Vraag (algemeen)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Een kwartier in de auto? Voor melk?
Ik drink geen melk, maar ik zou die moeite evengoed niet nemen.
Ik dus wel. Bovendien is het niet zo ver, maar je mag slechts 30 km rijden op dat weggetje, daarom doe ik er een kwartiertje over. Ik zou het ook kunnen fietsen, maar dan kan ik niet zoveel meenemen.
Ik neem ook meteen een fles yoghurt, karnemelk, boter en kaas mee, en als ze het hebben, roomboter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Maanenschijn schreef:
Mara schreef:
Panny schreef:Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Zuivel van de Zaanse hoeve komt van Duitse koeien.
"Vandaag trof ik een pak melk van de Zaanse Hoeve (het huismerk van Albert Hein) en wat me opviel was dat het pak de code DE 090 EG had, ofwel uit Duitsland kwam. Even snel googlen en wat blijkt: De Zaanse Hoeve ligt niet in de buurt van Zaandam maar zo’n 350km verderop in Wiefelstede-Dringenburg!

En wat het boerenverstand ver te boven gaat is dat Albert Hein tegelijkertijd een merk “van Hollandse weide” in de schappen legt. Terwijl die Zaanse Hoeve alsmaar verder opschuift naar het Oosten en enkele miljoenen liters Hollandse melk voorbij rijdt. Weet iemand de logica hierachter? Pure marketing en ondertussen gewoon “business as usual”?"
https://www.boerenverstand.nl/blog/waar ... lbert-hein
De ‘melkmarkt’ is vooral een Europese markt. Het kan prima zijn dat AH een contract heeft met FrieslandCampina, maar dat de melk komt uit één van de Duitse vestigingen.

Soms komen ook de producten van de ‘concurrent’ uit de zelfde fabriek: lang geleden kwamen de botercupjes van Coberco uit de boterfabriek van Campina Melkunie in ‘s Hertogenbosch.

Er zijn verschillende zuivelstromen. Die beginnen al op het boeren erf: de percentage’s vet en eiweit, lactose etc. kunnen al bepalend zijn voor de fabriek waar de verwerking plaats vind: kaas, consumptiemelk, melkpoeder, supplementen of medicijnen enz.
Zou het? Volgens mij gaat het allemaal in dezelfde tankauto.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

merel schreef:
Mara schreef:
refo schreef: Herken je jouw kind (gedeeltelijk) in bovenstaande kenmerken? Dan is het waarschijnlijk gewoon zichzelf en bestaat er alleen nog geen classificatie voor zijn soort. Het valt dan onder de noemer ‘kind’ of zo…
Besef je niet dat dit heel kwetsend kan overkomen, omdat je niet weet of zij het vraagt voor haar kind?
Misschien is dit wel een groot verdriet in haar leven.
Er zijn ook volwassenen die deze diagnose krijgen.
Ik vind het wel grappig eigenlijk. :haha
Misschien moet je niet achter elk karakter een diagnose zoeken.
Ja, al die diagnoses. Is alleen maar om allerlei -logen en -gogen aan het werk te houden.
Als je nu naar je klas van vroeger kijkt zie je ze zo staan: die had ADHD, die was dyslectisch, die was hoogbegaafd en die was hoog/laagsensitief. Het bestond toen allemaal niet, je kreeg geen etiketje. Zouden de kinderen van nu werkelijk gelukkiger zijn met wel een etiketje? (Ik heb het niet over de ouders)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Zouden de kinderen van nu werkelijk gelukkiger zijn met wel een etiketje? (Ik heb het niet over de ouders)
Als het ouders helpt met het begrijpen van, en met het op een juiste wijze begeleiden van het kind, denk ik dat het ten goede komt van het kind.

Maar het valt of staat met hoe de omgeving (en met name de ouders) er mee omgaan. Het kind moet als volwaardig en normaal kind behandeld worden, en niet als "het kind met ADHD". En dat labels tegenwoordig vaak op een verkeerde manier gebruikt worden, lijkt me inderdaad niet goed.

Maar dat sluit wat mij betreft het goede gebruik niet uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:Zouden de kinderen van nu werkelijk gelukkiger zijn met wel een etiketje? (Ik heb het niet over de ouders)
Als het ouders helpt met het begrijpen van, en met het op een juiste wijze begeleiden van het kind, denk ik dat het ten goede komt van het kind.
Isala heeft niet gezegd dat het over een kind gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Kan je een 3 in 1 printapparaat alleen gebruiken voor kopiëren zonder daar eerst iets voor te moeten installeren op een ander apparaat?
Onze oude buurman wil het apparaat alleen gebruiken voor kopiëren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Onze HP kan dat. Er zitten twee knopjes op de bovenkant voor zwart/wit- of kleurenkopie, dan hoeft er geen computer aan te zitten om hem te laten werken.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Maanenschijn schreef:
Mara schreef:
Panny schreef:Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Zuivel van de Zaanse hoeve komt van Duitse koeien.
"Vandaag trof ik een pak melk van de Zaanse Hoeve (het huismerk van Albert Hein) en wat me opviel was dat het pak de code DE 090 EG had, ofwel uit Duitsland kwam. Even snel googlen en wat blijkt: De Zaanse Hoeve ligt niet in de buurt van Zaandam maar zo’n 350km verderop in Wiefelstede-Dringenburg!

En wat het boerenverstand ver te boven gaat is dat Albert Hein tegelijkertijd een merk “van Hollandse weide” in de schappen legt. Terwijl die Zaanse Hoeve alsmaar verder opschuift naar het Oosten en enkele miljoenen liters Hollandse melk voorbij rijdt. Weet iemand de logica hierachter? Pure marketing en ondertussen gewoon “business as usual”?"
https://www.boerenverstand.nl/blog/waar ... lbert-hein
De ‘melkmarkt’ is vooral een Europese markt. Het kan prima zijn dat AH een contract heeft met FrieslandCampina, maar dat de melk komt uit één van de Duitse vestigingen.

Soms komen ook de producten van de ‘concurrent’ uit de zelfde fabriek: lang geleden kwamen de botercupjes van Coberco uit de boterfabriek van Campina Melkunie in ‘s Hertogenbosch.

Er zijn verschillende zuivelstromen. Die beginnen al op het boeren erf: de percentage’s vet en eiweit, lactose etc. kunnen al bepalend zijn voor de fabriek waar de verwerking plaats vind: kaas, consumptiemelk, melkpoeder, supplementen of medicijnen enz.
Zou het? Volgens mij gaat het allemaal in dezelfde tankauto.
Ja, want die tankauto heeft een bepaalde route met melk van boeren die aan die bepaalde voorwaarde voldoet. Het kan zijn dat de zelfde fabriek in de zelfde straat naar een andere boer een andere tankauto stuurt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vraagje

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Hooggevoeligheid wordt ook als schaal gepresenteerd. Dan zou laaggevoeligheid dus het andere uiterste zijn.

@Isala: heb je kenmerken van dat wat je laaggevoeligheid noemt?

@mara: bepaalde stukjes hooggevoeligheid passen juist prima bij bepaalde vormen van autisme. Ik denk aan het extreem goed waarnemen van veranderingen in details, of het horen van ieder geluidje.

Nee, ik heb geen kenmerken van laaggevoeligheid, misschien meer richting hoog, maar zeker niet extreem.
Maar wij kennen een volwassene in onze naaste kring waarvan wij dachten: als er hooggevoeligheid bestaat dan moet deze persoon wel kenmerken van juist laaggevoeligheid hebben. Dat kwam omdat wij dingen/gedrag zagen die voor onszelf zo tegengesteld zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
weinig kleding dragen bij lage temperaturen,
altijd radio aan den deze ook altijd hard aan,
zelf ook heel luid spreken,
een ongelooflijke hoge pijngrens,
weinig empathisch vermogen,
graag in grote groepen aanwezig zijn, en toch zelf geen persoonlijke sociale contacten kunnen onderhouden,
en nog een aantal zaken.

Misschien lopen ook hier wel laaggevoeligheid en autisme door elkaar.
Het heeft mijn interesse en daarom was ik zo benieuwd naar een goede studie/onderbouwing hiervan.

Dank allemaal voor jullie reacties.
Terri, bedankt voor de link, waardevol. Al veel kunnen herkennen.
Hora est!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:Zouden de kinderen van nu werkelijk gelukkiger zijn met wel een etiketje? (Ik heb het niet over de ouders)
Als het ouders helpt met het begrijpen van, en met het op een juiste wijze begeleiden van het kind, denk ik dat het ten goede komt van het kind.

Maar het valt of staat met hoe de omgeving (en met name de ouders) er mee omgaan. Het kind moet als volwaardig en normaal kind behandeld worden, en niet als "het kind met ADHD". En dat labels tegenwoordig vaak op een verkeerde manier gebruikt worden, lijkt me inderdaad niet goed.

Maar dat sluit wat mij betreft het goede gebruik niet uit.
Dat kan je toch als ouder ook wel zelf bedenken zonder diagnose? Met name ADHD is een afvinklijstje. Daar zadel je je kind toch niet de rest van hun leven mee op?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: Dat kan je toch als ouder ook wel zelf bedenken zonder diagnose? Met name ADHD is een afvinklijstje. Daar zadel je je kind toch niet de rest van hun leven mee op?
Ook in het latere leven, kan het nuttig zijn dat een kind zichzelf begrijpt.

En verder geloof ik niet dat je een kind ergens mee opzadelt, als je er op een doordachte manier mee om gaat.

Ik ben niet voor overdreven ettikettenplakkerij, maar net zo min voor de kop/het hoofd in het zand steken (struisvogelpolitiek). Daar lijkt me een kind ook niet bij gebaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Kop in het zand steken is het andere uiterste en je kan een kind ook heel goed informeren en begeleiden zonder dat er een sticker op het hoofd staat.

Daarnaast heb ik moeite met mensen die zich verschuilen achter hun etiket. Dat bepaalde gedragskenmerken ook bepaalde ' problemen' op kunnen leveren, begrijp ik heel goed. Ik vind alleen dat je je daar als persoon niet achter mag verschuilen. Dan ga je op zoek aar een oplossing.

Een paar jaar geleden was er een documentaire over ADHD en men sprak met de kinderen en ouders. Ik zag de chaos in die huizen, het voedingspatroon en de omvang van bepaalde kinderen en begreep heel goed waarom het daar spaak liep.
Laatst gewijzigd door merel op 30 jun 2021, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Daarnaast heb ik moeite met mensen die zich verschuilen achter hun etiket. Dat bepaalde gedragskenmerken ook bepaalde ' problemen' op kunnen leveren, begrijp ik heel goed. Ik vind alleen dat je je daar als persoon niet achter mag verschuilen. Dan ga je op zoek aar een oplossing.
Dat ben ik met je eens. Verschuilen achter is nooit goed. Een kind moet niet als slachtoffer worden behandeld en zich niet zo gaan gedragen, en moet leren zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Een diagnose kan een grote opluchting zijn, omdat het een naam geeft aan wat er aan de hand is. Een diagnose kan ook betekenen dat je meer serieus genomen wordt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraagje

Bericht door FlyingEagle »

Dodo schreef:Een diagnose kan een grote opluchting zijn, omdat het een naam geeft aan wat er aan de hand is. Een diagnose kan ook betekenen dat je meer serieus genomen wordt.
Dit kan ik bevestigen uit mijn direct omgeving
Plaats reactie