Smartphone: welke leeftijd?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ad Anker »

@Herman, ben ook benieuwd ja.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:
helma schreef:Wij werken ook met tijdslimiet die via de router ingesteld kan worden. Maar dat effect stopt als ze zelf data kunnen n kopen.

En met het certificaat van solcon werkt er bijna geen een app. Tot grote irritatie overigens. Dat zorgt er voor dat ze nu een en al aversie tegen een filter worden.
Als ze buiten de deur WiFi gebruiken (in het dorp gratis verkrijgbaar) werkt alles. Behalve een filter.
Hier weten ze ook al zeker dat ze in ieder geval geen Kliksafe nemen!
We hebben hier de meest ruime versie van het Kliksafefilter en nergens last van. Of dat dan goed is, is een tweede...
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door ejvl »

Je kunt je ook registreren bij OpenDns, deze DNS in de router gebruiken en zo allerlei content weren. Nadeel is dat het buiten de deur niet werkt. En thuis alleen zolang ze niet weten hoe DNS in te stellen op de smartphone.

Tevens zijn er ook allerlei ouder-toezicht apps, wel vaak betaald overigens, met jezelf als ouder de master en het kind de cliënt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Interessante stellingname Herman. Hoe is jouw gezinssamenstelling? Dat weet ik namelijk niet. Ik heb inmiddels een dochter die DV komend schooljaar naar het VO gaat. Wij zijn voornemens haar een smartphone te geven. Wel met regels. Al klinkt dat wel wat ambitieus.

Een paar basisregels voor ons zijn:

1. Huiswerk maak je op je kamer, je mobiel is dan beneden.
2. Mobiel is van zaterdagavond tot maandagmorgen uit.
3. Je mobiel blijft beneden als je naar bed gaat.
4. Je pakt je mobiel 's morgens pas nadat je gebeden hebt en uit de Bijbel gelezen.
5. Tijdens de maaltijd ligt de mobiel op een afgesproken plek en staat op stil.

Ik meen en zie in mijn omgeving dat verbieden tot de kinderen zelf in staat zijn zo'n ding te kopen niet werkt. Maar ben benieuwd hoe jij er naar kijkt.
Mijn gezinssamenstelling is dat ik en mijn vrouw een telefoon hebben en dat de drie kinderen nog niet handelingsbekwaam zijn (bijna 4 , 2 en 0 jaar). Op mijn telefoon staat whatsapp, tapatalk, mail en sudoku. Niettemin zit ik me er veel tijd aan te verstrooien. Andere apps zoals open internet en youtube heb ik laten blokkeren.

Ik zie zelf wel heil in het blokkeren van zowel het gebruik in tijd als apps. Dus geen netflix app erop, evenmin youtube. Dat werkt bij mij prima.
Ook bij ons deze regels. Maar o,o wat een strijd regelmatig. En ze worden steeds gewiekster.
Tel beneden. ( maar je kan ook het hoesje neerleggen en de tel mee naar boven.)
Of ze gebruiken een oudje van een vriendin en wisselen de kaart ofzo. De eigen tel ligt uiteraard uit beneden.
Of ze hebben acute blaasproblemen en zijn niet de wc af te krijgen...

En dan als ouders op de sociale media, meekijken af en toe ..Ze maken gewoon accounts bij bosjes aan. En zo ontgaat je veel. Chatten doe je dan bij een bij j e ouders niet bekend instragram account en niet via de Whatsapp .
En de stroom berichten,... bizar gdwoon. En je kan de illusie wel laten dat je echt zicht hebt wat er speelt.
En dit is ook weer een nieuwe. Je deelt je prive account met je vrienden...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Orchidee »

Hoe meer verboden en beperkingen jongeren krijgen, hoe meer ze rebeleren vaak.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

@Lilian, exact onze ervaring. Je hebt totaal geen grip op waar (en met wie!) ze mee bezig zijn.
@Orchidee, wat is je voorstel? Stoppen met begrenzen? Jouw kinderen zijn inmiddels volwassen. Tussen die leeftijd (waar ik er ook een paar van heb) en de leeftijd 14-15-16 zit gewoon al een generatiekloof.
Dingen die bij de oudere kinderen veel soepelder verliepen geven nu veel meer strijd (en veel meer risico's)

Gister zei de dominee nog in zijn gebed, de duivel heeft zoveel mogelijkheden om onze kinderen vol te stoppen dat ze nauwelijks meer/moeilijker bereikbaar zijn voor de boodschap van God. En ik denk dat dat ernstig zichtbaar wordt.
Ze wennen aan zoveel dingen die zondig zijn dat het geweten zich daaraan aanpast.
En ze zijn met zoveel dingen bezig die niet perse zondig hoeven te zijn maar die toch al hun tijd en aandacht opslokken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Nasrani »

helma schreef:@Lilian, exact onze ervaring. Je hebt totaal geen grip op waar (en met wie!) ze mee bezig zijn.
@Orchidee, wat is je voorstel? Stoppen met begrenzen? Jouw kinderen zijn inmiddels volwassen. Tussen die leeftijd (waar ik er ook een paar van heb) en de leeftijd 14-15-16 zit gewoon al een generatiekloof.
Dingen die bij de oudere kinderen veel soepelder verliepen geven nu veel meer strijd (en veel meer risico's)

Gister zei de dominee nog in zijn gebed, de duivel heeft zoveel mogelijkheden om onze kinderen vol te stoppen dat ze nauwelijks meer/moeilijker bereikbaar zijn voor de boodschap van God. En ik denk dat dat ernstig zichtbaar wordt.
Ze wennen aan zoveel dingen die zondig zijn dat het geweten zich daaraan aanpast.
En ze zijn met zoveel dingen bezig die niet perse zondig hoeven te zijn maar die toch al hun tijd en aandacht opslokken.
Dat laatste geldt voor alle mensen en niet specifiek voor jongeren.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef:Hoe meer verboden en beperkingen jongeren krijgen, hoe meer ze rebeleren vaak.
Dat klopt natuurlijk per definitie ;-). Rebelleren tegen regels die er niet zijn kan niet.
Opvoeden is investeren. Rebelleren is in ieder geval in gesprek zijn. Het "bijbelse" inscherpen behelst ook "blijven corrigeren, ook bij rebellie".
En, pedagogisch, jeugd moet rebelleren om tot evenwichtige volwassenen uit te groeien. Ontneem ze die mogelijkheid niet. Zeg niet: "Ga dan nu maar voort.......".
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

helma schreef:Tussen die leeftijd (waar ik er ook een paar van heb) en de leeftijd 14-15-16 zit gewoon al een generatiekloof.
Dingen die bij de oudere kinderen veel soepelder verliepen geven nu veel meer strijd (en veel meer risico's)
Ja grappig is dat he?
Hoor ik mijn 27 jarige zeggen "loopt zo'n koter uit de 6e nu al met een Iphone?".
Maar ja, in zijnen tijd was er nog geen mobieltje. Alleen nog "koelkastmodellen".
En was het echt heel gebruikelijk dat een kind pas een mobieltje kreeg als hij op de fiets naar de middelbare moest.
En die hadden alleen bel- en smsfunktie, waar zij en wij al heel blij mee waren.
In groep 8 had geen enkel kind een telefoontje.
helma schreef:Wij werken ook met tijdslimiet die via de router ingesteld kan worden. Maar dat effect stopt als ze zelf data kunnen n kopen.
Daar geloofde ik niet zo in.
In veel gezinnen werd een tijdklok ingesteld, zoveel minuten en denk erom, dan gaat ie echt uit en is je huiswerk dus ook af.
Het gevolg was dat er elke dag strijd was. Ahhh, nog 3 minuutjes.

Ik weet niet waar ik het aan verdiend heb, maar ik heb die strijd nooit hoeven voeren. Ik had echte buitenspelers en dat werd toen nog volop gedaan. Uit school even melden, drinken en iets te eten en gaan, tot ik riep om te komen eten.
Zeker de oudste voetbalde vrijwel elke avond nog op het plein, toen hij de volwassen leeftijd had bereikt, met een paar buurjongens.

Ik ben wel van de grenzen, maar ze zijn enigszins rekkelijk. :)
Ik vind het nl. een beetje flauw om bij kinderen zo strak te omkaderen, terwijl de ouders een mobieltje in hun hand hebben vastgekleefd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrien »

helma schreef:@Lilian, exact onze ervaring. Je hebt totaal geen grip op waar (en met wie!) ze mee bezig zijn.
@Orchidee, wat is je voorstel? Stoppen met begrenzen? Jouw kinderen zijn inmiddels volwassen. Tussen die leeftijd (waar ik er ook een paar van heb) en de leeftijd 14-15-16 zit gewoon al een generatiekloof.
Dingen die bij de oudere kinderen veel soepelder verliepen geven nu veel meer strijd (en veel meer risico's)

Gister zei de dominee nog in zijn gebed, de duivel heeft zoveel mogelijkheden om onze kinderen vol te stoppen dat ze nauwelijks meer/moeilijker bereikbaar zijn voor de boodschap van God. En ik denk dat dat ernstig zichtbaar wordt.
Ze wennen aan zoveel dingen die zondig zijn dat het geweten zich daaraan aanpast.
En ze zijn met zoveel dingen bezig die niet perse zondig hoeven te zijn maar die toch al hun tijd en aandacht opslokken.
Ja, dit heeft jullie dominee goed gezien. Dit is echt waar ik ook tegenaan loop. Ik voel me de laatste tijd verwikkeld in een intense geestelijke strijd om de zielen van zoveel mensen die me lief en dierbaar zijn! Laten we waken en strijden in de gebeden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hoe meer verboden en beperkingen jongeren krijgen, hoe meer ze rebeleren vaak.
Als het er teveel zijn en/of als ze onredelijk zijn.
Nu zit in het ene kind meer rebellie dan in het andere, maar ik zie weleens de punten waar ouders over struikelen en denk dan: laat dat toch zitten joh.
Voorbeeldje: bepaalde schoenen of spijkerbroek verbieden, waarmee ze naar de catechisatie willen gaan.
Wees blij dat ze gáán.
Als je - zeker bij een puber - op al die slakjes zout legt, loop je het gevaar dat w.b. de hoofdzaken, helemaal de kop dwars gehouden wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

Hendrien schreef:
helma schreef:@Lilian, exact onze ervaring. Je hebt totaal geen grip op waar (en met wie!) ze mee bezig zijn.
@Orchidee, wat is je voorstel? Stoppen met begrenzen? Jouw kinderen zijn inmiddels volwassen. Tussen die leeftijd (waar ik er ook een paar van heb) en de leeftijd 14-15-16 zit gewoon al een generatiekloof.
Dingen die bij de oudere kinderen veel soepelder verliepen geven nu veel meer strijd (en veel meer risico's)

Gister zei de dominee nog in zijn gebed, de duivel heeft zoveel mogelijkheden om onze kinderen vol te stoppen dat ze nauwelijks meer/moeilijker bereikbaar zijn voor de boodschap van God. En ik denk dat dat ernstig zichtbaar wordt.
Ze wennen aan zoveel dingen die zondig zijn dat het geweten zich daaraan aanpast.
En ze zijn met zoveel dingen bezig die niet perse zondig hoeven te zijn maar die toch al hun tijd en aandacht opslokken.
Ja, dit heeft jullie dominee goed gezien. Dit is echt waar ik ook tegenaan loop. Ik voel me de laatste tijd verwikkeld in een intense geestelijke strijd om de zielen van zoveel mensen die me lief en dierbaar zijn! Laten we waken en strijden in de gebeden.
Hendrien dan moet je echt de preek&gebed van zondagmiddag luisteren!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door merel »

Onze kinderen hebben een eigen tablet en spelen over open internet. Regelmatig kijken wij mee en manlief trekt ook zo nu en dan hun tablet op zoekgeschiedenis na. Hele schokkende dingen zien wij nog niet, maar gaan dan wel het gesprek aan over het volgen van diverse vloggers.

Netflix etc. hebben wij geen moeite mee. Kijken regelmatig met hen een Netflix film. Ik merk juist dat zij heel goed de films en sites leren schiften doordat wij open internet hebben en de films met hen kijken. Soms stoppen wij ook met het kijken van een film, omdat er grof taalgebruik etc in zit. Daar hebben zij geen enkele moeite mee en geven het ook rustig zelf aan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:@Herman, ben ook benieuwd ja.
Het heet AppLock
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:@Herman, ben ook benieuwd ja.
Het heet AppLock
Met het mobiele filter van Kliksafe kan je ook apps blokkeren. Hebben we ook gedaan. Wilde ze zelf een app instaleren moest dat dus via ons. En kregen ze geen toestemming voor. Het is alleen maar strijd en ellende geweest.


Maar toch kwamen ze met de rotzooi in aanraking. Ruilden gewoon de telefoons. Of via whatapp en instagram. Die laatste heb ik zo'n spijt van dat ze een account mocht maken toen ze in de tweede kwam. Natuurlijk onder voorwaarde dat wij mee mochten kijken. Ook daar al snel dubbele accounts, waar ze de wachtwoorden niet meer van wist. Of via onze mobiel aan de slag ging.

De whatspp had ze eerder, in de brugklas.
Overigens bij de jongste hebben we dit ook iets anders aangepakt. Geen kliksafe filter... Onze ervaring met de oudste had ons leren zien dat je ze met blokkeren niet van de apps houdt, kan het niet rechtsom, doen ze het linksom.
Dus Eerste periode nog geen app. We werden daarin ook gesteunt door mentor. Wen eerst maar aan het brugklas leven. Al snel kwamen de berichten van school dat er in de klassenapp dingen gebeurde die niet goed waren. Dus mentor zou ook in de groepsapp komen. ( ervaring andere dochter was, ze maken met dezelfde vaart een nieuwe groepsapp aan. Maar zonder mentor. Dus een dubbele groepsapp. Je kunt wel raden wat er gebeurde, gaan ze helemaal los) en echt onze ervaring is dat er maar weinig ouders echt ingrijpen. . Nu heeft de jongste wel de app. Geen instagram
Maar alleen met familie en bekenden en beste vriendin. Wel lijkt ze daardoor wat laat soms dingen te horen, ze lijkt er niet onder te lijden. Was ze de eerste tijd wat verontwaardigt over, nu niet meer. We hopen dat ze nu in een veilige setting kan wennen aan dit medium.(en ziet dat je ook op een goede manier ermee kan omgaan) en als we denken dat ze bestand is tegen meer... dan ook de klas. Maar ik kan je verzekeren, wat een rust nu.
Maar ze heeft dat aangaat een andere karakter dan de oudste. Waarschijnlijk was die ook gewoon mobieltjes gaan ruilen etc. Dus of het nu zit in het niet blokkeren...of karakter?

Ik weet eerlijk oprecht niet meer wat wijsheid is. We hebben ongeveer dezelfde regels als bij Anker. Geen abbonement alleen via Wifi. En dat is wel kliksafe. We hebben begrensd in apps. We keken mee. (Maar de strijd was groot, veel zagen en zien we niet door de dubbele accounts, of door gesprekken steeds te wissen. En het was alleen verzet, verzet zodra we er een gesprek over wilden. Alle puberopvoedboeken ten spijt. Het werkt(e) niet. De andere dochter dus zonder blokkeer app via Kliksafe. Maar wel begrensd. En alleen via wifi wat thuis wel kliksafe is. Maar die taalt er nog niet naar, vind het allemaal prima zo. Het kan ook zijn dat ze het niet overziet allemaal.in ieder geval gaat het ontspannender. Maar die staat ook meer open voor of wil meer l aten blijken dat dat sommige dingen niet kunnen


De oudste zijn we iets minder dicht op gaan zitten, maar het helpt niets. Het blijft trekken , op weerstand stuiten en continue over grenzen gaan. Alle adviezen ten spijt. Inmiddels is her een hele andere klas waarin ze zit. En lijkt het iets af te vlakken. Maar nog steeds domme dingen als je prive account met een ander delen. (Schijnt een kwestie van vertrouwen te zijn)
Plaats reactie