Smartphone: welke leeftijd?

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Johannes van Dijk »

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:Dus je bent het ook niet eens met de Dordtse kerkorde?
Wat heeft de Dordtse kerkorde hier mee te maken? En waarom zou ik het met die kerkorde niet eens zijn, al moet ik toegeven me daar nooit zo in verdiept te hebben?
Omdat deze zeer duidelijk is dat het predikambt alleen is voorgehouden aan zeer geleerde heren, gestudeerd dus, ook in de grondtalen.
Weet je hoe oud de DKO is? En weet je dus ook hoe lang er al Gods ware geroepen knechten zijn? houd je je liever vast aan regeltjes van mensen, of toch maar liever Gods woord als richtsnoer? Wist je dat je zelfs met alle mogelijke kennis van alle grondtalen, en zeer geleerd verloren kan gaan?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef:In een enkele zin samen te vatten. In de kerk horen nu niet en nooit niet de aanwezigheid van Smart-Phones.
Het gaat niet alleen smartphones in de kerk. Ik ben daar overigens geen tegenstander van. Er zijn nuttige apps, die ook in de kerk van nut zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het gaat hier over smartphones.
Ter verduidelijking. We bespreken nu:
- de smartphone als een oordeel Gods;
- de smartphone als verleiding;
- de smartphone als bindmiddel van de satan;
- de smartphone als naslagwerk;
- de smartphone en het raadplegen van de griekse tekst;
- de smartphone in de kerkdienst;
- de smartphone op de kansel;
- de smartphone als hulpmiddel van gestudeerde predikanten;
- de smartphone als middel om de preek op te nemen;
- de smartphone als middel om de preek ook weer af te spelen.
- etc etc etc
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef:Weet je hoe oud de DKO is? En weet je dus ook hoe lang er al Gods ware geroepen knechten zijn? houd je je liever vast aan regeltjes van mensen, of toch maar liever Gods woord als richtsnoer? Wist je dat je zelfs met alle mogelijke kennis van alle grondtalen, en zeer geleerd verloren kan gaan?
Wat heeft dit met IT te maken?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:Mensen,waar is de tijd dat de Heere Zijn knechten zo van het land of van de vissersboot riep? Dat het meerendeel van het kerkvolk analfabeet was,maar méér van God geleerd dan nu met al die vermeende kennis? Dat er samenkomsten waren in oude boerenschuren,waar een eenvoudige man van God geleerd mocht voorgaan? En nu onder de dienst met Griekse yoghurt? o nee sorry,het was de Griekse taal meelezen? Ik denk bijna dat ik van een andere planeet kom,als ik dit zo lees. Ik hoorde Vagari zuchten: Mochten we maar terugkeren naar de eenvoud van de Reformatie. Me dunkt dat je eerder een Giraf naar vis leert duiken,dan dat wij die zover afgedwaald zijn, terug zullen keren. Maar 1 ding blijft staan. Wat bij de mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God! Toch denk ik dat niet, want het oordeel gaat door, en is niet meer af te bidden.
Mensen waar blijft de tijd dat de mensen uit Berea naarstig zochten in de Schriften of het alzo was wat Paulus sprak,
Waar blijft de tijd dat de Hervormers de Bijbel vertaalde zodat het gewone volk het kon lezen en niet meer in de fabeltjes van de predikers geloofde.

Waar blijf de tijd dat mensen alles op Gods Woord stoelde en niet op 'profetieën' van anderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Jeremiah »

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:Dus je bent het ook niet eens met de Dordtse kerkorde?
Wat heeft de Dordtse kerkorde hier mee te maken? En waarom zou ik het met die kerkorde niet eens zijn, al moet ik toegeven me daar nooit zo in verdiept te hebben?
Omdat deze zeer duidelijk is dat het predikambt alleen is voorgehouden aan zeer geleerde heren, gestudeerd dus, ook in de grondtalen.
Wat een onzin. Er staat een duidelijke tenzij in Artikel 8. http://www.kerkrecht.nl/node/2478
DKO - Van de diensten. Artikel 8.
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven: godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren en, naardat ze hen in het examen bevindt , hen een tijd lang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen als zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Eenvoudige predikanten die van God geleerd zijn hebben zo ontzaggelijk veel meer wezenlijks te zeggen dan bestudeerde predikanten die dat niet zijn. Denk aan Jeremia, Amos, David, de discipelen enz.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:Dus je bent het ook niet eens met de Dordtse kerkorde?
Wat heeft de Dordtse kerkorde hier mee te maken? En waarom zou ik het met die kerkorde niet eens zijn, al moet ik toegeven me daar nooit zo in verdiept te hebben?
Omdat deze zeer duidelijk is dat het predikambt alleen is voorgehouden aan zeer geleerde heren, gestudeerd dus, ook in de grondtalen.
Wat een onzin. Er staat een duidelijke tenzij in Artikel 8. http://www.kerkrecht.nl/node/2478
DKO - Van de diensten. Artikel 8.
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven: godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren en, naardat ze hen in het examen bevindt , hen een tijd lang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen als zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Eenvoudige predikanten die van God geleerd zijn hebben zo ontzaggelijk veel meer wezenlijks te zeggen dan bestudeerde predikanten die dat niet zijn. Denk aan Jeremia, Amos, David, de discipelen enz.
Klopt maar dit water OT profeten en de discipelen hadden 3 jaar onderwijs gehad.
Dat een predikant van God geleerd moet zijn is buiten kijf, maar 'Mijn volk gat verloren door gebrek aan kennis.'
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:Dus je bent het ook niet eens met de Dordtse kerkorde?
Wat heeft de Dordtse kerkorde hier mee te maken? En waarom zou ik het met die kerkorde niet eens zijn, al moet ik toegeven me daar nooit zo in verdiept te hebben?
Omdat deze zeer duidelijk is dat het predikambt alleen is voorgehouden aan zeer geleerde heren, gestudeerd dus, ook in de grondtalen.
Wat een onzin. Er staat een duidelijke tenzij in Artikel 8. http://www.kerkrecht.nl/node/2478
DKO - Van de diensten. Artikel 8.
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven: godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren en, naardat ze hen in het examen bevindt , hen een tijd lang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen als zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Eenvoudige predikanten die van God geleerd zijn hebben zo ontzaggelijk veel meer wezenlijks te zeggen dan bestudeerde predikanten die dat niet zijn. Denk aan Jeremia, Amos, David, de discipelen enz.
Schaf de Theologische School dan af!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:Mensen waar blijft de tijd dat de mensen uit Berea naarstig zochten in de Schriften of het alzo was wat Paulus sprak,
Waar blijft de tijd dat de Hervormers de Bijbel vertaalde zodat het gewone volk het kon lezen en niet meer in de fabeltjes van de predikers geloofde.
Waar blijf de tijd dat mensen alles op Gods Woord stoelde en niet op 'profetieën' van anderen.
Dan hoor ik een zeer geleerde minister van financiën uit Candacé op de wagen zuchten, bij het lezen van de profeet Jesaja, als hem door Filippus de vraag gesteld wordt; Verstaat gij hetgeen gij leest? Hoe zou ik toch kunnen, indien niemand mij onderrichtte?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef: Klopt maar dit waten OT profeten en de discipelen hadden 3 jaar onderwijs gehad.Dat een predikant van God geleerd moet zijn is buiten kijf, maar 'Mijn volk gaat verloren door gebrek aan kennis.'
Zou hier de wetenschappelijke gestudeerde kennis bedoeld worden, of...de van God geleerde kennis. Wat denk je zelf?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Mensen waar blijft de tijd dat de mensen uit Berea naarstig zochten in de Schriften of het alzo was wat Paulus sprak,
Waar blijft de tijd dat de Hervormers de Bijbel vertaalde zodat het gewone volk het kon lezen en niet meer in de fabeltjes van de predikers geloofde.
Waar blijf de tijd dat mensen alles op Gods Woord stoelde en niet op 'profetieën' van anderen.
Dan hoor ik een zeer geleerde minister van financiën uit Candacé op de wagen zuchten, bij het lezen van de profeet Jesaja, als hem door Filippus de vraag gesteld wordt; Verstaat gij hetgeen gij leest? Hoe zou ik toch kunnen, indien niemand mij onderrichtte?
Maar Filippus legde de Schriften uit en vertelde geen fabels.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Klopt maar dit waten OT profeten en de discipelen hadden 3 jaar onderwijs gehad.Dat een predikant van God geleerd moet zijn is buiten kijf, maar 'Mijn volk gaat verloren door gebrek aan kennis.'
Zou hier de wetenschappelijke gestudeerde kennis bedoeld worden, of...de van God geleerde kennis. Wat denk je zelf?
Kennis aan de Schriften, die ons wijs maken tot zaligheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Dan hoor ik een zeer geleerde minister van financiën uit Candacé op de wagen zuchten, bij het lezen van de profeet Jesaja, als hem door Filippus de vraag gesteld wordt; Verstaat gij hetgeen gij leest? Hoe zou ik toch kunnen, indien niemand mij onderrichtte?
Maar Filippus legde de Schriften uit en vertelde geen fabels.
Hadden we die tijd nog maar, want wat word de mens anno 2017 graag bedrogen met allerhande fabels voor die alles beslissende eeuwigheid. Menen in te gaan en niet te kunnen. Alle gestolen teksten en beloften weer terug moeten geven, en als een naakte uitgestroopte kerkgangers te moeten horen: Ik ken u niet! Dat zal toch wat zijn?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zita »

Hier gaan we verder over smartphones.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:Dan hoor ik een zeer geleerde minister van financiën uit Candacé op de wagen zuchten, bij het lezen van de profeet Jesaja, als hem door Filippus de vraag gesteld wordt; Verstaat gij hetgeen gij leest? Hoe zou ik toch kunnen, indien niemand mij onderrichtte?
Maar Filippus legde de Schriften uit en vertelde geen fabels.
Hadden we die tijd nog maar, want wat word de mens anno 2017 graag bedrogen met allerhande fabels voor die alles beslissende eeuwigheid. Menen in te gaan en niet te kunnen. Alle gestolen teksten en beloften weer terug moeten geven, en als een naakte uitgestroopte kerkgangers te moeten horen: Ik ken u niet! Dat zal toch wat zijn?
Ja die kamerling ook luistert een paar uur naar een diaken en denkt meteen dat hij het heeft....
Tja dat kan echt niet hoor foei
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie