Had men vroeger minder geld nodig?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Mara schreef:
Mister schreef:
Mara schreef:Voelt heel fijn en veilig als mods zich met de discussie bemoeien en dan iets anders uit je postings halen.
Mods mogen gewoon meepraten hoor. :huhu
Maar haal dan niet iets anders uit mijn postings, in dit geval: negatief.
Het kleurt de discussie nogal, zie je.
Ik haal zaken uit je berichten die me opvallen. En die vallen me juist op in negatieve zin. Omdat ze generaliserend zijn. En vooral ook niet waar. Natuurlijk zal het voorkomen. Maar iets realistischer kan wel. Niet iedereen heeft geld (over) voor een nieuwe/luxe keuken.
Dat zei ik niet! Lees nog eens terug.
Fijne avond verder!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Mister schreef:
Mara schreef:Voelt heel fijn en veilig als mods zich met de discussie bemoeien en dan iets anders uit je postings halen.
Mods mogen gewoon meepraten hoor. :huhu
Maar haal dan niet iets anders uit mijn postings, in dit geval: negatief.
Het kleurt de discussie nogal, zie je.
Mmm, ik vind deze opmerking gekleurder dan die van Mister. Die was best neutraal, vond ik. Maar ja, wie ben ik. In ieder geval, het is maar wat je voor bepaalde dingen over wil hebben. Zoals Zita al zei: al die vakanties, keukens, auto's etc. is een keuze. En echt niet noodzakelijk. En ik denk dat, met name de primaire levensbehoefte vroeger (in verhouding) veel duurder was dan nu.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik ben een andere mening toegedaan. Kijk eens in een gemiddelde eengezinswoning hoe die er uit ziet. Mooie keukens, vaak naar een laatst model, goed ingerichte badkamer. En wie heeft er nog 1 pak voor de zondag en 1 voor door de weeks?
Of 1 nette japon en een paar werkjurken?
Je wordt toch geacht om steeds iets anders aan te trekken als je 5 dagen op je werk verschijnt.
Wie gaat er nog slechts een weekje naar Rockanje? Als enige vakantie?
Als je niet met vakantie gaat, krijg je op zn minst de vraag: waarom eigenlijk niet?
Uit eten deden mijn ouders nooit. Nu is het vrij gewoon dat een echtpaar een paar keer per jaar ergens gaat eten t.g.v. trouwdag, verjaardag, heuglijk feit.
Er staat 1 auto voor de deur (of 2) kinderen hebben allemaal een fiets... en ga zo maar door.
Dat was vroeger niet altijd gebruikelijk.
Ik zal @Zita en @Mister toch wel bij in deze discussie. Al de bovenstaande voorbeelden zijn een keuze. Als je leeft, zoals je hierboven schetst, laat je je wel heel erg meeslepen in wat 'ze zeggen dat hoort'. Wees jezelf, en wees sober. Wij gaan nooit uit eten, en toen we een ander huis kochten, lieten we de badkamer en de keuken mooi zitten. Het functioneerde nog, dus waarom weg doen.
En wie zegt dat je niet twee dagen achter elkaar dezelfde kleren aan kunt doen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Dat denk ik ook. Basiseten is goedkoper dan vroeger. Wij wonen hier nu 10 jaar, hadden toen een nieuwe keuken, maar ik neem er pas weer een als de huidige uitelkaar valt, idemmet tv, keukenapparaten etc etc. Wij rijden in een oude auto en hebben er ook maar 1. Op vakantie gaan hebben wij jaren niet gedaan en uit eten gaan wij ook nooit.
Toch denk ik dat de meeste mensen veel geld kwijt zijn aan wonen en ziektekosten. Die kosten zijn de afgelopen deceniaenorm gestegen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Ik draag sowieso niet twee dagen dezelfde kleding, omdat ik dat niet fris vind, niet omdat ik zoveel kleding heb
Laatst gewijzigd door merel op 09 okt 2015, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Wij hebben een oude keuken, een badkamer met een ouderwets lavet, geen mixer, geen magnetron, geen auto, geen droger, wel gehad toen alle kids nog thuis waren, geen afwasmachine, de kinderen hebben op een na ook geen auto, als we "uit eten gaan" gaan we ff een patatje halen, we zijn jaren niet met vakantie geweest en waren echt niet de enige en al zou dat wel zijn jammer dan, we gaan nu wel eens een paar dagen naar een trekkershut en nog vind ik dat ik heel lux leef als ik even buiten de deur kijk.

We hebben de kinderen geleerd om te genieten van kleine dingen, om een eigen persoonlijkheid te zijn, niet mee met de massa, ik geloof en weet zeker dat je, zoals Merel schrijft veel meer kosten hebt aan ziekte, school, de vele excursies ed, wonen, gas en licht,dan vroeger, allerlei kosten waar je niet omheen kan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
We hebben de kinderen geleerd om te genieten van kleine dingen, om een eigen persoonlijkheid te zijn, niet mee met de massa, ik geloof en weet zeker dat je, zoals Merel schrijft veel meer kosten hebt aan ziekte, school, de vele excursies ed, wonen, gas en licht,dan vroeger, allerlei kosten waar je niet omheen kan.
Als iemand een minimum-inkomen heeft, heeft hij recht op bepaalde toeslagen, die had je vroeger niet.
Je hoort nu van peperdure schoolreizen, skiën in verre oorden, tot en met reizen naar Japan!

Het gaat erom dat de kloof tussen arm en rijk "vanzelfsprekender" leek. Er is nu een groep zeer armen en daar tussen is een heel grote groep die zich misschien rijker voordoet dan ze zijn.
Dat bleek toch wel toen de crisis uitbrak? Te hoge hypotheken en leningen.
Mensen trachten vaak naar buiten een bepaalde schone schijn op te houden.
En als je hier niet gevoelig voor bent, is dat heel fijn.
Aan mij wordt steeds gevraagd: heb jij nog geen elektrische fiets??
Nee, die vind ik veel te duur, mijn gewone fiets rijdt prima. Als het te hard waait ga ik niet of terug lopen als het me niet lukt om tegen de wind in te fietsen.

Dus nogmaals, ik zei niet dat iedereen nu een dure keuken en badkamer koopt!
Maar als je de makelaar over de vloer krijgt omdat je je huis wilt verkopen, moet je eens luisteren wat hij dan allemaal afserveert.
Een keuken van meer dan 5 jaar oud, wordt al gedateerd genoemd! :bobo
Dan moet je sterk in je schoenen staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Iets is pas een probleem als het een probleem ís.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Dus nogmaals, ik zei niet dat iedereen nu een dure keuken en badkamer koopt!
Maar als je de makelaar over de vloer krijgt omdat je je huis wilt verkopen, moet je eens luisteren wat hij dan allemaal afserveert.
Een keuken van meer dan 5 jaar oud, wordt al gedateerd genoemd! :bobo
Dan moet je sterk in je schoenen staan.
Ik vind dit allemaal onbegrijpelijk, eerlijk gezegd. Kan jou het schelen wat de makelaar zegt? Die wordt door jou betaald, dus als je het vervelend vindt wat hij zegt, dan neem je een ander. Wees jezelf! Kijk niet naar anderen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mara schreef:Dus nogmaals, ik zei niet dat iedereen nu een dure keuken en badkamer koopt!
Maar als je de makelaar over de vloer krijgt omdat je je huis wilt verkopen, moet je eens luisteren wat hij dan allemaal afserveert.
Een keuken van meer dan 5 jaar oud, wordt al gedateerd genoemd! :bobo
Dan moet je sterk in je schoenen staan.
Ik vind dit allemaal onbegrijpelijk, eerlijk gezegd. Kan jou het schelen wat de makelaar zegt? Die wordt door jou betaald, dus als je het vervelend vindt wat hij zegt, dan neem je een ander. Wees jezelf! Kijk niet naar anderen!
Een verkopende makelaar heeft de taak jouw huis te verkopen. Opmerkingen over 'gedateerd' kan hij beter voor zich houden. Op een advertentiesite noemt men dit meestal 'authentiek' bijvoorbeeld. De makelaar die hier zou zeuren over een vijf jaar oude keuken kan zijn opdracht teruggeven. Overigens is onze keuken al 8 jaar oud. Bijna antiek dus :)
Ergo: goede makelaar kiezen. En ook soms de positieve zaken inbrengen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Mara schreef:[Als iemand een minimum-inkomen heeft, heeft hij recht op bepaalde toeslagen, die had je vroeger niet.
Je hoort nu van peperdure schoolreizen, skiën in verre oorden, tot en met reizen naar Japan!

Aan mij wordt steeds gevraagd: heb jij nog geen elektrische fiets??
Nee, die vind ik veel te duur, mijn gewone fiets rijdt prima. Als het te hard waait ga ik niet of terug lopen als het me niet lukt om tegen de wind in te fietsen.

.
Het is juist de groep die net boven de grens van allerlei toeslagen valt die het moeilijk hebben. De zorgkosten en woonkosten zijn enorm gestegen en er staat weinig tegenover. Ziekenfonds waar ze eerst in vielen is weg en de eigen bijdrage en het eigen risico stijgen elk jaar. Niet voor niets dat de tandartsbezoeken , hetgeen vroeger standaard in het ziekenfonds zat, enorm teruglopen.

En perpedure schoolreizen tot aan Japan ken ik niet. Wij gaan gewoon naar de dichtsbijzijnde dierentuin. Oik in mijn nabije omgeving heb ik nog nooit gehoord van scholen die naar Japan gaan. Of je moet Japans studereren, dan vind ik het wel logisch.

Elektrische fietsen zijn voor sommige mensen die verder geen ander vervoermiddel hebben heel handig. Jullie hebben toch twee auto's?

En qua keukens en badkamers. Op dit moment staan veel huizen onder water. Soms moeten mensen verhuizen en dan is het heel vestandig om even andere tegels/sanitair in je badkamer te doen om toch nog een zo hoog mogelijke verkoopprijs te krijgen. Het is toch nog wel een beetje een kopersmarkt, al verander dat langzaam.

Toch denk ik dat je met voeding etc heel veel kan winnen. Alleen kunnen veel mensen van mijn leeftijd niet goed(koop) koken. Veel mensen weet meer hoe gehaktballen of suddervlees klaar gemaakt moet worden, laat staan rode kool. Terwijl dat op dit moment de seizoensgroente is. Tja als je perse sperziebonen en aardbeien in de winter wilt eten, dan ben je inderdaad duurder uit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Dus nogmaals, ik zei niet dat iedereen nu een dure keuken en badkamer koopt!
Maar als je de makelaar over de vloer krijgt omdat je je huis wilt verkopen, moet je eens luisteren wat hij dan allemaal afserveert.
Een keuken van meer dan 5 jaar oud, wordt al gedateerd genoemd! :bobo
Dan moet je sterk in je schoenen staan.
Ik vind dit allemaal onbegrijpelijk, eerlijk gezegd. Kan jou het schelen wat de makelaar zegt? Die wordt door jou betaald, dus als je het vervelend vindt wat hij zegt, dan neem je een ander. Wees jezelf! Kijk niet naar anderen!
En die zegt hetzelfde, ben je nu echt zo naief?
Als er 4 huizen in een straat te koop staan (wat hier gebeurde) wordt het huis met de mooiste keuken en badkamer het eerst verkocht.
De twee andere huizen (in authentieke staat zoals dat zo mooi in de advertentie omschreven staat, d.w.z. bronskleurig of mosgroen sanitair, eiken keuken) staan al meer dan 6 jaar te koop! Een eigenaar is inmiddels overleden, de erven hebben nu de prijs enorm verlaagd en het wordt als klusproject op de markt gezet. Prijs is gehalveerd!
merel schreef:n perpedure schoolreizen tot aan Japan ken ik niet. Wij gaan gewoon naar de dichtstbijzijnde dierentuin.
Ik had het over de middelbare school.
Nieuws niet meegekregen over dat meisje dat zou bungeejumpen in Spanje? Ook schoolreisje bijvoorbeeld.
merel schreef:Elektrische fietsen zijn voor sommige mensen die verder geen ander vervoermiddel hebben heel handig. Jullie hebben toch twee auto's?
Vanwege ziekte kinderen. Ik moet hen vervoeren.
merel schreef:och denk ik dat je met voeding etc heel veel kan winnen. Alleen kunnen veel mensen van mijn leeftijd niet goed(koop) koken. Veel mensen weet meer hoe gehaktballen of suddervlees klaar gemaakt moet worden, laat staan rode kool. Terwijl dat op dit moment de seizoensgroente is. Tja als je perse sperziebonen en aardbeien in de winter wilt eten, dan ben je inderdaad duurder uit.
Dat is zeker zo, al is draadjesvlees ook niet het goedkoopste vlees.
Ik denk niet dat het een kwestie van kunnen is altijd, maar dergelijke gerechten nemen veel tijd in beslag en in de supermarkt kun je zien dat snelle gerechten zoals roerbak en pasta, stamppot ook wel, het meest verkocht worden.
Slowcooking wordt in het weekend nog wel gedaan door sommigen.
Ziektekosten slaan inderdaad een groot gat in je begroting als je langdurig ziek bent en diverse medicijnen moet slikken.
Verbandmiddelen worden ook niet vergoed, tenzij je deze zeer langdurig op doktersadvies moet gebruiken.
(ik moest voor 1 gaasje - voor een brandwond - 10 euro betalen!)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door JolandaOudshoorn »

En zo zie je maar, dat we zo vaak geneigd zijn om alleen naar de buitenkant te kijken. Twee auto's = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Elektrische fiets = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Huishoudelijke hulp = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn.
Wij weten niet waarmee een ander soms kampt. Of hoe de situatie is.
Echter, ik denk dat bij de meeste mensen het geld voornamelijk op gaat aan de "vaste lasten". Met name zorg en zorgverzekeringen zijn enorme posten. Wat schoolreisjes betreft, volgens mij zijn die buitenlandse reizen niet verplicht. En anders is er een potje waarop je een beroep kan doen. En zeg zelf: op vakantie gaan is toch ook leuk? (tenminste, dat vind ik).
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:En zo zie je maar, dat we zo vaak geneigd zijn om alleen naar de buitenkant te kijken. Twee auto's = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Elektrische fiets = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn. Huishoudelijke hulp = luxe, terwijl dat ook noodzaak kan zijn.
Wij weten niet waarmee een ander soms kampt. Of hoe de situatie is.
Maar dat was het punt niet!
Het ging over het gegeven dat je voor veel zaken verhoudingsgewijs meer geld kwijt bent, omdat dit verwacht wordt.
JolandaOudshoorn schreef:Echter, ik denk dat bij de meeste mensen het geld voornamelijk op gaat aan de "vaste lasten". Met name zorg en zorgverzekeringen zijn enorme posten. Wat schoolreisjes betreft, volgens mij zijn die buitenlandse reizen niet verplicht. En anders is er een potje waarop je een beroep kan doen. En zeg zelf: op vakantie gaan is toch ook leuk? (tenminste, dat vind ik).
Ik weet niet hoe lang jullie de administratie bewaren? Wij hebben alle ordners bewaard, en als je erin terugbladert schrik je van sommige prijzen toen en nu. Maar ook wel eens niet.
Telefoneren bijvoorbeeld is naar verhouding goedkoper geworden (huistelefoon)
En gewone dagelijkse kleding ook wel.
Schoolreisjes zijn niet verplicht nee, maar als je kind als enige niet mee zou gaan met die fantastische 10 daagse reis naar Boedapest of
10 dagen skiën in Marokko, wil je toch niet als ouder?
Potjes weet ik niet, ik heb er nooit van gehoord, misschien dat dit stilzwijgend wordt gedaan?

Het zusje van mijn vriendin heeft een drieling, ging in augustus naar de middelbare school, verplichte aanschaf 3 I pads! :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Hebben ze dat soort luxe schoolreizen op de refo scholen? Wat jammer dat ik daar niet heen ben gegaan. :D
Plaats reactie