Smartphone: welke leeftijd?

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrien »

Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door FlyingEagle »

Waarom is dat moeilijk?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door henriët »

Hendrien schreef:Op welke leeftijd mogen jullie kinderen een smartphone? Bij ons mag het vanaf 16. Maar het is wel erg moeilijk om vol te blijven houden...
Goede vraag, bij onze oudste dochter (groep 8 ) heeft de helft van de klas een mobiel. Wij hebben gezegd dat ze op de lagere school geen mobiel nodig heeft en die er ook niet komt. ( Maar een mobieltje is beperkter dan smartphone wellicht?)
De groepsdruk is behoorlijk. Inmiddels zijn er vriendinnetjes die mijn nummer hebben en dan even appen... sja
16 is best een hoge lat denk ik.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrien »

FlyingEagle schreef:Waarom is dat moeilijk?
Iedere dag wordt de discussie weer geopend.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door ejvl »

Vanaf de hoge school?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zita »

Op de middelbare school zijn er vrijwel geen leerlingen zonder mobieltje. De meesten van hen hebben een smartphone. Het zijn dus geen heel ongebruikelijke wensen van kinderen in die leeftijd. Er zijn mijns inziens drie problemen:
- veel leerlingen weten geen maat te houden wat de activiteiten op de telefoon betreft. Ik hoorde gisteren twee leerlingen bespreken hoe dat thuis gaat. 'Ik moet als ik thuiskom meteen mijn mobiel inleveren, anders doe ik helemaal geen huiswerk.' 'Be-la-che-lijk! Je betaalt 'm toch zelf? Je ouders hebben helemaal niet het recht om 'm in te nemen!' 'Nou ja, het is wel beter, want toen ze het nog niet deden haalde ik veel meer onvoldoendes.' Hierover zou je dus goede afspraken moeten maken, waarbij ik het lang niet onredelijk vind dat het mobieltje wordt ingenomen tijdens de huiswerktijd en ook tijdens maaltijden niet zichtbaar aanwezig mag zijn.
- op veel mobieltjes heb je open internet. Dat kan voor velen een te grote verleiding zijn. Er zou dus een filter op moeten. Een kind dat duidelijk problemen heeft met ongefilterd internet en dat zelf ook erkent, zou misschien de conclusie moeten trekken dat mobiel met internet voor hem (nog) niet verstandig is.
- de kosten kunnen behoorlijk hoog zijn. Een kind met een (vakantie)baantje moet hier zelf het grootste deel van betalen, vind ik persoonlijk. Is dat te duur, dan gaat het feest niet door. Je kunt ook voor de data een plafond instellen, waardoor je gewoon geen internet meer hebt als je MB's op zijn.

Als bovenstaande drie zaken goed kunnen worden besproken en de problemen door het kind worden ingezien en er goede afspraken worden gemaakt en maatregelen worden genomen, zie ik geen bezwaar tegen een smartphone voor een scholier.
Laat 'm desnoods zelf een contractje opstellen en ondertekenen, waarin hij zaken rond het mobieltje belooft (bijvoorbeeld dat hij na elf uur 's avonds het geluid uitzet, zelf de kosten betaalt, toezegt de mobiel in te leveren bij concrete soorten misbruik enzovoorts).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Zita schreef:Op de middelbare school zijn er vrijwel geen leerlingen zonder mobieltje. De meesten van hen hebben een smartphone. Het zijn dus geen heel ongebruikelijke wensen van kinderen in die leeftijd. Er zijn mijns inziens drie problemen:
- veel leerlingen weten geen maat te houden wat de activiteiten op de telefoon betreft. Ik hoorde gisteren twee leerlingen bespreken hoe dat thuis gaat. 'Ik moet als ik thuiskom meteen mijn mobiel inleveren, anders doe ik helemaal geen huiswerk.' 'Be-la-che-lijk! Je betaalt 'm toch zelf? Je ouders hebben helemaal niet het recht om 'm in te nemen!' 'Nou ja, het is wel beter, want toen ze het nog niet deden haalde ik veel meer onvoldoendes.' Hierover zou je dus goede afspraken moeten maken, waarbij ik het lang niet onredelijk vind dat het mobieltje wordt ingenomen tijdens de huiswerktijd en ook tijdens maaltijden niet zichtbaar aanwezig mag zijn.
- op veel mobieltjes heb je open internet. Dat kan voor velen een te grote verleiding zijn. Er zou dus een filter op moeten. Een kind dat duidelijk problemen heeft met ongefilterd internet en dat zelf ook erkent, zou misschien de conclusie moeten trekken dat mobiel met internet voor hem (nog) niet verstandig is.
- de kosten kunnen behoorlijk hoog zijn. Een kind met een (vakantie)baantje moet hier zelf het grootste deel van betalen, vind ik persoonlijk. Is dat te duur, dan gaat het feest niet door. Je kunt ook voor de data een plafond instellen, waardoor je gewoon geen internet meer hebt als je MB's op zijn.

Als bovenstaande drie zaken goed kunnen worden besproken en de problemen door het kind worden ingezien en er goede afspraken worden gemaakt en maatregelen worden genomen, zie ik geen bezwaar tegen een smartphone voor een scholier.
Laat 'm desnoods zelf een contractje opstellen en ondertekenen, waarin hij zaken rond het mobieltje belooft (bijvoorbeeld dat hij na elf uur 's avonds het geluid uitzet, zelf de kosten betaalt, toezegt de mobiel in te leveren bij concrete soorten misbruik enzovoorts).
Zeer wijze woorden!
Wij proberen het hier zo lang mogelijk uit te stellen. Mobieltje is tot daaraan toe, maar smartphone.....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Floppy »

Onze zoon heeft sinds zijn 12e een eigen smartphone. Voor ons een hele ervaring.
Van tevoren hebben we een lijst met regels opgesteld waar hij zijn handtekening onder moest zetten. Hierin stonden dingen als het tijdstip waarop hij uit moest 's avonds, e.d.
Verder hebben we op dit moment de app 'Screentime' erop staan, waarbij we een vaste periode per dag kunnen toestaan voor mobielgebruik. Ook staat de internetbrowser dicht (en Youtube); voor een aantal 'essentiele' websites (zoals die van school) heb ik een aparte app geinstalleerd die op basis van een whitelist werkt.

Voor ons als ouders werkt dit uitstekend, voor onze zoon op zich ook wel maar die loopt toch wel eens tegen beperkingen aan natuurlijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door refo »

Floppy schreef:Onze zoon heeft sinds zijn 12e een eigen smartphone. Voor ons een hele ervaring.
Van tevoren hebben we een lijst met regels opgesteld waar hij zijn handtekening onder moest zetten. Hierin stonden dingen als het tijdstip waarop hij uit moest 's avonds, e.d.
Verder hebben we op dit moment de app 'Screentime' erop staan, waarbij we een vaste periode per dag kunnen toestaan voor mobielgebruik. Ook staat de internetbrowser dicht (en Youtube); voor een aantal 'essentiele' websites (zoals die van school) heb ik een aparte app geinstalleerd die op basis van een whitelist werkt.

Voor ons als ouders werkt dit uitstekend, voor onze zoon op zich ook wel maar die loopt toch wel eens tegen beperkingen aan natuurlijk.
Die lossen z'n vrienden wel op.

Regelen jullie alles met handtekeningen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zita »

Tja, ik kan me wel voorstellen dat je je erbuiten voelt vallen als de klas op de groepsapp allerlei dingen bespreekt die jij niet of pas veel later hoort. Of als je merkt dat je vriendinnengroepje jou vergeet mee te vragen als ze onderling via de app hebben afgesproken. Natuurlijk moeten wij onze kinderen leren dat zelfacceptatie niet van dergelijke factoren afhangt, en dat echte vriendschap niet aan de dunne draad van een appje hangt, maar tegelijkertijd zitten zij er wel mee (of zonder).

Overigens heb ik zelf pas sinds een paar maanden een smartphone. Ik vind het wel erg makkelijk. Ik verdwaal altijd overal, en en appje is toch wel handiger dan een tomtom op je fietsstuur. Met broers en zussen heb ik meer contact over kleine dingetjes (mijn nichtje dat met smeltkralen een prachtig werkstuk heeft geknutseld bijvoorbeeld, of mijn zus die een schandalig stuk taart eet, of een zus die gauwgauw een recept wil hebben terwijl ze in de supermarkt staat). Ik houd mij consequenter aan mijn Bijbelleesrooster omdat ik in rooie letters krijg te zien dat ik achterloop op schema. Ik kan makkelijk spotify aanzetten als ik de zolder dweil. Maar de verleiding is groot om vaker mail te checken, even op facebook te kijken enzovoorts. Voor pubers is die sociale druk veel sterker (je vriendinnen zullen het maar eens niet accepteren dat je een uur lang niet reageert op een appje) en zij hebben zichzelf minder in de hand.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wim Anker »

Zo'n 80 jaar terug was de gangbare mening dat een fiets zo'n beetje pas verstrekt kon/mocht worden aan het kroost bij het bereiken van de meerderjarige leeftijd schat ik zo in.
Over een aantal jaar verstrekken we de smartphone - of de dan gangbare equivalent - vanaf het moment dat we denken dat ze de motoriek hebben dat ding te bedienen. Net zoals we nu ook met de fiets doen.

Bij goed gebruik levert de smartphone veel meer rust op, levert meer comfort en veroorzaakt minder stress en minder storingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Bij goed gebruik levert de smartphone veel meer rust op, levert meer comfort en veroorzaakt minder stress en minder storingen.
Hoe doe jij dat in je gezin?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Bij goed gebruik levert de smartphone veel meer rust op, levert meer comfort en veroorzaakt minder stress en minder storingen.
Hoe doe jij dat in je gezin?
Hoe leer jij ze de fiets goed gebruiken vanaf 4 jaar?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

stel het zo lang mogelijk uit....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

Hier kregen ze een simpele mobiel als ze naar de middelbare gingen.
Maar dat was gewoon een prepaid mobieltje, waar ze mee konden bellen en smsén.
Daar hoef je niet meer mee aan te komen, dus dan vrees ik toch dat je aan een smartphoontje vast zit.
Je wilt toch niet dat je kind de enige in de brugklas is (toch al zo'n kwetsbare leeftijd) die er geen heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie