook problemen krijgt als je door een wijk met rokende schoorstenen loopt, dat je dan niet door een wijk met rokende schoorstenen moet gaan lopen, maar in het bos. Eventueel ga je thuis op de bank een boek lezen bij de Centrale Verwarming.
Je zou iets over hebben voor je medemens :bobo
Een astma patient heeft meer last van jouw houtkachel als jij van het feit dat je hem niet aan zou steken.
Ik geloof hier helemaal niets van. We hebben ook astma-patiënten in onze familie; één van hen heb ik er onlangs over gesproken. Die vond het allemaal opgeklopte onzin. Ja, natuurlijk had ze het weleens benauwd, maar dat kwam niet door een stel houtkachels...
Dus nee, sorry, ik heb hier geen begrip voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Auto »

Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Online
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Klopt. Als er niets in wordt gestopt is er geen probleem.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Auto schreef:Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Klopt. Als er niets in wordt gestopt is er geen probleem.
HAHAHAHAHA! LOL!! :yahoo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Auto schreef:Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Klopt. Als er niets in wordt gestopt is er geen probleem.
Goed stoken is een kunst!

(Helaas een vaardigheid die velen missen en die dan ook werkelijk alles wat op hout lijkt in de kachel stoppen)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Auto schreef:Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Klopt. Als er niets in wordt gestopt is er geen probleem.
Goed stoken is een kunst!

(Helaas een vaardigheid die velen missen en die dan ook werkelijk alles wat op hout lijkt in de kachel stoppen)
Wat is goed hout?
Wat is goed stoken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Houtkachels prima, maar het mag geen overlast veroorzaken bij andere mensen. Als ik een houtkachel zou hebben en weet dat ik daardoor iemand anders benauwdheid bezorg, dan wil ik dat niet op mijn geweten hebben. Is niet het belangrijkste gebod dat GOd ons gegeven heeft: Heb God lief boven alles? En je naaste als je zelf? Als je dat nastreeft heb je de ander lief en wil je goede buur zijn. Ik ken zelfs iemand die met ambulance opgenomen moest worden. Helaas brengt dat de stoker niet tot inkeer. Ikke, ikke de rest kan stikken?

Iemand vroeg aan zijn buurman of hij de vuurkorf uit wilde doen. Maar nee, het is zijn goed recht te stoken in zijn eigen tuin was het antwoord. In sommige wijken gebruiken ze de houtkachel als hoofdverwarming en dan zit je continue in de geur van brandhout. Dat een baby 2 dagen hiervan moest hoesten (Reformatorisch Dagblad) doet daar niet aan af. Als de rook niet schadelijk is, waarom hou je de rook dan niet binnenshuis? Dan hoeft er geen schoorsteen op en laat je eigen huis vervullen met rook? In Inonesië is een baby gestorven doordat ze groot deel van het oerwoud in brand hadden gestoken. Er komt een tijd dat de gehele wereld in de brand staat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Als ik buiten ga lopen op een koude avond, dus wanneer her en der de schoorstenen roken, puf ik eerst v.entolin, anders klappen binnen de kortste keren mijn luchtwegen dicht.
Dat kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen dan van die her en der rokende schoorstenen.
Nee, want dat heeft onderzoek (bij mij) aangetoond.
Auto schreef:Goed stoken is een kunst!

(Helaas een vaardigheid die velen missen en die dan ook werkelijk alles wat op hout lijkt in de kachel stoppen)
Precies! En aangezien er (veel te veel) mensen zijn die geverfd, gebeitst, te nat, ondeugdelijk hout en plaatmateriaal er in stoppen, hebben teveel mensen er teveel last van.
Het ligt ook aan de weersomstandigheden. Als er laaghangende wolken zijn, vrijwel windstil of mistig weer is, verdubbelen de giftige stoffen in de lucht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie