Had men vroeger minder geld nodig?

Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Paal »

Eenvoud bevindt zich meestal niet in mensen die zichzelf eenvoudig vinden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

merel schreef:Hebben ze dat soort luxe schoolreizen op de refo scholen? Wat jammer dat ik daar niet heen ben gegaan. :D
Ze zaten niet allemaal op een refoschool.
Het bleef daar redelijk bescheiden vond ik.
Verder is het zo, hoe hoger het niveau, hoe verder (= duurder ) de schoolreizen zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Ezen »

Reis naar Japan is de Hugo de Grootschool in Rotterdam. Is apart verhaal over. Soort wereldwijde wedstrijd.
Die school kreeg ook veel geld van Afas.
Spitten en niet moe worden.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Ah,, dus geen schoolreisje ofzo. Netzoals ze nu op het Revius met een aantaal leerlingen naar Guatamala gaan via Woord en Daad.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Zita »

Wat ik uit mijn eigen onderwijspraktijk weet: er is keuze uit verschillende opties, met verschillende prijzen. €280-€500 voor de bovenbouw-buitenlandreis. Ik vind het een hoop geld, maar dat terzijde. Ik hoor van leerlingen dat ouders hen een deel zelf laten betalen als ze voor de duurste optie kiezen, of dat ze in ieder geval hun eigen reiszakgeld moeten verdienen. Als het bedrag een probleem is, kan een beroep op een potje gedaan worden (al kan ik me voorstellen dat het lastig voelt als je bijv wel een auto hebt, en precies rond kunt komen. Zo'n schoolreisje betekent dan wel dat de gezinsvakantie niet door kan gaan, terwijl je in zo'n situatie misschien geen beroep op het potje gaat doen). Als de leerling met geen reis meegaat (bijvoorbeeld wegens gezondheidsomstandigheden, heimwee oid), neemt hij deel aan de groep die in de directe omgeving van school dagexcursies doet.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En zo zie je maar, dat we zo vaak geneigd zijn om alleen naar de buitenkant te kijken. Twee auto's = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Elektrische fiets = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Huishoudelijke hulp = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn.
Wij weten niet waarmee een ander soms kampt. Of hoe de situatie is.
Maar dat was het punt niet!
Het ging over het gegeven dat je voor veel zaken verhoudingsgewijs meer geld kwijt bent, omdat dit verwacht wordt.
Met name dat onderstreepte gedeelte, ik denk dat dit voor iedereen anders voelt. Veel forummers (waaronder ikzelf) niet zo gevoelig voor wat er van je verwacht zou worden. Dat ligt voor anderen (waaronder denk ik, jijzelf) anders. Maar het maakt wel duidelijk dat het dus niet zomaar een op een door te trekken is. En ook de reden waarop er zoveel langs elkaar gesproken wordt. Jij ziet problemen die bijvoorbeeld Luther niet ziet, alleen omdat Luther niet zo gevoelig is wat anderen van hem zeggen of denken.
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Echter, ik denk dat bij de meeste mensen het geld voornamelijk op gaat aan de "vaste lasten". Met name zorg en zorgverzekeringen zijn enorme posten. Wat schoolreisjes betreft, volgens mij zijn die buitenlandse reizen niet verplicht. En anders is er een potje waarop je een beroep kan doen. En zeg zelf: op vakantie gaan is toch ook leuk? (tenminste, dat vind ik).
Ik weet niet hoe lang jullie de administratie bewaren? Wij hebben alle ordners bewaard, en als je erin terugbladert schrik je van sommige prijzen toen en nu. Maar ook wel eens niet.
Telefoneren bijvoorbeeld is naar verhouding goedkoper geworden (huistelefoon)
En gewone dagelijkse kleding ook wel.
Schoolreisjes zijn niet verplicht nee, maar als je kind als enige niet mee zou gaan met die fantastische 10 daagse reis naar Boedapest of
10 dagen skiën in Marokko, wil je toch niet als ouder?
Potjes weet ik niet, ik heb er nooit van gehoord, misschien dat dit stilzwijgend wordt gedaan?

Het zusje van mijn vriendin heeft een drieling, ging in augustus naar de middelbare school, verplichte aanschaf 3 I pads! :bobo
Hetzelfde geldt eigenlijk voor deze zin. Hoe weerbaar maak jij je kind? Waarom zou je kind niet als enige niet meegaan? Dat is toch afhankelijk wat jij er tegenover hebt staan?
Ik besef wel dat ik vanuit een luxe positie schrijf. Wij hebben de middelen om de kinderen (en onszelf) een keuze te geven: ga je mee, of niet. Wellicht is het anders als je geen keuze hebt. Dan lijkt het misschien wel nog fantastischer, zo'n reis.

Wat Zita zegt: de schoolexcursies zijn vrij prijzig en misschien zou het ook wel minder kunnen. Aan de andere kant: een ervaring is ook wat waard.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Ik denk dat het verschil is of je als ouder de keuze hebt om wel/niet mee te gaan/mee te doen, of dat je als ouder al zo vaak 'nee' moet verkopen aan je kind bv. t.a.v. sport, muzieklessen, vakanties , nieuwe kleding etc. Dan voelt het extra zwaar.
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2015, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En zo zie je maar, dat we zo vaak geneigd zijn om alleen naar de buitenkant te kijken. Twee auto's = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Elektrische fiets = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Huishoudelijke hulp = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn.
Wij weten niet waarmee een ander soms kampt. Of hoe de situatie is.
Maar dat was het punt niet!
Het ging over het gegeven dat je voor veel zaken verhoudingsgewijs meer geld kwijt bent, omdat dit verwacht wordt.
Met name dat onderstreepte gedeelte, ik denk dat dit voor iedereen anders voelt. Veel forummers (waaronder ikzelf) niet zo gevoelig voor wat er van je verwacht zou worden. Dat ligt voor anderen (waaronder denk ik, jijzelf) anders. Maar het maakt wel duidelijk dat het dus niet zomaar een op een door te trekken is. En ook de reden waarop er zoveel langs elkaar gesproken wordt. Jij ziet problemen die bijvoorbeeld Luther niet ziet, alleen omdat Luther niet zo gevoelig is wat anderen van hem zeggen of denken.
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Echter, ik denk dat bij de meeste mensen het geld voornamelijk op gaat aan de "vaste lasten". Met name zorg en zorgverzekeringen zijn enorme posten. Wat schoolreisjes betreft, volgens mij zijn die buitenlandse reizen niet verplicht. En anders is er een potje waarop je een beroep kan doen. En zeg zelf: op vakantie gaan is toch ook leuk? (tenminste, dat vind ik).
Ik weet niet hoe lang jullie de administratie bewaren? Wij hebben alle ordners bewaard, en als je erin terugbladert schrik je van sommige prijzen toen en nu. Maar ook wel eens niet.
Telefoneren bijvoorbeeld is naar verhouding goedkoper geworden (huistelefoon)
En gewone dagelijkse kleding ook wel.
Schoolreisjes zijn niet verplicht nee, maar als je kind als enige niet mee zou gaan met die fantastische 10 daagse reis naar Boedapest of
10 dagen skiën in Marokko, wil je toch niet als ouder?
Potjes weet ik niet, ik heb er nooit van gehoord, misschien dat dit stilzwijgend wordt gedaan?

Het zusje van mijn vriendin heeft een drieling, ging in augustus naar de middelbare school, verplichte aanschaf 3 I pads! :bobo
Hetzelfde geldt eigenlijk voor deze zin. Hoe weerbaar maak jij je kind? Waarom zou je kind niet als enige niet meegaan? Dat is toch afhankelijk wat jij er tegenover hebt staan?
Ik besef wel dat ik vanuit een luxe positie schrijf. Wij hebben de middelen om de kinderen (en onszelf) een keuze te geven: ga je mee, of niet. Wellicht is het anders als je geen keuze hebt. Dan lijkt het misschien wel nog fantastischer, zo'n reis.

Wat Zita zegt: de schoolexcursies zijn vrij prijzig en misschien zou het ook wel minder kunnen. Aan de andere kant: een ervaring is ook wat waard.
Of ik begrijp jou niet, of jij begrijpt mij niet.
Als de hele klas gaat skiën of naar een verre hoofdstad en jij moet je kind vertellen: sorry, maar daar heb ik geen 900 euro voor over, dat wil je toch niet, als ouder? Dat bedoel ik.
Al zou ik het brood uit mijn mond moeten sparen, ik zou eerder mijn kind mee laten gaan dan dat ik zou zeggen, nee je mag niet mee.
De schoolreizen waren een hoogtepunt waar ze nog steeds op terugkijken.

Weerbaar zeg je, dat zijn ze wel, alleen op een ander vlak. Zeker als je als christen op een seculiere school zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik denk dat het verschil is of je als ouder de keuze hebt om wel/niet mee te gaan/mee te doen, of dat je als ouder al zo vaak 'nee' moet verkopen aan je kind bv. t.a.v. sport, muzieklessen, vakanties , nieuwe kleding etc. Dan voelt het extra zwaar.

In de familie van mijn man zijn kant hebben wij het financieel minder goed dan de andere familieleden. Daar gaat het van de grote hoop. Als ik mijzelf continue moet vergelijken met hetgeen zij kunnen op financieel vlak en wij niet, dan zou ik het heel zwaar hebben. Als ik ons vergelijk met bv gezinnen bij ons uit de kerk die het financieel zwaarder hebben dan heb je weer het andere plaatje. Dat is net het referentiekader waaruit je spreekt.
De kinderen moesten kiezen, of op een sport of op een muziekles, meerdere kinderen op meerdere cursussen, ging echt niet.
En als ze dan iets uitgekozen hadden, verplichtten wij hen om er minimaal een jaar serieus aan mee te doen.
Vooral mijn oudste had er een handje van om plots iets leuk te vinden, maar na 3 maanden te gaan slabakken.
De zolder dreigde op een gegeven moment vol te lopen met een hockeystick, een blokfluit, voetbalschoenen, judopak enz.
De familie van mijn mans kant zijn allemaal fulltime tweeverdieners, daar kun je je inderdaad niet aan meten Merel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef: Of ik begrijp jou niet, of jij begrijpt mij niet.
Als de hele klas gaat skiën of naar een verre hoofdstad en jij moet je kind vertellen: sorry, maar daar heb ik geen 900 euro voor over, dat wil je toch niet, als ouder? Dat bedoel ik.
Al zou ik het brood uit mijn mond moeten sparen, ik zou eerder mijn kind mee laten gaan dan dat ik zou zeggen, nee je mag niet mee.
De schoolreizen waren een hoogtepunt waar ze nog steeds op terugkijken.

Weerbaar zeg je, dat zijn ze wel, alleen op een ander vlak. Zeker als je als christen op een seculiere school zit.
Laten we het er maar op houden dat ik jou niet begrijp. Argumenten als: de hele klas gaat, dus.... is voor mij geen reden om het dan ook maar te doen. Iets anders is het als een kind zelf kan aangeven waarom het voor zijn/haar ontwikkeling goed is om mee te gaan. Hun persoonlijke ontwikkeling in de breedste zin van het woord dan. Maar met stellingen als: iedereen doet het, dus ik moet het ook zo doen.... daar kan ik echt niets mee. En dat lees ik terug in je postings. Maar misschien bedoel je het wel niet zo. Misschien formuleer je het gewoon anders.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Of ik begrijp jou niet, of jij begrijpt mij niet.
Als de hele klas gaat skiën of naar een verre hoofdstad en jij moet je kind vertellen: sorry, maar daar heb ik geen 900 euro voor over, dat wil je toch niet, als ouder? Dat bedoel ik.
Al zou ik het brood uit mijn mond moeten sparen, ik zou eerder mijn kind mee laten gaan dan dat ik zou zeggen, nee je mag niet mee.
De schoolreizen waren een hoogtepunt waar ze nog steeds op terugkijken.
Kun je mij eens een stel scholen noemen die werkweken hebben van 900 euro per leerling?

Op de school waar ik werk, zijn er 2 dure reizen van rond de 500 euro. Verder schommelt alles tussen de 180 en 280 euro.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Ezen »

Lijkt me bizar om een kind mee te laten gaan op een skivakantie van school voor 900 euro.
Zeker bij een seculiere school zou ik van te voren stellen: je doet nergens aan mee.

900 euro! Pfff. En dan nog daarvoor droog brood eten?! Alleen om mee te doen? Christen zijn is ook verspilling tegengaan.
Spitten en niet moe worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Of ik begrijp jou niet, of jij begrijpt mij niet.
Als de hele klas gaat skiën of naar een verre hoofdstad en jij moet je kind vertellen: sorry, maar daar heb ik geen 900 euro voor over, dat wil je toch niet, als ouder? Dat bedoel ik.
Al zou ik het brood uit mijn mond moeten sparen, ik zou eerder mijn kind mee laten gaan dan dat ik zou zeggen, nee je mag niet mee.
De schoolreizen waren een hoogtepunt waar ze nog steeds op terugkijken.
Kun je mij eens een stel scholen noemen die werkweken hebben van 900 euro per leerling?

Op de school waar ik werk, zijn er 2 dure reizen van rond de 500 euro. Verder schommelt alles tussen de 180 en 280 euro.
Ik heb even gegoogled, want wij betaalden jaarlijks een bedrag, daarin zaten alle kosten verwerkt.

Ik vond een folder van het Segbroek, 595 euro.

Van: zuinigaan.blogspot, een reactie:Wij waren soms 1000 euro per kind kwijt voor het TVWO.

St.Oelbert gymnasium:
In klas 5 gaan de leerlingen of naar Rome en Pompeji of naar Griekenland; een geweldige tiendaagse reis die ze zich hun leven lang herinneren, maar daarvoor zijn de kosten aanzienlijk hoger, namelijk rond de € 850 euro.

Het Barlaeus gymnasium:
Uw kind is verplicht deel te nemen aan alle meerdaagse schoolreizen. De werkelijke kosten worden in
rekening gebracht. Het voorschot bedraagt € 200 per jaar. In voorkomende gevallen is het mogelijk een
beroep te doen bij de schoolleiding voor een bijdrage in de kosten.

VCL school:
Bijdrage buitenlandse reis naar Rome, Londen,
Parijs, Maas-Schelde of Berlijn
Variërend per
reis tussen 290 en 770

Maar als de school lagere kosten rekende voor een buitenlandse reis, zag ik in sommige schoolgidsen wel dat de ouderbijdrage dan hoger was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Ezen schreef:Lijkt me bizar om een kind mee te laten gaan op een skivakantie van school voor 900 euro.
Zeker bij een seculiere school zou ik van te voren stellen: je doet nergens aan mee.

900 euro! Pfff. En dan nog daarvoor droog brood eten?! Alleen om mee te doen? Christen zijn is ook verspilling tegengaan.
Het was een christelijke school en het betrof niet mijn kind, maar het kind van mijn zus. Goed lezen dus!
De reis kostte 800 euro, daar heeft dochter zelf voor gewerkt, maar er moest wel een ski-outfitje aangeschaft worden en zonnebrandcreme, en paspoort, (kind hoefde toen nog geen eigen paspoort) enz. dat kwam voor rekening van mijn zus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Terri »

Wat een bedragen..... ik ken dit ook niet en onze kinderen hebben ook havo/vwo gedaan.
Maar b.v. een bedrag van 900 euro voor een ski-vakantie is erg veel geld, gaan ze naar Lech of zo? Wij gaan ook regelmatig naar de sneeuw in de krokus-vakantie maar zo'n bedrag per persoon is echt heel hoog.
Plaats reactie