Had men vroeger minder geld nodig?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Als ik zo mijn huishoudboekje met dat van mijn moeder zou vergelijken, staan er nu veel kostenposten in die er toen niet in stonden.
Als je vroeger arm was, was dat voor de buitenwereld meestal wel duidelijk te zien.
Nu is het meer verborgen armoede (denk ik).

Maar met al die "moeters" (zwemles, verplichte ouderbijdrage, mobieltje, kleding die bij de tijds moet zijn) en "kunners"(sportclub, muziekles, hobbyclubje, merkkleding) wordt het er niet gemakkelijker op voor veel ouders.
Als je oude schoolfoto's bekijkt, zien alle kinderen er zo'n beetje hetzelfde uit, qua haarmodel, kleding, schoenen.
Nu is elk kind meer een eigen persoonlijkheidje geworden.

Naast ons woonde een heel groot gezin en die moeder schilde elke dag 5 kilo aardappelen en daar ging een klein beetje groente doorheen gestampt.
Op woensdag was het gehaktdag en kreeg ieder een balletje en op zondag was er vlees.
Brood werd met tevredenheid belegd, d.w.z. eenmaal beleg (suiker of stroop) en daar werd een tweede boterham op gelegd.

Op vakantie gaan betekende hooguit met zn allen op de fiets naar het strand.

Het gaat er niet om die tijd te verheerlijken, maar het leek mij wel iets eenvoudiger.
Als kind werd je niet gepest omdat je vrijwel altijd in dezelfde broek of rok liep en je geen exotische verhalen kon vertellen na de zomervakantie.

Wie kent niet het Brabantia doosje? Op vrijdag kwam pa thuis met het loonzakje, moeder verdeelde het meteen in:
huur, gas en licht, verzekeringen, eten en drinken, kleding en onvoorzien.

En nu?
Hypotheek, energie (die veel hoger uitvalt, vanwege allerlei elektrische apparatuur in huis) internetabonnement, mobiele abonnementen, de auto, kleding, eten en drinken en vakantie.

Om terug te komen op de topicvraag: is het in zijn algemeen niet moeilijker om met minder geld rond te komen, vanwege allerlei extra - luxe - die we ons eigen hebben gemaakt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Als ik zo mijn huishoudboekje met dat van mijn moeder zou vergelijken, staan er nu veel kostenposten in die er toen niet in stonden.
Als je vroeger arm was, was dat voor de buitenwereld meestal wel duidelijk te zien.
Nu is het meer verborgen armoede (denk ik).

Maar met al die "moeters" (zwemles, verplichte ouderbijdrage, mobieltje, kleding die bij de tijds moet zijn) en "kunners"(sportclub, muziekles, hobbyclubje, merkkleding) wordt het er niet gemakkelijker op voor veel ouders.
Als je oude schoolfoto's bekijkt, zien alle kinderen er zo'n beetje hetzelfde uit, qua haarmodel, kleding, schoenen.
Nu is elk kind meer een eigen persoonlijkheidje geworden.

Naast ons woonde een heel groot gezin en die moeder schilde elke dag 5 kilo aardappelen en daar ging een klein beetje groente doorheen gestampt.
Op woensdag was het gehaktdag en kreeg ieder een balletje en op zondag was er vlees.
Brood werd met tevredenheid belegd, d.w.z. eenmaal beleg (suiker of stroop) en daar werd een tweede boterham op gelegd.

Op vakantie gaan betekende hooguit met zn allen op de fiets naar het strand.

Het gaat er niet om die tijd te verheerlijken, maar het leek mij wel iets eenvoudiger.
Als kind werd je niet gepest omdat je vrijwel altijd in dezelfde broek of rok liep en je geen exotische verhalen kon vertellen na de zomervakantie.

Wie kent niet het Brabantia doosje? Op vrijdag kwam pa thuis met het loonzakje, moeder verdeelde het meteen in:
huur, gas en licht, verzekeringen, eten en drinken, kleding en onvoorzien.

En nu?
Hypotheek, energie (die veel hoger uitvalt, vanwege allerlei elektrische apparatuur in huis) internetabonnement, mobiele abonnementen, de auto, kleding, eten en drinken en vakantie.

Om terug te komen op de topicvraag: is het in zijn algemeen niet moeilijker om met minder geld rond te komen, vanwege allerlei extra - luxe - die we ons eigen hebben gemaakt?
Volgens mij zijn we wel wat verwend, en zouden, als het moest, wel enkele stapjes terug kunnen doen.
Denk aan internet: We lazen vroeger 1 krant, en je had niet het idee dat je informatie tekort kwam.
We gingen tot en met de jaren 70 helemaal niet op vakantie, enkel 1 dagje uit met 'rijke' familie, die
over de luxe van een auto beschikten! Ja... en telefoon...hadden we niet, als je de dokter nodig
had moest je eerst 2 km fietsen of lopen om bij de dichtstbijzijnde telefoon te geraken.
Het wàs inderdaad soms armoede, en toch was er tevredenheid en... de wonderen gebeurden ook.
Was geen geld om het ziekenhuis te betalen... er kwam geld, zonder ooit te weten waar vandaan.
Maar het werd gebracht, precies gepast, alsof Iemand ervan wist.
Dit gebeurde niet eenmaal 'bij geval' maar meerder malen hebben wij als gezin deze wonderlijke
hulp mogen ervaren.
De wereld wordt harder, de liefde verdwijnt, het ego wordt groter, en dat ego heeft geld nodig
om van 'het leven te genieten'.
Het leven uit Gods hand lijkt nu ver weg, alsof het weggeweken is.
Er WAS armoede, maar daartegenover was er een rijk geestelijk leven. Dat kon wel eens zeggen:
Ik heb mijn God, dat is genoeg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Voor een groot deel is de vraag stellen ook beantwoorden: natuurlijk is onze levensstandaard in zijn algemeenheid hoger geworden en daarmee luxer en duurder.

Enige nuancering is wel op z'n plaats: er zijn nog steeds wel gezinnen waar alle "moeters" en "kunners" er niet uit kunnen en er ook niet uit gaan, al zijn dat minder gevallen dan vroeger.

Verder gaan wij ook niet vaak op vakantie. Het zal wel weer aan onze plattelandsomgeving liggen, maar de kinderen worden daar echt niet op aangekeken. Diverse andere dingen kunnen we onze kinderen gelukkig wel bieden, maar je moet daar wel bewust mee omgaan, vind ik. Ik vind dat ze een goede fiets moeten hebben om op naar school te gaan; maar fiets van een paar jaar oud is dan nog prima.

Tenslotte: ook in deze tijd vinden de dingen die DIA noemt, nog plaats. Daar zou ik zelf recente voorbeelden van kunnen vertellen uit eigen omgeving.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Er zit overal toeslag en belasting op. Daar zit veel geld in.
Twee jaar geleden hadden we zoveel zorgkosten dat we elke maand precies op 0 kwamen, we konden alles betalen, maar hielden niets over.

Een auto hebben we nooit gehad, geen vaatwasser, geen magnetron, geen mixer, toen alle zeven kinderen nog thuis waren had ik wel een droger, maar die heb ik intussen niet meer.

We kiezen bewust voor eenvoudig leven, maar goed we hebben wel een computer :hum.

We hebben voor de kinderen altijd een goede fiets gekocht, zonder auto ben je er van afhankelijk.
We gaan niet ieder jaar met vakantie, toen de kinderen klein waren gingen we in een huisje of caravan, later een tent, nu een trekkershut, liefst zo primitief mogelijk.

Ik geloof zeker dat het leven duurder is, ik merkte het al bij de oudste of de jongste kinderen op school, even een midweek naar Engeland, even op werkweek, even naar Frankrijk, noem maar op.

Als je dan meerdere kinderen op school heb, zijn dat echt grote kosten die je vroeger niet had.

Toch denk ik dat vooral de (onverwachte) zorgkosten je de das om doen.
Die zijn iig veel hoger dan in de tijd dat onze ouders over de finacieen gebogen zaten.
Tandarst, eigen bijdrage, schoolaktiviteiten die waren er helemaal niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door ejvl »

De lat van primaire levensbehoeften is een stuk omhoog gegaan in ieder geval.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:De lat van primaire levensbehoeften is een stuk omhoog gegaan in ieder geval.
Ja dat klopt heel erg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Dipper »

Vroeger ging het geld wel naar andere doeleinden.

Toen had iedereen een spaarbankboekje, nu heeft iedereen schulden. We leven wel ontzettend boven onze stand door al dat krediet.

Ziekenhuizen waren nog nutsinstelling. Nu is het een onderneming met graaiers aan de top en een pharmaceutische industrie als mafia.
Dat maakt het allemaal duurder.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Lassie »

Iedereen? :quoi Ja, oke we worden allemaal geboren met al een enorme schuld. Dus daar heb je wel gelijk in.

Hier nog steeds een spaarrekening, ook voor onze zoon.

Wij zijn tevreden met wat we hebben. Moet er in huis wat gebeuren of is er iets kapot (wat niet tot de eerste levensbehoefte behoort) dan kijken we altijd eerst of we het geld er voor hebben, zo niet? dan nog maar even verder sparen ipv een lening aan te vragen (als je dat eenmaal doet is het einde zoek).

Denk ook wel dat de lasten vele malen hoger lagen en men vroeger veel vaker en meer naar de boer ging voor voedsel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Orchidee »

De boeren weten tegenwoordig ook te "prijzen" hoor ;)
Het is wel verser en lekkerder natuurlijk! :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Posthoorn »

Tja, ik leef tamelijk sober, al zeg ik het zelf.
Maar ik heb wel een laptop met internet. En een digitaal abonnement op het RD. :hum
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Isala »

Orchidee schreef:De boeren weten tegenwoordig ook te "prijzen" hoor
Niet allemaal hoor.
Bij ons kost de melk al 15 jaar 0,35 eurocent.
En een doosje van 10 eieren 1 euro.
Ongeacht dagprijzen of supermarktprijzen.
Er komen toch al gauw zo'n 10 tot 15 mensen soms meerdere keren per week even tappen uit de tank :)
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:De lat van primaire levensbehoeften is een stuk omhoog gegaan in ieder geval.
Dat bedoelde ik dus eigenlijk.
Ik heb het idee dat de vaste kostenposten gewoon veel meer zijn, niet alleen qua hoogte van het bedrag, maar we hebben meer posten.
In veel huishoudens staat bijvoorbeeld een printer, in aanschaf kost zo'n ding bijna niks, maar de inkt en het papier + stroom.
Internetabonnementen+bellen+(tvkijken)+mobieltjes

Laat je fiets eens repareren bijvoorbeeld, je bent zo 80 euro verder.
Voorrijkosten in sommige gevallen.
Omdat manuren heel duur zijn en benzine, dat vertaalt zich naar hogere bedragen.

En ik denk dat bij de gemiddelde Nederlander veel meer kleding in de kast hangt en staat dan pakweg 50 jaar geleden.
Een man kon jarenlang doen met een trouwpak, het ging veel doopdiensten, begrafenissen en bruiloften mee.
Alles is toch meer aan mode onderhevig, ook al doe je niet mee met de flauwekul om elke trend te volgen, met een kostuum van 15 jaar oud loop je echt voor schut.

Onze buurvrouw iets verderop kocht haar huis (zelfde als van ons) in de 50er jaren voor 13.000 gulden. Ik weet niet wat de hypotheekrente toen was en hoe dat in zijn werk ging, maar ik denk dat dit hen niet veel kostte per maand.
I.i.g. minder dan het stel dat er nu in woont, zij moesten 230.000 EURO neertellen voor dit pand en dat was nog een lage prijs omdat het in "authentieke staat" was.
Dus hoe zijn de huizenprijzen niet enorm over de kop gegaan, in ruim een halve eeuw tijd.
(Als ik me goed herinner kwam de huisbaas vroeger elke week 7 gulden halen voor de huur, bij moeder)

Denken jullie dat de euro veel prijzen opgejaagd heeft, of is dat schijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door kukkie30 »

Isala schreef:
Orchidee schreef:De boeren weten tegenwoordig ook te "prijzen" hoor
Niet allemaal hoor.
Bij ons kost de melk al 15 jaar 0,35 eurocent.
En een doosje van 10 eieren 1 euro.
Ongeacht dagprijzen of supermarktprijzen.
Er komen toch al gauw zo'n 10 tot 15 mensen soms meerdere keren per week even tappen uit de tank :)
De melk voor 35 cent per liter is een uitzondering. Vrijwel geen enkele boer biedt de melk zo aan, de dagprijs is immers hoger.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Orchidee »

Precies, wij betaalden 25 jaar geleden al 75ct een liter bij de boer, was natuurlijk nog guldens maar is wel te vergelijken. :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Lassie »

Rauwe melk is ook veel gezonder dan gepasteuriseerde melk.
(helemaal geen melk is nog beter natuurlijk) :)
Plaats reactie