Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

windorgel schreef:Vraagje: vlaggen jullie op 5 mei nu dit op hemelvaartsdag valt?
Persoonlijk vind ik het een beetje apart, hoewel ik niet wil beweren dat het per se niet zou passen.
Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.

Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk
Hebben jullie gisteren gevlagd? Ik niet, omdat ik dacht dat het protocol verbiedt om op zondag te vlaggen. Ik had het echter mis:
Overeenkomstig met de vlaginstructie van de overheid staat het particulieren vrij om te vlaggen wanneer zij dat willen, je mag dus elke dag (ook op zondag) de vlag hijsen en neerhalen. Echter gelden er voor Rijksoverheid gebouwen andere regels. Over het algemeen geldt dat wanneer een officiële vlagdag op een zondag valt, het meestal een dag later gevierd wordt en daarom gaat ook een dag later de vlag uit. Dodenherdenking (4mei) en Bevrijdingsdag (5mei) zijn uitzondering op deze regel. Op 4 en 5 mei wordt er gevlagd op de dag zelf, ongeacht of er sprake is van een zondag.
Op de overheidsgebouwen was de vlag ook uit. Dat verbaasde me al een beetje, maar kennelijk is dat in orde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
windorgel schreef:Vraagje: vlaggen jullie op 5 mei nu dit op hemelvaartsdag valt?
Persoonlijk vind ik het een beetje apart, hoewel ik niet wil beweren dat het per se niet zou passen.
Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.

Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk
Hebben jullie gisteren gevlagd? Ik niet, omdat ik dacht dat het protocol verbiedt om op zondag te vlaggen. Ik had het echter mis:
Overeenkomstig met de vlaginstructie van de overheid staat het particulieren vrij om te vlaggen wanneer zij dat willen, je mag dus elke dag (ook op zondag) de vlag hijsen en neerhalen. Echter gelden er voor Rijksoverheid gebouwen andere regels. Over het algemeen geldt dat wanneer een officiële vlagdag op een zondag valt, het meestal een dag later gevierd wordt en daarom gaat ook een dag later de vlag uit. Dodenherdenking (4mei) en Bevrijdingsdag (5mei) zijn uitzondering op deze regel. Op 4 en 5 mei wordt er gevlagd op de dag zelf, ongeacht of er sprake is van een zondag.
Op de overheidsgebouwen was de vlag ook uit. Dat verbaasde me al een beetje, maar kennelijk is dat in orde.
Dat is gewoon conform het vlagprotocol.
Hier wordt normaal ook gevlagd vanaf de kerktoren (want die is, zoals op veel plaatsen, eigendom van de burgerlijke gemeente). Plaatselijk is echter afgesproken dat niet vanaf de kerktoren wordt gevlagd als zo'n vlagdag op zondag valt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Natuurlijk hebben wij gevlagd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef: Hier wordt normaal ook gevlagd vanaf de kerktoren (want die is, zoals op veel plaatsen, eigendom van de burgerlijke gemeente). Plaatselijk is echter afgesproken dat niet vanaf de kerktoren wordt gevlagd als zo'n vlagdag op zondag valt.
En waarom dan niet?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vraagje

Bericht door Desiree »

Wij twijfelden eerst ook.. maar nu ook gevlagd. Ik zag het niet staan in het RD of heb ik iets gemist? We hebben in de kerk wel het Wilhelmus vers 1 en 6 gezongen, na de dienst.

Voor allen die in Christus zijn, was het dubbele Bevrijdingsdag volgens de voorganger...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Nasrani »

Desiree schreef:Wij twijfelden eerst ook.. maar nu ook gevlagd. Ik zag het niet staan in het RD of heb ik iets gemist? We hebben in de kerk wel het Wilhelmus vers 1 en 6 gezongen, na de dienst.

Voor allen die in Christus zijn, was het dubbele Bevrijdingsdag volgens de voorganger...
Wij ook... maar de gemeente had de vlag ook opgehangen... dus toen ook gewoon meegedaan...

Wij hebben vorige week het Wilhelmus gezongen, maar na bevrijdingsdag is ook mooi.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Vraagje

Bericht door KGPHP »

Gisteren reed ik langs een GG kerkgebouw.
Daar hing een prachtige grote rood-wit-blauwe vlag te wapperen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

Wat leuk dat jullie het hier over hebben, want ik reageerde exact zo als @Dodo, maar kwam er ook achter dat het vlag protocol anders was. Hier werd uitbundig gevlagd tot en met de refo-gezindte :)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Ik heb ook gevlagd. Maar ik zag bij onze kerktoren op 5 mei geen vlag. Nu heb ik er niet speciaal op gelet, maar dat was me vast wel opgevallen.

Dat zal dan vast dezelfde reden hebben als in Rijssen. Wellicht moet de koster daarvoor werken. Ik zou zeggen: op zondag moet je er toch al op tijd zijn, maar dat is maar net hoe je het bekijkt.

Het is wel wat meer werk dan mijn eenvoudige huisvlag, die hangt in 30 seconden.

Waar zie je in het RD de vlaginstructies? Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ooit zag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:Wij hebben vorige week het Wilhelmus gezongen, maar na bevrijdingsdag is ook mooi.
Wij zongen het 2 zondagen achter elkaar. Nóg mooier... :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vraagje

Bericht door Adje »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:Wij hebben vorige week het Wilhelmus gezongen, maar na bevrijdingsdag is ook mooi.
Wij zongen het 2 zondagen achter elkaar. Nóg mooier... :slurp
Wij zongen het ook twee zondagen achter elkaar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Bij ons niet. Voor de dienst speelde de organist n.a.v. 'w' ontkwamen haast des vogelvangers net'. Af en toe kwam er een regel van het Wilhelmus tussendoor. Dat is wel het maximaal haalbare.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vraagje

Bericht door Bezorgd »

Ik heb het wel even gechecked, en toen uiteraard wel gevlagd. Het hoort gewoon op 4 en 5 mei volgens het protocol.
Bij onze kerk hing de vlag ook uit.

Het Wilhelmus zongen we vorige week en was toen ook alvast voor 5 mei ;)
Overigens wel na de zegen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagje

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:Ik heb het wel even gechecked, en toen uiteraard wel gevlagd. Het hoort gewoon op 4 en 5 mei volgens het protocol.
Bij onze kerk hing de vlag ook uit.

Het Wilhelmus zongen we vorige week en was toen ook alvast voor 5 mei ;)
Overigens wel na de zegen.
Jullie hadden wel een prachtig naspel na de dienst 's morgens :)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vraagje

Bericht door Desiree »

DDD schreef:Ik heb ook gevlagd. Maar ik zag bij onze kerktoren op 5 mei geen vlag. Nu heb ik er niet speciaal op gelet, maar dat was me vast wel opgevallen.

Dat zal dan vast dezelfde reden hebben als in Rijssen. Wellicht moet de koster daarvoor werken. Ik zou zeggen: op zondag moet je er toch al op tijd zijn, maar dat is maar net hoe je het bekijkt.

Het is wel wat meer werk dan mijn eenvoudige huisvlag, die hangt in 30 seconden.

Waar zie je in het RD de vlaginstructies? Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ooit zag.
Het was een hint.. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie