Had men vroeger minder geld nodig?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

refo schreef:

Code: Selecteer alles

Uw partner heeft nog niet de AOW-leeftijd
Bedrag per maand
met heffingskorting	zonder heffingskorting
Bruto ---------  € 807,88	€ 807,88
Loonheffing --  € 0,00	-------€ 150,17
Bijdrage Zvw -€ 45,64 ------	€ 45,64
Netto------	€ 762,24 --	€[color=#0000FF] 612,07[/color]
Aha, zonder de korting dus.
Maar wij kregen nooit zorgtoeslag en nu nog steeds niet en we wonen niet in een huurhuis.
Dus misschien kunnen we ons huis ook nog "opeten".

Ik klaag niet, want met het pensioen erbij hebben wij nog een goed inkomen.
Maar de mensen die dit niet hebben, schrikken wel van dit bedrag en ook het feit dat de partner niet automatisch meer die partner AOW krijgt.
samanthi schreef:Ik kan me er niet druk over maken, aanzie de lelieen op het veld of de musjes,
Zo stond en sta ik er ook in, maar we hebben wel een verantwoordelijkheid in dezen.
Want een rollator of andere voorziening, moet je zelf aanschaffen.

Het is aktueel nieuws:

De meeste Nederlanders bouwen onvoldoende buffers op voor een financieel gezonde toekomst. Slechts twee op de vijf zetten geld opzij voor opleidingen, inkomensdalingen, pensioen en zorg.

Dat concludeert de Rabobank op basis van onderzoek uitgevoerd door het Nibud onder 2.000 mensen.

Bijna de helft van de ondervraagden maakt zich druk om geldzaken in de toekomst. Toch kiezen veel mensen ervoor om niet te zorgen voor zekerheid.

Een derde geeft aan simpelweg geen geld te hebben om opzij te zetten, maar van de mensen die die financiële ruimte wel hebben, doet slechts 39 procent het.

Bijna vier op de tien mensen vinden dat ze niet zelf verantwoordelijk zijn voor hun financiële situatie na hun pensioen, maar de overheid of financiële dienstverleners als pensioenfondsen.

Daarbij schatten veel mensen in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar de pensioenleeftijd verkeerd in. De huidige dertigers krijgen pas vanaf hun 71e AOW, twee jaar later dan ze gemiddeld denken. Verder valt op dat vier op de vijf huizenbezitters zich niet realiseren dat ook een aflossingsvrije hypotheek ooit afgelost moet worden.
Nu.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
refo schreef:

Code: Selecteer alles

Uw partner heeft nog niet de AOW-leeftijd
Bedrag per maand
met heffingskorting	zonder heffingskorting
Bruto ---------  € 807,88	€ 807,88
Loonheffing --  € 0,00	-------€ 150,17
Bijdrage Zvw -€ 45,64 ------	€ 45,64
Netto------	€ 762,24 --	€[color=#0000FF] 612,07[/color]
Aha, zonder de korting dus.
Maar wij kregen nooit zorgtoeslag en nu nog steeds niet en we wonen niet in een huurhuis.
Dus misschien kunnen we ons huis ook nog "opeten".

Ik klaag niet, want met het pensioen erbij hebben wij nog een goed inkomen.
Maar de mensen die dit niet hebben, schrikken wel van dit bedrag en ook het feit dat de partner niet automatisch meer die partner AOW krijgt.
samanthi schreef:Ik kan me er niet druk over maken, aanzie de lelieen op het veld of de musjes,
Zo stond en sta ik er ook in, maar we hebben wel een verantwoordelijkheid in dezen.
Want een rollator of andere voorziening, moet je zelf aanschaffen.

Het is aktueel nieuws:

De meeste Nederlanders bouwen onvoldoende buffers op voor een financieel gezonde toekomst. Slechts twee op de vijf zetten geld opzij voor opleidingen, inkomensdalingen, pensioen en zorg.

Dat concludeert de Rabobank op basis van onderzoek uitgevoerd door het Nibud onder 2.000 mensen.

Bijna de helft van de ondervraagden maakt zich druk om geldzaken in de toekomst. Toch kiezen veel mensen ervoor om niet te zorgen voor zekerheid.

Een derde geeft aan simpelweg geen geld te hebben om opzij te zetten, maar van de mensen die die financiële ruimte wel hebben, doet slechts 39 procent het.

Bijna vier op de tien mensen vinden dat ze niet zelf verantwoordelijk zijn voor hun financiële situatie na hun pensioen, maar de overheid of financiële dienstverleners als pensioenfondsen.

Daarbij schatten veel mensen in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar de pensioenleeftijd verkeerd in. De huidige dertigers krijgen pas vanaf hun 71e AOW, twee jaar later dan ze gemiddeld denken. Verder valt op dat vier op de vijf huizenbezitters zich niet realiseren dat ook een aflossingsvrije hypotheek ooit afgelost moet worden.
Nu.nl
Ik blijf erbij wat ik gezegd heb.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:Ik kan me er niet druk over maken, aanzie de lelieen op het veld of de musjes, als mensen van nu 35 70 zouden worden zijn er misschien allang weer andere regels en wetten, net als 35 jaar geleden toen zij geboren werden, ik geloof wel dat je mag zorgen, maar je bezorgd maken over je pensioen ed, daar hebik nu letterlijk helemaal niets mee.

Wij hebben vette jaren gehad en magere, maar zijn nooit tekort gekomen.
Ik maak me ook geen zorgen over onze financiële toekomst. Dit neemt niet weg dat mijn vrouw en ik nadenken over onze toekomstige financiële situatie en hoe we nu moeten handelen. Zo lossen wij af op het aflossingsvrije deel van onze hypotheek en zorgen voor een fonds om straks de studie van onze kinderen te kunnen financieren en een voldoende buffer om eventuele onvoorziene uitgaven te kunnen bekostigen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Wat is een "financieel gezonde" toekomst? Wat heb je nu nodig als 67-jarige? Als je drie keer met vakantie wilt, is het inderdaad niet gauw genoeg.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

refo schreef:Wat is een "financieel gezonde" toekomst? Wat heb je nu nodig als 67-jarige? Als je drie keer met vakantie wilt, is het inderdaad niet gauw genoeg.
Buffervoorbeeld
Twee AOW’ers
Leeftijd: allebei 65 jaar
Woning: koophuis
Inkomen partner 1: €680 p.m., plus €410 vakantiegeld p.j.
Inkomen partner 2: €680, plus €410 vakantiegeld
Zorgtoeslag: €128 p.m.
Minimumbuffer: €4300 (ook voor een huurhuis)
Adviesbuffer: €16.100 (€5600 voor een huurhuis)
Bron: Plusonline

Onder financieel gezonde toekomst versta ik dat ik gewoon de dagelijkse en vaste lasten kan betalen, zonder mijn hand op te moeten houden. En daarbij een spaarpotje voor als de wasmachine kapot gaat, een nieuwe bril e.d.
Veel leeftijdsgenoten bivakkeren in de winter een maand (of langer) in Portugal of Spanje. Ik moet er niet aan denken. Ik zou me stierlijk gaan vervelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door kasparov »

Een tekst uit Prediker is hierbij ook interessant:
"Waar het goed vermenigvuldigt, daar vermenigvuldigen ook die het eten".
Pred. 6 vers 10b.

Ofwel: als je meer hebt of meer krijgt, dan gaan de uitgaven ook harder.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Orchidee »

Een buffer hebben of maken is fijn maar als je geen buffer meer hebt en er ook geen een kan maken houd het op!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Een buffer hebben of maken is fijn maar als je geen buffer meer hebt en er ook geen een kan maken houd het op!
Ik ga niet zeggen hoeveel buffer wij hebben, maar als ik het zeg dan denk ik dat jullie denken dat het het zakgeld voor de hond is.
Ik zou ook niet weten waar ik een buffer van zoveel geld voor nodig zou hebben en evenmin waar ik het vandaan moet halen.

Bovendien als ik duizend euro zou hebben en mijn (verre)naasten lijdt (honger) moet ik het dan laten staan voor het geval dat we het nog eens nodig zouden hebben?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Orchidee »

Dat bedoel ik ook te zeggen!
Iemand of 'men' kan wel zeggen, je moet een buffertje hebben maar dat is niet altijd en in alle leefomstandigheden mogelijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Ik kreeg twee jaar terug twee pas gepensioneerden op mijn kantoor. Ze vulden altijd de aangifte zelf in en kregen geld terug.
Maar nu moesten ze opeens betalen: de één ruim 2000 euro en de ander zelfs 3600 euro.
Het had verschillende oorzaken, maar de belangrijkste was dat op AOW en het pensioen samen lang niet genoeg Loonbelasting wordt ingehouden. De totale Inkomstenbelasting was veel hoger dan de ingehouden Loonbelasting.
Mijn advies aan pas-gepensioneerden: maak niet alles op. En als je het zeker wilt weten, laat dan je inkomen van het eerste jaar doorrekenen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

refo schreef:Ik kreeg twee jaar terug twee pas gepensioneerden op mijn kantoor. Ze vulden altijd de aangifte zelf in en kregen geld terug.
Maar nu moesten ze opeens betalen: de één ruim 2000 euro en de ander zelfs 3600 euro.
Het had verschillende oorzaken, maar de belangrijkste was dat op AOW en het pensioen samen lang niet genoeg Loonbelasting wordt ingehouden. De totale Inkomstenbelasting was veel hoger dan de ingehouden Loonbelasting.
Mijn advies aan pas-gepensioneerden: maak niet alles op. En als je het zeker wilt weten, laat dan je inkomen van het eerste jaar doorrekenen.
Dat is een goed advies dat zal ik blew onthouden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Een buffer hebben of maken is fijn maar als je geen buffer meer hebt en er ook geen een kan maken houd het op!
Het algemeen luidende advies is gewoon, zorg dat je een gezonde buffer hebt (en die is voor iedereen anders uiteraard) zodat je niet onthand zit als er plots grotere dringende uitgaven zijn.
Dat is toch niet zo'n raar advies Orchidee?
Je leerde je kinderen toch ook sparen?
refo schreef:Mijn advies aan pas-gepensioneerden: maak niet alles op. En als je het zeker wilt weten, laat dan je inkomen van het eerste jaar doorrekenen.
Dat gebeurde ook toen de spaarloon-regeling werd afgeschaft. Sommigen lieten het uitbetalen, maar kregen het jaar daarna een draai om hun oren van de belasting.
Ik heb een bedrag geërfd, maar hield er rekening mee dat daar ook belasting over wordt geheven. Niet leuk, maar dat weet je nu eenmaal.
Ik hoor weleens van ingewikkelde constructies die verzonnen worden om maar zoveel mogelijk te voorkomen dat er belasting moet worden betaald. Daarom worden de rijken ook steeds rijker, die kunnen dat doen.
Ik zou me er niet senang over voelen, het is toch een soort stelen, als je het goed beschouwt. Net als zwart werken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Een buffer hebben of maken is fijn maar als je geen buffer meer hebt en er ook geen een kan maken houd het op!
Het algemeen luidende advies is gewoon, zorg dat je een gezonde buffer hebt (en die is voor iedereen anders uiteraard) zodat je niet onthand zit als er plots grotere dringende uitgaven zijn.
Dat is toch niet zo'n raar advies Orchidee?
Je leerde je kinderen toch ook sparen?
Als je aan het einde vna de maand niets meer over houdt, valt er weinig te sparen. Jij redeneert vanuit een positie dat je nog een keuze hebt om te sparen of om het uit te geven. Er zijn namelijk genoeg mensen die het met een AOW moeten doen.

En tja pensioen; in dat kader ben ik het wel eens met Samanti. Je kan je wel druk maken met allerlei tabellen over de hoogte van het pensioen, maar tegen die tijd zie ik het dan wel weer. Eerst nog 30 jaar werken voordat het zover is. :D
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik hoor weleens van ingewikkelde constructies die verzonnen worden om maar zoveel mogelijk te voorkomen dat er belasting moet worden betaald. Daarom worden de rijken ook steeds rijker, die kunnen dat doen.
Ik zou me er niet senang over voelen, het is toch een soort stelen, als je het goed beschouwt.
Als je het goed beschouwt, is dat geen stelen hoor. Belasting ontwijken is iets heel anders dan belasting ontduiken.
Plaats reactie