Had men vroeger minder geld nodig?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Ik ben nog nooit in een situatie gekomen dat ik bankafschriften van meer dan anderhalf jaar gelegen nodig had. Alleen van aankoopbonnen en diploma's kan ik mij herinneren dat ik oudere documenten nodig had. Voor de rest vind ik printen te duur en onnodig. Dus alles digitaal.
Jij hebt geen kinderen?
Als ze op de middelbare zitten en later op de uni of hogeschool, draait dat ding overuren.
Dat is ook nogal achterhaald, hoor.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Dodo »

Zoon op HBO print niets. Alles via email of youtube.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Ik ben nog nooit in een situatie gekomen dat ik bankafschriften van meer dan anderhalf jaar geleden nodig had. Alleen van aankoopbonnen en diploma's kan ik mij herinneren dat ik oudere documenten nodig had. Voor de rest vind ik printen te duur en onnodig. Dus alles digitaal.
Jij hebt geen kinderen?
Als ze op de middelbare zitten en later op de uni of hogeschool, draait dat ding overuren.
Ik had het voornamelijk over printen voor een administratie. Hier zijn geen kinderen inderdaad, maar heb zelf wel recent op diverse onderwijsinstellingen gezeten en dan wordt er weleens iets geprint. Maar het meeste gaat ook daar digitaal in elektronische leeromgevingen. Ook voor mijn werk in het onderwijs wordt door mij nauwelijks papier gebruikt, behalve voor toetsing en sporadisch voor overige zaken. Voor de administratie thuis is mijn digitale administratie zo ingericht dat er in principe max. 7 dagen papier in huis is. Ik zou niet weten waar ik het moet laten op lange termijn.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat is ook nogal achterhaald, hoor.
Nee echt niet.
Zelfs op de IT opleiding moest regelmatig iets worden uitgeprint. Scriptie in 3 voud!

Vanmorgen draaide de printer ook weer, zoon hoopt maandag op vakantie te gaan en er moet e.e.a. op papier mee, vanwege een medisch probleem. En voor bij de douane, een verklaring waarom hij een tas vol naalden, flesjes vloeistof, alcohol e.d. meeneemt.

Als je een museum of concert wilt bezoeken kun je vooraf tickets kopen, maar die moet je dan ook wel eerst uitprinten.
Als ik een receptje van internet afhaal, print ik het ook even uit, vind ik prettiger dan op de I pad te moeten kijken steeds.
Wandelende schreef:Ik zou niet weten waar ik het moet laten op lange termijn.
Als je geen zolder of kelder hebt, is dat idd lastiger. ;)
En eens zal ik er ook aan moeten geloven. Als we zouden gaan verhuizen>> kleiner wonen en je kunt je kinderen er niet mee opzadelen later. Maar hoe ouder ik word, des te makkelijker gooi ik iets weg. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat is ook nogal achterhaald, hoor.
Nee echt niet.
Zelfs op de IT opleiding moest regelmatig iets worden uitgeprint. Scriptie in 3 voud!
O, ik had het ook over ónze ervaringen. En ja, wij hebben kinderen op het VO. Ze printen bijna niks gelukkig. Zo hoort het ook tegenwoordig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

eilander schreef: O, ik had het ook over ónze ervaringen. En ja, wij hebben kinderen op het VO. Ze printen bijna niks gelukkig. Zo hoort het ook tegenwoordig.
Vind je het echt een goede zaak dat vrijwel alles digitaal (en op de I pad) gaat?
Het zal wel een generatiekloofje zijn, maar ik vind het allemaal zo vaag, in the cloud, ergens, maar waar is het dan en nog meer, waar blijft het?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Vind je het echt een goede zaak dat vrijwel alles digitaal (en op de I pad) gaat?
Het zal wel een generatiekloofje zijn, maar ik vind het allemaal zo vaag, in the cloud, ergens, maar waar is het dan en nog meer, waar blijft het?
Heerlijk, geen bomvolle ordners meer. Overigens heb ik alles op onze NAS staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: O, ik had het ook over ónze ervaringen. En ja, wij hebben kinderen op het VO. Ze printen bijna niks gelukkig. Zo hoort het ook tegenwoordig.
Vind je het echt een goede zaak dat vrijwel alles digitaal (en op de I pad) gaat?
Het zal wel een generatiekloofje zijn, maar ik vind het allemaal zo vaag, in the cloud, ergens, maar waar is het dan en nog meer, waar blijft het?
Op een server. Mijn documenten staan overigens niet in de cloud, ik had het over printen. Dat moeten we zien te verminderen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Adagio »

Ik zocht op het forum naar ANBI, en kwam op dit topic.
De gedachte is dat je een dief bent van je portemonnee c.q. de portemonnee van je aanhangers, als je geen ANBI status hebt als instelling of kerk. De ironie wil dat ANBI staat voor algemeen nut beogend, terwijl het niet-hebben van deze status veelal moord en brand doet schreeuwen omdat wij ons eigen nut beogen...
Nu kan men stellen: deze twee 'nutten' kunnen toch prima samen vallen? Maar dan juist is de vervolgvraag: als onze overheid op quasi-neutrale wijze bepaalt wat een ANBI mag heten en wat niet, heeft die seculiere overheid dan het primaat om aan te geven wat wij nuttig dienen te vinden? Welke godsdienst nuttig is? Quasi-neutraal zeg ik, want onze overheid heeft haar eigen emancipatie-agenda (voorbeeld: bejegening van éénverdienersgezin).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

Het algemeen nut staat hier als term tegenover een privé belang. Zo zijn er bijvoorbeeld stichtingen die claimen een algemeen belang te hebben, maar feitelijk alleen een voertuig zijn voor het belang van één van de bestuursleden. Het privébelang van een bestuurslid weegt dan zo zwaar, dat de ANBI status niet kan worden toegekend.

De definitie het algemeen nut/belang is dus iets anders dan wat de algemene opinie nuttig vindt.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Het algemeen nut staat hier als term tegenover een privé belang. De definitie het algemeen nut/belang is dus iets anders dan wat de algemene opinie nuttig vindt.
Oké. En de bevoegdheid tot het handhaven van de voorwaarden rond anbi ligt bij de Belastingdienst, volgens voormalig minister Asscher.
Rest wel dat de algemene opinie soms haar vraagtekens plaatst bij het feit dat er instellingen een vrijstelling claimen, inderdaad omdat ze geen privé belang dienen, maar evenmin omdat ze bezig zouden zijn in het algemeen belang. Voorbeeld: (bijdrage van parlementarier Mulder in tweede kamer dd 29 maart j.l.): En wat vinden we van donateurs van een culturele anbi die opeens extra giftenaftrek hebben en dus minder belasting betalen? Allemaal concrete voorbeelden, allemaal legaal, maar er wordt belasting ontweken. Dus — en dat is eigenlijk de boodschap — laten we duidelijk en transparant zijn over wat wel en niet mag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

Ik zie het probleem niet. Het voorbeeld van kamerlid Mulder is vooral ingegeven door een fiscaal-economisch motief, namelijk dat sommige mensen de giftenaftrekbonus in de schoot hebben geworpen. Niemand in Nederland is daar op tegen. Dus als je donateur bent van een museum of van een orkest (die geregistreerd is als culturele ANBI) zal niemand vragen stellen bij het algemeen nut, omdat zowel het bewaren van culturele schatten als het uitvoeren van muziekschatten behoord tot het algemeen nut.

Lastiger is het geval dat je een stichting opricht waar je je volledige collectie oldtimers in stopt en dan het publiek maar af en toe in het jaar gelegenheid geeft om je collectie te bezichtigen. Het belang van de eigenaar van de oldtimers kan dan wel eens zwaarder wegen dan het bezoekrecht van het publiek en dan ben je geen ANBI. Ofwel je dient een privébelang en geen algemeen belang.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Adagio »

Punt vind ik de 'noodzaak' waarom een ANBI-status in de wacht gesleept moet worden, middels de worst die een seculiere regering je voorhoudt. Als een ANBI-status zo 'noodzakelijk' is, wordt dit tegelijk een maatschappelijk signaal van wel of niet goed bezig.
Volgend voorbeeld (een motie van voormalig kamerlid Van Klaveren):
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Islamitische Stichting Nederland (ISN/Diyanet Nederland) een anbi-status heeft;
overwegende dat deze organisatie een verlengstuk is van de Turkse overheid, zich direct mengt in Nederlandse aangelegenheden en activiteiten ontplooit die haaks staan op de integratie;
overwegende dat het onwenselijk is dat deze organisatie belastingvoordeel krijgt;
verzoekt de regering, ISN/Diyanet Nederland de anbi-status te ontnemen
Uiteraard zitten er manco's in dit voorbeeld, over Diyanet is veel te zeggen en dat moet dan ook. Maar vervang in bovenstaande tekst "Islamitische Stichting Nederland" bijv. door "kerkelijke gemeente te X" en "Turkse overheid" bijv. door "Classis der OGG".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Sorry, maar van die vergelijking snap ik helemaal niets.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

Heeft die motie het gehaald?
Plaats reactie