Had men vroeger minder geld nodig?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Zita »

Terri schreef:Wat een bedragen..... ik ken dit ook niet en onze kinderen hebben ook havo/vwo gedaan.
Maar b.v. een bedrag van 900 euro voor een ski-vakantie is erg veel geld, gaan ze naar Lech of zo? Wij gaan ook regelmatig naar de sneeuw in de krokus-vakantie maar zo'n bedrag per persoon is echt heel hoog.
In mijn middelbareschooltijd waren er helemaal geen werkweken. Een paar jaar eerder waren enkele dames in (minder) blijde verwachting teruggekeerd van de werkweek. Gevolg was dat de hele school jarenlang geen nachtje meer op stap ging. En ik heb er niet zwaar onder geleden, geloof ik. Het leerelement wordt mijns inziens nogal overdreven. In ieder geval zie ik het niet als de taak van de school om kinderen dat stukje opvoeding mee te geven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Ik geef dit niet eens uit aan een gezinsvakantie, mijn ervaring met deze uitjes, ik heb maat een kind op Havo gehad (de rest VMBO) hij vond het reisje Engeland leuk, maar niet leerzaam, een excursie naar Lille evenmin, de werkweek daarentegen wel, deze was gewoon in Nederland en gericht op de studiekeuze.
Als ik er €900,00 voor had neer moeten tellen had ik dit schandelijk gevonden en het niet gedaan, als je protesteert krijg je mi mensen achter je die er evenmin niet voor zijn en je geeft een signaal uit, ik heb het dan nog niet eens over het wel of niet kunnen betalen.

En we klagen maar raak over crises nou ik denk dat we het nog nooit zo goed gehad hebben. Wij hebben echt geen wereld inkomen, mijn man is voor zijn 40ste al afgekeurd ik heb bij moeten werken omdat we toen nog zeven kinderen thuis hadden, we zijn nooit 1 cent tekort gekomen, we hielden nooit 1 cent over net als de Israëlieten.
maar dit soort bedragen gaven we ook voordat mijn man thuiskwam te zitten niet uit aan een skivakantie voor onszelf of voor een dan de kinderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

De huidige dertigers krijgen pas vanaf hun 71e AOW, twee jaar later dan ze gemiddeld denken. Verder valt op dat vier op de vijf huizenbezitters zich niet realiseren dat ook een aflossingsvrije hypotheek ooit afgelost moet worden.
lees ik in de krant.
En hoeveel AOW zou dat dan zijn per maand? Ik zie nu al dat wij ruim 400 euro minder krijgen dan mijn schoonvader.
nl. 612,07. Als je dan geen pensioen opgebouwd hebt, hoe kun je daar dan van rondkomen?
Ik hoorde een paar mensen die werkzaam zijn in het onderwijs verzuchten, dat trek ik echt niet tot mijn pensioen. Maar hadden daarbij toch nog de leeftijd van 65 jaar in gedachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Herman »

Volgens de statistieken ben ik nog 35 jaar in staat geld te verdienen.
Ik maak me geen zorgen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mannetje »

In het onderwijs zie ik de trend dat oudere collega's (en zelfs ook jongere) niet meer fulltime gaan werken.
De kinderen zijn financieel zelfstandig, de grote auto kan weer weg, dus de inkomsten kunnen best wat afnemen.
Dat zal vast ook gevolgen hebben voor het pensioen, maar daar hoor ik ze niet over.

Maar tot je 71e fulltime voor de klas, dat is slechts weinigen gegeven.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

Herman schreef:Volgens de statistieken ben ik nog 35 jaar in staat geld te verdienen.
Ik maak me geen zorgen.
Mijn man sloot nog een extra lijfrentepolis af toen ik zo rond mn 50e was. Het was zo ver in de toekomst, ik hield me er totaal niet mee bezig. Maar nu was het er, toch. Mijn man heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, (65 jaar en 9 maanden) en aangezien ik een paar jaar jonger ben, en ik mijn AOW nog later krijg (67 jaar en 3 maanden) zullen we die jaren moeten overbruggen.
Ik merk dat er bij de 40ers en 50ers nog een bepaalde nonchalance is, die ik dus zelf ook wel had.
Maar je moet er echt over nadenken en bepalen hoe ruim je in het geld wil zitten na je pensioendatum.
Ik ben zelf helemaal niet van het plannen en vooruitkijken. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. En ik zag mensen hun hele leven oppotten die de leeftijd van 60 niet eens mochten bereiken.
Herman schreef:Volgens de statistieken ben ik nog 35 jaar in staat geld te verdienen.
Ik maak me geen zorgen.
volgens de statistieken ja, maar als je lichamelijke of psychische problemen krijgt?
En als je ontslagen wordt omdat het bedrijf failliet gaat, zie dan maar eens een nieuwe baan te vinden als je 50 plusser bent. Op hetzelfde niveau bedoel ik dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door samanthi »

Ik kan me er niet druk over maken, aanzie de lelieen op het veld of de musjes, als mensen van nu 35 70 zouden worden zijn er misschien allang weer andere regels en wetten, net als 35 jaar geleden toen zij geboren werden, ik geloof wel dat je mag zorgen, maar je bezorgd maken over je pensioen ed, daar hebik nu letterlijk helemaal niets mee.

Wij hebben vette jaren gehad en magere, maar zijn nooit tekort gekomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:In het onderwijs zie ik de trend dat oudere collega's (en zelfs ook jongere) niet meer fulltime gaan werken.
De kinderen zijn financieel zelfstandig, de grote auto kan weer weg, dus de inkomsten kunnen best wat afnemen.
Dat zal vast ook gevolgen hebben voor het pensioen, maar daar hoor ik ze niet over.

Maar tot je 71e fulltime voor de klas, dat is slechts weinigen gegeven.
Ik denk dat bij het onderwijzend personeel niet alleen speelt dat men minder werken financieel kan veroorloven, maar dat mentale vermoeidheid (of de zorgen daarover) ook meespelen in dergelijke overwegingen.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:De huidige dertigers krijgen pas vanaf hun 71e AOW, twee jaar later dan ze gemiddeld denken. Verder valt op dat vier op de vijf huizenbezitters zich niet realiseren dat ook een aflossingsvrije hypotheek ooit afgelost moet worden.
lees ik in de krant.
En hoeveel AOW zou dat dan zijn per maand? Ik zie nu al dat wij ruim 400 euro minder krijgen dan mijn schoonvader.
nl. 612,07. Als je dan geen pensioen opgebouwd hebt, hoe kun je daar dan van rondkomen?
Ik hoorde een paar mensen die werkzaam zijn in het onderwijs verzuchten, dat trek ik echt niet tot mijn pensioen. Maar hadden daarbij toch nog de leeftijd van 65 jaar in gedachten.
Het eerste probleem heeft de overheid tijdens de crisis ook benoemd. Om die reden zijn de mogelijkheden voor het verkrijgen van een aflossingsvrije hypotheek verzwaard.

En wat betreft die AOW, dat is inderdaad moeilijk vast te stellen wat dat later zal zijn. Ik ben nog jong en denk daar wel over na. Zelf ga ik uit dat er geen collectief pensioen meer bestaat en dat de AOW t.z.t. is geminimaliseerd. Dat betekent dat ik een afgelost huis zal moeten hebben en na deze aflossing zelf geld opzij zal moeten zetten. Overigens zou ik mij er ook maar niet al teveel zorgen over maken. In onze verzorgingsstaat zijn maar weinig mensen die geen bed/bad/brood meer hebben.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

AOW is nu € 1107,04 netto per maand voor een alleenstaande.
Gehuwden krijgen ieder € 762.24. dus samen € 1524,48

Op mijnpensioenoverzicht staat vermeld wat je inmiddels hebt opgebouwd. Er komt jaarlijks nog een kleine 2% bij van het eindbedrag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

refo schreef:AOW is nu € 1107,04 netto per maand voor een alleenstaande.
Gehuwden krijgen ieder € 762.24. dus samen € 1524,48

Op mijnpensioenoverzicht staat vermeld wat je inmiddels hebt opgebouwd. Er komt jaarlijks nog een kleine 2% bij van het eindbedrag.
Gekopieerd van het bankafschrift:
Naam: SVB ROTTERDAM Omschrijving: AOW JAN 18 OV 612,07
Er is geen partner AOW meer, dat zou jij toch moeten weten.

Gekopieerd van site van de SVB
Uw AOW-leeftijd is 67 jaar + 3 maanden
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Als iemand alleen AOW heeft, krijgt deze ook nog zorgtoeslag van € 94 per maand, een echtpaar € 176.
Bij een huurhuis is er dan recht op huurtoeslag, als de huur minder dan € 710.68 is.
Het is afhankelijk van inkomen en huurprijs, maar ik zie wel bedragen van € 300 per maand.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Mara schreef:
refo schreef:AOW is nu € 1107,04 netto per maand voor een alleenstaande.
Gehuwden krijgen ieder € 762.24. dus samen € 1524,48

Op mijnpensioenoverzicht staat vermeld wat je inmiddels hebt opgebouwd. Er komt jaarlijks nog een kleine 2% bij van het eindbedrag.
Gekopieerd van het bankafschrift:
Naam: SVB ROTTERDAM Omschrijving: AOW JAN 18 OV 612,07
Er is geen partner AOW meer, dat zou jij toch moeten weten.

Gekopieerd van site van de SVB
Uw AOW-leeftijd is 67 jaar + 3 maanden
Dat komt omdat het pensioen van je man hoger is dan de AOW. Je schoonvader is blijkbaar alleen, die krijgt dan meer. Je kunt de netto-AOW van een alleenstaande die verder weinig pensioen heeft niet vergelijken met de netto-AOW van iemand die wel een groot pensioen heeft.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef:In het onderwijs zie ik de trend dat oudere collega's (en zelfs ook jongere) niet meer fulltime gaan werken.
De kinderen zijn financieel zelfstandig, de grote auto kan weer weg, dus de inkomsten kunnen best wat afnemen.
Dat zal vast ook gevolgen hebben voor het pensioen, maar daar hoor ik ze niet over.

Maar tot je 71e fulltime voor de klas, dat is slechts weinigen gegeven.
Ik denk dat bij het onderwijzend personeel niet alleen speelt dat men minder werken financieel kan veroorloven, maar dat mentale vermoeidheid (of de zorgen daarover) ook meespelen in dergelijke overwegingen.
Dat is zeker waar, vandaar ook mijn laatste zin.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door refo »

Code: Selecteer alles

Uw partner heeft nog niet de AOW-leeftijd
Bedrag per maand
met heffingskorting	zonder heffingskorting
Bruto ---------  € 807,88	€ 807,88
Loonheffing --  € 0,00	-------€ 150,17
Bijdrage Zvw -€ 45,64 ------	€ 45,64
Netto------	€ 762,24 --	€ 612,07
Plaats reactie