Vraag (algemeen)

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraagje

Bericht door Geytenbeekje »

ejvl schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik moest iets op Google Maps kijken.
En toen zag ik een aantal zwartgeklede mensen naar de kerk gaan
Ijsseldijk Noord 11 ?
Ouderkerk aan den Ijssel, ook vlakbij een begraafplaats.
Weet iemand welke kerk dit is ?
Bedoel je deze?
https://www.google.com/maps/place/IJsse ... d4.6366258
Nee nr 12.
Ijsseldijk Noord.
Weet je welke kerken in die omgeving zijn ?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Zie lerend ouderling maar als de manier hoe je de opleiding vorm geeft. Zie lerend ouderling-schap als stage bij op een vaste plek
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:Ik moest iets op Google Maps kijken.
En toen zag ik een aantal zwartgeklede mensen naar de kerk gaan
Ijsseldijk Noord 11 ?
Ouderkerk aan den Ijssel, ook vlakbij een begraafplaats.
Weet iemand welke kerk dit is ?
Waar zie jij die in het zwart geklede mensen dan? Ik zie ze niet op streetview.
Overigens kunnen dat natuurlijk mensen zijn die naar de begraafplaats gaan. De meeste opnames voor google maps/streetview zullen op werkdagen gemaakt zijn denk ik.
Als het wel een opname op de zondag is, kunnen het ook mensen zijn die naar de HHK van Ouderkerk gaan, maar dat is wel een stukje lopen vanaf IJsseldijk Noord 11. Of waren het fietsers? Dan kunnen het ook kerkgangers zijn van de OGG/GGiN in Krimpen of GGiN in Berkenwoude.
Aan de Ijsseldijk Noord staat in ieder geval geen kerk. De foto die hierboven werd gelinkt is een voormalig kerkgebouw.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraagje

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar ik zie wel 2 dames en 2 heren en verderop 3 dames met een zwarte hoed op en zwarte kleding.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:Ja maar ik zie wel 2 dames en 2 heren en verderop 3 dames met een zwarte hoed op en zwarte kleding.
Die zijn heel duidelijk op weg naar de begraafplaats. Je ziet ze zelfs het pad op gaan daar naar toe. Wellicht dat de rouwdienst in de aula plaatsvindt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ah ja. Ik begrijp het systeem niet zo: 'beroep aangenomen' en dan lerend ouderling. En dan pas na een aantal jaar dominee. Dus eerst aanmelden, dan aangenomen (of niet), na de opleiding een beroep, dan nog steeds geen dominee, maar pas na een aantal jaar. En dan beroepbaar als dominee. Het klinkt zo omslachtig.

'Binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland geldt om predikant te worden de volgende procedure. Wie zich geroepen weet tot predikant meldt zich aan bij de commissie van onderzoek. Deze commissie kan een kandidaat afwijzen of aannemen. Wanneer hij wordt aangenomen krijgt hij toestemming in de gemeentes voor te gaan. Tevens moet hij een eenvoudige opleiding volgen bij daartoe aangewezen predikanten. Na enkele jaren kan hij beroepbaar gesteld worden. Wanneer hij een beroep heeft aangenomen wordt hij in de desbetreffende gemeente als ouderling bevestigd. Hij is dan lerend ouderling. Hij mag een stichtelijk woord spreken, maar niet de sacramenten bedienen. Na enkele jaren kan hij in het ambt van dienaar des Woords bevestigd worden. Hij wordt daartoe beroepbaar gesteld. De gemeentes kunnen hem beroepen, ook uiteraard de gemeente die hij als lerend ouderling heeft gediend. Hij neemt een beroep aan en wordt in die gemeente als dienaar des Woords bevestigd.'
Er wordt steeds gesproken over 'een aantal jaar'. In principe is het steeds één jaar, al wordt er soms een uitzondering gemaakt. Nadat iemand is aangenomen door de commissie van onderzoek, wordt er op de twee classisvergaderingen daarna ingestemd met het voorgaan in de gemeenten. Dan is hij proponent. In principe na een jaar wordt er dan op die vergaderingen gestemd over beroepbaarstelling. Daarna kan iemand dus een beroep aannemen naar een gemeente, en daar als lerend ouderling dienen. Ook weer een jaar, in principe.

Je moet hierin overigens niet vergeten dat iemand dus binnen een paar maanden na aanmelding bij de commissie van onderzoek ('het curatorium') al voorgaat in alle gemeenten. Zo iemand is dan natuurlijk nog niet klaar voor het predikantschap.
Het is overigens zwaar genoeg: de gemeenten rond, 's zondags ben je niet thuis omdat je ergens overblijft, en daarnaast doe je dan nog een - weliswaar summiere - opleiding. In twee jaar tijd moet dat dan allemaal afgerond zijn.
Heb jij inzicht waarom iemand dan al zo snel voorgaat? Want inderdaad, dan ben je er nog niet klaar voor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Heb jij inzicht waarom iemand dan al zo snel voorgaat? Want inderdaad, dan ben je er nog niet klaar voor.
Bedoel je of ik weet hoe dit zo is ontstaan?
Je gebruikt het woord 'inderdaad', alsof ik had gezegd dat je er dan nog niet klaar voor kunt zijn. Dat zeg ik echter niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Heb jij inzicht waarom iemand dan al zo snel voorgaat? Want inderdaad, dan ben je er nog niet klaar voor.
Bedoel je of ik weet hoe dit zo is ontstaan?
Je gebruikt het woord 'inderdaad', alsof ik had gezegd dat je er dan nog niet klaar voor kunt zijn. Dat zeg ik echter niet.
Je schrijft ‘Zo iemand is dan natuurlijk nog niet klaar voor het predikantschap.‘, wat bedoel je dan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Heb jij inzicht waarom iemand dan al zo snel voorgaat? Want inderdaad, dan ben je er nog niet klaar voor.
Bedoel je of ik weet hoe dit zo is ontstaan?
Je gebruikt het woord 'inderdaad', alsof ik had gezegd dat je er dan nog niet klaar voor kunt zijn. Dat zeg ik echter niet.
Je schrijft ‘Zo iemand is dan natuurlijk nog niet klaar voor het predikantschap.‘, wat bedoel je dan?
Oké, ik denk dat ik zelf voor de verwarring heb gezorgd.
Het lijkt mij wel logisch dat iemand die aan zijn 'opleiding' begint en nog geen of zeer weinig preken heeft gehouden, nog niet klaar is voor het predikantschap. Het leek nu alsof jij mij in de mond legde dat ik hem ook niet klaar vond voor het voorgaan in de gemeenten. Dat zou ik zo niet willen zeggen.
Nu wordt het pas echt ingewikkeld als ik dan toch zeg dat ik veel moeite heb met deze gang van zaken in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik vind de opleiding erg mager, en de toelatingseisen niet conform wat ik lees in De Redelijke Godsdienst van à Brakel. Dat vind ik erg jammer.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Vraagje

Bericht door Jo-Ann »

.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 17 feb 2020, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef: Oké, ik denk dat ik zelf voor de verwarring heb gezorgd.
Het lijkt mij wel logisch dat iemand die aan zijn 'opleiding' begint en nog geen of zeer weinig preken heeft gehouden, nog niet klaar is voor het predikantschap. Het leek nu alsof jij mij in de mond legde dat ik hem ook niet klaar vond voor het voorgaan in de gemeenten. Dat zou ik zo niet willen zeggen.
Nu wordt het pas echt ingewikkeld als ik dan toch zeg dat ik veel moeite heb met deze gang van zaken in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik vind de opleiding erg mager, en de toelatingseisen niet conform wat ik lees in De Redelijke Godsdienst van à Brakel. Dat vind ik erg jammer.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.
Met het eerste bedoel je dat iemand bv wel zou kunnen voorgaan, hiermee het 'preken leert', maar nog niet de ervaring heeft voor de overige facetten van het predikantschap als bv het pastoraat etc?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef: Oké, ik denk dat ik zelf voor de verwarring heb gezorgd.
Het lijkt mij wel logisch dat iemand die aan zijn 'opleiding' begint en nog geen of zeer weinig preken heeft gehouden, nog niet klaar is voor het predikantschap. Het leek nu alsof jij mij in de mond legde dat ik hem ook niet klaar vond voor het voorgaan in de gemeenten. Dat zou ik zo niet willen zeggen.
Nu wordt het pas echt ingewikkeld als ik dan toch zeg dat ik veel moeite heb met deze gang van zaken in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik vind de opleiding erg mager, en de toelatingseisen niet conform wat ik lees in De Redelijke Godsdienst van à Brakel. Dat vind ik erg jammer.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.
Met het eerste bedoel je dat iemand bv wel zou kunnen voorgaan, hiermee het 'preken leert', maar nog niet de ervaring heeft voor de overige facetten van het predikantschap als bv het pastoraat etc?
Juist. Sommigen kunnen de gaven al hebben om het Woord uit te leggen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

Jo-Ann schreef:
windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar ik zie wel 2 dames en 2 heren en verderop 3 dames met een zwarte hoed op en zwarte kleding.
Die zijn heel duidelijk op weg naar de begraafplaats. Je ziet ze zelfs het pad op gaan daar naar toe. Wellicht dat de rouwdienst in de aula plaatsvindt.
Op die dijk staat een kerk van de ogg.
In Ouderkerk niet hoor. In Gouderak heb je een OGG.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Zit de beheerder van www.dominees.nl ook op dit forum?
Plaats reactie