Kleine ergernissen [4]

ejvl

Re: RE: Re: Kleine ergernissen [4]

Berichtdoor ejvl » 06 Feb 2020, 19:12

DDD schreef:
merel schreef:kapotte vaatwasser met een afspraak 'ergens tussen 8 en 12'. Dat zijn afspraken waar ik altijd zo van baal. Waarom niet een normaal tijdstip.

In 2013 hebben wij een vaatwasser en een wasmachine met 10 jaar garantie gekocht. Inmiddels bestaat deze vorm van garantie niet meer, begrijpelijk, want ze komen meerdere malen in het jaar langs om de boel te repareren. Onze wasmachine heeft al een compleet nieuwe motor.

Er zou een wettelijke garantie van 10 jaar moeten komen op witgoed en apparatuur. Dat zou de kwaliteit van producten aanzienlijk verbeteren.
Je hebt altijd een soort van garantie als de gemiddelde levensduur niet overschreden is.
In elk geval korting daarop berekend.

merel

Re: Kleine ergernissen [4]

Berichtdoor merel » 06 Feb 2020, 23:21

Mijn kleine ergernissen van vanmorgrn viel in het niet bij mijn grote dankbaarheid van vanmiddag.

@ geuyenbeekje het zijn apparaten van Siemens

DDD

Re: RE: Re: Kleine ergernissen [4]

Berichtdoor DDD » 07 Feb 2020, 00:23

ejvl schreef:
DDD schreef:
merel schreef:kapotte vaatwasser met een afspraak 'ergens tussen 8 en 12'. Dat zijn afspraken waar ik altijd zo van baal. Waarom niet een normaal tijdstip.

In 2013 hebben wij een vaatwasser en een wasmachine met 10 jaar garantie gekocht. Inmiddels bestaat deze vorm van garantie niet meer, begrijpelijk, want ze komen meerdere malen in het jaar langs om de boel te repareren. Onze wasmachine heeft al een compleet nieuwe motor.

Er zou een wettelijke garantie van 10 jaar moeten komen op witgoed en apparatuur. Dat zou de kwaliteit van producten aanzienlijk verbeteren.
Je hebt altijd een soort van garantie als de gemiddelde levensduur niet overschreden is.
In elk geval korting daarop berekend.

Maar daarbij ligt de bewijslast bij de koper. Dat is onhandig. Bovendien geeft de gemiddelde levensduur ook de ruimte om rommel als rommel te verkopen. Daar kun je dan ook geen tien jaar wat van verwachten. Maar zulke producten zouden helemaal niet op de markt moeten komen, mijns inziens.

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 07 Feb 2020, 01:29

Bij tien jaar garantie gaat men uit van een gemiddeld aantal wasbeurten per jaar. Ik kan me voorstellen dat in een gezin met vier kinderen de wasmachine veel meer wasbeurten doet dan gemiddeld.

DDD

Berichtdoor DDD » 07 Feb 2020, 09:47

Dat kan ik mij ook voorstellen, maar ook dat is technisch geen enkel probleem. Ik heb een AEG wasmachine en die ging kapot omdat de ophanging van te zacht plastic was, zodat de trommel naar beneden viel. Dat gebeurt kennelijk vaker, en is nergens voor nodig. Dat is gewoon een kwestie van de juiste onderdelen gebruiken en een mini-katrol toevoegen. Het is maar een voorbeeld.

Als de overheid fabrikanten dwingt om duurzaam te produceren, dan gebeurt dat ook vanzelf. Kijk maar naar de auto-industrie, waar dat wel gebeurt, al gaat het langzaam en al was er Tesla voor nodig om te bewijzen dat het technisch kon.

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 07 Feb 2020, 09:56

DDD schreef:Als de overheid fabrikanten dwingt om duurzaam te produceren, dan gebeurt dat ook vanzelf. Kijk maar naar de auto-industrie, waar dat wel gebeurt, al gaat het langzaam en al was er Tesla voor nodig om te bewijzen dat het technisch kon.

Ik weet niet of Tesla duurzaam produceert, m.a.w. een duurzaam productieproces heeft. Veel Tesla-rijders rijden Tesla vanwege de fiscale voordelen, niet omdat het geweldige auto's zijn. Een aantal jaar geleden was er een run op de Mitsubishi Outlander PHEV, ook vanwege het fiscale voordeel.

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 07 Feb 2020, 09:58

Het kost ontzettend veel energie om Tesla te maken zie die elecktronische poespas in de tesla, veel mijnbouw, producten die schaars zijn en tegenovergestelde van duurzaam.
Het meest duurzaam om te bouwen is nog wel zo'n oude daf.

DDD

Berichtdoor DDD » 07 Feb 2020, 10:00

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Als de overheid fabrikanten dwingt om duurzaam te produceren, dan gebeurt dat ook vanzelf. Kijk maar naar de auto-industrie, waar dat wel gebeurt, al gaat het langzaam en al was er Tesla voor nodig om te bewijzen dat het technisch kon.

Ik weet niet of Tesla duurzaam produceert, m.a.w. een duurzaam productieproces heeft. Veel Tesla-rijders rijden Tesla vanwege de fiscale voordelen, niet omdat het geweldige auto's zijn. Een aantal jaar geleden was er een run op de Mitsubishi Outlander PHEV, ook vanwege het fiscale voordeel.

Dat staat buiten deze discussie. Het ging erom dat als de overheid eisen stelt, de industrie daarop acteert. Wat dan de juiste eisen zijn, is een ander verhaal. In dit geval zou dat eenvoudig zijn tien jaar garantie, en het is evident dat daarmee sprake zou zijn van een verschuiving in risico die de duurzaamheid ten goede komt.

DDD

Berichtdoor DDD » 07 Feb 2020, 10:02

Geytenbeekje schreef:Het kost ontzettend veel energie om Tesla te maken zie die elecktronische poespas in de tesla, veel mijnbouw, producten die schaars zijn en tegenovergestelde van duurzaam.

Het gaat natuurlijk niet alleen om bouwen, maar ook om het gebruiken. Bovendien zijn accu's recyclebaar en dat geldt niet voor diesel en benzine.

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 07 Feb 2020, 10:06

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Het kost ontzettend veel energie om Tesla te maken zie die elecktronische poespas in de tesla, veel mijnbouw, producten die schaars zijn en tegenovergestelde van duurzaam.

Het gaat natuurlijk niet alleen om bouwen, maar ook om het gebruiken. Bovendien zijn accu's recyclebaar en dat geldt niet voor diesel en benzine.

Nee das waar, maar ik had het nu ook over bouwen :huhu

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 07 Feb 2020, 10:07

En het kost niet ontzettend veel energie en grondstof om een Europese middenklasser te maken? Jouw argumenten zijn al veel gebruikt en ook al weer ontkracht.

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 07 Feb 2020, 10:08

DDD schreef:Dat staat buiten deze discussie. Het ging erom dat als de overheid eisen stelt, de industrie daarop acteert. Wat dan de juiste eisen zijn, is een ander verhaal. In dit geval zou dat eenvoudig zijn tien jaar garantie, en het is evident dat daarmee sprake zou zijn van een verschuiving in risico die de duurzaamheid ten goede komt.

Jij beweert dat Tesla duurzaam produceert. Dat is een oncontroleerbare stelling. Wellicht bedoelde je dat Tesla duurzame auto's produceert.

DDD

Berichtdoor DDD » 07 Feb 2020, 10:40

Ik beweerde dat Tesla nodig was om te bewijzen dat het mogelijk is om auto's te bouwen die aan de huidige normen voldoen. Niet meer en niet minder.

Overigens denk ik inderdaad dat Tesla duurzaam produceert, in de zin van milieuvriendelijk. Maar een e-golf is mooier en in die zin duurzamer uitgevoerd.

Mara

Berichtdoor Mara » 07 Feb 2020, 13:27

De ophef over de moorkop.
Als het personeel van de bakkerij zich bedreigd moet gaan voelen, weet je dat er sneue types zijn die kennelijk geen belangrijker zaken hebben.
Wat maakt mij het uit hoe zo'n ding heet. Ik wijs het wel gewoon aan. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

merel

Berichtdoor merel » 07 Feb 2020, 15:51

Ambtenaar schreef:Bij tien jaar garantie gaat men uit van een gemiddeld aantal wasbeurten per jaar. Ik kan me voorstellen dat in een gezin met vier kinderen de wasmachine veel meer wasbeurten doet dan gemiddeld.

Klopt, maar ik denk dat het ze teveel gekost heeft en daarom dit niet meer bieden. Voor de vaatwasser komen ze op dit ogenblik een paar keer per jaar om onderdelen te vervangen. De wasmachine is ook al motorisch vervangen ;)

Terug naar “Overige”