Smartphone: welke leeftijd?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door -DIA- »

Op welke leeftijd wordt er gevraagd.
Nou, ik was de 65 gepasseerd toen ik voor het eerst zo'n ding in handen kreeg,
Volgens mij een goede leeftijd, hoewel ik het ding bijna niet gebruik en soms ook wel zou wensen dat deze dingen
nooit uitgevonden zouden zijn. Misschien is het beter zonder smartphone te leven?
Ik zie op mijn werk dat een hele generatie is veranderd van min of meer sociale mensen in ego's die zich niet meer
met anderen bemoeien. Ondanks dat er in de kantine tegen gevochten wordt door een "kletspot" op tafel te zetten,
de pot blijft onaangeroerd staan. Alles beter dan praten, zo lijkt men te denken: Alleen dan in mijn eigen kringetje en
daar heb ik dan die smartphone voor. Verder hoor ik ook om me heen wel eens iets over gameverslaving. Ook dat
kan met en door het ding gebeuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Ik merk dat ook in mijn leeftijdscategorie 40+ veel minder gebeld wordt. Inmiddels ook minder email wel meer via app. De oudere generatie volgt de jonge generatie... ook op werk. Collega's die appen tot in de vakantie :cry
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Het zou wel een interessant onderzoek kunnen zijn: wordt er ook meer/beter gecommuniceerd onderling?
Ik bedoel dan als collega's onder elkaar, of een bestuur of vrijwilligersgroep, enzovoorts.
Mijn indruk is dat dat wel een positief effect kan zijn namelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Het zou wel een interessant onderzoek kunnen zijn: wordt er ook meer/beter gecommuniceerd onderling?
Ik bedoel dan als collega's onder elkaar, of een bestuur of vrijwilligersgroep, enzovoorts.
Mijn indruk is dat dat wel een positief effect kan zijn namelijk.
Gezien de hoeveelheid collega's die vertrokken zijn...( 75% in 2 jaar)
En de scheiding tussen privé en werk dat meer en meer vervaagt :nonnon

Maar ook in andere verbanden. Als je elkaar sprak ipv digitaal was er minder miscommunicatie dan nu. Plus dat je nu allerlei reacties ideeen en indicatie a la minute krijgt...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Dodo »

Nou, ik zie wel dat in familieverband er veel beter gecommuniceerd wordt. Even een berichtje dat iedereen tegelijk krijgt. Dat iemand ziek is, of dat er een baby is geboren, of wat er ook maar van belang is voor de familie. Je kunt simpel een vraag stellen en iedereen kan zijn mening geven. Ideaal.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Nou, ik zie wel dat in familieverband er veel beter gecommuniceerd wordt. Even een berichtje dat iedereen tegelijk krijgt. Dat iemand ziek is, of dat er een baby is geboren, of wat er ook maar van belang is voor de familie. Je kunt simpel een vraag stellen en iedereen kan zijn mening geven. Ideaal.
Ja, maar als niet iedereen app heeft. Dan wordt de niet apper nogal eens vergeten. Terwijl eral een besluit is genomen...En hoe meer mensen meeappen hoe meer opmerkingen tussendoor en je er geen touw aan vast kan knopen. Voor simpele mededelingen etc. Werkt het prima. Maar ik ben ook niet zo'n fanatieke apper. ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Nou, ik zie wel dat in familieverband er veel beter gecommuniceerd wordt. Even een berichtje dat iedereen tegelijk krijgt. Dat iemand ziek is, of dat er een baby is geboren, of wat er ook maar van belang is voor de familie. Je kunt simpel een vraag stellen en iedereen kan zijn mening geven. Ideaal.
Ja, maar als niet iedereen app heeft. Dan wordt de niet apper nogal eens vergeten. Terwijl eral een besluit is genomen...En hoe meer mensen meeappen hoe meer opmerkingen tussendoor en je er geen touw aan vast kan knopen. Voor simpele mededelingen etc. Werkt het prima. Maar ik ben ook niet zo'n fanatieke apper. ;)
Ik ook niet.
En een groepsapp is ook niets voor mij, heb ik gemerkt.
Ik vind het handig voor mededelingen zoals:
ik sta stil in de file
ik kom iets later thuis
ik eet vanavond niet thuis hoor

Sommige mensen gaan ermee op de wc zitten.
Nieuwerwets alternatief voor de DD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Dodo »

Mijn man en ik komen allebei uit grote gezinnen. Toen we indertijd voor mijn moeder zorg moesten regelen, was er e-mail. Dat was een uitkomst. Anders moest je elke broer of zus apart gaan bellen met het verhaal en liep je de kans dat de een meer of minder hoorde dan de ander.
Nu is er de zorg voor schoonmoeder en nu gaat het via de app. Het is erg handig. Even een foto, een vraag, een mededeling.
Inderdaad moet dan wel iedereen aangesloten zijn, anders werkt het niet. Maar bijna iedereen appt tegenwoordig, dat is het probleem niet.

Groepsapps zijn wel een verhaal apart. Je moet je aan bepaalde regels houden, anders wordt het een potje. We zitten in een buurt-veiligheidsapp. De beheerder is erg streng. Als je emoticons gaat plaatsen wordt je één keer gewaarschuwd en daarna vlieg je er uit. We hebben ook een gemeente-app, en daar houden we elkaar in het spoor. Als iemand overbodige berichten plaatst, wordt hij wel door iemand privé ingeseind dat dit niet de bedoeling is.
Verder is de optie dat je het geluid van een groepsapp af kunt halen, erg fijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door liz boer »

Eliza heeft voor zijn 58e verjaardag zijn eerste smartphoon gekregen :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door AnJa »

liz boer schreef:Eliza heeft voor zijn 58e verjaardag zijn eerste smartphoon gekregen :haha
Gefeliciteerd!
Dat wordt les geven ::lol
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Ik denk dat de satan een grote slag slaat met de smartphones. Ik zie wat dat betreft de toekomst somber in...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door liz boer »

AnJa schreef:
liz boer schreef:Eliza heeft voor zijn 58e verjaardag zijn eerste smartphoon gekregen :haha
Gefeliciteerd!
Dat wordt les geven ::lol
idd hahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door AnJa »

helma schreef:
Ik denk dat de satan een grote slag slaat met de smartphones. Ik zie wat dat betreft de toekomst somber in...
Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt.
En tòch...
Ik zie ook een andere kant;
Vele jongeren die diep nadenken en oprechte en serieuze vragen hebben mbt tot het geloof en de toe-eigening van het Heil!
Op aarde zal de toekomst steeds somberder worden, maar dat leert als het goed is ook uitzien naar de Toekomst die wacht voor diegenen die in Hem geloven!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Nasrani »

AnJa schreef:
helma schreef:
Ik denk dat de satan een grote slag slaat met de smartphones. Ik zie wat dat betreft de toekomst somber in...
Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt.
En tòch...
Ik zie ook een andere kant;
Vele jongeren die diep nadenken en oprechte en serieuze vragen hebben mbt tot het geloof en de toe-eigening van het Heil!
Op aarde zal de toekomst steeds somberder worden, maar dat leert als het goed is ook uitzien naar de Toekomst die wacht voor diegenen die in Hem geloven!
Aan de ene kant zijn er de verleidingen van de smartphones, en wie heeft daar geen last van? Even je social media checken of mail of RF... Het neemt zoveel tijd in beslag. Tijd voor God vraagt bewuste keuzes.
Aan de andere kant inderdaad voor de gelovigen is de toekomst zeker ja eindeloos goed!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie