Smartphone: welke leeftijd?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

https://thebridgehead.ca/2018/07/06/sma ... -oW1BYW6Bk

Zouden eigenlijk alle ouders moeten lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:Interessante stellingname Herman. Hoe is jouw gezinssamenstelling? Dat weet ik namelijk niet. Ik heb inmiddels een dochter die DV komend schooljaar naar het VO gaat. Wij zijn voornemens haar een smartphone te geven. Wel met regels. Al klinkt dat wel wat ambitieus.

Een paar basisregels voor ons zijn:

1. Huiswerk maak je op je kamer, je mobiel is dan beneden.
2. Mobiel is van zaterdagavond tot maandagmorgen uit.
3. Je mobiel blijft beneden als je naar bed gaat.
4. Je pakt je mobiel 's morgens pas nadat je gebeden hebt en uit de Bijbel gelezen.
5. Tijdens de maaltijd ligt de mobiel op een afgesproken plek en staat op stil.

Ik meen en zie in mijn omgeving dat verbieden tot de kinderen zelf in staat zijn zo'n ding te kopen niet werkt. Maar ben benieuwd hoe jij er naar kijkt.
@Ad Anker, goede regels! Maar het handhaven kost ons behoorlijk veel energie. Je moet er steeds bovenop zitten. Hier mochten ze eest nog geen mobiel voor hun 16e. Dit bleek helaas niet haalbaar. Een zoon bleek er al 1,5 jaar een te hebben zonder dat wij het wisten! Nu is onze dochter voor het tweede jaar de enigste in de klas die er geen heeft. We hebben besloten dat ze er nu toch een mag. Ik vind het echt ontzettend moeilijk! Wij begrenzen hun Wifi flink door het gebruik van een Fritz Box. Maar als ze een baantje hebben en genoeg geld verdienen, dan kopen ze gewoon internet-tegoed of een abonnement met onbeperkt internet. Onze ervaring is ook als ze ongeveer 16,5 jaar zijn dan willen ze echt hun mobiel niet meer inleveren.(Onze oudste zoon moest 's morgens vroeg ook bereikbaar zijn i.v.m. zijn werk.) Dan moet je er iedere dag om vechten en dat gaat je niet lukken.
Het is in de praktijk niet zo makkelijk, dat is wel duidelijk. Eens met Hendrien dat de mobiel nodig is voor het huiswerk maken, en als je Whatsapp via de computer gebruikt, moet de telefoon ook in de buurt zijn, DDD.
We proberen als regel te handhaven om de telefoon beneden te laten/uit te doen na de gezamenlijke afsluiting (althans afsluiting met de oudsten). Dan doe ik hem zelf ook uit. Maar het was nu wel weer nodig om de afspraak weer eens te verversen...
Tijdens de maaltijd is het wel zwaar verboden, en tijdens gezamenlijke koffiemomenten eigenlijk ( ;) ) ook.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door DDD »

Als mijn telefoon in de slaapkamer ligt, dan kan ik in de woonkamer whatsappen op de computer. Nu heb ik geen enorm huis, maar zo bijzonder is dat volgens mij niet.

Het is maar hoogst zelden dat je moet inloggen, en alle andere keren kun je gewoon verder gaan waar je gebleven bent.

Het is maar een bijzaak, maar ik meld het toch even.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als mijn telefoon in de slaapkamer ligt, dan kan ik in de woonkamer whatsappen op de computer. Nu heb ik geen enorm huis, maar zo bijzonder is dat volgens mij niet.

Het is maar hoogst zelden dat je moet inloggen, en alle andere keren kun je gewoon verder gaan waar je gebleven bent.

Het is maar een bijzaak, maar ik meld het toch even.
Ik weet het inderdaad.

Het is me alleen nooit gelukt om dit op de computer/laptop te downloaden. Weet jij hoe dat moet? En hoe log je dan vervolgens in? Zijn alle gesprekken die je op de computer/laptop hebt opgeslagen ook op mobiel te zien?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Ik dacht dat je WhatsApp maar op 1 device per persoon kon gebruiken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:Als mijn telefoon in de slaapkamer ligt, dan kan ik in de woonkamer whatsappen op de computer. Nu heb ik geen enorm huis, maar zo bijzonder is dat volgens mij niet.

Het is maar hoogst zelden dat je moet inloggen, en alle andere keren kun je gewoon verder gaan waar je gebleven bent.

Het is maar een bijzaak, maar ik meld het toch even.
Ik weet het inderdaad.

Het is me alleen nooit gelukt om dit op de computer/laptop te downloaden. Weet jij hoe dat moet? En hoe log je dan vervolgens in? Zijn alle gesprekken die je op de computer/laptop hebt opgeslagen ook op mobiel te zien?

Ik gebruik het dagelijks, ook zakelijk: https://web.whatsapp.com/
Je slaat niets op op je computer, maar via deze link kun je je whatsapp op je pc of welk device met internetbrowser dan ook krijgen, en werkt super.
Whatsappen op mijn telefoon zelf doe ik zelden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Oké, dat wist ik niet DDD. Ik doe het een enkele keer als ik wat langere berichten wil typen. Dan ligt de telefoon naast me.
Ik kan me niet herinneren dat er een probleem was met downloaden of inloggen, Jantje. Dus ik kan je niet helpen. Omdat het mij zo makkelijk gelukt is, moet het wel simpel zijn.

Overigens is het probleem daarmee niet opgelost. Niet iedereen heeft bij ons een eigen laptop of PC, dus dan nog hebben ze een smartphone nodig. Nu zijn ze bij ons redelijk getrouw bij het maken van hun huiswerk, dus is dat niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Interessante stellingname Herman. Hoe is jouw gezinssamenstelling? Dat weet ik namelijk niet. Ik heb inmiddels een dochter die DV komend schooljaar naar het VO gaat. Wij zijn voornemens haar een smartphone te geven. Wel met regels. Al klinkt dat wel wat ambitieus.

Een paar basisregels voor ons zijn:

1. Huiswerk maak je op je kamer, je mobiel is dan beneden.
2. Mobiel is van zaterdagavond tot maandagmorgen uit.
3. Je mobiel blijft beneden als je naar bed gaat.
4. Je pakt je mobiel 's morgens pas nadat je gebeden hebt en uit de Bijbel gelezen.
5. Tijdens de maaltijd ligt de mobiel op een afgesproken plek en staat op stil.

Ik meen en zie in mijn omgeving dat verbieden tot de kinderen zelf in staat zijn zo'n ding te kopen niet werkt. Maar ben benieuwd hoe jij er naar kijkt.
Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Herman schreef:Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
'Laten blokkeren', wat bedoel je daarmee, hoe doe je dat?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:[

Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
Ja dan is het verklaarbaar dat je nog eenvoudig kunt roepen "verbieden die zooi"
Over 10 jaar zul je er heel anders (moeten) instaan, geloof me.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Wij werken ook met tijdslimiet die via de router ingesteld kan worden. Maar dat effect stopt als ze zelf data kunnen n kopen.

En met het certificaat van solcon werkt er bijna geen een app. Tot grote irritatie overigens. Dat zorgt er voor dat ze nu een en al aversie tegen een filter worden.
Als ze buiten de deur WiFi gebruiken (in het dorp gratis verkrijgbaar) werkt alles. Behalve een filter.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
'Laten blokkeren', wat bedoel je daarmee, hoe doe je dat?
Ik heb een app gedownload. Mijn vrouw heeft daarvan het account en met die app regel je de toegang tot de andere apps.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrien »

helma schreef:Wij werken ook met tijdslimiet die via de router ingesteld kan worden. Maar dat effect stopt als ze zelf data kunnen n kopen.

En met het certificaat van solcon werkt er bijna geen een app. Tot grote irritatie overigens. Dat zorgt er voor dat ze nu een en al aversie tegen een filter worden.
Als ze buiten de deur WiFi gebruiken (in het dorp gratis verkrijgbaar) werkt alles. Behalve een filter.
Hier weten ze ook al zeker dat ze in ieder geval geen Kliksafe nemen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
'Laten blokkeren', wat bedoel je daarmee, hoe doe je dat?
Ik heb een app gedownload. Mijn vrouw heeft daarvan het account en met die app regel je de toegang tot de andere apps.
Goeie tip, voor mezelf in elk geval. Welke app is dat?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ad Anker »

Er wordt wel reclame gemaakt voor gefilterd internet (Vodafone?) op de mobiele telefoon. Kliksafe gaat er ook mee komen... Is dat zinvol.

Het oude mobi kliksafe werkt niet, vind ik.
Plaats reactie