Had men vroeger minder geld nodig?

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door DDD »

refo schreef:
Mannetje schreef:Waarom moet je dat ding opslaan en bewaren? Betalen en vergeten. 't Is al duur genoeg.
Je kunt het ook niet downloaden. Het is altijd te raadplegen.
Bij ABN Amro is dat anders niet zo. Ik heb weer om papieren afschriften gevraagd toen bleek dat je maar anderhalf jaar terug kunt zoeken, iets wat ik overigens belachelijk vind.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door DDD »

refo schreef:
Posthoorn schreef:
refo schreef:
Mannetje schreef:Waarom moet je dat ding opslaan en bewaren? Betalen en vergeten. 't Is al duur genoeg.
Je kunt het ook niet downloaden. Het is altijd te raadplegen.
Ik moet dat soort dingen altijd uitprinten voor mijn belastingkantoor. :hum
Nee hoor. Met de code voor de VIA kan die vanaf 1 maart al je gegevens zien. Alleen giften, ziektekosten en bijverdiensten staan er niet op.
Dus als de accountant vraagt om jaaroverzichten van de bank, is dat niet nodig? Dat is wel interessant, want ik ben uren bezig om dat aan te leveren. Dat zegt ook iets over mij, natuurlijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door huisman »

Ik dacht nooit dat dit moment zou komen maar nu is het zover: refo heeft gelijk. :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Ik dacht nooit dat dit moment zou komen maar nu is het zover: refo heeft gelijk. :garde
:ouais!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

DDD schreef:
refo schreef:
Mannetje schreef:Waarom moet je dat ding opslaan en bewaren? Betalen en vergeten. 't Is al duur genoeg.
Je kunt het ook niet downloaden. Het is altijd te raadplegen.
Bij ABN Amro is dat anders niet zo. Ik heb weer om papieren afschriften gevraagd toen bleek dat je maar anderhalf jaar terug kunt zoeken, iets wat ik overigens belachelijk vind.
Er is verschil tussen de mutaties zien en dagafschriften downloaden. Het eerste is meestal 18 maanden. Het tweede 10 jaar, ook bij ABN Amro.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dus als de accountant vraagt om jaaroverzichten van de bank, is dat niet nodig? Dat is wel interessant, want ik ben uren bezig om dat aan te leveren. Dat zegt ook iets over mij, natuurlijk.
Ik adviseer je een accountant die een pakket aanbied met een bankenkoppeling. Je kunt me per pb bereiken :-)

En verder is de VIA niet foutloos. Als je ondernemer bent herkent hij het verschil niet tussen zakelijke en privé rekeningen - om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

refo schreef:Er is verschil tussen de mutaties zien en dagafschriften downloaden. Het eerste is meestal 18 maanden. Het tweede 10 jaar, ook bij ABN Amro.
Met daarbij de opmerking dat de oprekking naar tien jaar van redelijk recente datum is.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Dus als de accountant vraagt om jaaroverzichten van de bank, is dat niet nodig? Dat is wel interessant, want ik ben uren bezig om dat aan te leveren. Dat zegt ook iets over mij, natuurlijk.
Ik adviseer je een accountant die een pakket aanbied met een bankenkoppeling. Je kunt me per pb bereiken :-)

En verder is de VIA niet foutloos. Als je ondernemer bent herkent hij het verschil niet tussen zakelijke en privé rekeningen - om maar iets te noemen.
Ons pakket heeft een bankenkoppeling, maar ik doe als eenmanszaak aangifte.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Waarom moet je dat ding opslaan en bewaren? Betalen en vergeten. 't Is al duur genoeg.
Zo door het jaar heen is het altijd weer een ordner vol, tezamen met brieven en mededelingen.
Het is heel handig als je tijdens een telefoongesprek even de ordner erbij kunt pakken en het erbij kunt zoeken.
Ik heb alle administratie bewaard vanaf het begin.
Het is grappig om te zien dat veel dingen helemaal niet duurder zijn geworden, maar juist goedkoper.
Of je denkt dat je wasmachine nog maar 6 jaar oud was en al versleten, maar dat bleek dan al bijna 9 te zijn.
En ik zie de aangehechte acceptgirokaarten, er staat gewoon bijna 40 jaar minigeschiedenis op zolder. :)
Ook de brieven zijn leuk om terug te lezen. Nu gaat vrijwel alles per mail en dat blijft in de regel niet bewaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
DDD schreef:Dus als de accountant vraagt om jaaroverzichten van de bank, is dat niet nodig? Dat is wel interessant, want ik ben uren bezig om dat aan te leveren. Dat zegt ook iets over mij, natuurlijk.
Ik adviseer je een accountant die een pakket aanbied met een bankenkoppeling. Je kunt me per pb bereiken :-)

En verder is de VIA niet foutloos. Als je ondernemer bent herkent hij het verschil niet tussen zakelijke en privé rekeningen - om maar iets te noemen.
Als accountant werk ik ook met koppeling van bank naar financieel pakket, maar wil ik toch graag nog een bevestiging middels jaaroverzicht. Dat is per bank één overzicht dat je kunt downloaden, ik kan me bijna niet voorstellen dat je zoveel verschillende banken hebt dat je daar uren mee bezig bent.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door DDD »

Ik heb vier verschillende banken en ik ben vooral niet snel. Maar het idee om het te downloaden bevalt me wel. Dat schiet inderdaad het hardste op. Het is onzin om te gaan zoeken naar een papieren versie. Dus dank. Dan is het dit weekeinde nog klaar;-)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Waarom moet je dat ding opslaan en bewaren? Betalen en vergeten. 't Is al duur genoeg.
Zo door het jaar heen is het altijd weer een ordner vol, tezamen met brieven en mededelingen.
Het is heel handig als je tijdens een telefoongesprek even de ordner erbij kunt pakken en het erbij kunt zoeken.
Ik heb alle administratie bewaard vanaf het begin.
Ik heb al mijn giro-, later bankafschriften bewaard. ;) En dan natuurlijk de aankoopbonnen van apparaten, in elk geval zolang ik dat apparaat nog heb. Zo is mijn stereo-installatie meer dan tien jaar oud.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Wandelende »

Ik ben nog nooit in een situatie gekomen dat ik bankafschriften van meer dan anderhalf jaar gelegen nodig had. Alleen van aankoopbonnen en diploma's kan ik mij herinneren dat ik oudere documenten nodig had. Voor de rest vind ik printen te duur en onnodig. Dus alles digitaal.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Dodo »

Bonnen: foto maken en opslaan in de cloud. Voor die zeldzame keer dat je het nodig hebt. Bonnen vervagen ook nog eens, dus je moet er iets mee doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Ik ben nog nooit in een situatie gekomen dat ik bankafschriften van meer dan anderhalf jaar gelegen nodig had. Alleen van aankoopbonnen en diploma's kan ik mij herinneren dat ik oudere documenten nodig had. Voor de rest vind ik printen te duur en onnodig. Dus alles digitaal.
Jij hebt geen kinderen?
Als ze op de middelbare zitten en later op de uni of hogeschool, draait dat ding overuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie